Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Belang gewicht ankerketting

Belang gewicht ankerketting 22 dec 2017 20:34 #901121

steef ton schreef :
Nou ja, er wordt ook grif 3000 euro plus betaald voor een kaartplotter, terwijl dat ook niet veel meer zijn dan uitgekleedde vereenvoudigde pc's, met een mooi kastje er om heen. De markt bepaalt iha de prijs en zo lang er mensen zijn die voor een 15 kilo staal in de vorm van een ankertje (het las- en snijwerk is verwaarloosbaar weinig) grif 400 euro betalen, zal die prijs niet zakken.
Ben het, kortom, helemaal eens met ErikdeJong en holtere. Dan maar iets zwaarder (of zelf lassen)
Ik niet, ik heb geen plotter aanboord.
Sinds kort wel een PC'tje van een paar honderd euro, maar die gebruik ik meer voor Sat.com dan voor navigatie.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Belang gewicht ankerketting 22 dec 2017 21:31 #901131

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
3Noreen schreef :
.....
Materialen zijn veranderd...

Ketting ook? Kom nou.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Belang gewicht ankerketting 22 dec 2017 23:15 #901153

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
37south schreef :
3Noreen schreef :
.....
Materialen zijn veranderd...

Ketting ook? Kom nou.

Referenties, let op datum van publicatie

1 Billingham J, Healy J, and Spurrier J, ‘Current and potential use of high strength steels in offshore structures’, Publication 95/102 MTD, Sept. 1995, 51 pages, ISBN 1-870553-24-1
2 Billingham J, Healy J, and Bolt H, ‘High strength steels – the significance of yield ratio and work hardening for structural performance’, Marine Research Review 9, 36 pages, published MTD 1997, ISBN 1-870553-27-6
3 Billingham J, Sharp J V, Spurrier J, and Stacey A, ‘The use of high strength structural steels in offshore engineering’, Intnl.Symposium on Safety in Application of High Strength Steel, Trondheim, July 1997
4 Sharp J V, Billingham J, and Stacey A, ‘Performance of high strength steels used in jack-ups in seawater’ Marine Structures, Vol.12, 1999, 349-369, ISSN 09 51-8339, Elsevier 1999
5 Healy J, and Billingham J, ‘A review of the corrosion fatigue behaviour of structural steels in the strength range 350-900MPa, and associated high strength weldments’, Offshore Technology Report, OTH 532, Publ. Health & Safety Executive, 1997, ISBN 0-7176 2409-9
6 Robinson M J, and Kilgallon P J, ‘Review of the effects of sulphate reducing bacteria in the marine environment on the corrosion fatigue and hydrogen embrittlement of high strength steels’, Offshore Technology Report, OTH 555 98, HSE Books (1999), Sudbury, Suffolk
7 Robinson M J, and Kilgallon P J, ‘Review of the effects of microstructure on the hydrogen embrittlement of high strength offshore steels’, Offshore Technology Report (in press – no number yet issued) HSE Books (1999), Sudbury, Suffolk
8 Stacey A, Sharp J V and King R N, ‘High Strength Steels used in Offshore Installations’, th
Proceedings 15 International Conference Offshore Mechanics and Arctic Engineering, Florence, Italy, June 1996, Vol III
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang gewicht ankerketting 23 dec 2017 00:16 #901160

  • Broes46
  • Broes46's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • self build OOD46 sailing like a (heavy) rocket
  • Berichten: 230
holtere schreef :
"ouderwetse' ankers zijn wat mij betreft pas voltooid verleden tijd als ze wat realistischere prijskaartjes aan de moderne ankers gaan hangen.
Je hebt altijd zelf het meeste last van je principes maar een Rocnaprijskaartje aftikken...nooooit maar dan ook nooit van m'n leven. Waarbij ieder ander natuurlijk mag doen wat ie wil met z'n centen :P

Klopt hoor, de Rocna is enorm duur maar ik heb onze originele 33 kg Rocna quasi nagelnieuw in 2de hands gekocht op marktplaats. En ja je komt ze ook al in namaak op marktplaats tegen. Met wat geduld vindt je ze wel in 2de hands. Hij vervangt bij ons een delta van 40 kg en ik hoef hopelijk nooit meer van z'n leven uit m'n bed omdat we ineens 50 meter van plaats veranderd zijn. Toch content van.
En als we daar nu die ketting van 120 meter aan hebben gaat er niet veel meer kunnen gebeuren. Da zien we dan op onze waterdichte tablet van < 300 € die de kaartplotter van 3000 € vervangt die we nooit hebben gehad. :P
Laatst bewerkt: 23 dec 2017 00:30 door Broes46.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Belang gewicht ankerketting 23 dec 2017 00:24 #901162

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
steef ton schreef :
Nou heeft Andreaquila al meerdere keren gevraagd wat er mis is met een ankerlijn. Ik heb die vraag ook. Gewoon heel erg veel ankerlijn steken. Spul is licht en laat zich makkelijk stouwen. Persoonlijk heb ik een hekel aan ankerketting (en al het andere losliggende staal). Het is zwaar, kan makkelijk dingen kapot maken. Wat is het voordeel? Zag al: niet door schavielen. Maar dan hebben we het toch over rotsbodem? Dan kan vaak een eenvoudige haak met een stukje lijn het werk prima doen. Volgens mij gaat de discussie toch over zand of modder?

Als je de ruimte hebt, misschien. In de praktijk zal je bij ankeren in slecht weer de ankerplaats moeten delen met anderen. De boot giert veel meer achter lijn en daardoor eis je veel meer ruimte op. Een extra lange ankerlijn wordt soms gezien als minder sociaal als andere boten met ankerketting minder ruimte nodig hebben. In vlagen kan de boot ook aan de wind gaan zeilen.
Dit overkwam ons een aantal jaren geleden: Ankerplaats in redelijk beschutte baai, maar met vlagegerige wind tussen twee heuvels. 3 of 4 andere boten op behoorlijk grote afstand. In een vlaag ging een lichte boot achter ankerlijn zeilen, voer over het eigen anker heen en was niet te stoppen. Grote paniek en ramde onze Peterson 44. Drie scepters verbogen, viel nog mee. De betr. boot zeilde ook het eigen anker los. Chaos alom. Sindsdien blijven we ver uit de buurt als we zien dat een boot met lijn is geankerd en als het een beetje waait.
Gieren kun je op een aantal manieren tegengaan (ook bij ketting). Ik heb geexperimenteerd met een klein driehoekje zeil aan het achterstag, strak in het middden gehouden door lijn naar overloop. Behoorlijk resultaat. Alleen weer extra gedoe, natuurlijk.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Belang gewicht ankerketting 23 dec 2017 00:42 #901163

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
3Noreen schreef :
37south schreef :
3Noreen schreef :
.....
Materialen zijn veranderd...

Ketting ook? Kom nou.

Referenties, let op datum van publicatie

1 Billingham J, Healy J, and Spurrier J, ‘Current and potential use of high strength steels in offshore structures’, Publication 95/102 MTD, Sept. 1995, 51 pages, ISBN 1-870553-24-1
2 Billingham J, Healy J, and Bolt H, ‘High strength steels – the significance of yield ratio and work hardening for structural performance’, Marine Research Review 9, 36 pages, published MTD 1997, ISBN 1-870553-27-6
3 Billingham J, Sharp J V, Spurrier J, and Stacey A, ‘The use of high strength structural steels in offshore engineering’, Intnl.Symposium on Safety in Application of High Strength Steel, Trondheim, July 1997
4 Sharp J V, Billingham J, and Stacey A, ‘Performance of high strength steels used in jack-ups in seawater’ Marine Structures, Vol.12, 1999, 349-369, ISSN 09 51-8339, Elsevier 1999
5 Healy J, and Billingham J, ‘A review of the corrosion fatigue behaviour of structural steels in the strength range 350-900MPa, and associated high strength weldments’, Offshore Technology Report, OTH 532, Publ. Health & Safety Executive, 1997, ISBN 0-7176 2409-9
6 Robinson M J, and Kilgallon P J, ‘Review of the effects of sulphate reducing bacteria in the marine environment on the corrosion fatigue and hydrogen embrittlement of high strength steels’, Offshore Technology Report, OTH 555 98, HSE Books (1999), Sudbury, Suffolk
7 Robinson M J, and Kilgallon P J, ‘Review of the effects of microstructure on the hydrogen embrittlement of high strength offshore steels’, Offshore Technology Report (in press – no number yet issued) HSE Books (1999), Sudbury, Suffolk
8 Stacey A, Sharp J V and King R N, ‘High Strength Steels used in Offshore Installations’, th
Proceedings 15 International Conference Offshore Mechanics and Arctic Engineering, Florence, Italy, June 1996, Vol III

Wow!
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Belang gewicht ankerketting 23 dec 2017 09:40 #901210

Om rustig een tukkie te kunnen doen, breng ik altijd (nu ja, anker niet zo vaak, moet ik zeggen) twee ankers uit. Voorkomt overmatig gieren en je wordt wakker als het toch gebeurd. Lijkt me wat het sociale betreft ook een prima oplossing (wellicht beter dan achter één ketting liggen). Is dat raar? Ik breng dan vaak, (als ik een boot had gehuurd waarbij dat kon, want met die boten heb ik het meest geankerd) ook nog een klein hekanker uit. Mag gerust klein beetje slippen. Altijd 's nachts paar keer wezen kijken, want zo'n zenuwpees ben ik wel, maar ook altijd met gerust hart weer terug m'n hok in.
Voor het gewicht kun je ipv 120 meter ketting makkelijk 3 ankers aan boord hebben (waarvan dus 2 serieuze) en een paar enorme lengtes lijn.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang gewicht ankerketting 23 dec 2017 10:07 #901221

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
Wij liggen zeer vaak achter twee ankers. Een spruit vanuit de twee drijvers tot ongeveer 10 meter voor de boot. Vanuit die spruit twee ankers onder een hoek van 60 - 180 graden.

Het voordeel is dat je niet of nauwelijks giert. Maar het aller grootste voordeel vind ik is dat aan de ankers vanuit een constante hoek getrokken wordt.
Het nadeel is natuurlijk het uitbrengen van het tweede anker. Een hoek van 180 graden is vrij eenvoudig te doen door je ver genoeg achteruit te laten zakken als je een hek anker uitbrengt. Dan weer met de boot een stukje naar voren terwijl je het hek anker viert. Daarna het hek anker vastmaken aan de spruit.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang gewicht ankerketting 23 dec 2017 10:27 #901228

Ja, klopt, is idd iets meer gedoe. Maar ik krijg er wat meer rust voor terug. Maar nogmaals, ben niet zo'n heel erge ervaringsdescundoloog.
Bij uitbrengen van twee ankers vaar ik altijd gewoon naar eerst de eerste plek, anker er in en dan lijn vierend naar tweede plek varen. Dan beide lijnen laten vieren tot ik het best vind (toch lijn zat. Ook een voordeel van lijn: eenvoudig te verlengen). Gewoon beide lijnen aan boord vastknuppen. Als ik hekankertje uit wil brengen: Even stukkie extra laten zakken, hekankertje er in en weer terug. Soms gebruik ik m'n bijbootje (piepklein rubberbootje met onvolprezen Yamaha 2pk-tje er op) om hekankertje uit te varen.

On topic: begrijp ik nu goed dat de meeste mensen het gewicht van de ketting niet zo belangrijk vinden? Betekent voor mij dat lijn dus minstens net zo goed is als ketting, maar dat je wel moet oppassen voor schavielen.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang gewicht ankerketting 23 dec 2017 11:52 #901242

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
steef ton schreef :
Ja, klopt, is idd iets meer gedoe. Maar ik krijg er wat meer rust voor terug. Maar nogmaals, ben niet zo'n heel erge ervaringsdescundoloog.
Bij uitbrengen van twee ankers vaar ik altijd gewoon naar eerst de eerste plek, anker er in en dan lijn vierend naar tweede plek varen. Dan beide lijnen laten vieren tot ik het best vind (toch lijn zat. Ook een voordeel van lijn: eenvoudig te verlengen). Gewoon beide lijnen aan boord vastknuppen. Als ik hekankertje uit wil brengen: Even stukkie extra laten zakken, hekankertje er in en weer terug. Soms gebruik ik m'n bijbootje (piepklein rubberbootje met onvolprezen Yamaha 2pk-tje er op) om hekankertje uit te varen.

On topic: begrijp ik nu goed dat de meeste mensen het gewicht van de ketting niet zo belangrijk vinden? Betekent voor mij dat lijn dus minstens net zo goed is als ketting, maar dat je wel moet oppassen voor schavielen.

Beide lijnen aan boord vastknopen kan tot vervelende situaties leiden als je draait. Door het eind van de spuit iets te verzwaren hangt die dieper dan kiel/zwaart/roer o.d. Zo kan je anker niet door iets van je boot er uit getrokken worden.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang gewicht ankerketting 23 dec 2017 13:31 #901256

Maar voor zo'n gewicht moet ik dan m'n kratje bier gebruiken (heb meestal niks zwaars aan boord dat tegen zout water kan) en dat wilde ik juist tijdens het ankeren (deels) opdrinken... :woohoo:
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang gewicht ankerketting 23 dec 2017 20:06 #901426

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
3Noreen schreef :
Wij liggen zeer vaak achter twee ankers. Een spruit vanuit de twee drijvers tot ongeveer 10 meter voor de boot. Vanuit die spruit twee ankers onder een hoek van 60 - 180 graden.

Het voordeel is dat je niet of nauwelijks giert. Maar het aller grootste voordeel vind ik is dat aan de ankers vanuit een constante hoek getrokken wordt.
Het nadeel is natuurlijk het uitbrengen van het tweede anker. Een hoek van 180 graden is vrij eenvoudig te doen door je ver genoeg achteruit te laten zakken als je een hek anker uitbrengt. Dan weer met de boot een stukje naar voren terwijl je het hek anker viert. Daarna het hek anker vastmaken aan de spruit.

En dan ‘s-nachts bij flinke wind shift of bij veranderde tijstroom in het pikkedonker je bed uit om ankers te verplaatsen.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang gewicht ankerketting 23 dec 2017 20:13 #901430

ja, dat kan. Maar anders hangt je boot er nog altijd aan één. Dat is bij jouw boot standaard zo (toch? Neem ik aan?).
Bij veranderend tij gaat de boot gewoon (wellicht met wat hulp) aan de andere kant van de twee ankers hangen.
Maar klopt, kan wat meer gedoe opleveren, denk ik. Maar om altijd 120 meter ketting mee te slepen om zo nu en dan wat makkelijker te kunnen ankeren? Nu ja, ben ook niet genoeg ervaringsdescundoloog.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang gewicht ankerketting 23 dec 2017 20:41 #901439

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
steef ton schreef :
ja, dat kan. Maar anders hangt je boot er nog altijd aan één. Dat is bij jouw boot standaard zo (toch? Neem ik aan?).
Bij veranderend tij gaat de boot gewoon (wellicht met wat hulp) aan de andere kant van de twee ankers hangen.
Maar klopt, kan wat meer gedoe opleveren, denk ik. Maar om altijd 120 meter ketting mee te slepen om zo nu en dan wat makkelijker te kunnen ankeren? Nu ja, ben ook niet genoeg ervaringsdescundoloog.

Nee mijn boot hangt niet standaard aan een lijn, maar aan ketting. Ik heb 60m aan boord, geen 120.
Ruim voldoende, maar ook reserve anker met 30m ketting en 50m lijn.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang gewicht ankerketting 23 dec 2017 20:55 #901448

Oh sorry. Dat is dus toch beter dan een lijn. Snap er nu niks meer van. :dry: :huh:
Lees eerst dat gewicht er eigenlijk niet toe doet, maar enkel de hoek waaronder getrokken wordt. En dat gewicht bij weinig trekkracht van de boot wel helpt, maar bij veel weer niet. Dat vooral het anker erg uitmaakt. Maar nu is er blijkbaar toch een groot verschil tussen een lijn en een ketting.
Snap niks meer van dit draadje... :unsure: :huh:
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang gewicht ankerketting 23 dec 2017 21:04 #901450

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Geeft niks, gewoon even van begin af teruglezen. Geloof me maar, als je regelmatig ankert en geen rompslomp wilt is ketting het gemakkelijkst en slaap je het best. Bij ketting is het wel gauw nodig dat je een ankerliertje hebt.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang gewicht ankerketting 23 dec 2017 22:19 #901467

  • Broes46
  • Broes46's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • self build OOD46 sailing like a (heavy) rocket
  • Berichten: 230
steef ton schreef :
ja, dat kan. Maar anders hangt je boot er nog altijd aan één. Dat is bij jouw boot standaard zo (toch? Neem ik aan?).
Bij veranderend tij gaat de boot gewoon (wellicht met wat hulp) aan de andere kant van de twee ankers hangen.
Maar klopt, kan wat meer gedoe opleveren, denk ik. Maar om altijd 120 meter ketting mee te slepen om zo nu en dan wat makkelijker te kunnen ankeren? Nu ja, ben ook niet genoeg ervaringsdescundoloog.

Even de 120 meter ketting verduidelijken. Heb ik al eerder in dit draadje geschreven; vb de kanaaleilanden, of Bretagne, je ankert in 10 meter diep water met een verval van 7 meter. Met een scope van 6:1 als het vb een 20 kn waait heb je een 100 meter ketting nodig.
Draadje gaat er net over dat ik de 50 meter 10 mm grade30 (weegt 120 kg) wil vervangen door 100 meter 8 mm grade70. (weegt 140 kg) Op een boot van 20 ton is die 140 kg niet van invloed. Maar wel als dat er ineens 240 kg wordt met een 10 mm ketting van 100 meter. En dan nog niet gesproken over het volume.
In de baai van St Malo, rond St.Malo zelf, is er een getijdenverschil van gemiddeld > 12 meter. Met 50 meter ketting kan je daar niets gaan doen. Lijn ? Gewoon niet praktisch. Ketting schuift bij mij op een rvs plaat een eind naar achter onder de waterlijn. Zou met lijn niet te doen zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang gewicht ankerketting 23 dec 2017 22:40 #901468

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
Broes46 schreef :
steef ton schreef :
ja, dat kan. Maar anders hangt je boot er nog altijd aan één. Dat is bij jouw boot standaard zo (toch? Neem ik aan?).
Bij veranderend tij gaat de boot gewoon (wellicht met wat hulp) aan de andere kant van de twee ankers hangen.
Maar klopt, kan wat meer gedoe opleveren, denk ik. Maar om altijd 120 meter ketting mee te slepen om zo nu en dan wat makkelijker te kunnen ankeren? Nu ja, ben ook niet genoeg ervaringsdescundoloog.

Even de 120 meter ketting verduidelijken. Heb ik al eerder in dit draadje geschreven; vb de kanaaleilanden, of Bretagne, je ankert in 10 meter diep water met een verval van 7 meter. Met een scope van 6:1 als het vb een 20 kn waait heb je een 100 meter ketting nodig.
Draadje gaat er net over dat ik de 50 meter 10 mm grade30 (weegt 120 kg) wil vervangen door 100 meter 8 mm grade70. (weegt 140 kg) Op een boot van 20 ton is die 140 kg niet van invloed. Maar wel als dat er ineens 240 kg wordt met een 10 mm ketting van 100 meter. En dan nog niet gesproken over het volume.
In de baai van St Malo, rond St.Malo zelf, is er een getijdenverschil van gemiddeld > 12 meter. Met 50 meter ketting kan je daar niets gaan doen. Lijn ? Gewoon niet praktisch. Ketting schuift bij mij op een rvs plaat een eind naar achter onder de waterlijn. Zou met lijn niet te doen zijn.

Het maakt me wel nieuwsgierig waar je bij St Malo een anker plek vind waar je een draaicirkel van 200 meter hebt. Zonder tegen van alles aan te stuiteren.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 23 dec 2017 22:41 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang gewicht ankerketting 24 dec 2017 05:02 #901484

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Broes46 schreef :
Even de 120 meter ketting verduidelijken. Heb ik al eerder in dit draadje geschreven; vb de kanaaleilanden, of Bretagne, je ankert in 10 meter diep water met een verval van 7 meter. Met een scope van 6:1 als het vb een 20 kn waait heb je een 100 meter ketting nodig.
Draadje gaat er net over dat ik de 50 meter 10 mm grade30 (weegt 120 kg) wil vervangen door 100 meter 8 mm grade70. (weegt 140 kg) Op een boot van 20 ton is die 140 kg niet van invloed. Maar wel als dat er ineens 240 kg wordt met een 10 mm ketting van 100 meter. En dan nog niet gesproken over het volume.
In de baai van St Malo, rond St.Malo zelf, is er een getijdenverschil van gemiddeld > 12 meter. Met 50 meter ketting kan je daar niets gaan doen. Lijn ? Gewoon niet praktisch. Ketting schuift bij mij op een rvs plaat een eind naar achter onder de waterlijn. Zou met lijn niet te doen zijn.

Ik zou eerst maar checken of je voor je huidige ankerlier een vervangende gypsy kunt kopen voor 8mm ketting. Misschien maakt dat het sowieso prohibitief.
Persoonlijk zou ik de 50m ketting verlengen tot bijv 90 en evt. een beter/zo zwaar mogelijk anker kopen dat forgiving is mbt scope (1:4 - 1:5). 8mm chain voor een 20 ton boot voelt niet goed. Zelden is de belasting constant en de zwaardere 10mm ketting geeft betere demping dan 8mm. Het gaat niet alleen om trekbelasting zoals soms wordt beweerd.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang gewicht ankerketting 24 dec 2017 05:22 #901485

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
37south schreef :
3Noreen schreef :
Wij liggen zeer vaak achter twee ankers. Een spruit vanuit de twee drijvers tot ongeveer 10 meter voor de boot. Vanuit die spruit twee ankers onder een hoek van 60 - 180 graden.

Het voordeel is dat je niet of nauwelijks giert. Maar het aller grootste voordeel vind ik is dat aan de ankers vanuit een constante hoek getrokken wordt.
Het nadeel is natuurlijk het uitbrengen van het tweede anker. Een hoek van 180 graden is vrij eenvoudig te doen door je ver genoeg achteruit te laten zakken als je een hek anker uitbrengt. Dan weer met de boot een stukje naar voren terwijl je het hek anker viert. Daarna het hek anker vastmaken aan de spruit.

En dan ‘s-nachts bij flinke wind shift of bij veranderde tijstroom in het pikkedonker je bed uit om ankers te verplaatsen.

Jij hebt overtuigend meer ervaring als ik. Ondanks dat wij ±90 nachten per vaarseizoen ankeren heb ik jou ervaring nog niet.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang gewicht ankerketting 24 dec 2017 06:13 #901486

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
37south schreef :
Ik zou eerst maar checken of je voor je huidige ankerlier een vervangende gypsy kunt kopen voor 8mm ketting. Misschien maakt dat het sowieso prohibitief.
Persoonlijk zou ik de 50m ketting verlengen tot bijv 90 en evt. een beter/zo zwaar mogelijk anker kopen dat forgiving is mbt scope (1:4 - 1:5). 8mm chain voor een 20 ton boot voelt niet goed. Zelden is de belasting constant en de zwaardere 10mm ketting geeft betere demping dan 8mm. Het gaat niet alleen om trekbelasting zoals soms wordt beweerd.

Even niet afgaan op subjectieve maatstaven als "voelt goed"

Als we een boot bekijken die wisselend met 250 tot 500 kg aan zijn anker trekt.
Een boot die aan 50 meter 8mm ketting ligt heeft een "veerweg" van 40cm. De zelfde situatie met 10mm ketting geeft 90 cm veerweg. Met 20 meter 8mm ketting en 30 meter nylon touw met een breeksterkte van 2500kg geeft een veerweg van 130 cm.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang gewicht ankerketting 24 dec 2017 07:27 #901490

  • Broes46
  • Broes46's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • self build OOD46 sailing like a (heavy) rocket
  • Berichten: 230
37south schreef :
Broes46 schreef :
Ik zou eerst maar checken of je voor je huidige ankerlier een vervangende gypsy kunt kopen voor 8mm ketting. Misschien maakt dat het sowieso prohibitief.
Persoonlijk zou ik de 50m ketting verlengen tot bijv 90 en evt. een beter/zo zwaar mogelijk anker kopen dat forgiving is mbt scope (1:4 - 1:5). 8mm chain voor een 20 ton boot voelt niet goed. Zelden is de belasting constant en de zwaardere 10mm ketting geeft betere demping dan 8mm. Het gaat niet alleen om trekbelasting zoals soms wordt beweerd.

Ik heb voor de vervangende gypsy de fabrikant al gecontacteerd en dat is geen probleem. Is beschikbaar.

Als ik de ketting verleng hebben we met de 40 meter extra ketting, er 100 kg bij. Ik was al is een topic gestart over het verlengen van ketting en dat is geen optie.

We hadden een delta van 40 kg en nu een Rocna van 33 kg. De rocna hebben we nu vier jaar en nog geen problemen mee gehad. (Beide gewichten overkill). De delta in 1 seizoen een keer of vier op dezelfde plaatsen in de Grevelingen en Oosterschelde beginnen krabben daar wwar de Rocna zich netjes had ingegraven. Beiden met 10 mm ketting. Scope d'office 5:1. In de Grevelingen kan je makkelijk effe naar je anker gaan kijken in apné en de Rocna graaft zich beter in als de delta. Altijd effe in de achteruit met 2000 t/m. Rocna zit ook altijd direct vast. Delta sleur je soms wel effe over de grond.
De Delta kwam altijd quasi proper naar boven, de Rocna brengt altijd een kruiwagen slijk mee naar boven.

Sterkte van de ketting is echt geen probleem, integendel :
10 mm ketting grade 30 : werklastlimiet 1250 kg breeklastlimiet 5000 kg gewicht 2,3 kg/m
8 mm ketting geade 70 : werklastlimiet 1400 kg breeklastlimiet 7000 kg gewicht 1,4 kg/m

Dan het volume : een pakket van 100 meter 8 mm ketting is ongeveer gelijk aan 50 meter 10 mm ketting.
Laatst bewerkt: 24 dec 2017 08:05 door Broes46.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang gewicht ankerketting 24 dec 2017 08:15 #901494

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
3Noreen schreef :
37south schreef :
3Noreen schreef :
Wij liggen zeer vaak achter twee ankers. Een spruit vanuit de twee drijvers tot ongeveer 10 meter voor de boot. Vanuit die spruit twee ankers onder een hoek van 60 - 180 graden.

Het voordeel is dat je niet of nauwelijks giert. Maar het aller grootste voordeel vind ik is dat aan de ankers vanuit een constante hoek getrokken wordt.
Het nadeel is natuurlijk het uitbrengen van het tweede anker. Een hoek van 180 graden is vrij eenvoudig te doen door je ver genoeg achteruit te laten zakken als je een hek anker uitbrengt. Dan weer met de boot een stukje naar voren terwijl je het hek anker viert. Daarna het hek anker vastmaken aan de spruit.

En dan ‘s-nachts bij flinke wind shift of bij veranderde tijstroom in het pikkedonker je bed uit om ankers te verplaatsen.

Jij hebt overtuigend meer ervaring als ik. Ondanks dat wij ±90 nachten per vaarseizoen ankeren heb ik jou ervaring nog niet.

Haha, wie weet, maar nooit te oud om te leren, Iedere dag eigenlijk wel. Je wapenfeiten zijn indrukwekkend, maar het zou nog leerzamer zijn als je zou uitleggen waar je die anker methode met spruit gebruikt en onder wat voor omstandigheden. Wat doe je als de wind draait midden in de nacht? Vertrouw je dan op een enkel anker met de tweede ankerlijn slack zoals bij Bahamian anker methode of ga je inderdaad je bed uit om bij te stellen? Je zult na al dat geanker best vele slimme methodes hebben ontwikkeld die je misschien wel hier wilt delen.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang gewicht ankerketting 24 dec 2017 08:29 #901501

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
37south schreef :

Haha, wie weet, maar nooit te oud om te leren, Iedere dag eigenlijk wel. Je wapenfeiten zijn indrukwekkend, maar het zou nog leerzamer zijn als je zou uitleggen waar je die anker methode met spruit gebruikt en onder wat voor omstandigheden. Wat doe je als de wind draait midden in de nacht? Vertrouw je dan op een enkel anker met de tweede ankerlijn slack zoals bij Bahamian anker methode of ga je inderdaad je bed uit om bij te stellen? Je zult na al dat geanker best vele slimme methodes hebben ontwikkeld die je misschien wel hier wilt delen.

Plaatje zegt meer dan woorden. Dit plaatje is met drie ankers maar meestal volstaat twee. Neuringlijn doe ik niet aan.

You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 24 dec 2017 08:51 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang gewicht ankerketting 24 dec 2017 08:37 #901502

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
3Noreen schreef :
37south schreef :
Ik zou eerst maar checken of je voor je huidige ankerlier een vervangende gypsy kunt kopen voor 8mm ketting. Misschien maakt dat het sowieso prohibitief.
Persoonlijk zou ik de 50m ketting verlengen tot bijv 90 en evt. een beter/zo zwaar mogelijk anker kopen dat forgiving is mbt scope (1:4 - 1:5). 8mm chain voor een 20 ton boot voelt niet goed. Zelden is de belasting constant en de zwaardere 10mm ketting geeft betere demping dan 8mm. Het gaat niet alleen om trekbelasting zoals soms wordt beweerd.

Even niet afgaan op subjectieve maatstaven als "voelt goed"

Als we een boot bekijken die wisselend met 250 tot 500 kg aan zijn anker trekt.
Een boot die aan 50 meter 8mm ketting ligt heeft een "veerweg" van 40cm. De zelfde situatie met 10mm ketting geeft 90 cm veerweg. Met 20 meter 8mm ketting en 30 meter nylon touw met een breeksterkte van 2500kg geeft een veerweg van 130 cm.

Ja hoor, mee eens, we moeten het wel zuiver wetenschappelijk houden. Misschien is een definitie van "veerweg" en de bepalende factoren in dit verband nuttig.
Los daarvan, zouden misschien factoren als de inertia van de zwaardere 10mm ketting en de zijdelingse weerstand door het water bij gieren door de grotere diameter een rol kunnen spelen?
Het verschil dat ikzelf heb ervaren toen ik van 8mm naar 10mm ketting ging was opmerkelijk.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.278 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl