Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: De mast in

De mast in 21 aug 2020 20:18 #1197973

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1291
Ik moet eigenlijk even de mast in dit weekend en ik heb er een bloedhekel aan. Maar ja, 't hoort erbij. Maar, de vraag; zou je altijd met 2 vallen gaan? Voors? Tegens kan ik eigenlijk niet bedenken, behalve een fractie meer werk...maar gezien mijn hoogtevrees vanaf zo'n 3 meter lijkt het me een net wat fijner idee.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 21 aug 2020 20:28 #1197975

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3472
mystudio schreef :
Ik moet eigenlijk even de mast in dit weekend en ik heb er een bloedhekel aan. Maar ja, 't hoort erbij. Maar, de vraag; zou je altijd met 2 vallen gaan? Voors? Tegens kan ik eigenlijk niet bedenken, behalve een fractie meer werk...maar gezien mijn hoogtevrees vanaf zo'n 3 meter lijkt het me een net wat fijner idee.

Wij hebben een topclimber waarmee je zelfstandig kan klimmen. Maar als er verder nog iemand aan boord is borgen we de set ook aan een tweede val. Kleine kans dat de klimval breekt, maar better safe than sorry als de mogelijkheid voor een backup er is. Als het jou ook een fijner gevoel geeft lijkt de keus voor een tweede val me al helemaal eenvoudig.

Het waait zaterdag in NL op veel plaatsen overigens wel stevig. Ik weet niet of dat voor een onervaren persoon het meest geschikte moment is om te klimmen...
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 21 aug 2020 20:42 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 21 aug 2020 20:42 #1197982

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5878
Topclimber is denk ik voor de meeste mensen goed te doen maar wat instructie van iemand de eraan gewend is is handig. Vind wel dat er iets van klittenband aan de voetlussen mag om te voorkomen dat je voet eruit schiet. Lastig om m er weer in te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 21 aug 2020 22:26 #1197998

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1152
Heel eenvoudig: ALTIJD zekeren met een tweede val.

Heb eens met veel verbazing in de jachthaven van Veere zitten bekijken hoe een man zijn vrouw (vermoed ik) in de mast hees. Ze was net vrij van het dek toen de knoop losliet. Valt ze een halve meter ofzo naar beneden. Niets aan de hand. Ik denk dan: wat als die knoop het wat langer had vol gehouden.... Wat een zegen die net-op-tijd waarschuwing.

Deze mensen leken te denken: we proberen het nog een keer op dezelfde manier. Knoop beter gelegd: hij hield.

We kunnen allerlei grappen maken over hoe dit huwelijk in elkaar stak enzo, maar je zou maar uit je mast vallen...... Dan mag je ws blij zijn als je in één keer dood valt....
Heb begrip, geen oordeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 21 aug 2020 22:35 #1197999

Op zich mee eens maar een zeiler die een knoop legt die na een halve meter loslaat... :huh:

Kijk ook even in dit draadje:
zeilersforum.nl/index.php/foru...st-inklimmen-filmpje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 21 aug 2020 22:54 #1198000

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1152
Bas van Dijk schreef :
maar een zeiler die een knoop legt die na een halve meter loslaat...

Ja, dat is onvoorzien. Maar dáár zijn veiligheidsmaatregelen ook voor....
Heb begrip, geen oordeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 22 aug 2020 04:20 #1198006

zou je niet voor 5 tientjes een kraan met bakkie huren, dan weet je zeker dat je het overleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 22 aug 2020 06:20 #1198013

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11525
Ik denk dan: wat als die knoop het wat langer had vol gehouden.... Wat een zegen die net-op-tijd waarschuwing.
Je hebt gewoon een mislukte aanslag op zijn vrouw gezien.... :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 22 aug 2020 06:40 #1198018

  • MrDJ
  • MrDJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 776
Ik heb ook een Topclimber en als ik boven in de mast ben veranker ik mijzelf met de veiligheids lijn.
Makkelijk tegen het slingeren en extra zekerheid voor het vallen.
En dan maar hopen dat niemand je boven uit de mast moet halen als je iets gebeurt!
Als we met twee aan boord zijn gebruik ik wel een 2e val als extra lijn
Have a Nice day
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 22 aug 2020 07:55 #1198034

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6556
mystudio schreef :
Ik moet eigenlijk even de mast in dit weekend en ik heb er een bloedhekel aan. Maar ja, 't hoort erbij. Maar, de vraag; zou je altijd met 2 vallen gaan? Voors? Tegens kan ik eigenlijk niet bedenken, behalve een fractie meer werk...maar gezien mijn hoogtevrees vanaf zo'n 3 meter lijkt het me een net wat fijner idee.

Ik zou het 14 dagen uitstellen, 4 a 5 Bft is niet wat je wil al je hoog in de mast wat moet uitvoeren. Voor volgend weekend zijn de verwachtingen ook niet gunstig.
Als je kan, beter uitstellen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 22 aug 2020 08:14 #1198040

Twee vallen. Teruggestoken 8-knoop.

Het is niet alleen voor het breken van de val, maar bedenk eens wat er gebeurt als de val naast een schijf loopt als je boven bent. Een tweede om beneden te komen is dan een uitkomst.

Zolang er geen golven staan maakt wind niet zo veel uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 22 aug 2020 08:32 #1198048

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3472
boarderbas schreef :
Het is niet alleen voor het breken van de val, maar bedenk eens wat er gebeurt als de val naast een schijf loopt als je boven bent. Een tweede om beneden te komen is dan een uitkomst.

Dat hangt er helemaal vanaf of je je omhoog laat lieren of zelf langs een val omhoog klimt. In dat geval speelt het geen enkele rol.

Ik zou me meer zorgen maken om de vaardigheid van degene die je omhoog liert als je niet zelf klimt. Lijkt me een veel groter risico dan een val die langs een schijf gaat lopen. Bovendien kan die tweede val altijd alsnog in stelling worden gebracht door de hulp beneden.

boarderbas schreef :
Zolang er geen golven staan maakt wind niet zo veel uit.

Klopt, maar TS geeft aan niet zo’n ervaren, onverschrokken klimmer te zijn. Met de verwachte 30 kts windvlagen en buien zegt enig inlevingsvermogen me toch dat dit weekend misschien niet het ideale weekend is voor TS om zelf de mast in te gaan... ;)
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 22 aug 2020 08:53 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 22 aug 2020 08:34 #1198050

Mijn vallen zijn INOX draad, daar wordt de juiste maat lijn aan gehesen met een paar haken uit de prof. klim wereld.
Wanneer ik zelf niet meer in staat ben om naar beneden te gaan kan een ander me in ieder geval beneden halen door de val te te vieren.

Vóór dat ik die haken had, omhoog met twee vallen, waarvan de onbelaste doorgehaald werd door iemand bij de lier, m´n dochter.
Toen ik boven klaar was wilde ze over zakgeld praten vóór ze me weer liet zakken.

Ik heb die discussie verloren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 22 aug 2020 08:58 #1198059

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5828
2 vallen idd. Beter dit weekend overslaan ivm wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 22 aug 2020 08:59 #1198060

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1291
Klopt, ik ben geen onverschrokken klimmer inderdaad. Dus wacht even tot het rustig weer is en ga even op zoek naar een kwalitatief goed bootmansstoeltje. Deze lijkt me niet gek. Daarnaast, 2 vallen hoor ik steeds. Mijn vallen hebben ingesplitste Wichards, dus knopen hoef ik helemaal niet, dat scheelt!
Dank voor de tips en adviezen.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 22 aug 2020 09:02 #1198062

  • Ron V
  • Ron V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 382
ALTIJD knopen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zomaar een kleurrijk zeil 22 aug 2020 09:12 #1198064

NOOIT valsluitingen gebruiken. Gewoon achter de sluiting een teruggestoken 8 knoop.

Bootsmanstoeltje is vervelend, erg gevaarlijk en achterhaald. Beschermd niet tegen achterover vallen.

Gewoon een klimgordel kopen. Voor 4 tientjes heb je een luxe.

Ook ik heb hoogtevrees. Zelf klimmen is veel minder erg dan gehesen worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zomaar een kleurrijk zeil 22 aug 2020 09:41 #1198076

Ditto, altijd knopen en evt daarna zekeren met sluiting..een lijnnknapt niet zo sbek, meeste ongelukken gebeuren door fout zekeren of te snel laten zakken
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 22 aug 2020 14:58 #1198163

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1291
Klimgordel klinkt inderdaad slim, Boarderbas. Toevallig ook nog tips welke? Ben hier zo niet in thuis.
Ik ga dan m'n grootzeilval als primaire hijs gebruiken en m'n spinnakerval als backup. Die zit weliswaar aan de andere kant, maar dat lijkt me geen probleem als hij bovenin de driehoek van de verstaging het slagje naar achteren maakt. Eens?
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 22 aug 2020 15:46 #1198170

  • arneh
  • arneh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Laatst ben ik met een klimgordel van de decathlon en met behulp van dit instructie filmpje de mast ingeklommen.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 22 aug 2020 15:49 #1198171

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3472
mystudio schreef :
Ik ga dan m'n grootzeilval als primaire hijs gebruiken en m'n spinnakerval als backup. Die zit weliswaar aan de andere kant, maar dat lijkt me geen probleem als hij bovenin de driehoek van de verstaging het slagje naar achteren maakt. Eens?

Helemaal goed!

Zelf klimmen met prusik of topclimber is m.i. nog veiliger dan hijsen met lier.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 22 aug 2020 15:53 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 22 aug 2020 16:38 #1198187

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 574
Bij Prusik en topclimber zie ik 1 lijn zonder tweede lijn als backup. Zou ik zelf nooit voor kiezen.

Verder heb ik dit eens met een zeilende bergbeklimmer besproken. Die gaf een paar belangrijke waarschuwingen. Bij deze methoden krijg je een zware dwarsbelasting op de val waar deze doorgaans niet voor is ontworpen en de kern (onzichtbaar) kan breken. Ook klimlijnen in de bergsport hebben om precies dezelfde reden een levensduur van een x-aantal keer gebruiken en daarna weggooien.

Een tweede lijn als backup vermindert vanzelfsprekend de risico's, maar nog steeds kan je niet zien wanneer een lijn door dit gebruik over z'n houdbaarheidsdatum is (voordat het te laat is).

Ben benieuwd of er op dit forum ook bergsporters zijn die daar een mening over hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 22 aug 2020 17:11 #1198208

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1784
Je kan de val toch ook strak zetten waardoor hij niet wegdraait. Reserveval zou ik ook altijd doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 22 aug 2020 17:16 #1198213

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3472
hnrts schreef :
Bij Prusik en topclimber zie ik 1 lijn zonder tweede lijn als backup. Zou ik zelf nooit voor kiezen.

Dat je met de topclimber aan één val naar boven kunt klimmen wil niet zeggen dat je geen tweede val als backup kunt gebruiken. Doen wij standaard.

hnrts schreef :
Verder heb ik dit eens met een zeilende bergbeklimmer besproken. Die gaf een paar belangrijke waarschuwingen. Bij deze methoden krijg je een zware dwarsbelasting op de val waar deze doorgaans niet voor is ontworpen en de kern (onzichtbaar) kan breken. Ook klimlijnen in de bergsport hebben om precies dezelfde reden een levensduur van een x-aantal keer gebruiken en daarna weggooien.

Een tweede lijn als backup vermindert vanzelfsprekend de risico's, maar nog steeds kan je niet zien wanneer een lijn door dit gebruik over z'n houdbaarheidsdatum is (voordat het te laat is).

Met de topclimber hebben wij ervaring, die werkt in feite met twee ‘valklemmen’. Alleen is de kracht vele malen kleiner dan onze valklemmen aan dek. Vallen en schoten zijn ontworpen om heel vaak onder grote spanning vastgeklemd te worden. De (overigens interessante) gevaren die je zeilende bergbeklimmer kennis ziet lijken me daarom nogal theoretisch. Natuurlijk kan een val door ongeziene slijtage breken. Daarom is een tweede val als backup altijd aan te bevelen.

Er zijn heel wat professionals (tuigers, profzeilers, etc.) die met grote regelmaat naar boven klimmen, vaak aan één lijn. Ik heb persoonlijk nog nooit van ongevallen gehoord door brekende vallen. Wel door fouten van hulpjes aan dek.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 22 aug 2020 17:16 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De mast in 22 aug 2020 17:25 #1198221

  • Rob10
  • Rob10's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1571
Een val visueel inspecteren als je ermee naar boven klimt. Een tweede val altijd gebruiken als dat kan. Een val is geen klimtouw want het is een niet dynamisch touw (statisch touw). Het is dus niet bedoeld om een val van de klimmer op te vangen. Je moet de val(en) daarom altijd strak houden bij het naar boven klimmen zodat de valfactor altijd zo klein mogelijk is. Dat geldt ook voor de tweede val als je die gebruikt om extra te zekeren. Als de valfactor te groot wordt zal je lichaam de energie moeten opvangen van de val. Dat geeft al bij geringe hoogtes grote kans op forse schade aan je lichaam. Dus altijd de lijnen strak houden (het werkwoord vallen i.c.m. met een val maakt wel aparte zinnen..)
Laatst bewerkt: 22 aug 2020 17:37 door Rob10.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.289 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl