Gerard schreef :
Terzijde maar wel opvallend; overheidsinstanties, zelfstandige bestuursdiensten e.d. houden zich vaak moeilijk bereikbaar per e-mail en weigeren ook per e-mail contact op te nemen (onder het mom van privacy). Ook slechthorenden zijn voor overheden lastig en de belterreur en "Mijn ..." met DigiD wordt, evenals digitaal betalen, opgedrongen.
Ik kan uitleggen waarom dat zo is. Niet dat je er blij van wordt overigens. Het is heel simpel een bezuinigingsoperatie. Wanneer "de wereld" jou een email kan sturen heb je als ontvanger in principe oneindig veel menskracht nodig om dat af te handelen. Wanneer je wordt gedwongen om bijvoorbeeld te bellen binnen bepaalde tijden, wordt het ineens het probleem van de beller om contact te leggen. Aan de andere kant van de lijn kan 1 persoon maar 1 gesprek tegelijk voeren en voor de rest geldt het bandje "er zijn nog zoveel wachtenden voor u". Aan het einde van de werkdag is er geen gevulde mailbox met zaken die nog moeten worden afgehandeld. Dat een beller geen contact kon leggen staat nergens, blijkt nergens uit en komt dus ook niet voor in de alles bepalende "prestatie statistiek".
Wanneer mensen via de bekende "Mijn" websites communiceren, is het jouw probleem om daar jouw rekeningen, informatie, etc op te vragen. Omgekeerd contact leggen gaat meestal via gestructureerde informatie (veld voor email adres, aankruisvakje vast gedefinieerde opties, etc.) Dat kan veelal de computer zonder of met alleen beperkte menskracht afhandelen.
Minder mensen is minder kosten. Daar gaat het om.