Het waarschuwingslampje is (normaliter) een ‘oliedruk-alarm’. In de motor zit een smeeroliepomp ingebouwd. Die dus smeeroliedruk opbouwt als de motor loopt. Valt die smeeroliedruk weg, gaat het lampje branden, en gaat er (normaliter) ook een akoestisch signaal. Staat de motor gestopt en je zet het contact aan, dan licht het lampje op, er is immers geen smeeroliedruk, de motor en dus ook de smeeroliepomp draaien niet. Start je de motor, gaat het lampje uit, dat is oké. Gaat het lampje branden / gaat het akoestisch signaal bij draaiende motor: dan is er iets mis. Bijvoorbeeld: oliepeil in het smeeroliecarter te laag (zie peilstok), smeeroliepomp defect (komt zelden voor maar het kan). In ieder geval: stop dan de motor om erger te voorkomen. Smeeroliedruk verliezen door het openen van de vuldop: geen probleem. Daar is het een smeerolievuldop voor. Teveel smeerolie in het carter (zie peilstok) is niet goed, niet goed voor de lagers en het inwendige van de motor in de ruimste zin van het woord. Kun je hier iets mee?
Johan