Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Boottransport aanbieden

Boottransport aanbieden 16 mrt 2018 22:37 #926563

  • Dana12
  • Dana12's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Ik speel al een tijd met het idee om over een aantal jaar als hobby/bijbaantje boottransport (heb nog te weinig ervaring met zeilboten, wel wat met dieselsloepen) op eigen kiel aan te bieden (waarschijnlijk binnen NL of BE). Natuurlijk zal ik eerst nog een paar jaar ervaring op moeten doen. Wat zijn hiervoor vereisten qua papierwerk. Ik heb een klein vaarbewijs 1 & 2 en voor het eind van 2018 heb ik waarschijnlijk mijn Basiscertificaat marifonie, en hopelijk Marcom-B.
Wat zou er verder nog verzekeringstechnisch nodig zijn, of is er nog een aanmelding bij bijv. de KvK nodig. En hoe veel zou zoiets kosten. Ik hoop dat iemand hier al ervaring mee heeft. In elk geval bedankt voor het lezen.

Met vriendelijke groet
Laatst bewerkt: 16 mrt 2018 22:38 door Dana12.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boottransport aanbieden 17 mrt 2018 07:49 #926595

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Naast papierwerk zou voor mij vertrouwen heel erg belangrijk zijn. Je geeft toch je boot (inclusief inventaris) mee aan een vreemde. Dat betekent niet alleen vertrouwen in persoon, maar ook zeilervaring. Hoe zit het daar mee bij jou? Een mooie, duidelijke website of correspondentie is dan belangrijk voor mij. Kun je dat vertrouwen niet volledig bieden, zijn goede cnotracten misschien ook een optie.

Van benodigd papierwerk weet ik niks.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boottransport aanbieden 17 mrt 2018 08:04 #926596

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
De internationale opdrachtgevers vragen vaak om RYA papiertjes voor als het over zee gaat. Welk formaat schepen had je in gedachten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boottransport aanbieden 17 mrt 2018 10:14 #926636

  • Dana12
  • Dana12's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Zelf was ik vooral aan het kijken naar kleinere (het liefste zeil)boten. In elk geval nog niks over zee, omdat ik het lastig vind daar genoeg ervaring op te doen. Ik kan echter wel de komende jaren op binnenwater oefenen met kajuitzeilers. Ik probeer nu alleen uit te vinden of dit redelijkerwijs haalbaar is voor mij i.v.m. de kosten van het halen van alle benodigde papieren. Bedankt voor de reacties.
Laatst bewerkt: 17 mrt 2018 21:49 door Dana12.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boottransport aanbieden 17 mrt 2018 10:49 #926646

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Niet om het een of ander, maar 'bootjes' overvaren van A naar B over binnenwater is vaak een vriendendienst in mijn ervaring. Je spreekt over een KvK inschrijving, dan wek je de suggestie er mee te willen verdienen. Dus zeg maar een formeel oogmerk om winst te maken. Mijn beste reactie is dus dat dit wel eens lastig kan zijn.

Mijn eerste tip is om ZF in de gaten te houden en je aan te melden als er zich een trip aandient en mee te gaan. Dan zou ik een dagboek bijhouden en goed overleggen met de schipper en met hem spiegelen wat hij/zij doet en waarom. Zo merk je zelf waar je eigen ervaring en kennis nog tekort schiet. Mee gaan als opstapper en vragen of je een dag de hele planning, routering en navigatie mag doen is wellicht ook een idee. Ik laat me graag een dagje rondvaren dus je bent welkom. Op hoe meer schepen je hebt gevaren en vooral gemanoeuvreerd / gezeild, des te meer gevoel je krijgt bij een 'vreemd' schip en weet je eerder hoe te handelen. Je moet bouwen aan verschillende referentiekaders.

Los van dat het niet formeel gevraagd wordt, wekt het hebben van RYA papieren (of vergelijkbaar) wel vertrouwen. Het zegt iets over ervaring, zeker als je voor coastel gaat. Dan zul je wel zeemijlen onder de riem moeten hebben.

Je achtergrond ken ik verder niet, maar EHBO (Basic Safety Training, medical aid), motorkennis en dergelijke zijn alleen al prettig voor het zelfvertrouwen. Probeer hier dus in ieder geval zoveel mogelijk over te lezen, dat hoeft niet direct geld te kosten.

Eigenlijk dus lezen, leren maar vooral doen. Stap zoveel mogelijk op.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boottransport aanbieden 17 mrt 2018 12:34 #926667

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5950
Dana12 schreef :
Zelf was ik vooral aan het kijken naar kleinere (het liefste zeil)boten. In elk geval nog niks over zee, omdat ik het lastig vind dat genoeg ervaring op te doen. Ik kan echter wel de komende jaren op binnenwater oefenen met kajuitzeilers. Ik probeer nu alleen uit te vinden of dit redelijkerwijs haalbaar is voor mij i.v.m. de kosten van het halen van alle benodigde papieren. Bedankt voor de reacties.

Boottransport is juist een uitkomst als de eigenaar niet is staat is om het traject zelf te varen omdat te ver, geen tijd, geen ervaring genoeg. Dat zul je dus moeten aanbieden. Voor stukjes binnenwater is er geen markt lijkt mij.
Of wil je gewoon stukje varen met een ander zijn boot? :evil:
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boottransport aanbieden 17 mrt 2018 12:53 #926672

Dana12 schreef :
Ik speel al een tijd met het idee om over een aantal jaar als hobby/bijbaantje boottransport (heb nog te weinig ervaring met zeilboten, wel wat met dieselsloepen) op eigen kiel aan te bieden (waarschijnlijk binnen NL of BE). Natuurlijk zal ik eerst nog een paar jaar ervaring op moeten doen. Wat zijn hiervoor vereisten qua papierwerk. Ik heb een klein vaarbewijs 1 & 2 en voor het eind van 2018 heb ik waarschijnlijk mijn Basiscertificaat marifonie, en hopelijk Marcom-B.
Wat zou er verder nog verzekeringstechnisch nodig zijn, of is er nog een aanmelding bij bijv. de KvK nodig. En hoe veel zou zoiets kosten. Ik hoop dat iemand hier al ervaring mee heeft. In elk geval bedankt voor het lezen.

Met vriendelijke groet

Zolang het incidenteel hobbywerk is, kun je het beter niet bedrijfsmatig doen. Dat kan namelijk financieel niet uit.
Inschrijving KvK: enkele tientjes. Openen zakelijke bankrekening: idem. Afsluiten zakelijke WA-verzekering: dat wordt al wat duurder. Elk jaar een jaarrekening maken, dat kun je zelf of besteed je uit aan een accountant/boekhouder (=duur). Over je tarief moet je 21% BTW heffen die je aan oom en tante Fiscus moet geven.
Dat is een hoop gedoe, en dat kan alleen uit als je er je hoofdinkomen van maakt.

Zolang je het presenteert als "vriendendienst", dan is de boot gewoon verzekerd en kun je de inkomsten zó in je zak steken.
En eerlijk gezegd denk ik niet dat er een echte markt voor is; vermoedelijk blijft het bij incidenteel werk tegen laag tarief. (Maar misschien vergis ik mij hierin gigantisch).

Niettemin: ik vind het altijd prijzenswaardig als iemand een droom heeft en die weet te realiseren!
Groet,
Wim (al 35 jaar ondernemer).
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boottransport aanbieden 17 mrt 2018 13:45 #926679

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2847
Berghout-2 schreef :
....Zolang je het presenteert als "vriendendienst", dan is de boot gewoon verzekerd en kun je de inkomsten zó in je zak steken....

Op zich mee eens, maar je moet daar wel wat voorzichtig mee zijn: wanneer 'inkomsten' ook in de vriendensfeer blijft (onkosten, flesje drank, kleine vergoeding) zal dat zo werken. Maar wanneer er sprake is van een bedrijfsmatige dienst (Je bent geen in het echt geen bekenden, je vraagt/krijgt een behoorlijke vergoeding (wat dat ook moge zijn), je presenteert je als dienstverlener etc) dan kan er in het geval van schade toch een boel gezeur van komen.

Over schade gesproken (kan de beste overkomen): als je iemands boot gaat vervaren op 'vrienden-' basis maak dan dondersgoede afspraken over wat met het eigen risico en verlies no-claim te doen in het geval van een schade. Bv op onze polis zit een eigen risico van 1500 euro: als jij die eraf vaart is het toch maar beter om vooraf goed afgesproken te hebben wie daarvoor opdraait in welke gevallen. Om nog maar te zwijgen van het risico wat je mogelijk loopt als de boot alleen WA verzekerd is en jij verantwoordelijk kan worden gesteld voor verlies van het hele jacht. En dat is waar een eigen verzekering dus wel voordelen biedt, al kan het zoals door Berghout gezegd eigenlijk niet uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boottransport aanbieden 17 mrt 2018 19:08 #926735

  • Dana12
  • Dana12's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Jutter schreef :
Voor stukjes binnenwater is er geen markt lijkt mij.
Of wil je gewoon stukje varen met een ander zijn boot? :evil:
Ik dacht zelf eerst ook dat hier geen markt voor zou zijn, maar na wat op Offertehaven rondgekeken te hebben zag ik dat er toch relatief veel mensen zijn die een boot gekocht hebben in Friesland/Groningen of zelfs de Maasplassen, en deze dan naar de Randstad willen halen, maar zelf geen tijd/zin/ervaring hebben. Het varen van andermans boten is natuurlijk ook geen bezwaar voor mij. ;)
Laatst bewerkt: 17 mrt 2018 19:11 door Dana12.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boottransport aanbieden 17 mrt 2018 19:26 #926741

  • Dana12
  • Dana12's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Eigenlijk is het meer hobby dan bron van inkomsten, hoewel het natuurlijk wel fijn is als reiskosten e.d. gedekt zijn. Mijn grootste problemen zijn ervaring opdoen, aangezien ik helemaal in het zuiden van het land woon, waar zeilwater bijna niet aanwezig is (groot water is 2,5 uur rijden, het enige zeilgebied binnen 90 min. van huis zijn de Maasplassen) en ik niet heel veel tijd heb. Ook maak ik me wat zorgen over eventuele schades. Is het ook mogelijk iets van een verzekering hier voor af te sluiten zonder een KvK nummer? In elk geval al heel erg bedankt voor de reacties,dit heeft me al meer geholpen dan een half jaar zelf alles proberen uit te zoeken.

Groetjes,
Bas
Laatst bewerkt: 17 mrt 2018 19:32 door Dana12.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boottransport aanbieden 17 mrt 2018 20:05 #926753

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7272
Ik bewonder je enthousiasme en ondernemingszin.
Wat al is genoemd, als vriendendienst (lees: buiten het professionele) is het te doen, als inkomstenbron moet je het absoluut niet zien, is de tijd wel verkeerd. Ik heb menig bootje verplaatst, ook internationaal.. Gaat nu niet allemaal zomaar meer.
Via Offertehaven is een mogelijkheid voor een incidentele opdracht maar reken je niet rijk. Ook weet je niet wat de staat van de op te halen boot is, kun je pas ter plekke beoordelen.
Een reis naar de VS en afhaken op de staat van de boot kan ik hierbij als voorbeeld noemen. En dan wordt het gedoe om de kosten.
Dus vooraf de zaken op goed regelen ook op papier en dan nog, staat het op papier ben je ook weer aansprakelijk.
Wij hadden altijd de reis / verblijfs- / havengelden / brandstof als voorschot uitbetaald zodat je daar iig geen schade van had.
Vergis je niet, op het moment dat een boot van a naar b moet is het werk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boottransport aanbieden 17 mrt 2018 20:57 #926762

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2847
Dana12 schreef :
Ook maak ik me wat zorgen over eventuele schades. Is het ook mogelijk iets van een verzekering hier voor af te sluiten zonder een KvK nummer?

Groetjes,
Bas

In principe kun je hier een beroepsaansprakelijkheidsverzekering voor afsluiten (heb ik ook voor oa delivery, instructie en training). Of de maatschappij hier een Kvk voor eist weet ik niet (maar zou wel logisch zijn), maar dat is nou weer niet zo'n grote hobbel. Is wel een dure aangelegenheid ivt je waarschijnlijke verdiensten (zo maar richting 500 eur per jaar met nog steeds behoorlijk eigen risico, en waarschijnlijk eisen aan je vaardigheden/diplomas/certificaten). Rechtsbijstand (zakelijk) erbij is dan ook verstandig. Al met al loopt de rekening aardig op.. Beroepsaansprakelijkheid is overigens heel wat anders dan een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering (ook wel AVB), zeker wanneer het goed (=boot) waar je op werkt hetzelfde is als het goed waar je aan werkt: Vraag een goede verzekeringsadviseur of rechtstreeks bij de maatschappij want er zitten nogal wat haken en ogen aan.

In de particuliere sfeer is hier eigenlijk geen oplossing voor ( je AVP sluit schade met vaartuigen uit,, dus als een eigenaar jou aansprakelijk stelt voor eigen risico of no-claim of verlies heb je gewoon een probleem tenzij je vooraf hebt vastgelegd dat dit niet verhaald wordt (maar ja, welke eigenaar wil dat afspreken met een onbekende). Vergelijk het met het lenen van andermans auto en dan schade maken: wat dan ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.301 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl