Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Theoretische vraag: Ondiep <-> Diep kielwissel

Theoretische vraag: Ondiep <-> Diep kielwissel 05 juli 2021 08:08 #1301680

  • Woodstock
  • Woodstock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1137
Kiel uitwisselen:
Ondiep <-> Diep (of andersom!)


De vraag over welke kieldiepgang beter is komt hier vaak genoeg langs. Ook de optie ‘een kiel inkorten’ geeft veel voer voor discussie. Dit wil ik niet oprakelen, maar ik denk na over schepen die met meerdere varianten kiel ontworpen zijn. Ik denk aan mijn Maxi, maar ook het Waarschip, de Friendship, de Victoire, de Etap, enz.

Mijn vraag is theoretisch, dus niet voor een specifiek schip:
Kun je de ene versie kiel wisselen met de andere versie?
En kan dat beide kanten uit?


Mijn eigen idee is dat een korte kiel vervangen door een langere altijd moet kunnen, maar andersom niet altijd. Maar klopt dat?

Volgens mij zijn de boten met diepere kiel niet altijd precies hetzelfde getuigd, bijvoorbeeld met een hogere mast dan de ondiepere variant (of is dit niet het geval?) Als dat zo is, dan kan ik me voorstellen dat je niet zomaar een ondiepere kiel onder het schip kunt zetten. Andersom lijkt me daarom geen bezwaar, een iets kortere mast in verhouding is geen beletsel voor een diepstekender kiel.

Volgende vraag is: Als dit theoretisch mogelijk is, is het dat dan ook praktisch uitvoerbaar?
Als het schip nog geproduceerd wordt wel natuurlijk, maar neem een ouder schip. Zijn de tekeningen van zo’n kiel dan op te vragen of te vinden? Kun je zo’n kiel laten maken? Of moet je op zoek naar een collega-eigenaar die wil ruilen. Dan wordt dát natuurlijk zoeken naar een speld in een hooiberg.

Ik ben benieuwd wat voor ideeën jullie hierover hebben en ik ben ook wel benieuwd of iemand dit weleens bij de hand heeft gehad.
Maxi 77 - 2673 -
Laatst bewerkt: 05 juli 2021 08:10 door Woodstock.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Theoretische vraag: Ondiep <-> Diep kielwissel 05 juli 2021 08:16 #1301686

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6517
Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft dat van kort naar lange kiel wel, (zonder bijkomende ingrepen), gaat, maar andersom niet.

Bij mijn boot, Dufour 2800 korte kiel versie, zit een kortere mast als bij de lange kiel versie.

Zal je bij elke merk en type apart moeten nakijken als je zo een verandering overweegt.

( Ik denk trouwens dat zo een verandering economisch gezien niet echt rendeert, je kunt dan vermoedelijk beter een andere boot kopen. Tenminste bij oudere bootjes van minder dan 10 mtr lengte. )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Theoretische vraag: Ondiep <-> Diep kielwissel 05 juli 2021 08:19 #1301687

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20696
Wat je eerste vraag betreft: als ik je zo lees heb je voldoende inzicht in de materie om te kunnen beoordelen wat wèl of niet kan bij een bepaalde boot met bepaalde kielen.

Wat je tweede vraag betreft: ik vermoed dat het zal neerkomen op ruilen. Of een gelukstreffer op een botensloperij (ik weet niet of het Harpje iets in kielen doet).
Laten maken is theoretisch mogelijk, maar kostentechnisch waarschijnlijk niet verantwoord. De meeste aanboute kielen zijn van gietijzer en gegoten. De kosten van een mal staan in géén verhouding tot het feit dat je er vervolgens maar één kiel mee maakt.
Construeren uit plaatstaal, in elkaar lassen en daarna geheel of gedeeltelijk vullen met een zwaar materiaal is in principe ook mogelijk, maar vereist professionele inzet en wordt ook een kostbare kwestie, hoewel goedkoper dan een mal maken en gieten, denk ik.

Eén van de hooibergen om te zoeken is dit forum. Er zijn enkele tientallen mensen die schrijven, maar er lezen veel meer mensen mee. Nee, heb je. Ja kun je krijgen.
Laatst bewerkt: 05 juli 2021 08:21 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Theoretische vraag: Ondiep <-> Diep kielwissel 05 juli 2021 08:21 #1301688

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9443
Toen we indertijd zoekende waren naar een andere boot was de winner 9.50 een serieuze kandidaat.
Er lag er één in Zeeland met een diepe kiel.
We wilden echter een schip waar we ook nog mee in Friesland terecht konden. Een diepgang tot 1,3 a 1,4 zou dan maximaal zijn.
Voor we er een bezoek brachten heb ik Remco Sol van Winner gebeld of hij de kiel kon wisselen. Dat kon en kostte toen +/- 5000,00 euro.
Het is uiteindelijk een ander schip geworden.
Maar gezien je vraag leek het mij wel relevante informatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Theoretische vraag: Ondiep <-> Diep kielwissel 05 juli 2021 08:29 #1301692

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6160
Ondiepere kiel hoeft niet noodzakelijk een kortere mast op te leveren. Ondiepere kielen compenseren dat in toegenomen massa. Als dat niet helpt kan je reven.
Zal het opzoeken, maar volgens mij had onze 34s met ondiepe tandemkiel van 1.32m geen verschillen met de 1,8m variant.

Ik denk dat korte masten vooral ingegeven worden door beoogde vaargebieden en bijhorende bruggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Theoretische vraag: Ondiep <-> Diep kielwissel 05 juli 2021 08:43 #1301697

Zolang het zelfoprichtende vermogen van de twee kielen gelijk blijft zal het niet zo'n probleem zijn. Kortere kielen zijn vaak ook zwaarder dan de langere varianten. Bij een Maxi 999/1000 krijg je met een korte kiel van ~1,45m 1800kg of langere kiel 1,70m 1500kg. Dit zodat je met hetzelfde sportievere tuig kunt blijven varen.

Als het zelfoprichtende vermogen wordt verhoogd bij de wissel, maakt niet uit korter of langere kiel, dan zal er extra stress komen te staan op de kielaanhechting als je onder helling vaart. Alleen bij langere kiel zit je natuurlijk ongunstiger bij een grondberoering.

Zelf twijfel ik soms nog wel of ik de kiel van onze Maxi 33 (rompgelijk en standaard de korte kiel van een Maxi 999) niet zou willen vervangen voor de 1,7m versie. Maar eerst maar eens kijken wat ik er nu uit krijg geknepen. Lijkt iig tot nu een verdomd scherp jacht.
Maxi 33s - Hide-Away
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Theoretische vraag: Ondiep <-> Diep kielwissel 05 juli 2021 08:56 #1301699

Een kiel met een groter richtend moment kan een zwaardere constructie vergen. Een kiel met een kortere koorde ook.

Een boot die door verandering van kiel een hoger richtend moment krijgt, kan een ander mastprofiel en/of verstaging vergen.
Laatst bewerkt: 05 juli 2021 08:58 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Theoretische vraag: Ondiep <-> Diep kielwissel 05 juli 2021 09:57 #1301717

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1248
Orange Sunset schreef :
Zolang het zelfoprichtende vermogen van de twee kielen gelijk blijft zal het niet zo'n probleem zijn. Kortere kielen zijn vaak ook zwaarder dan de langere varianten. Bij een Maxi 999/1000 krijg je met een korte kiel van ~1,45m 1800kg of langere kiel 1,70m 1500kg. Dit zodat je met hetzelfde sportievere tuig kunt blijven varen.

Als het zelfoprichtende vermogen wordt verhoogd bij de wissel, maakt niet uit korter of langere kiel, dan zal er extra stress komen te staan op de kielaanhechting als je onder helling vaart. Alleen bij langere kiel zit je natuurlijk ongunstiger bij een grondberoering.

Zelf twijfel ik soms nog wel of ik de kiel van onze Maxi 33 (rompgelijk en standaard de korte kiel van een Maxi 999) niet zou willen vervangen voor de 1,7m versie. Maar eerst maar eens kijken wat ik er nu uit krijg geknepen. Lijkt iig tot nu een verdomd scherp jacht.
Als je tevreden bent over de zeileigenschappen van je Maxi zou ik niet overstappen naar een diepe kiel(1,75).
De Maxi met de diepe kiel vaart echter wel sneller en beter.
Laatst bewerkt: 05 juli 2021 09:59 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Theoretische vraag: Ondiep <-> Diep kielwissel 05 juli 2021 10:11 #1301721

  • Woodstock
  • Woodstock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1137
Ha, fijn veel reacties, leuk. Dank voor het meedenken.

Even voor de goede orde: ik wil niks wisselen, zeker niet aan mijn oldtimer. Bij 'bootjes kijken' komt het vaak voor: dat zou een mooi schip zijn, maar ik zoek die andere kiel. Heeft kijken dan zin, of kun je inderdaad beter verder kijken naar schip met jouw favoriete diepgang? Zo ontstond mijn vraag.

Dank voor de Winner-info. Dat is een grote kostenpost! Pleit voor verder kijken.
De kans dat je een andere booteigenaar vindt die wil ruilen lijkt mij lastig (en van ruilen komt huilen...). Zo'n bootjes sloperij is misschien een betere vindplaats inderdaad.

Wat ook lastig is is dat het niet altijd duidelijk is of een tuigage anders is. Over veel boten is gewoon niet genoeg gedetailleerde info te vinden.

De boot vinden die aan alle wensen voldoet is trouwens ook een speld in een hooiberg! ;) Dat zal iedere booteigenaar ook herkennen.
Maxi 77 - 2673 -
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Theoretische vraag: Ondiep <-> Diep kielwissel 05 juli 2021 11:12 #1301741

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3079
Als ik het aan Pim over zou laten hangt hij per omgaande een diepere kiel onder m'n boot en verandert niks aan de tuigage.

www.facebook.com/kolibri.jacht...sts/3993052080776996
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Theoretische vraag: Ondiep <-> Diep kielwissel 05 juli 2021 11:56 #1301760

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3890
Mijn oceanis 390 heeft ondiepe kiel (1,42 diepgang, 11,70 lange boot)
In mijn beleving is alleen de kiel anders wat oa tot gevolg heeft dat het roer nagenoeg net zo diep steekt, een waar feest als je met golven aan de grond loopt...
Nooit gezien bij zusterschepen dat er veel anders was.

In de originele brochure (bijlage) wordt alleen de diepgang van de beide kielen genoemd alle andere data zijn gelijk.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 05 juli 2021 11:59 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.243 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl