Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Kogelkranen: open of dicht in de winter?

Kogelkranen: open of dicht in de winter? 18 nov 2018 12:00 #997880

Wij blijven deze winter voor het eerst in het water liggen met onze Taling 33.
Ik lees verschillende berichten over hoe om te gaan met kogelkranen.

Wanneer heb je de minste kanst op stukvriezen? Bij kranen open laten of juist dicht?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kogelkranen: open of dicht in de winter? 18 nov 2018 12:09 #997881

Blaas ze meestal even door d.w.z. slang loshalen kogelkraan op en dan hoor je bloep bloep en dan de kogelkraan weer dicht, compressor zit onder je neus ;)

Toiletslangen uitgezonderd (afvoer)

Moet echt wel serieus gaan vriezen, als je om je boot heen kan lopen en je hebt niets geregeld dan is het oppassen geblazen, paar nachtvorstjes iis geen probleem
Pipo koeien
Laatst bewerkt: 18 nov 2018 12:16 door Kapiteinmomo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kogelkranen: open of dicht in de winter? 18 nov 2018 12:17 #997883

Kapiteinmomo schreef :
Blaas ze meestal even door d.w.z. slang loshalen kogelkraan op en dan hoor je bloep bloep en dan de kogelkraan weer dicht, compressor zit onder je neus ;)

Toiletslangen uitgezonderd (afvoer)

met de pomp van de rubberboot gaat het ook.alleen eerst droog blazen,dan een scheutje antivries in de slang en dan nog een keertje rustig doorblazen

ik laat de afslsuiters dicht dicht

groeten
Frank
Laatst bewerkt: 18 nov 2018 12:18 door pantaleimon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kogelkranen: open of dicht in de winter? 18 nov 2018 12:23 #997885

Gooi er juist geen antivries in, dat voorkomt vervuiling oppervlaktewater.
In principe zit er geen water meer in binnenleiding tot achter de kogelkraan vandaar.
Pipo koeien
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kogelkranen: open of dicht in de winter? 18 nov 2018 12:41 #997887

Je moet wel de kogelkraan ongeveer half open zette en niet geheel omdat er anders water tussen de kogel en en het huis blijft zitten. En is is juist vaak dat water wat bij bevriezen het huis laat barsten. Daarom bestaan er ook kogelafsluiters waar je ook dat kunt aftappen (www.bootschappen.nl/messing-kogelkraan-met-aftap.html ) .
Ook bij open laten staan niet verder dan half open zetten.

I.p.v. antivries kun je ook .... zonnebloemolie :huh: gebruiken . Dat bevriest pas ergens onder de -25 graden ( getest!) .Plantaardige olie kun je moeilijk milieuonvriendelijk noemen immers.
Let op , beter geen andere soort plantaardige olie gebruiken want die stollen veel eerder, sommigen zelfs al boven 0 graden waardoor je het niet weg krijgt als je onverhoopt de doorlaat een keer nodig hebt in de winter. Is trouwens niet gevaarlijk voor kapotvriezen omdat olie bij stollen niet uitzet zoals water maar juist krimpt net als vrijwel alle vloeistoffen.
Ad
Laatst bewerkt: 18 nov 2018 12:49 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kogelkranen: open of dicht in de winter? 18 nov 2018 12:44 #997888

  • Huijp
  • Huijp's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 93
supertip Yellow boat, ga ik doen. Geen Antivries erbij neem ik aan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kogelkranen: open of dicht in de winter? 18 nov 2018 12:53 #997890

Huijp schreef :
supertip Yellow boat, ga ik doen. Geen Antivries erbij neem ik aan!

Nee hoor uiteraard niet.
Wat ik nog vergeten ben. Zonnebloemolie werkt ook als je de afsluiter open laat staat omdat het i.i.t. antivries niet oplost in water.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kogelkranen: open of dicht in de winter? 18 nov 2018 13:20 #997891

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2161
Yellowboat, ik snap jouw methode nog niet helemaal.
Zonnebloemolie drijft op water. Dus als je de afsluiter open laat staan staat er volgens mij een laag olie in de slang, maar daaronder staat de kraan toch gewoon in het water / in het ijs; wat mis ik?

Zelf blaas ik mijn kranen door en sluit ze, zoals K'momo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kogelkranen: open of dicht in de winter? 18 nov 2018 13:20 #997892

Begrijp het niet helemaal, ik doe dus die kraan dicht, in de slang en voor de kogel zit dan geen water meer, het beetje water wat na de kogel zit heeft de ruimte naar de huiddoorvoer.

Gaat bij mij al jaren goed, en ik bak liever een kroketje in die zonnebloem olie.

Oeps @Vlieter was me voor
Pipo koeien
Laatst bewerkt: 18 nov 2018 13:22 door Kapiteinmomo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kogelkranen: open of dicht in de winter? 18 nov 2018 13:27 #997896

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2547
Uitstekende adviezen van Ad.

Wij gebruiken al jaren zonnebloemolie. Vriendelijker voor het milieu en zeker zo doeltreffend.

Plantaardige olie blijft ook mooi bovenop het water staan, zodat je bij (voldoende) olie in je slang je bij openzetten van je afsluiter ook zeker weet dat die gevuld wordt met olie en niet met een waterig mengsel met (hopelijk voldoende) antivries. De olie is lichter dan water, maar als je voldoende in je afvoerslang giet zakt de olie door het gewicht naar beneden en verdrijft het het water in je afsluiter naar buiten.

Leegblazen werkt uiteraard ook goed als je afsluiters in orde zijn (lucht kan dan niet ontsnappen).

Vergeet je toilet/keukenkranen en je waterpomp(en)/dekwaspomp ook niet (gedeeltelijk) leeg te maken. Bij ons is in het verleden zo wel eens wat kapotgevroren. Niet direct een gevaar voor je boot maar wel kostbare reparaties of vervangingen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 18 nov 2018 13:34 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kogelkranen: open of dicht in de winter? 18 nov 2018 13:40 #997897

@Bert: BINGO!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kogelkranen: open of dicht in de winter? 18 nov 2018 15:09 #997912

Vlieter1 schreef :
Yellowboat, ik snap jouw methode nog niet helemaal.
Zonnebloemolie drijft op water. Dus als je de afsluiter open laat staan staat er volgens mij een laag olie in de slang, maar daaronder staat de kraan toch gewoon in het water / in het ijs; wat mis ik?

.

Uiteraard moet de slang waardoor je de kraan met olie vult ruim boven de waterlijn uitkomen om hem te kunnen vullen t/m de kogelafsluiter.De olie drukt het water er dan naar beneden uit en je ziet vanzelf de olie op het water boven komen als de boel vol zit. Om precies te zijn minstens hoogte= (hoogteverschil afsluiter-waterlijn) /0,8 En wil je de afsluiter met olie gevuld houden moet je hem dus gesloten houden of die hoogte van de slang zo houden.
Gewoon kwestie van nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_de_communicerende_vaten

Overigens moet ik bekennen dat het idee niet van mij is maar dat ik het een keer heb opgepakt om dit forum : www.cruisersforum.com/ :blush:
Ad
Laatst bewerkt: 18 nov 2018 15:11 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kogelkranen: open of dicht in de winter? 18 nov 2018 15:13 #997913

  • Janjoeky
  • Janjoeky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 184
Ik doe eerst afsluiter dicht. Dan leegzuigen met olie afzuiger. Daarna zonnebloem olie tot ruim boven waterniveau. Afsluiters weer 3/4 open olie zakt iets maar verder tot onderkant boot gevuld hiermee.

Hans V schreef :
Uitstekende adviezen van Ad.

Wij gebruiken al jaren zonnebloemolie. Vriendelijker voor het milieu en zeker zo doeltreffend.

Plantaardige olie blijft ook mooi bovenop het water staan, zodat je bij (voldoende) olie in je slang je bij openzetten van je afsluiter ook zeker weet dat die gevuld wordt met olie en niet met een waterig mengsel met (hopelijk voldoende) antivries. De olie is lichter dan water, maar als je voldoende in je afvoerslang giet zakt de olie door het gewicht naar beneden en verdrijft het het water in je afsluiter naar buiten.

Leegblazen werkt uiteraard ook goed als je afsluiters in orde zijn (lucht kan dan niet ontsnappen).

Vergeet je toilet/keukenkranen en je waterpomp(en)/dekwaspomp ook niet (gedeeltelijk) leeg te maken. Bij ons is in het verleden zo wel eens wat kapotgevroren. Niet direct een gevaar voor je boot maar wel kostbare reparaties of vervangingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.319 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl