Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Lloyds, Veritas...heb je er wat aan?

Lloyds, Veritas...heb je er wat aan? 04 okt 2019 17:49 #1089971

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Onze boot, een Beneteau First 36S7, heeft zo'n koperen Veritas plaatje in het interieur gespijkerd. Ik heb me altijd afgevraagd wat dat nu om het lijf heeft en wil daar graag wat meer van weten!
De trigger om deze vraag nu eens te stellen was een opmerking van Erik in een ander draadje:
Bavaria's hebben nooit een klassekeuring gehad. De Germanische Lloyd's (tegenwoordig een dochter van Det Norske Veritas) heft indertijd over een hele boel modellen een type goedkeuring uitgesproken. dat betekend niets meer en niets minder dan dat ze het ontwerp goedgekeurd hebben. Tijdens de bouw word er in dat geval geen toezicht gehouden.
Is het een wassen neus of betekent het iets zo'n Veritas ding aan boord?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lloyds, Veritas...heb je er wat aan? 04 okt 2019 18:19 #1089983



Van een vrij willekeurige boot staat op dit plaatje het Veritas type goedkeurings certificaat nr. genoemd (schijn je online te kunnen opvragen).

Maar ook verklaart Veritas hier:
BUILT UNDER BUREAU VERITAS SURVEY

Dat betekent dat er tijdens de bouw ook gesurveyed is volgens mij. Al zou dat niet zo zijn, borgt de ISO certificering van de werf het bouwproces dan niet?
Laatst bewerkt: 04 okt 2019 18:26 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lloyds, Veritas...heb je er wat aan? 04 okt 2019 18:31 #1089987

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Ha, ook zo'n mooi plaatje B)
Je zou dus zeggen dat ze tijdens de bouw hier of daar iemand op de vingers hebben gekeken!
Wat doen ze nog meer? Beoordelen tekeningen van constructies en de uitvoering. Materiaal gebruik o.i.d.?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lloyds, Veritas...heb je er wat aan? 04 okt 2019 18:32 #1089988

Wat zegt het Veritas Plaatje en wat zegt het originele koopcontract over klasse goedkeuring?

Er zijn veel misverstanden over klasse en wat ze doen.
Er zijn er vele (ik meen 140 over de hele wereld), maar de meest bekende zijn Lloyd's Register (LR, Brits), American Bureau of Shipping (ABS, Amerikaans), Germanischer Lloyd's (GL, Duits), Registro Italiano Navale (RINA, Italiaans), Det Norske Veritas (DNV, Noors) en Bureau Veritas (BV, Frans). Sinds een jaar of 5-6 zijn GL en DNV samen gegaan en dat heet tegenwoordig DNV-GL.

De oorsprong van deze bedrijven zijn verzekeringsmaatschappijen. In de vroege Jaren van de 19e eeuw ging men schepen verzekeren, maar na ieder ongeval gingen de maatschappijen eisen stellen aan schepen, uitrusting, lading behandeling, bemanning, onderhoud etc. die regels zijn zo verregaand geworden dat ze als handleiding zijn gaan dienen voor de scheepsbouw, en dat de IMO (International Maritime Organisation, de wetgever van de international wateren) het verplicht heeft gesteld dat ieder commercieel vaartuig en schepen boven een bepaalde maat verplicht aan de regels van een klassificatie maatschappij moeten voldoen, met goedkeurings certificaat. Dat betekend dus dat het ontwerp van een schip ter goedkeuring aan de klassificatie maatschappij moet worden aangeboden alvorens met de bouw te beginnen. Tijdens de bouw houd een Surveyor van de gekozen maatschappij een nauwgezet oog op de bouw, gebruikte materialen etc. Als aan alle Eisen en regels voldaan zijn dan krijg je een klasse certificaat. Dat is dus een certificaat van goedkeuring van bouw, machinerie, uitrusting, bemanningsveiligheid, milieu veiligheid etc. Een verplicht (en heel duur!) stukje papier wat vervolgens ieder jaar verlengd moet worden. Ieder jaar komt de surveyor aanboord om te kijken of alles nog aan de regels voldoet, en iedere 5 jaar is er een heel intense survey waarbij (soms)motoren uit elkaar gehaald worden voor interne inspectie, waarbij het schip uit het water moet, soms de schroeas eruit gaat en nog vele andere zaken. Een reder combineerd dat vrijwel altijd met groot onderhoud aan de boot in kwestie.
Zover de verplichte commerciele vaart.

Je bent ten alle tijden toegestaan om vrijwillig een boot te laten keuren, dit kan zeer zeker meerwaarde hebben voor het schip, maar ook dat is maar beperkt. Er zijn vele diverse niveaus van goedkeuring. De simpelste en goedkoopste is de type goedkeuring, ofwel een klassificatie maatschappij kijkt kritsch naar een ontwerp en rekent het vervolgens helemaal door. Als het een jachtontwerp betreft blijft/bleef het daarbij en heb je alleen een garantie dat het bais ontwerp van uitstekende kwaliteit is (uit een technisch en veiligheidsoogpunt gezien). Tegenwoordig zie je deze vorm van goedkeuring niet meer zo veel omdat men sinds 1997 verplicht is om de ISO normen te gebruiken die vrijwel dezelfde onderwerpen behandelen. Type goedkeuring kun je ook krijgen voor uitrustingstukken zoals reddingsvlot, motorblok, bilge pomp etc. Dat betekend dat een fabricant het ontwerp en het prototype hebben aangeboden ter keuring aan een klassificatiemaatschappij. Als je een schip/boot onder volledige klasse laat bouwen dan moet je producten gebruiken die typegoedkeuring hebben. Je bent dan wat meer beperkt in wat je gebruiken mag, en de leverancier van het betreffende product moet er dan een typegoedkeuringscertificaat bij doen. De klassificatiemaatschappij doet dan steeksproef gewijs keuringen bij het betreffende bedrijf om garantie te bieden dat het product ook daadwerkelijk identiek is aan het ontwerp en het prototype dat gekeurd is.

De goedkeuring van een ontwerpvan een relatief eenvoudig zeiljacht van een meter of 9 kost ongeveer 20.000 tot 30.000. Als je er vervolgens 50 van bouwt dan praat je over enkele honderden euro's meer per boot en men vond dat tot 1997 een relevante meerwaarde voor nieuwe zeiljachten, een sort van extra garantie zeg maar.

Een stap verder is dat een surveyor ook tijdens de bouw van het casco komt kijken en dat de materialen op specificities gecontroleerd (en gecertificeerd worden). Dat moet dan per gebouwde boot gebeuren, of als er een serie gebouwd word dan doet men ook nog wel eens alleen een diepte keuring op de de eerste, de 5e, de 10e etc en alleen oppervlakkige keuringen op alle andere boten die er tussenin liggen. Alleen weet de werf niet welke boten volledig gekeurd gaan worden, en een surveyor kan op elk moment besluiten dat hij (zij) een stap van de bouw mag controleren. Dit noemt men een casco certificaat en kost aanzienlijk meer per boot. Je praat voor een 9-10m zeiljacht al snel over tienduizenden euro's extra per romp. Dit word dus nooit gedaan door jachtbouwers, want anders raak je de boot aan de straatstenen niet meer kwijt.

Nog een stap verder kun je ook de uitrusting en systemen gekeurd krijgen, dan kijken ze naar de motor, het Elektra, schroefasinstallatie, stuurstand etc. dat kost nog meer als het keuren van alleen de romp.
Verdere deel certifkaten zijn te krijgen voor veiligheid, tuigage, comfort (denk aan ventialtie, verwarming, geluidsniveaus, trillingshinder etc). Dit laatste is vooral interessant voor zeer luxe motorjachten waarbij de klanten een bepaald comfort verwachten en welke dus met cijfers gekozen kan worden.

De meerwaarde van keuringscertificaten is dat je aan autoriteiten en/of verzekeringen kunt aantonen dat de boot aan strikte eisen voldoet en dat je dus of karting op je verzekering kunt krijgen (weegt nooit op tegen de meerkosten van het verkrijgen van de certificaten) of dat je autoriteiten er van kunt overtuigen dat jouw boot geschikt is voor commerciele activiteiten. Houd er echter rekening mee dat een certificaat van meer als 5 jaar oud geen enkele meerwaarde heft want een certificaat is alleen geldig op voorwaarde van regelmatige inspectie door een surveyor.

Dus terug naar jouw vraag Holtere, wat is voor jou de meerwaarde?
Ik vermoed dat de werf van jouw boot het ontwerp voor 1997 door BV (Bureau Veritas) heeft laten keuren, maar dat er verder geen inspecties aanboord of tijdens de bouw zijn gedaan. De meerwaarde is dus vergelijkbaar met een boot die na 1997 gebouwd is welke dus verplicht aan de ISO normen moest voldoen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lloyds, Veritas...heb je er wat aan? 04 okt 2019 18:34 #1089990

holtere schreef :
Ha, ook zo'n mooi plaatje B)
Je zou dus zeggen dat ze tijdens de bouw hier of daar iemand op de vingers hebben gekeken!
Nee, het betreft een type approval, ofwel een type goedkeuring. Dat betekend dat het ontwerp gekeurd is en dat mogelijk het prototype bekeken is, maar niet iedere individuele boot is geinspecteerd. Dat is simeplweg te duur en daar wil men niet voor betalen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lloyds, Veritas...heb je er wat aan? 04 okt 2019 18:44 #1089998

Precies, het gaat hier helemaal niet over bouw onder klasse. Vroeg TS ook niet. Maar ook bij de massa-variant (typekeur) is sprake van controle van de initiele produktie om daarna steeksproefsgewijs gecontinueerd te worden. Bouwen onder klasse doe je bij one-offs: serieprodukten zoals auto’s en Beneteau’s zijn toch allemaal hetzelfde, mits het produktieproces op orde is (en dat wordt dus wel degelijk assessed voor zo’n “massa” typegoedkeuring wordt uitgegeven, anders zou het slechts de eerste witnessed boot betreffen en dan per definitie geen typegoedkeuring kunnen zijn)...

Dit is wat ze er zelf over zeggen:



Erikdejong schreef :
Tijdens de bouw word er in dat geval geen steeksproefsgewijs toezicht gehouden.

Erikdejong schreef :
niet iedere individuele boot is geinspecteerd. Dat is simeplweg te duur en daar wil men niet voor betalen.
Het gaat m.i. niet om “er niet voor willen betalen”, dat klinkt nogal negatief, als een bezuiniging op kwaliteit. Want waarom zou je bij een massaprodukt elke individuele boot willen laten keuren; dat levert niets extra’s op want ze zijn immers allemaal gelijk. Bouwen onder klasse heeft simpelweg een andere doelgroep (one-offs) dan typegoedkeur (massaproduktie). Het doel is vergelijkbaar.


Wat dat plaatje zegt:
“BUILT UNDER BUREAU VERITAS SURVEY”
klopt dus wel: mijn boot was bij het verlaten van de werf exact gelijk aan de volgende - die wellicht wel een steekproef heeft gehad ;)

Om TS’ vraag te beantwoorden: ik vind dit meerwaarde hebben: het betreft geen ad-hoc in elkaar geprutst product zoals sommige NL werven nog wel eens verschillende kwaliteiten hebben geleverd (Friendship bv...)
Laatst bewerkt: 04 okt 2019 20:28 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lloyds, Veritas...heb je er wat aan? 04 okt 2019 19:08 #1090015

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Dank jullie voor de uitgebreide reacties!
Een en ander is wel een stukje duidelijker geworden v.w.b. de interpretatie!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lloyds, Veritas...heb je er wat aan? 07 okt 2019 13:14 #1090619

  • tuur
  • tuur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 333
Just my two cents:

Let wel: als je het dan toch hebt over een 'type approval / type goedkeuring' moet daar wel altijd een norm / eis tegenover staan. Je geeft een type goedkeuring af t.o.v. een norm of eisen pakket (meestal de wet).

De vraag die het belangrijkst is in dit geval is dan ook: tegen/ volgens welke norm / eis is er gebouwd?
Alleen dát zegt iets over de waarde van het certificaat.
Laatst bewerkt: 07 okt 2019 13:15 door tuur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lloyds, Veritas...heb je er wat aan? 07 okt 2019 13:21 #1090622

Wat hier geschrreven is moet je natuurlijk een koper niet gaan vertellen maar hem wel dat plaatje laten zien . Zeker als het een nieuweling is in het zeilersvolk :lol:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lloyds, Veritas...heb je er wat aan? 07 okt 2019 14:29 #1090641

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Ik weet niet hoe jullie er over denken maar tot nu toe zie ik liever wèl een plaatje dan dat er geen keurmerk/controle gedaan is.
Die zijn er ook zat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lloyds, Veritas...heb je er wat aan? 07 okt 2019 14:35 #1090644

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7281
Det Norske Veritas, Lloyds Register, ABS en Germanische Lloyd hebben uitgebreide sets van eisen ten aanzien van de jachtbouw. Daar moet het ontwerp en de bouw aan voldoen.

Het is echter een seriebouw keur met steekproef controles. Dus niet iedere boot wordt apart gekeurd.

Het is in ieder geval belangrijk dat het ontwerp, de constructie en de bouw aan de eisen voldoet.

Lloyds Register kent ook nog een Hull Certificate. Dit gaat alleen over de het ontwerp en de bouw van het casco.

Op zich is een dergelijke goedkeuring een niet onbelangrijk pluspunt als je een dergelijk boot wilt gaan kopen.

Was dit maar van toepassing op de gehele jachtbouw.

De CE keuring is alleen opgezet om concurrentie vervalsing tegen te gaan en is zeker niet vergelijken met een goedkeuring van een bekend classificatie bureau.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lloyds, Veritas...heb je er wat aan? 07 okt 2019 14:45 #1090646

Meer waard dan een CE zelf-verklaring inderdaad.

Plaatje dat ik postte gaat overigens alleen over de hull... Interieur en tuig vallen hier niet onder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lloyds, Veritas...heb je er wat aan? 15 nov 2019 14:36 #1101300

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Nachtvlinder schreef :
Meer waard dan een CE zelf-verklaring inderdaad.
Voor de ontwerpcategorieën "A" en "B" volstaat een fabrikant eigenverklaring niet voor de CE-verklaring obv de "nieuwe" richtlijn pleziervaartuigen van 2013.
(Module A is niet goed genoeg, er is tenminste module A1 vereist; bij schepen >12m is module B (EU-typeonderzoek) in combinatie met module C, D, E of F de minimum-eis)

Dat je die plaatjes minder toegepast ziet worden komt wellicht ook omdat vrijwel alle klassebureaus tegenwoordig "notified body" (aangemelde instantie) zijn obv de EU richtlijn.

Toe te passen conformiteitsbeoordelingsprocedures volgens de richtlijn pleziervaartuigen:
eur-lex.europa.eu/legal-conten...from=EN#d1e1499-90-1

Definitie van die conformiteitsbeoordelingsprocedures in 768/2008/EG:
eur-lex.europa.eu/legal-conten...8&from=nl#d1e32-98-1
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 15 nov 2019 14:41 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.234 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl