Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: De mast in

De mast in 22 aug 2020 17:35 #1198231

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4222
Rob10 schreef :
Als de valfactor te groot wordt zal je lichaam de energie moeten opvangen van de val. Dat geeft al bij geringe hoogtes grote kans op forse schade aan je lichaam. Dus altijd de lijnen strak houden.

Goede toevoeging. Onze Dyneema vallen veren al helemaal niet mee, dus strak houden van de backup lijn is inderdaad essentieel. Niet zozeer tegen breuk van de lijn maar tegen breuk van de klimmer...
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 22 aug 2020 17:37 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 22 aug 2020 17:53 #1198244

Rob10 schreef :
Een val visueel inspecteren als je ermee naar boven klimt.

De reden voor de tweede val; een bergklimtouw heb je geheel in je hand en is te inspecteren. De val zit voor de helft in de mast en een kwart er van is te hoog om te bekijken. Je klimt aan een onzeker touw dus heb je een tweede.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 22 aug 2020 17:54 #1198246

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2181
Hier aan boord een Topclimber, maar nooit ver boven dek geraakt: vertrouw het/mezelf niet.

Mij valt op dat veel zeilers veel moeite doen om niet te verdrinken en daar geld aan uitgeven, maar wel klimtechnieken gebruiken zonder ervaring, opleiding, training en dat ook aan anderen aanraden. Dapper, maar mij niet gezien.

Mijn volgende plan:
- mast ladder van Hurst Marine besteld
- nu aan het kijken een dummy proof systeem als beveiliging tegen vallen en om weer beneden te komen als er met de ladder iets mis gaat. Ik denk aan een Petzl ID + geschikt klimtouw en klimgordel. Zie ook dit filmpje of deze.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 22 aug 2020 18:02 #1198251

  • arneh
  • arneh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 38
Prusik is net als topclimber prima te combineren met tweede val als backup. Zowel zelf d.m.v. tweede prusiktouwtje aan extra val. Of door een man beneden die de borg lijn aanhaalt.

Punt van aandacht is ook de verankering van de val aan het schip. Zou niet enkel op een valstopper vertrouwen, maar de lijn extra vast zetten aan bijvoorbeeld een lier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 22 aug 2020 18:03 #1198252

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1361
Mijn volgende plan:
- mast ladder van Hurst Marine

Deze ladder werkt prima, maar ook hier moet je je wel zekeren met een tuigje en een veiligheidslijn. Zonder veiligheidslijn is deze ladder ook te gevaarlijk.
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 22 aug 2020 18:06 #1198255

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1017
Hans V schreef :
Met de topclimber hebben wij ervaring, die werkt in feite met twee ‘valklemmen’. Alleen is de kracht vele malen kleiner dan onze valklemmen aan dek. Vallen en schoten zijn ontworpen om heel vaak onder grote spanning vastgeklemd te worden. De (overigens interessante) gevaren die je zeilende bergbeklimmer kennis ziet lijken me daarom nogal theoretisch. Natuurlijk kan een val door ongeziene slijtage breken. Daarom is een tweede val als backup altijd aan te bevelen.

Lijkt me toch zinvol om dit verhaal eens te laten beoordelen door iemand die heeft doorgeleerd voor sterkte berekeningen en fabricage van vallen en andere lijnen. Een lijn die in de mast of aan dek in een valklem zit heeft een andere dwarsbelasting dan wanneer iemand er dwars op de lijn aan hangt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 22 aug 2020 18:09 #1198256

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1017
boarderbas schreef :
Rob10 schreef :
Een val visueel inspecteren als je ermee naar boven klimt.

De reden voor de tweede val; een bergklimtouw heb je geheel in je hand en is te inspecteren. De val zit voor de helft in de mast en een kwart er van is te hoog om te bekijken. Je klimt aan een onzeker touw dus heb je een tweede.

Het is maar helemaal de vraag of je met een visuele inspectie kan beoordelen of een lijn veilig/betrouwbaar is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 22 aug 2020 18:22 #1198262

hnrts schreef :
boarderbas schreef :
Rob10 schreef :
Een val visueel inspecteren als je ermee naar boven klimt.

De reden voor de tweede val; een bergklimtouw heb je geheel in je hand en is te inspecteren. De val zit voor de helft in de mast en een kwart er van is te hoog om te bekijken. Je klimt aan een onzeker touw dus heb je een tweede.

Het is maar helemaal de vraag of je met een visuele inspectie kan beoordelen of een lijn veilig/betrouwbaar is.

Zoals Boarderbas aangaf kun je alleen het zichtbare gedeelte visueel inspecteren. Het alternatief is niet inspecteren en er achter komen dat de val halverwege misschien half vergaan is. Dus visueel inspecteren geeft geen zekerheid maar je bent een rund als je het niet doet. Als je het niet vertrouwd dan hijs je een speciale lijn die je alleen voor het mastklimmen gebruikt aan de val omhoog en gebruik je die. 100% zekerheid bestaat niet. Met het gebruik van een tweede val kom je er wel dicht in de buurt. En als je er geen vertrouwen in hebt moet je het vooral niet doen. Dwarsbelasting van een prusik of stijgklem is verwaarloosbaar. En als je vertrouwd wilt raken met de klimmaterialen dan is een bezoekje aan een lokale klimhal voor nadere instructie nooit een slecht idee.
Laatst bewerkt: 22 aug 2020 18:26 door Account op verzoek verwijderd 5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 22 aug 2020 18:27 #1198266

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5012
Precies, een klimlijn is erg elastisch, een Val heeft over het algemeen zo weinig rek mogelijk, en is vaak onnodig sterk. Mijn grootzeilval is dyneema, kun je een koe aan optillen, misschien wel een stuk of wat. Daar durf ik best in the hangen, en ook wel gedaan met de prusik techniek. Overigens zijn er in de klimsport naast klimgordels ook prima stijgklemmen the vinden. Is er niet een klimsporter die eens een workshop Kan geven? Ben niet in het land momenteel maar zou in zoiets zeker geinteresseerd zijn, en ik denk velen met mij. Misschien een markt voor om zeilers veilig omhoog the krijgen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 22 aug 2020 18:32 #1198268

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4222
hnrts schreef :
Lijkt me toch zinvol om dit verhaal eens te laten beoordelen door iemand die heeft doorgeleerd voor sterkte berekeningen en fabricage van vallen en andere lijnen. Een lijn die in de mast of aan dek in een valklem zit heeft een andere dwarsbelasting dan wanneer iemand er dwars op de lijn aan hangt.

Klopt, maar in de (uitgebreide) praktijk blijkt dat geen problemen op te leveren. Met de mastclimber klim je overigens langs een strakgespannen val, en niet langs een vrijhangende lijn. Er is in het verleden wellicht ook officieel gerekend aan mastklimscenario’s, dat heb ik nooit uitgezocht. De marges zijn zo groot dat ik wel op de praktijkervaringen van talloze anderen durf te vertrouwen.

Maar de officiële mening van een expert kan natuurlijk geen kwaad. Deel je de uitslag hier op het forum?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 22 aug 2020 19:59 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 22 aug 2020 18:34 #1198271

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Ik hoef zelden in de top te zijn en heb daarom zo'n swi-tec mast lift. Kost overigens best nog moeite.. nou ja, voor mij iig. Maar werkt prima om zelfstandig de mast in te gaan. Kan tot 18 meter. Veel te hoog natuurlijk..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 22 aug 2020 18:42 #1198281

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
JRomkes schreef :
Is er niet een klimsporter die eens een workshop Kan geven?

Leuk idee. Ik doe zelf al een tijd aan sportklimmen en heb ook wel wat cursussen in touwtechnieken en reddingstechnieken gehad; toch voel ik me niet echt gekwalificeerd om anderen te leren veilig in de mast te werken. Als je het echt goed wil doen dan kom je terecht bij mensen die professioneel hoogtewerk doen, maar dat gaat weer snel te ver voor onze toepassing. Wat er nog het dichtste bij komt is het werk van routebouwers in een klimhal. Daar ken ik er wel een aantal van, ik wil wel eens navragen als er interesse voor is.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 22 aug 2020 19:04 #1198295

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Naast Bootstoel, Prusik en Mast climber, en ladder in mastgroef is er nog een vijfde systeem (of is het zeste als je mast stepjes ook mee rekent). De Mast track climber.

https://www.youtube.com/watch?v=GryIh92g0II

Deze is nooit in productie gekomen ziet er op zich wel mooi uit.
Ik heb echter geen idee wat dit met de mastgroef doet daar heb ik een minder gevoel bij stel dat het de mastgroef sloopt, of erger nog dat een van die 2 klemmen echt klem loopt, heb je een probleem! Dat kan je met mast climber niet gebeuren en die zie ik net als prusik ook niet vastlopen.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 22 aug 2020 19:13 #1198299

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Leuke uitvinding, eigenlijk een soort van stijgklemmen voor in de mastgroef. Maar zoals je zegt, het moet wel heel goed op jouw specifieke mast passen en biedt geen enkele mogelijkheid tot ontsnappen. Met touw kun je altijd wel iets verzinnen.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 22 aug 2020 19:15 #1198303

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1017
Zo kan het natuurlijk ook. Is vaker gedaan, maar inderdaad niet voor watjes.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 22 aug 2020 19:20 #1198304

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1703
Veel leden van zf hebben weleens iets waarvoor ze de mast in moeten, al was het maar een lampje van het toplicht dat het begeven heeft. Ik zie veel opmerkingen over veiligheid, en het nemen van risico. Wat ik mis is een praktisch oplossing. Wat is nu heel praktisch beschreven de meest praktische methode om de mast in te komen om katrol te vervangen of een nieuw lampje aan te brengen. Kan dat met alleen de vallen en de lieren op dek, en zo ja hoe doe je dat dan. Zijn daar beschrijvingen of beter nog filmpjes. Gewoon heel praktisch. In het veiligheidsaspect ben ik veel minder geïnteresseerd dan in de praktische werkbaarheid. Ook als iets gevaarlijk is vind ik dat mensen zelf de beslissing mogen nemen of ze om een paar euro te besparen het risico nemen een val te maken. Gewoon praktische informatie zonder waarschuwingen of morele oordelen of men om een besparing te bereiken een groot risico mag nemen. Iedereen bepaalt immers wat belangrijker is welzijn of veiligheid.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 22 aug 2020 19:22 #1198306

Solo schreef :
Veel leden van zf hebben weleens iets waarvoor ze de mast in moeten, al was het maar een lampje van het toplicht dat het begeven heeft. Ik zie veel opmerkingen over veiligheid, en het nemen van risico. Wat ik mis is een praktisch oplossing. Wat is nu heel praktisch beschreven de meest praktische methode om de mast in te komen om katrol te vervangen of een nieuw lampje aan te brengen. Kan dat met alleen de vallen en de lieren op dek, en zo ja hoe doe je dat dan. Zijn daar beschrijvingen of beter nog filmpjes. Gewoon heel praktisch. In het veiligheidsaspect ben ik veel minder geïnteresseerd dan in de praktische werkbaarheid. Ook als iets gevaarlijk is vind ik dat mensen zelf de beslissing mogen nemen of ze om een paar euro te besparen het risico nemen een val te maken. Gewoon praktische informatie zonder waarschuwingen of morele oordelen of men om een besparing te bereiken een groot risico mag nemen. Iedereen bepaalt immers wat belangrijker is welzijn of veiligheid.

Wat een rare benadering. Wel praktisch maar hoeft niet veilig. Veiligheid heeft ook niks met kosten te maken. Maar Ieder zijn ding natuurlijk.
Laatst bewerkt: 22 aug 2020 19:27 door Account op verzoek verwijderd 5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 22 aug 2020 19:28 #1198307

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1703
Dit antwoord is nu exact wat mij soms stoort op dit forum. Niemand is voor zijn eigen veiligheid verantwoording verschuldigd aan wie dan ook. (althans niet in de privé sfeer) Ik zie dat veel mensen wel eens geconfronteerd worden met een kapot lampje, en dan even snel de mast in willen. Vandaar dat er gevraagd werd naar iets praktisch. Met de risico's die men wil nemen heeft helemaal niemand iets te maken.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 22 aug 2020 19:43 #1198312

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5012
Dat veiligheids verhaal is overal zo. Veiligheid is heel persoonlijk, ik negeer het meeste Dan ook als zodanig. Maar de mast in Komen met stijgklemmen en een zekering op een aparte Val is green rocket science, en de materialen kosten ook niet de wereld. Dat gezegd hebbende, met een beetje basiskennis en material moet het toch mogelijk zijn on zowel praktisch als veilig omhoog the komen?
Laatst bewerkt: 22 aug 2020 19:43 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 22 aug 2020 19:44 #1198313

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
hnrts schreef :
Zo kan het natuurlijk ook. Is vaker gedaan, maar inderdaad niet voor watjes.

[

Precies! Wat is er mis met krengen? Dan kan je met de keukentrap erbij.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 22 aug 2020 19:45 #1198314

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Blij dat ik kan strijken....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 22 aug 2020 19:49 #1198316

Solo schreef :
Dit antwoord is nu exact wat mij soms stoort op dit forum. Niemand is voor zijn eigen veiligheid verantwoording verschuldigd aan wie dan ook. (althans niet in de privé sfeer) Ik zie dat veel mensen wel eens geconfronteerd worden met een kapot lampje, en dan even snel de mast in willen. Vandaar dat er gevraagd werd naar iets praktisch. Met de risico's die men wil nemen heeft helemaal niemand iets te maken.

Jammer dat het je stoort. Als je geen advies wilt stel dan ook geen vraag. Je gaat ervan uit dat iedereen kan inschatten wat veilig is en wat niet. Dat is dus een utopie. Daarom wordt er hier advies ingewonnen. Ik vertel helemaal niemand wat ze moeten doen. Het is een advies. Hoeveel risico je wilt nemen moet je zelf weten. Daar hoort wel bij dat je een risicoinschatting kunt maken. Het meest praktisch is een touw om je nek, dan heb je je handen vrij en zit het touw niet in de weg.
Laatst bewerkt: 22 aug 2020 19:51 door Account op verzoek verwijderd 5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 22 aug 2020 19:53 #1198318

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1703
Het antwoord van Romkes is mij uit het hart gegrepen! Veiligheid is persoonlijk! En ik zie de laatste jaren daarop (overal niet alleen in de watersport) meer nadruk gelegd worden dan mij lief is. Is er een praktische beschrijving van de methode die Romkes weergeeft? Ook mijn mast kan gestreken worden maar daar ben ik toch een uur meer bezig, dan is het voor een lampje toch beter als je even de mast ik kunt
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 22 aug 2020 19:59 #1198321

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5018
Ik heb wat geïnvesteerd in bergbeklimspulletjes.
Wat advies en je klimt zo naar boven was het idee.
Nou het lukt wel maar kost heel veel moeite. Waarom?
Onhandig, geen sportman, postuur, leeftijd...

Dus heb ik zo'n Switec mastlift op marktplaats gekocht (te duur maar bespaarde me op dat moment genoeg)
Daarnaast gebruik ik van de klimspulletjes de klimgordel (veel veiliger en comfortabeler) en zo'n ding wat de prusik nadoet, je schuift het omhoog maar omlaag kan niet. (Stijgklem)
De mastlift aan de spival, de stjgklem aan een eigen lijn die ik aan de kraanlijn of grootzeilval knoop.

Kan op mijn eentje, maar vraag vaak vrouwlief op te letten/lijnen te begeleiden..
De mastlift is een tonnetje aan de spival, hoger dan onderkant tonnetje kom je niet.
Laatst bewerkt: 22 aug 2020 20:00 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 22 aug 2020 19:59 #1198322

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1703
Ik vind het altijd naar als discussies op dit forum uit de hand lopen, vandaar dat ik mij voorzichtig tracht uit te drukken. Ik wilde wel advies hoe men snel, goedkoop en efficiënt voor een kleine reparatie in de mast kon komen. Het enige dat ik daarbij aangaf dat persoonlijke veiligheid daarbij voor uitsluitend voor mij zelf een lage prioriteit heeft. In mijn persoonlijke afwegingen komt veiligheid niet erg hoog. (Gelukkig zag ik dat ook anderen zeggen dat weleens te negeren) De vraag was dus naar een praktische methode waarbij veiligheid minder prioriteit had.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.275 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl