Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ondiepte Slijkgat

Ondiepte Slijkgat 04 aug 2022 22:19 #1412072

  • Corazon
  • Corazon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1052
Ik ben gisteren en vandaag door het Slijkgat gekomen. Vandaag was met laagwater vanuit Scheveningen. Had gisteren al Post Ouddorp opgeroepen en die zeiden dat alles weer op diepte is en dat een aantal tonnen wat verlegd zijn. Alles ging verder prima. En met ISailor op de iPad zie je duidelijk dat de kaart niet meer klopt met de werkelijkheid. Dus daar echt op zicht varen.
Have the Spirit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondiepte Slijkgat 19 aug 2022 15:57 #1416365

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7672
Het is misschien interessant even na te gaan hoe snel de nieuwe posities van de boeien in de verschillende chart plotters upgedate zijn. ( Of gaan worden ).
Vermoedelijk is dit niet de laatste maal dat de boeien hier verlegd zullen worden, en dan is het handig om te kunnen inschatten of je gegevens al zijn upgedate. ( vooral s'nachts en bij slecht weer lijkt me dat belangrijk ).
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondiepte Slijkgat 19 aug 2022 18:51 #1416403

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15807
Alle rode tonnen hebben verlichting. De tonnen die dat niet hebben liggen in de buitenbocht, zodat je van licht naar licht kan varen. Dat lijkt me zekerder dan op je misschien niet bijgewerkte kaart op de plotter te gaan varen.
En natuurlijk post Ouddorp (vhf25) oproepen en om advies vragen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondiepte Slijkgat 19 aug 2022 20:30 #1416434

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7672
koko schreef :
Alle rode tonnen hebben verlichting. De tonnen die dat niet hebben liggen in de buitenbocht, zodat je van licht naar licht kan varen. Dat lijkt me zekerder dan op je misschien niet bijgewerkte kaart op de plotter te gaan varen.
En natuurlijk post Ouddorp (vhf25) oproepen en om advies vragen.

Ouddorp is niet elke dag en zeker niet elke nacht bemand. Zelfs nu wordt de post soms overgenomen door Wemeldinge, en hoe goed zij ook zijn, ze kunnen niet kijken wat de situatie is in het slijkgat.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondiepte Slijkgat 19 aug 2022 21:19 #1416442

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15807
Je kan ze ook bellen: 088 7970956. Dat kan je doen op een tijdstip dat het waarschijnlijk is dat ze er wel zijn. In een dag veranderd er nu ook weer niet zo veel dat je dan alsnog vastloopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondiepte Slijkgat 30 okt 2022 16:44 #1433822

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7672
De Mahury is weer aan het baggeren.
Dus het slijkgat is weer verzand. Was van augustus geleden.
Er is hier iemand veel geld aan het verdienen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondiepte Slijkgat 30 okt 2022 17:22 #1433834

  • Tilia
  • Tilia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 446
En verzekerd van werk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondiepte Slijkgat 30 okt 2022 17:39 #1433841

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12600
Een bekende kreet in het baggerwereldje is "Geen zand, geen vreten!".
Hier zullen ze zeker niet verhongeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondiepte Slijkgat 30 okt 2022 18:25 #1433854

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondiepte Slijkgat 31 okt 2022 07:07 #1433920

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4507
Tilia schreef :
En verzekerd van werk.

Ik heb laatst de eigenaar van het betreffende baggerbedrijf weer gesproken. Ze gebruiken heel gespecialiseerde schepen, voor het ‘kleinere’ werk. Hebben ook het contract voor de Wadden. Mede door een innovatie waardoor ze relatief efficiënt kunnen baggeren en daardoor (denk ik) goedkoper zijn dan collega’s. De kunst is om (op basis van voortdurende peilingen en veel ervaring) op de goede plekken te baggeren en mee te bewegen met de natuur (die nog altijd het laatste woord heeft).

Het baggercontract voor de Waddenzee is een prestatiecontract, dus geen uurtje factuurtje. Weet niet hoe dat bij het Slijkgat af is gesproken. De natuur garandeert inderdaad doorlopend werk.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondiepte Slijkgat 31 okt 2022 07:13 #1433921

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7672
Hans V schreef :
Tilia schreef :
En verzekerd van werk.

Ik heb laatst de eigenaar van het betreffende baggerbedrijf weer gesproken. Ze gebruiken heel gespecialiseerde schepen, voor het ‘kleinere’ werk. Hebben ook het contract voor de Wadden. Mede door een innovatie waardoor ze relatief efficiënt kunnen baggeren en daardoor (denk ik) goedkoper zijn dan collega’s. De kunst is om (op basis van voortdurende peilingen en veel ervaring) op de goede plekken te baggeren en mee te bewegen met de natuur (die nog altijd het laatste woord heeft).

Het baggercontract voor de Waddenzee is een prestatiecontract, dus geen uurtje factuurtje. Weet niet hoe dat bij het Slijkgat af is gesproken. De natuur garandeert inderdaad doorlopend werk.

Ik denk dat het vasthouden aan de huidige vaargeul het onophoudend werk in de hand werkt.
Sinds de uitbreiding van de Maasvlakte zijn de stromingen in het gebied veranderd, wat te verwachten was. Maar blijkbaar heeft men onvoldoende ingezien dat daarmee ook de loop van het Slijkgat anders zou worden.
Het vasthouden aan de huidige loop is trouwens verloren werk. De natuur wint uiteindelijk toch.
Alleen wordt er nu, ( heel veel ), geld weggegooid.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondiepte Slijkgat 31 okt 2022 07:29 #1433924

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4507
Tony2920 schreef :
Hans V schreef :
Tilia schreef :
En verzekerd van werk.

Ik heb laatst de eigenaar van het betreffende baggerbedrijf weer gesproken. Ze gebruiken heel gespecialiseerde schepen, voor het ‘kleinere’ werk. Hebben ook het contract voor de Wadden. Mede door een innovatie waardoor ze relatief efficiënt kunnen baggeren en daardoor (denk ik) goedkoper zijn dan collega’s. De kunst is om (op basis van voortdurende peilingen en veel ervaring) op de goede plekken te baggeren en mee te bewegen met de natuur (die nog altijd het laatste woord heeft).

Het baggercontract voor de Waddenzee is een prestatiecontract, dus geen uurtje factuurtje. Weet niet hoe dat bij het Slijkgat af is gesproken. De natuur garandeert inderdaad doorlopend werk.

Ik denk dat het vasthouden aan de huidige vaargeul het onophoudend werk in de hand werkt.
Sinds de uitbreiding van de Maasvlakte zijn de stromingen in het gebied veranderd, wat te verwachten was. Maar blijkbaar heeft men onvoldoende ingezien dat daarmee ook de loop van het Slijkgat anders zou worden.
Het vasthouden aan de huidige loop is trouwens verloren werk. De natuur wint uiteindelijk toch.
Alleen wordt er nu, ( heel veel ), geld weggegooid.

Ik heb het (als zeiler en incidentele passant) heel concreet over het Slijkgat gehad met hem, en ook de optie van alternatieve routes genoemd. Er zit veel meer know how bij de betrokken partijen dan jij denkt. Als er een beter alternatief is (of zou komen) wordt daar zeker gebruik van gemaakt. Tot nu toe is dat niet het geval. Het hele gebied wordt goed gemonitord.

Waar haal jij de informatie vandaan dat er een betere route voor de vaargeul zou zijn?

Of vind je dat ze het Slijkgat na de aanleg van de Maasvlakte hadden moeten laten verzanden?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 31 okt 2022 08:31 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondiepte Slijkgat 31 okt 2022 07:37 #1433928

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7672
Hans V schreef :
Tony2920 schreef :
Hans V schreef :
Tilia schreef :
En verzekerd van werk.

Ik heb laatst de eigenaar van het betreffende baggerbedrijf weer gesproken. Ze gebruiken heel gespecialiseerde schepen, voor het ‘kleinere’ werk. Hebben ook het contract voor de Wadden. Mede door een innovatie waardoor ze relatief efficiënt kunnen baggeren en daardoor (denk ik) goedkoper zijn dan collega’s. De kunst is om (op basis van voortdurende peilingen en veel ervaring) op de goede plekken te baggeren en mee te bewegen met de natuur (die nog altijd het laatste woord heeft).

Het baggercontract voor de Waddenzee is een prestatiecontract, dus geen uurtje factuurtje. Weet niet hoe dat bij het Slijkgat af is gesproken. De natuur garandeert inderdaad doorlopend werk.

Ik denk dat het vasthouden aan de huidige vaargeul het onophoudend werk in de hand werkt.
Sinds de uitbreiding van de Maasvlakte zijn de stromingen in het gebied veranderd, wat te verwachten was. Maar blijkbaar heeft men onvoldoende ingezien dat daarmee ook de loop van het Slijkgat anders zou worden.
Het vasthouden aan de huidige loop is trouwens verloren werk. De natuur wint uiteindelijk toch.
Alleen wordt er nu, ( heel veel ), geld weggegooid.

Ik heb het (als zeiler en incidentele passant) heel concreet over het Slijkgat gehad met hem, en ook de optie van alternatieve routes genoemd. Er zit veel meer know how bij de betrokken partijen dan jij denkt. Als er een beter alternatief is (of zou komen) wordt daar zeker gebruik van gemaakt. Tot nu toe is dat niet het geval. Het hele gebied wordt goed in kaart gehouden.

Waar haal jij de informatie vandaan dat er een betere route voor de vaargeul zou zijn?

Of vind je dat ze het Slijkgat na de aanleg van de Maasvlakte hadden moeten laten verzanden?
Slijkgat inderdaad laten verzanden. en route lang noord openbaggeren.
1 maal veel werk, daarna veel minder.
Zand transport gaat van zuid naar noord en hierdoor wordt telkens het zand in het slijkgat gedropt. Als het Slijkgat volledig verzand is gaat de stroming vanuit Haringvliet helpen de vaargeul open te houden.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondiepte Slijkgat 31 okt 2022 08:13 #1433935

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4507
Tony2920 schreef :
Slijkgat inderdaad laten verzanden. en route lang noord openbaggeren.
1 maal veel werk, daarna veel minder.
Zand transport gaat van zuid naar noord en hierdoor wordt telkens het zand in het slijkgat gedropt. Als het Slijkgat volledig verzand is gaat de stroming vanuit Haringvliet helpen de vaargeul open te houden.

Heb je nog een bron voor me? Als die geloofwaardig lijkt zal ik de optie aan de baggeraar voorleggen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondiepte Slijkgat 31 okt 2022 10:43 #1433977

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27753
Hans V schreef :
Tony2920 schreef :
Slijkgat inderdaad laten verzanden. en route lang noord openbaggeren.
1 maal veel werk, daarna veel minder.
Zand transport gaat van zuid naar noord en hierdoor wordt telkens het zand in het slijkgat gedropt. Als het Slijkgat volledig verzand is gaat de stroming vanuit Haringvliet helpen de vaargeul open te houden.

Heb je nog een bron voor me? Als die geloofwaardig lijkt zal ik de optie aan de baggeraar voorleggen.

Dat zandtransport langs de kust van zuid naar noord plaatsvindt is een bekend gegeven. Met dat in het achterhoofd heeft men destijds de Zandmotor bij Monster neergelegd.
Maar ik denk dat die geul naar NW op een ander probleem stuit.
Tussen Goeree en de Maasvlakte heeft zich gebied met zandbanken ontwikkeld, waar een bepaalde natuurwaarde aan is toegekend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondiepte Slijkgat 31 okt 2022 11:38 #1433991

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Tony2920 schreef :
Hans V schreef :
Tilia schreef :
En verzekerd van werk.

Ik heb laatst de eigenaar van het betreffende baggerbedrijf weer gesproken. Ze gebruiken heel gespecialiseerde schepen, voor het ‘kleinere’ werk. Hebben ook het contract voor de Wadden. Mede door een innovatie waardoor ze relatief efficiënt kunnen baggeren en daardoor (denk ik) goedkoper zijn dan collega’s. De kunst is om (op basis van voortdurende peilingen en veel ervaring) op de goede plekken te baggeren en mee te bewegen met de natuur (die nog altijd het laatste woord heeft).

Het baggercontract voor de Waddenzee is een prestatiecontract, dus geen uurtje factuurtje. Weet niet hoe dat bij het Slijkgat af is gesproken. De natuur garandeert inderdaad doorlopend werk.

Ik denk dat het vasthouden aan de huidige vaargeul het onophoudend werk in de hand werkt.
Sinds de uitbreiding van de Maasvlakte zijn de stromingen in het gebied veranderd, wat te verwachten was. Maar blijkbaar heeft men onvoldoende ingezien dat daarmee ook de loop van het Slijkgat anders zou worden.
Het vasthouden aan de huidige loop is trouwens verloren werk. De natuur wint uiteindelijk toch.
Alleen wordt er nu, ( heel veel ), geld weggegooid.

Is dat niet een beetje zoals het volgende:
Je bouwt de verlengde a4 met de ketheltunnel. Na aanleg blijkt de brandwering niet goed te zijn waardoor je bij drukte moet doseren en als oplossing daarvoor dan maar de tunnel niet meer gebruiken?

Er wordt vanzelf een modus gevonden die wel werkt. Ofwel periodiek uitbaggeren, of op een andere manier.

Maar voordat er een andere structurele oplossing is om het slijkgat veilig open te houden is een beetje baggeren toch prima?
ik denk dat een Haringvlietbrug 6-8 weken sluiten voor het renoveren van een klep duurder is....

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondiepte Slijkgat 24 nov 2022 22:12 #1440012

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7672
Hans V schreef :
Tony2920 schreef :
Slijkgat inderdaad laten verzanden. en route lang noord openbaggeren.
1 maal veel werk, daarna veel minder.
Zand transport gaat van zuid naar noord en hierdoor wordt telkens het zand in het slijkgat gedropt. Als het Slijkgat volledig verzand is gaat de stroming vanuit Haringvliet helpen de vaargeul open te houden.

Heb je nog een bron voor me? Als die geloofwaardig lijkt zal ik de optie aan de baggeraar voorleggen.

Doe geen moeite, de baggeraar is zeer gelukkig met de huidige situatie.
Werkzekerheid voor de volgende 100 jaar.
Na elke storm kan hij weer volop aan de slag.
Door het verleggen van de vaargeul naar het noordwesten zou het wel eens kunnen dat de situatie zo stabiel wordt dat hij ander werk moet zoeken.

Men heeft bij de impactstudie van de uitbreiding van de maasvlakte blijkbaar iets niet helemaal juist berekend. Of was dit altijd baggeren van het Slijkgat ook voor de uitbreiding van de Maasvlakte normaal?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondiepte Slijkgat 25 nov 2022 06:28 #1440026

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2636
Het heeft natuurlijk allemaal te maken met het plan Delta 21
www.delta21.nl/het-plan/
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondiepte Slijkgat 25 nov 2022 07:04 #1440028

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27753
Tony2920 schreef :

Men heeft bij de impactstudie van de uitbreiding van de maasvlakte blijkbaar iets niet helemaal juist berekend. Of was dit altijd baggeren van het Slijkgat ook voor de uitbreiding van de Maasvlakte normaal?

Het verzanden van de mond van het gebied tussen Goeree en Voorne is al begonnen in 1970, toen de Haringvlietdam werd gesloten. In die dam zitten weliswaar spuisluizen, maar dat is heel wat anders dan het getij, dat daarvoor ongehinderd in en uit liep. De aanleg van de eerste Maasvlakte heeft het proces versneld en de aanleg van de 2e Maasvlakte versneld het nog wat verder.

Voor de Brouwersdam is hetzelfde gebeurd. Ook daar is sinds de aanleg tussen Schouwen en Goeree een uitgestrekt gebied met zandbanken ontstaan.

Zo lang er wordt gespuid vanaf het Haringvliet zal er altijd een geul naar zee blijven. Alleen zal die in de praktijk zonder baggeren niet diep genoeg blijven voor de hedendaagse Stellendamse vissersvloot.
Voor jachten die minder dan 2 m. steken zal het nog wel loslopen denk ik.
Laatst bewerkt: 25 nov 2022 07:08 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondiepte Slijkgat 25 nov 2022 07:08 #1440029

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27753
HenkT schreef :
Het heeft natuurlijk allemaal te maken met het plan Delta 21
www.delta21.nl/het-plan/

Hmm. Twee zogenaamde particulieren die weer 's een lobby zijn gestart voor de verenigde Nederlandse weg- en waterbouw. Spetterende website, hoogstwaarschijnlijk bekostigd door Volker-Stevin en andere grote partijen.

Laat ze maar lekker blijven graven en wroeten in Dubai, de Verenigde Arabische Emiraten en Quatar. Ik hoef dat plan niet.
Laatst bewerkt: 25 nov 2022 07:31 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondiepte Slijkgat 25 nov 2022 07:25 #1440032

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13754
een van de mannen even opgezocht (Linkedin);

Developing DELTA21 plan. Three goals: Safety against flooding (savings on dike strenghtening works), Energy and Nature Restoration. Energy: 1,8 GW Hydro Energy Storage + 60 MW tidal, 0,9 GW Heat Storage Reservoir, 1 GWP sunpark, 3 GW windpark.
- TUDelft civil engineering background (coastal engineering)
- co-owner DELTA21


----
als we eindelijk eens gaan denken aan energy storage, dan is dat een heel goed idee....
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondiepte Slijkgat 25 nov 2022 07:54 #1440037

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3710
sy helios schreef :
een van de mannen even opgezocht (Linkedin);


----
als we eindelijk eens gaan denken aan energy storage, dan is dat een heel goed idee....


Werd daar bij de aanpassing van de afsluitdijk ook niet naar gekeken?
Weet wel van een proef van een jaar of wat geleden in t Marsdiep met een getijde generator ( klein model). Maar nooit verder iets van vernomen.

JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondiepte Slijkgat 25 nov 2022 10:03 #1440052

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27753
JB-NL schreef :
sy helios schreef :
een van de mannen even opgezocht (Linkedin);


----
als we eindelijk eens gaan denken aan energy storage, dan is dat een heel goed idee....


Werd daar bij de aanpassing van de afsluitdijk ook niet naar gekeken?
Weet wel van een proef van een jaar of wat geleden in t Marsdiep met een getijde generator ( klein model). Maar nooit verder iets van vernomen.

Zo'n energiebuffer (dat is iets anders dan een getijde-generator) kan snel grote hoeveelheden energie afgeven als sprake is van een groot niveauverschil. Het plan voor het kunstmatige meer in het plan Delta21 gaat uit van een maximale hoogte van 17 m. boven zeeniveau. Op het IJsselmeer en/of het Grevelingenmeer (er is ook al eens gedacht over een getijdecentrale in de Brouwersdam) kan een dergelijk niveauverschil nooit worden gerealiseerd.
Wat de plannenmakers zeggen over natuurherstel is echter een doekje voor het bloeden. Het gebied heeft namelijk nu al een aanzienlijke natuurwaarde, die alleen maar hoger wordt als we de boel met rust laten. Ook rept men erover dat het getij vrijelijk wordt toegelaten in het Haringvliet. Ook kletskoek, natuurlijk. We hebben gezien hoe het nu met het getemd getij in het Haringvliet gaat. Men poept nú al in de broek bij het idee dat het zoute water verder naar binnen komt dan Hellevoetsluis.

Zo'n idee voor energieopslag is misschien best een idee, maar dan verder op zee. Het water waar men nu voorstelt dat energiemeer aan te leggen is bij LW tussen de 2 en 8 m. diep. Voor de kop van Schouwen, westelijk van de Geul van de Banjaard, zo'n 5 mijl uit de kust, ligt een driehoekig gebied dat gemiddeld nog ondieper is en waar zo'n opslag zou kunnen worden aangelegd met veel minder schade voor bestaande natuur. De Pettemer polder, voor de kust van Noord-Holland is ook een geschikte plek.

Persoonlijk zie ik meer in waterstof als energiebuffer, maar dit terzijde.
Laatst bewerkt: 25 nov 2022 10:17 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondiepte Slijkgat 25 nov 2022 10:13 #1440055

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3710
Wadloper schreef :
JB-NL schreef :
sy helios schreef :
een van de mannen even opgezocht (Linkedin);


----
als we eindelijk eens gaan denken aan energy storage, dan is dat een heel goed idee....


Werd daar bij de aanpassing van de afsluitdijk ook niet naar gekeken?
Weet wel van een proef van een jaar of wat geleden in t Marsdiep met een getijde generator ( klein model). Maar nooit verder iets van vernomen.

Zo'n energiebuffer (dat is iets anders dan een getijde-generator) kan snel grote hoeveelheden energie afgeven als sprake is van een groot niveauverschil. Het plan het kunstmatige meer in het plan Delta21 gaat uit van een maximale hoogte van 17 m. boven zeeniveau. Op het IJsselmeer en/of het Grevelingenmeer (er is ook al eens gedacht over een getijdecentrale in de Brouwersdam) kan een dergelijk niveauverschil nooit worden gerealiseerd.
Wat de plannenmakers zeggen over natuurherstel is echter een doekje voor het bloeden. Het gebied heeft namelijk nu al een aanzienlijke natuurwaarde, die alleen maar hoger wordt als we de boel met rust laten. Ook rept men erover dat het getij vrijelijk wordt toegelaten in het Haringvliet. Ook kletskoek, natuurlijk. We hebben gezien hoe het nu met het getemd getij in het Haringvliet gaat. Men poept nú al in de broek bij het idee dat het zoute water verder naar binnen komt dan Hellevoetsluis.

Zo'n idee voor energieopslag is misschien best een idee, maar dan verder op zee. Het water waar men nu voorstel dat energiemeer aan te leggen is bij LW tussen de 2 en 8 m. diep. Voor de kop van Schouwen, westel van de Geul van de Banjaard, zo'n 5 mijl uit de kust, ligt een driehoekig gebied dat gemiddeld nog ondieper is en waar zo'n opslag zou kunnen worden aangelegd met veel minder schade voor bestaande natuur. De Pettemer polder, voor de kust van Noord-Holland is ook een geschikte plek.

Persoonlijk zie ik meer in waterstof als energiebuffer, maar dit terzijde.

Duidelijk, ook je voorkeur voor waterstof..
JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ondiepte Slijkgat 25 nov 2022 10:19 #1440057

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7672
Wadloper schreef :
JB-NL schreef :
sy helios schreef :
een van de mannen even opgezocht (Linkedin);


----
als we eindelijk eens gaan denken aan energy storage, dan is dat een heel goed idee....


Werd daar bij de aanpassing van de afsluitdijk ook niet naar gekeken?
Weet wel van een proef van een jaar of wat geleden in t Marsdiep met een getijde generator ( klein model). Maar nooit verder iets van vernomen.

Zo'n energiebuffer (dat is iets anders dan een getijde-generator) kan snel grote hoeveelheden energie afgeven als sprake is van een groot niveauverschil. Het plan het kunstmatige meer in het plan Delta21 gaat uit van een maximale hoogte van 17 m. boven zeeniveau. Op het IJsselmeer en/of het Grevelingenmeer (er is ook al eens gedacht over een getijdecentrale in de Brouwersdam) kan een dergelijk niveauverschil nooit worden gerealiseerd.
Wat de plannenmakers zeggen over natuurherstel is echter een doekje voor het bloeden. Het gebied heeft namelijk nu al een aanzienlijke natuurwaarde, die alleen maar hoger wordt als we de boel met rust laten. Ook rept men erover dat het getij vrijelijk wordt toegelaten in het Haringvliet. Ook kletskoek, natuurlijk. We hebben gezien hoe het nu met het getemd getij in het Haringvliet gaat. Men poept nú al in de broek bij het idee dat het zoute water verder naar binnen komt dan Hellevoetsluis.

Zo'n idee voor energieopslag is misschien best een idee, maar dan verder op zee. Het water waar men nu voorstel dat energiemeer aan te leggen is bij LW tussen de 2 en 8 m. diep. Voor de kop van Schouwen, westel van de Geul van de Banjaard, zo'n 5 mijl uit de kust, ligt een driehoekig gebied dat gemiddeld nog ondieper is en waar zo'n opslag zou kunnen worden aangelegd met veel minder schade voor bestaande natuur. De Pettemer polder, voor de kust van Noord-Holland is ook een geschikte plek.

Persoonlijk zie ik meer in waterstof als energiebuffer, maar dit terzijde.

Ik vrees dat het nog een tijd zal duren voordat ze in Den Haag tot dezelfde conclusie komen.
De alles elektrisch lobby heeft nu een veel te grote invloed.
Daarbij kijken ze alleen naar wat hier aan CO2 geproduceerd wordt maar vergeten de gigantische productie die bij het winnen van kobalt voor de accu's nodig is.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl