ilCigno schreef :
De oudere stuurautomaten van Autohelm / Raymarine hebben zowel een Seatalk 1 als een NMEA0183 aansluiting. Je gebruikt één van de twee, als je apparaten wilt verbinden van Autohelm/Raymarine heeft Seatalk 1 de voorkeur omdat dit veel gemakkelijker is qua structuur, je kunt vrijwel onbeperkt de boel aan elkaar koppelen. Bij NMEA0183 geldt dat je maar één 'talker' (verzender van data) en maximaal drie 'listeners' (ontvangers van data) kan koppelen, wil je meer dan moet je een multiplexer gaan gebruiken.
De 'windvane' aansluiting op het kastje van TS is voor zover ik weet specifiek bedoeld voor de inmiddels redelijk antieke (en niet zo beste) 'Rotovecta' windgever. Deze heeft geen eigen display maar geeft alleen de winddata door aan het Seatalk 1 netwerkje. Heb je een ST50 of ST60 windinstrument (dus klokje met masttop unit) dan wordt de 'windvane' aansluiting niet gebruikt en koppel je alleen via de Seatalk 1 aansluiting.
Heeft het wel zin om de windmeter middels seatalk1 aan te sluiten op de st4000 stuurautomaat (want Koko zegt dat het in praktijk niet goed werkt?)
Ik weet niet eens of de stuurautomaat is aangesloten op seatalk (kan ik niet zien want klokje is vastgeplakt en kan moeilijk bij de achterkant komen).
Maar als je eigenlijk alleen maar zeilt, wat is het nut om de stuurautomaat dan op seatalk1 aan te sluiten ? (Voor alleen motorvaren zie ik het nut wel want dan vaart die naar de waypoints maar bij zeilen zal je denk ik toch meer op kompas varen ivm verleieren en verandering van windrichting ?)