Hi, ik ben nieuw op dit forum en kwam jullie tegen omdat ik advies aan het inwinnen ben via diverse kanalen.
Ik heb onlangs mijn mooie Bayliner consoleboot (bouwjaar ong. begin 1990)met 250 2takt outboord (bouwjaar ong. 2008) verkocht aan een particulier, dus een particulier aan particulier verkoop.
Vraagprijs 11000e en verkocht voor 9000e
Altijd 1 a 2x per jaar onderhouden door bedrijf.
Altijd in de haven en in de winter op de kade.
Groot dekzeil die de hele boot en motor besloeg.
Ik had deze mooie boot 8 jaar in bezit en hij was daarvoor door een familielid geïmporteerd uit Amerika.
Wij hebben er veel plezier van gehad toen onze kleine nog erachter wilde hangen, maar helaas de laatste jaren niet meer waardoor wij nog maar paar x per jaar gingen varen. Mede doordat wij vele andere watersporten beoefenen.
We gebruikten hem nog weleens om achter te wakeboarden, maar toch in de verkoop.
Aangeboden via div kanalen en had vele reacties.
Nu had ik een koper die interesse had in de boot en hij had zijn huiswerk gedaan en de boot die ik in de verkoop had was helemaal de boot die hij zocht.
Hij wilde hem gebruiken op de Waddenzee.
Geïnteresseerde alles gemeld wat ik wist over de boot, de onderhoud, waar die onderhouden werd, de staat en dat er kleine dingetjes aan gedaan moesten worden daar ik niet zon klusser ben (kikkers/lampjes,stootrand)omdat ik de boot liet onderhouden.
Indien er dingen aan het licht kwamen liet ik dat altijd repareren. Wij waren tenslotte gek op de boot.
Klant had zijn huiswerk gedaan, had de laatste factuur van ong. 1000e aan onderhoud gezien, had achter mijn rug het bedrijf nog gebeld of er problemen waren, heeft een lange proefvaart gehad, heeft elke cm gekeken aan de boot in en uit het water, en had 1 eis en dat was om de motor door een externe partij te laten onderzoeken.
Ik heb overal aan meegewerkt, en er was niets aan de hand.
Zowel het bedrijf waar ik onderhoud bij had en de externe partij hebben geen dingen gevonden.
De motor liep perfect volgens de onderhoudsbedrijf en heb ik ook als zodanig gemeld bij de klant dat hij perfect liep.
Klant was akkoord en heb hem verkocht.
maar nu komt het.
Klant heeft 3.5 maand zitten knallen op de Waddenzee (dit weet ik daar ik ong. 2 jaar met 5 liter outboordolie doe) en hij mij al kort daarna vroeg wat de alarm was die af ging.
Ik had bij de laatste onderhoudsbeurt het reservoir laten vullen met 10 liter.
Dit had ik hem voor verkoop al gemeld en nogmaals gezegd dat het de olie reservoir leeg is en dan in noodloop gaat. en dat hij dat moet vermijden want niet best voor de motor (is mij ooit gemeld)
Dus na 3.5 maand liep de motor niet zo soepel (vuil in de tank?) en ging in onderhoud.
Daar hebben ze strips die op de boot zaten "toevallig" verwijderd en kwamen tot de conclusie dat het hele binnenwerk gescheurd en verrot was en melde doodleuk dat mijn boot lange tijd onderwater had gelegen???
Boot is zelflozend en heeft bilgepomp?
Soms klein beetje water in de boot en binnen paar seconde uit gepompt.
De strips zitten boven waterniveu.
Strips waren gescheurd maar was al toen ik hem kocht.
klant vroeg er ook naar en melde hem dat ik hem zo had gekocht.
Nu hebben ze een spoed dagvaarding opgesteld dat ik de reparatie van ruim 8000e moet betalen. (verkocht voor 9000e)
En claimden dat ik dit had moeten melden want ze vinden dat ik dat had moeten weten?? (meldingsplicht)
Ik heb niet de boot uit elkaar getrokken om de binnenkant te bekijken, dus heb dit nooit geweten.
Wie weet heeft hij de boot wel kapot gevaren/zout water en wilt hij dit nu op mij verhalen en dat hij het onderzoek bij een "vriendje" heeft laten doen.
Klant eiste een motorcontrole, maar hij laat niet de boot keuren die 30 jaar oud is?
Claimt dat er niet mee gevaren kan worden en dat je door de bodem kan zakken???
Ik had toevallig vlak voor verkoop een paar x gewakeboard met 5 man erop. Geen problemen en boot voer bijna 90 km pu.
Lijkt mij dat de boot dat echt wel aan de verwachtingen deed voor verkoop?
Ik hoor graag jullie mening en/of vragen. morgen willen ze kijken om een deal te maken want ze willen graag de boot houden en dat ik de reparaties moet betalen???