Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Belang gewicht ankerketting

Belang gewicht ankerketting 21 dec 2017 08:00 #900574

  • Broes46
  • Broes46's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • self build OOD46 sailing like a (heavy) rocket
  • Berichten: 230
Momenteel ankeren we achter een Rocna van 33 kg en we hebben 50 meter grade 30 ketting van 10 mm ter beschikking. In een vorig draadje heb ik het al is gehad over het verlengen naar 100 meter in functie van de vaargebieden. Nadeel is de zwakte van de verbinding en meer nog het gewicht. Dat is 120 kg erbij. Als ik de 10 mm ketting vervang door 100 meter grade 70 ketting van 8 mm scheelt dit maar een 25 kg dat ik meer gewicht heb en ik heb de lengte die ik wil.
Mijn vraag is of er nu een nadeel is aan het feit dat de ketting een kg minder weegt per meter ?
Heeft dit een invloed op het ankeren zelf ? Moet ik meer ketting steken dan dat ik een 10 mm zou gebruiken. Sterkte is geen probleem, een 8 mm grade 70 is een pak sterker dan een 10 mm grade 30.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang gewicht ankerketting 21 dec 2017 08:27 #900581

  • syGabber
  • syGabber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 447
door het gewicht van de ankerketting blijft deze makkelijker "horizontaal" aan het anker trekken, het anker zal zich daarmee beter/sneller/vaster ingraven.

wij hebben onze ankerketting meer midscheeps verplaatst om gewicht in de punt te omzeilen.

ik weet niet waar je heen wilt maar onze boot is met 50 meter 10mm de wereld rond geweest
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang gewicht ankerketting 21 dec 2017 09:11 #900588

De functie van een ankerketting in de houdkracht van het anker, zit in het gewicht van die ankerketting en niet in de eerste plaats in de lengte. Tenzij je op dieper water dan 10-20 meter wil ankeren. Dan kan meer dan 50 meter lengte wel zin hebben. Dus als je niet op veel dieper water dan 20 meter verwacht te ankeren zou ik wat minder lengte dan 100 meter doen van de zwaardere grade 30 ketting die je noemde.

Van belang bij het overboord gooien van veel gewicht is ook de sterkte van je ankerwinch: krijgt die het hele spul nog omhoog? Ik heb meegemaakt dat dit bijna niet meer lukte.
Laatst bewerkt: 21 dec 2017 09:15 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang gewicht ankerketting 21 dec 2017 12:17 #900636

  • SSL
  • SSL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 149
Een zwaardere ketting hangt meer door dan een lichtere ketting. Bijgevolg trekt een zwaardere ketting meer evenwijdig aan de bodem dan een lichtere ketting. Dus de zwaardere ketting trekt onder een gunstiger hoek.

Echter (afgaand op onderstaand artikel) vormt ook een zware ketting bij veel wind een vrijwel rechte lijn.
(Bij weinig wind hangt de zware ketting meer door echter dan is de gunstiger hoek niet benodigd om de dan relatief kleine windkracht te weerstaan)

Opmerking: Bovenstaande beweringen hebben betrekking op het gewicht van de ketting en niet op de sterkte. Het kan natuurlijk zijn dat voor een sterkere ketting gekozen wordt en dat daarmee de ketting mogelijk zwaarder wordt. Echter bij gebruik van ander materiaal kan de sterkere ketting ook lichter zijn.

www.petersmith.net.nz/boat-anchors/catenary.php
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang gewicht ankerketting 21 dec 2017 12:36 #900640

Je kunt ook een kortere ketting en daaraan een lange ankerlijn gebruiken mer op de overgang een extra los ankergewicht wat je na het ankeren m.b.v. een neuringlijn langs de ankerlij op de bodem laat zakken .
Ik kon er zogauw heelaas geen Nederlands voorbeeld van vinden dus maar even deze: de.wikipedia.org/wiki/Reitgewicht
Ad
Laatst bewerkt: 21 dec 2017 12:37 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang gewicht ankerketting 21 dec 2017 13:39 #900653

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
....3....2....1... en nù gaan ze zeggen dat zo'n gewicht niks doet :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang gewicht ankerketting 21 dec 2017 13:40 #900654

  • Broes46
  • Broes46's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • self build OOD46 sailing like a (heavy) rocket
  • Berichten: 230
Noorderzon schreef :

Van belang bij het overboord gooien van veel gewicht is ook de sterkte van je ankerwinch: krijgt die het hele spul nog omhoog? Ik heb meegemaakt dat dit bijna niet meer lukte.

De ankerwinch is geen probleem. Die is 1700 Watt en hangt aan 6 x 77 Ah Optima yellow batterijen.
De winch trekt de boot zo naar het anker en haalt zonder probleem op.

Als je nu op 6 meter water ligt in de kanaaleilanden en er komt daar nog is een getijverschil bij van vijf meter heb je met 50 meter ketting te kort.
Laatst bewerkt: 21 dec 2017 14:33 door Broes46.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang gewicht ankerketting 21 dec 2017 17:03 #900740

holtere schreef :
....3....2....1... en nù gaan ze zeggen dat zo'n gewicht niks doet :laugh:
Doet het ook niet. OK, doet het alleen met rustig weer.
Ik heb 150m ketting, en soms gebruik ik het allemaal. boven de 20 knopen wind staat de ketting snaarstrak en is er van enige doorhang geen sprake meer.
Dat heel doorhang verhaal van ketting is een verhaal dat voor de grote beroepsvaart van toepassing is, op zeiljachten zeker niet.
Op een flink vrachtschip kun je met en scope van 1:2 to 1:2.5 uit de voeten. Wat voor wonder anker je ook aan je zeiljachtje hebt, als het wat begint te waaien zit je al aan 1:5.

Gewicht van de ankerketting: onbelangrijk!
Vandaar dat mensen die zowel praktisch als theoretisch onderzoek hebben gedaan (Evans Starzinger, Peter Smith, Steve Dashew) allemaal adviseren om een zwaar anker te nemen, een een zo licht mogelijke ketting met een zo hoog mogelijke grade. Mijn praktijk ervaring is ook langs die lijnen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang gewicht ankerketting 21 dec 2017 17:04 #900741

Broes46 schreef :
Als je nu op 6 meter water ligt in de kanaaleilanden en er komt daar nog is een getijverschil bij van vijf meter heb je met 50 meter ketting te kort.
Klopt, als je Nederland gaat verlaten is 50m aan de zuinige kant. Ik ben ooit vertrokken met 70m ketting. Na wat noordelijke wateren bezocht te hebben, heb ik die lengte nu ruim verdubbeld.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 21 dec 2017 17:06 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang gewicht ankerketting 21 dec 2017 17:09 #900744

  • Broes46
  • Broes46's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • self build OOD46 sailing like a (heavy) rocket
  • Berichten: 230
SSL schreef :

Echter (afgaand op onderstaand artikel) vormt ook een zware ketting bij veel wind een vrijwel rechte lijn.
(Bij weinig wind hangt de zware ketting meer door echter dan is de gunstiger hoek niet benodigd om de dan relatief kleine windkracht te weerstaan)


www.petersmith.net.nz/boat-anchors/catenary.php

SSL : Dit artikel heeft me in alle geval al veel wijzer gemaakt ! En het klopt ook, bij een wind van 15 à 20 knopen en een scope van 6:1 staat mijn 10 mm ketting strak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang gewicht ankerketting 21 dec 2017 19:02 #900776

Erikdejong schreef :
holtere schreef :
....3....2....1... en nù gaan ze zeggen dat zo'n gewicht niks doet :laugh:
Doet het ook niet. OK, doet het alleen met rustig weer.
Ik heb 150m ketting, en soms gebruik ik het allemaal. boven de 20 knopen wind staat de ketting snaarstrak en is er van enige doorhang geen sprake meer.
Dat heel doorhang verhaal van ketting is een verhaal dat voor de grote beroepsvaart van toepassing is, op zeiljachten zeker niet.
Op een flink vrachtschip kun je met en scope van 1:2 to 1:2.5 uit de voeten. Wat voor wonder anker je ook aan je zeiljachtje hebt, als het wat begint te waaien zit je al aan 1:5.

Gewicht van de ankerketting: onbelangrijk!
Vandaar dat mensen die zowel praktisch als theoretisch onderzoek hebben gedaan (Evans Starzinger, Peter Smith, Steve Dashew) allemaal adviseren om een zwaar anker te nemen, een een zo licht mogelijke ketting met een zo hoog mogelijke grade. Mijn praktijk ervaring is ook langs die lijnen.

Ik vraag me af hoe jij (men) kan zien dat een ankerketting van 150 meter lengte niet doorhangt? Neem nou de foto hieronder uit het gelinkte artikel. Ze geven aan dat ze ongeveer 50 meter ketting hebben gestoken. Daarvan hangt ongeveer 5 meter boven water. Hoe weet je (men) dat de hoek van de ketting de laatste 5 meter (bij het anker) hetzelfde is als de eerste 5 meter (die te zien is)? Ik denk dan ook dat de ketting ter plaatse van het anker (in onderstaand plaatje) wel degelijk 'horizontaler' staat als het gedeelte wat we boven water zien.
Ik begrijp dan ook niet hoe het verklaard wordt dat bij kleinere bootjes het kettinggewicht niet van belang zou zijn, terwijl het dat in de beroepsvaart (inderdaad) wel is? (hoewel ook 1:2.5 veelal niet voldoende is)

Laatst bewerkt: 21 dec 2017 19:16 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang gewicht ankerketting 21 dec 2017 19:33 #900787

Je kunt het zien aan de hoek die de ketting maakt met de boeg. Dat is een gevoel wat je naar een tijdje ontwikkeld, en welke gestaafd kan worden op foto's en dergelijke.
Uiteraard hangt het altijd een beetje door, veel meer dan 10-15 cm zal het niet zijn als je met een ton of 3 aan de ankerketting trekt, en die 15cm valt volledig te verwaarlozen op het effect wat het heeft op het anker. Die winddruk heb ik eens voor mijn boot uitgerekend voor 60 knopen wind.
Hier wat leuke plaatjes die ik ten anker genomen heb:

geankerd met 40 knopen wind met vlagen van 80 knopen of meer, Baffin Island 2014. Toen heb ik met en unster gemeten hoeveel spanning er daadwerkelijk op de ankerketting kwam. Was ietjes minder dan de berekeningen, maar nog steeds schrikbarend.



Hier een boot van vrienden van me op Coburg Island in 2015. Je mag raden hoeveel wind er stond ;) Ik heb een hele serie foto's gemaakt waar de ankerketting goed zichtbaat op stond, dan kun je de scoop bovenwater meten, en vergelijken met de totale scoop die uitgezet was. Dat hebben we uiteraard in samenspraak allemaal vastgesteld omdat we het beiden wilde weten. Onderwater en bovenwater konden we geen verschil meten: strakke ketting.



En als laatste hier dan nog een foto van de boot van vrouwlief, ook op Coburg Island gedurende dezelfde storm, ja we lagen aan hogerwal slechts 100m van de berg af....
Ook hier heb ik van vele foto's de ankerketting scoop kunnen meten en vergelijken met de totale scoop. Ook hier waren de hoeken weer gelijk.




Mijn conclusie?
Peter Smith, Evans Starzinger en Steve Dashew hebben gelijk dat het gewicht van de ketting er niet toe doet om de houdkracht te verbeteren. Ten minste niet op zeiljachten.
Mijn advies voor de topic starter? Als het in het budget past direct overstappen op een dunnere en langere ketting.
Ik heb dat 5 jaar terug gedaan en het maakt een wereld van verschil.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 21 dec 2017 19:47 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang gewicht ankerketting 21 dec 2017 19:54 #900796

Het spijt me, maar ik ben niet overtuigd... ;) Tuurlijk, heel veel wind allemaal op die foto's. Maar dat is dan ook veel meer dan de 20 knopen waar je het eerst over had, waarbij 150 meter lange ketting snaarstrak zou staan.

Ook valt mij op dat de tests in het artikel op te weinig water met teveel wind worden gedaan. Met veel wind moet je indien mogelijk dieper water opzoeken om te ankeren. Zo diep mogelijk, zolang er nog een scope van ongeveer 1:4 mogelijk is (alle beschikbare ketting gebruiken natuurlijk). Op ondiep water met veel wind ankeren is veelal gedoemd te mislukken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang gewicht ankerketting 21 dec 2017 20:00 #900797

Met die stelling kan ik het helemaal eens zijn, de ketting hangt een klein beetje door, staat uiteraard snaarstrak, heeft geen invloed op de houdkracht van het anker, maar geef nog net dat kleine beetje comfort dat het de rukken nog een ietsje dempt.

Zoiets als tegen een betonnen muur aanknallen of diezelfde muur met een laagje rubber erop.

Op de foto met die snaarstrakke ketting meen ik in die 5 meter nog een heel klein beetje bocht te kunnen zien wanneer ik er iets echt rechts naast houd, maar wat je wilt zien zie je natuurlijk net even eerder dan hetgeen je niet wilt zien.
Laatst bewerkt: 21 dec 2017 20:00 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang gewicht ankerketting 21 dec 2017 20:03 #900798

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Misschien een puntje dat naar onze ervaring meespeelt. De golfslag!
Ik heb de ervaring dat als je lekker ligt te rocken (en gieren) het anker toch wel veel eerder losbreekt. Dat is eigenlijk ook waarvoor we dat ankergewicht inzetten. Dat dempt toch wel behoorlijk moet ik zeggen. 25 knopen of meer wind even niet meegeteld want dan helpt alleen nog een overmaat stuk ijzer ben ik bang :angry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang gewicht ankerketting 21 dec 2017 20:05 #900799

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1600
Ben het eens met de 'geen invloed' collega's.
Voor zover ik weet nooit meer dan B7 op de ankerplek gehad (heb geen windmeter). Vast als een huis (18 ton ketch met 50 kg Bruce en 8 mm Gr 70 ketting 100 meter).
Wij hebben een oog aan de boeg laten lassen ter hoogte van de waterlijn. Daaraan met een harp een 5 meter nylon lijn die met kettinghaak aan de ketting gezet wordt. Dan een beetje ketting vieren zodat de lijn de kracht net opneemt. Het verschil met een snubberlijn via de boegrol is 1,5 meter hoogte. Dat is dus 5x1,5=7,5 meter ketting steken minder. Dan kleinere draaicircel hetgeen in drukke ankerplekken een pre is. Of toch meer ketting met meer scoop. Deze constructie verminderd ook gepiep en gekraak en schavielen.
Overigens is de snubberlijn maar 8 mm dik. Rekt lekker. En houdt B7 blijkbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang gewicht ankerketting 21 dec 2017 20:06 #900801

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3227
Een klein sommetje leert dat Erik's voorbeeld van 3 ton trekkracht op een ketting van 50 m een uitwijking geeft van ongeveer 1 m als je in het midden een gewicht van 120 kg hangt (bij benadering 1:25). Als je 5 meter uitwijking wilt bereiken moet je al ongeveer naar 1:5, dus 600 kg gewicht.

Ik heb geen idee wat een "normale maat jacht" echt aan kracht op een ankerlijn/ketting kan veroorzaken, maar het is wel duidelijk dat een significant deel daarvan aan gewicht moet worden gebruikt om een beetje fatsoenlijke doorhang te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang gewicht ankerketting 21 dec 2017 20:19 #900803

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Die krachten waar Erik mee telt zijn voor ons niet zo van belang. Dan hopen we allang binnen te liggen!
Ons anker is een 14 kg Cobra met 10 meter ketting en 90 meter lijn. Het gewicht wat we aan de lijn hangen is 15 kg en zeilt naar beneden tot de ketting/lijn verbinding. Voor een 36 voeter dus. Met die kg aan de lijn er bij is dat een aanmerkelijk verschil....maar niet voor 40 knopen wind dus daar gaan we de boel niet op inrichten!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang gewicht ankerketting 21 dec 2017 20:36 #900809

het is misschien vloeken in de kerk hier, maar heb vorig seizoen mijn 30 meter ketting eraf gehaald en vervangen door 3 m ketting en de rest lijn. Ik was dat gewicht helemaal voorin zat. Maar goed, ik anker alleen op de Zeeuwse stromen , op een Engelse river en enkele keer op zee op een rustig plekje met rustig weer. Mijn boot weegt ook maar 2800 kg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang gewicht ankerketting 21 dec 2017 20:43 #900811

Een gewicht aan de ankerketting wat met laag water net de grond niet raakt geeft heel wat comfort.
Het verhindert bij wind tegen stroom dat de ketting/lijn om de kiel roer of schroef draait, het houdt ook de lijn op de bodem.
Tot behoorlijk windsterktes is daar veel comfort mee te verbeteren.

Ik leg wel eens een set boeien in een rivier.
Een plek uitzoeken waar je niemand hindert, zeker de overheden niet.
Zo ver mogelijk van de vaargeul en zo dicht als gaat langs de binnenbocht oever. Daar is de minste stroom.
Een getallen voorbeeldje.

Schip 12mtr de boeien aan elkaar met een lijn van 50 mtr. (afhankelijk diepte)
De eerste boei leggen, dan de andere boei aan de lijn vast en op stroom aan de eerste gaan hangen tot je stil ligt.
De boeien liggen dan keurig in de richting van de stroom.
Merkbolletjes boven de boei natuurlijk.

In ´t midden, iets meer dan de scheepslengte uit elkaar een lijn eraan met een gewicht dat nog met de hand te tillen is, zowel voor als achter.
Drijvers aan die lijn die nooit boven water komen, ook een die met hoog water de oppervlakte haalt. De lijn is dan altijd bereikbaar boven het gewicht. Voor en achter gelijk. de lijnen aan de oppervlakte liggen dan ruim de scheepslengte van elkaar, je pakt de bovenstroomse lijn op, beleg die zo dat je de andere kunt oppikken en beleg daarna op maat.
De beide, net te tillen gewichten vrij van de bodem met laag water.
Het schip ligt dan netjes in de stroomrichting, zowel met voor als achterkant naar de stroom toe.
De gewichten houden de lijnen strak, er wikkelen zich geen boomstronken in.
Aan de achtterzijde een spruit van beide boordbolders zodat je aangrijping in ´t midden lijkt te zitten. het roer een klein beetje uit het midden zodat er een geringe voorkeur is om naar één kant te gaan.

Die gewichten die van de bodem worden getild geven een enorm comfort in de beweging wanneer er snelle water verplaatsende scheepen langskomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Belang gewicht ankerketting 21 dec 2017 20:57 #900816

Saeftinghe schreef :
Met die stelling kan ik het helemaal eens zijn, de ketting hangt een klein beetje door, staat uiteraard snaarstrak, heeft geen invloed op de houdkracht van het anker, maar geef nog net dat kleine beetje comfort dat het de rukken nog een ietsje dempt.

Je zegt dat de rukken worden gedempt. Dat is inderdaad de bedoeling van het gewicht van de ketting. Maar zoals jij minder rukken ervaart, zo ook het anker. Juist het voorkomen van die rukken aan het anker maakt dat deze langer houdt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Belang gewicht ankerketting 21 dec 2017 20:58 #900817

We zijn het helemaal eens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang gewicht ankerketting 21 dec 2017 21:03 #900821

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1600
holtere schreef :
Die krachten waar Erik mee telt zijn voor ons niet zo van belang. Dan hopen we allang binnen te liggen!
Ons anker is een 14 kg Cobra met 10 meter ketting en 90 meter lijn. Het gewicht wat we aan de lijn hangen is 15 kg en zeilt naar beneden tot de ketting/lijn verbinding. Voor een 36 voeter dus. Met die kg aan de lijn er bij is dat een aanmerkelijk verschil....maar niet voor 40 knopen wind dus daar gaan we de boel niet op inrichten!
Denk dat de TS op wereldreis gaat. Dat is wat anders dan de Grevelingen. En dus is die 40 knoop wel relevant.
Voor groot water is het zaak om je ankergerei klaar te hebben voor 40 plus knoop wind met golfslag. Met de hek bijna tegen de kliffen aan is dat dan wel een veilig gevoel.
In deze gevallen veroorzaakt doorhang juist ruk in plaats van te dempen. Dit is precies de reden dat sleeplijnen breken. Op het moment dat doorhang veranderd in snaarstrak treedt ruk op die een giga vergroting van de krachten opleverd. Pang, kapot.
Hierbij definieer ik ruk als de afgeleide van versnelling, anders gezegd de verandering van de versnelling in de tijd. Versnelling is de afgeleide van snelheid, anders gezegd de verandering van snelheid in de tijd.
Als een boot op de golven ligt te deinen, dan is dat een beweging met redelijk constante versnelling. Gezien het feit dat de horizontale kracht op de boeg gelijk is aan de horizontale kracht op het anker, is ook de belasting op het anker (bij blijvende doorhang) dan een kracht overeenkomstig de constante versnelling. Als echter de doorhang plots veranderd in snaarstrak, ontstaat ruk en dat zal het anker uitbreken.
Om ruk te vermijden moet je dus de doorhang vermijden. Dus geen gewicht in de ketting. Eigenlijk.
Of er voor zorgen dat de doorhang altijd doorhang blijft. Gooi er dan maar een flink gewicht aan. Ik las al iets van 600 kg.
Of zorg voor een effectieve snubber, soort van elastiek. Die dan vervolgens niet aan het eind van zijn elastische lengte moet komen, want dan is het weer een ruk, pang, kapot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang gewicht ankerketting 21 dec 2017 21:20 #900825

Ronaldl schreef :
holtere schreef :
Die krachten waar Erik mee telt zijn voor ons niet zo van belang. Dan hopen we allang binnen te liggen!
Ons anker is een 14 kg Cobra met 10 meter ketting en 90 meter lijn. Het gewicht wat we aan de lijn hangen is 15 kg en zeilt naar beneden tot de ketting/lijn verbinding. Voor een 36 voeter dus. Met die kg aan de lijn er bij is dat een aanmerkelijk verschil....maar niet voor 40 knopen wind dus daar gaan we de boel niet op inrichten!
Denk dat de TS op wereldreis gaat. Dat is wat anders dan de Grevelingen. En dus is die 40 knoop wel relevant.
Precies, vandaar ook dat ik die voorbeelden aangehaald heb.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang gewicht ankerketting 21 dec 2017 21:25 #900827

Voor onze 36 voeter (8,5 ton) hebben we de oude 50M ketting vervangen door 85M 8mm DIN766 ketting. Hiermee hebben we voldoende ketting om bij rustig weer op grotere dieptes te ankeren, bv in de Spaanse Ria's. Bij zwaar weer kunnen we een zeer conservatieve scope aanhouden bij redelijke dieptes.

Op onze vorige boot (20 ton) hadden we 80M 10mm ketting. We hebben zowel tijdens onze Atlantische ronde alsook hier in de buurt meerdere malen achter ons anker gelegen met een snaarstrakke ketting. Op dat moment doet het gewicht vrijwel niets meer volgens mij, ook al zakt de ketting in het midden nog een metertje door.

Vrijwel altijd ankeren we met een duivelsklauw met een flinke voorloop van polyester. Geen idee of het ook echt de schokken opvangt, wel heb je minder geluid aan boord.

Bij mooi weer is het voordeel van een lange ketting dat je ook op plekken kunt ankeren waar anderen niet kunnen komen, rust en geen buren.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.262 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl