Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Rocna anker, bigger is better??

Rocna anker, bigger is better?? 15 juni 2020 16:26 #1174169

Kobra is geen Rocna ;)
Bij die laatste betaal je voornamelijk voor de naam en voor de reputatie van de maker.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna anker, bigger is better?? 16 juni 2020 12:27 #1174618

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
op die duitse amazon site staan de rocna en vulcan ankers een beetje door elkaar heen.
De rocna heeft die halfronde beugel, de vulcan niet.

Is er verder verschil qua werking?
Iemand ervaring met die vulcan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna anker, bigger is better?? 16 juni 2020 12:46 #1174635

HPV schreef :
op die duitse amazon site staan de rocna en vulcan ankers een beetje door elkaar heen.
De rocna heeft die halfronde beugel, de vulcan niet.

Is er verder verschil qua werking?
Iemand ervaring met die vulcan?

Vulcan: ja doet het prima.
Sinds dit voorjaar er op, paar dagen terug lag ik een beetje rot op een bankje, anker uitgebracht en flink spanning er op met de ankerlier. Noch het anker, noch de boot bewoog. :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna anker, bigger is better?? 16 juni 2020 13:36 #1174673

Ooit een aantal Bügelankers gemaakt (Rocna is een Bügel copie)

Geprobeerd zonder de halronde beugel, ging feillos op betrekkelijk zachte klei.
De beugel er toch maar opgelast.

Ik denk dat voor wat hardere grond die beugel het anker wat sneller laat ingraven,De punt krijgt daardoor wat meer druk op de bodem en zal beter zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna anker, bigger is better?? 16 juni 2020 13:40 #1174676

Maar soms past een beugel niet op de boeg, en dan neem je een Vulcan.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna anker, bigger is better?? 16 juni 2020 13:43 #1174677

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
die Vulcan is er in 12 kg, de Rocna is 10 of 15.

12 zou net mooi zijn voor ons, aleen of die kattenrug van het anker past op de boeg geen idee...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna anker, bigger is better?? 16 juni 2020 14:13 #1174694

Ze leveren een patroon zodat je een kartonnen mockup kan maken.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna anker, bigger is better?? 16 juni 2020 14:20 #1174696

It Paradyske schreef :
Ze leveren een patroon zodat je een kartonnen mockup kan maken.

In 2D
Spade heeft een mooi patroon in 3D.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna anker, bigger is better?? 16 juni 2020 14:23 #1174699

  • Vinny
  • Vinny's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 128
Erikdejong schreef :
Bert65 schreef :
Nee, nog niet. Schijnt heel ongezellig te zijn, lagewal, ik blijf er liever weg. Je kan het ook opzoeken he, Erik, ijsschotsen en lagewal B) .
het heft opzich niets te maken met het opzoeken van deze omstandigheden. Stel je ligt op de eilanden en wilt terug naar het zuidelijk Ijsselmeer. Je vaart langs de Friese kust naar het zuiden, de wind is overwegend west waardoor de Friese kust lagewal is. Je vaart net iets ruimer dan halve wind en het gaat harder waaien, het loopt lekker, de boot kan het prima aan en je geniet van de hoge snelheden over de golven. Je denkt er toch niet aan om toch maar te gaan schuilen voor de toenemende wind want het loopt zo mooi en over twee uurtjes ben je in de thuishaven. Opeens gaat de mast overboord en je bent maar een paar honderd meter van het strand weg. De motor kun je niet starten want er drijft te veel zooi om je boot in het water. Het gaat je zeker 20 minuten kosten om de boel los te kappen en hopelijk weer aanboord terug te trekken. Die 20 minuten heb je niet want je verwaait met anderhalve knoop richting het strand. Wat ga je doen?
Moraal van het verhaal: een goede ankeruitrusting is niet voor die mooie windstille zaterdagmiddag waar je lekker achter de dijk voor anker gaat om even lekker te kunnen zwemen of een koud biertje te drinken, een anker is een veiligheidsmiddel. Twijfel je aan je anker uitrusting als je moet ankeren aan lage wal in windje 7 dan is het geen veiligheidsmiddel en heb je er dus eigenlijk niets aan.

Nu ken ik de maker van de rocna redelijk goed. We hebben samen aardig wat genoegelijke avondjes bij elkaar aanboord doorgemaakt onder genot van een goed flesje wijn en goed eten. Peter is een van de weinig anker ontwerpers die ook daadwerkelijk onder slechte omstandigheden in de praktijk getest heeft en waarvan de tabellen dus realistisch zijn. Die van Rocna kun je dus gewoon met een gerust hart hanteren. Van ongeveer alle andere leveranciers zou ik het aanbevolen ankergewicht minimaal 50% verhogen, zoniet verdubbelen.
Het bovenstaande verhaal kan ik onderschrijven, ook op binnenwater kan het ineens heel spannend worden.

In februari weggevaren uit Dintelmond na het vv van de verstaging, de Mandersluis opgeroepen (stond gewoon open) en de sluismeester antwoordde voor de verandering eens (al meerdere keren doorheen gevaren zonder antwoord van de sluismeester). Afin, stootwillen overboord en lijnen klaargemaakt en dobberen totdat het licht op groen ging. Het waaide zo'n 30 knopen, er ging een lijn over de zeereling en je raad het al, in de schroef. Mijn vrouw heeft het roer genomen en ik ben naar de lier gespeerd. Net buiten de vaargeul het anker het water in laten zakken en we lagen meteen als een huis. Ik ben Rocna eeuwig dankbaar, we hadden 10 seconden later lagerwal gelegen tegen een stalen constructie.
Hoping to become a Shellback.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.287 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl