Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Doorgestoken roer polyvalk, trillen

Doorgestoken roer polyvalk, trillen 05 sept 2019 05:54 #1080260

Roer moet beter gemonteerd worden, hoger dus. Dat is alles.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorgestoken roer polyvalk, trillen 05 sept 2019 15:21 #1080444

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3187
keeszeiler schreef :
Roer moet beter gemonteerd worden, hoger dus. Dat is alles.

Dan ben je niet van het trillen af.
Maar het is een goede start, de rest kan later.

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorgestoken roer polyvalk, trillen 05 sept 2019 16:00 #1080456

roblisto schreef :
keeszeiler schreef :
Roer moet beter gemonteerd worden, hoger dus. Dat is alles.

Dan ben je niet van het trillen af.
Maar het is een goede start, de rest kan later.

Gr Rob

Als je het roer beter monteert zal de resonatiefrequente van het geheel veranderen, goede kans dat het trillen weg is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorgestoken roer polyvalk, trillen 08 sept 2019 16:56 #1081302

Iedereen dank,
gesteund door deze informatie zal ik het gesprek aangaan met de bouwer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorgestoken roer polyvalk, trillen 08 sept 2019 19:17 #1081336

Dicht aansluiten bij het vlak is idd goede suggestie
blijft staan dat de speling er uit moet (zeker bij een nieuw roer) en die training edge..schuren met een bandschuurmachine (a symmetrisch idd maar in ieder geval mag die niet zo dik zijn)
dan benieuwd wat het resultaat is.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorgestoken roer polyvalk, trillen 16 sept 2019 20:14 #1084183

Is er een expert in die in omgeving Loosdrechtr woont en als de boot in oktober uit het water gaat, er eventueel naar zou kunenn kijken en zijn mening geeft over het geheel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorgestoken roer polyvalk, trillen 16 sept 2019 20:23 #1084184

  • Jurrien
  • Jurrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 552
Jeannette,

Vraag het eens aan Gert Lamme van Bootbouwerij Vrijheid.

Succes, Jurriën
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorgestoken roer polyvalk, trillen 16 sept 2019 21:14 #1084197

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Misschien ook nog even wat toelichting op de afstand romp ('vlak') - roer en waarom deze zo klein mogelijk moet zijn. Ik hou het bij een eenvoudige uitleg, dus de fijnslijpers die het complexer maken mogen later aan het woord komen.

Als je stuurt met een roer wordt het water door het roerblad afgebogen, dat spreekt voor zich. Hierdoor ontstaat er echter ook een drukverschil tussen de linker en rechterkant van het blad. De druk wordt hoger aan de kant van het blad waar het water tegenaan stroomt en aan de andere kant wordt de druk lager. Door de combinatie van de waterstroom die afgebogen stroomt en het drukverschil stuurt de boot.

Het water wil het drukverschil opheffen, het stroomt zoals bekend van hoge naar lage druk. Langs de voorkant van het roerblad lukt dat niet. Langs de achterkant ook nauwelijks, het water stroomt er van beide kanten langs. Maar langs de boven en onderkant van het blad lukt dat wel; er 'lekt' water van de ene kant van het blad naar de andere kant. Daardoor neemt de effectiviteit van het roerblad af - immers, het drukverschil wordt kleiner en dus ook de kracht waarmee de boot gestuurd wordt.

Wat je dus zou willen is om het 'lekken' van water langs de onder- en bovenkant van het blad te stoppen of te verminderen. Met een horizontaal schotje aan het roerblad (in vaktermen een 'eindplaat') zou dit lukken. Aan de onderkant van het roerblad is dat lastig, al wordt het bij de beroepsvaart wel gedaan. Maar aan de bovenkant van het roerblad is dat niet zo moeilijk: daar zit immers al een hele grote 'eindplaat', namelijk de romp van de boot. Nu is het te begrijpen waarom de afstand tussen het roerblad en de romp zo klein mogelijk moet zijn, liefst maar een smal kiertje: je maakt de 'lekkage' dan ook zo klein mogelijk. En dus het roer zo effectief mogelijk.

In de praktijk van de meeste zeilboten wordt de spleet tussen vlak en blad op een millimeter of 5 tot 10 gehouden om de montage niet al te moeilijk te maken. Bij wedstrijdboten soms maar een paar millimeter.

Het roer van de Valk van TS is alleen al om deze reden volkomen verkeerd ontworpen en/of gemonteerd.

Voorbeeld van een roerblad (van een motorschip) met eindplaten

Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 16 sept 2019 21:21 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.253 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl