Misschien ook nog even wat toelichting op de afstand romp ('vlak') - roer en waarom deze zo klein mogelijk moet zijn. Ik hou het bij een eenvoudige uitleg, dus de fijnslijpers die het complexer maken mogen later aan het woord komen.
Als je stuurt met een roer wordt het water door het roerblad afgebogen, dat spreekt voor zich. Hierdoor ontstaat er echter ook een drukverschil tussen de linker en rechterkant van het blad. De druk wordt hoger aan de kant van het blad waar het water tegenaan stroomt en aan de andere kant wordt de druk lager. Door de combinatie van de waterstroom die afgebogen stroomt en het drukverschil stuurt de boot.
Het water wil het drukverschil opheffen, het stroomt zoals bekend van hoge naar lage druk. Langs de voorkant van het roerblad lukt dat niet. Langs de achterkant ook nauwelijks, het water stroomt er van beide kanten langs. Maar langs de boven en onderkant van het blad lukt dat wel; er 'lekt' water van de ene kant van het blad naar de andere kant. Daardoor neemt de effectiviteit van het roerblad af - immers, het drukverschil wordt kleiner en dus ook de kracht waarmee de boot gestuurd wordt.
Wat je dus zou willen is om het 'lekken' van water langs de onder- en bovenkant van het blad te stoppen of te verminderen. Met een horizontaal schotje aan het roerblad (in vaktermen een 'eindplaat') zou dit lukken. Aan de onderkant van het roerblad is dat lastig, al wordt het bij de beroepsvaart wel gedaan. Maar aan de bovenkant van het roerblad is dat niet zo moeilijk: daar zit immers al een hele grote 'eindplaat', namelijk de romp van de boot. Nu is het te begrijpen waarom de afstand tussen het roerblad en de romp zo klein mogelijk moet zijn, liefst maar een smal kiertje: je maakt de 'lekkage' dan ook zo klein mogelijk. En dus het roer zo effectief mogelijk.
In de praktijk van de meeste zeilboten wordt de spleet tussen vlak en blad op een millimeter of 5 tot 10 gehouden om de montage niet al te moeilijk te maken. Bij wedstrijdboten soms maar een paar millimeter.
Het roer van de Valk van TS is alleen al om deze reden volkomen verkeerd ontworpen en/of gemonteerd.
Voorbeeld van een roerblad (van een motorschip) met eindplaten