Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hebben jullie een marifoondiploma en registratie?

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 04 apr 2022 16:56 #1381461

3Noreen schreef :
@Moraal ridders,

Kan iemand mij uitleggen dat elke jojo zo'n ding mag registreren als die maar betaalt. Diploma niet vereist. Maar oh ach und wee zo,n ding niet. Dan worden de spullen aan dek gehaald om de persoon te kielhalen.

Omdat "zo'n ding" voornamelijk bedoeld is voor op het land, waar het over het algemeen een stuk makkelijker, goedkoper én veiliger is om iemand terug te vinden.
Zoekacties naar dat andere ding zijn vele malen duurder, riskanter en ingewikkelder.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 04 apr 2022 17:34 #1381476

  • Reuver
  • Reuver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 113
Hans V schreef :
... Ook bij niet-geregistreerde EPIRBs waar een MMSI in is geprogrammeerd wordt er SAR inzet gepleegd zodra er een noodsignaal binnen komt.

Neemt de (morele) vraag niet weg waarom je het de hulpdiensten onnodig moeilijk zou willen maken door met niet-geregistreerde spullen rond te varen.

Het is niet eens een morele vraag.

Volgens SOLAS zijn overheden verplicht noodhulp te bieden en als andere landen niet registreren moeten dus ook niet-geregistreerde signalen worden onderzocht.

Als men niet weet waar men naar moet zoeken is de privacy volledig gegarandeerd, maar de kans op passende hulp wordt dan wel kleiner. De reden dat de Amerikanen geen registratie wensen zal ongetwijfeld samenhangen met het onbegrensde vertrouwen van Amerikanen in hun overheid.

Ik ga niet zover dat ik zeg "ik heb niets te verbergen" maar als je de staat met dit soort zaken niet vertrouwen kunt, zou ik geen EPIRB aanschaffen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 04 apr 2022 20:30 #1381523

  • Dolphin
  • Dolphin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 99
Hans V schreef :
Koezt schreef :
Behalve als het gaat om hoe je het beste niet de voorschriften kunt opvolgen. Zoals in dit draadje de insteek lijkt te zijn geweest.
In dat geval is het onderwerp misschien beter "Op welke manier kan ik het beste gokken dat zaken die niet geregistreerd zijn wel werken zonder certificaat en test?"

Dat gokken valt dus wel mee, zoals uit mijn navraag bij de Kustwacht bleek. Ook bij niet-geregistreerde EPIRBs waar een MMSI in is geprogrammeerd wordt er SAR inzet gepleegd zodra er een noodsignaal binnen komt.

Neemt de (morele) vraag niet weg waarom je het de hulpdiensten onnodig moeilijk zou willen maken door met niet-geregistreerde spullen rond te varen.

Ikzelf en mijn beide kinderen, die zelfstandig met de boot varen, hebben allemaal Marcom-B.

Een aantal jaren geleden ben ik in een fuik gevaren waar de gezamenlijke toezichthouders op het water een controle uitvoerden. Ik had bijna agentschappen, de belastingdienst, waterpolitie, etc. aan boord. Alleen dan al voelt het heel prettig dat je weet dat alles in orde is. De hoogte van de boete voor het niet hebben van je certificaat betaald voor een leven lang netjes ieder jaar een beetje afdragen.

Verder inhaken op welke acties de Kustwacht neemt op het moment dat ze een distress melding binnen krijgen, dat is indrukwekkend. Ik heb een Ocean Signal PLB1 in mijn reddingsvest. Die, of beter, de vorige, heeft een spontane alarmmelding uitgezonden die door het gehele internationale netwerk is verwerkt en bij onze Kustwacht uitkwam. Binnen 1 of 2 min stonden alle reddingseenheden in noordelijke Nederland op scherp. Kort daarna is specifiek de Brandaris in actie gekomen omdat de melding uit de jachthaven leek te komen. Mijn zoon was aan boord en was nietsvermoedend net terug van een fietstocht. Ondertussen begonnen de telefoons van naar de "achterblijvers" te rinkelen. We konden gelukkig heel snel kortsluiten tussen de Brandaris en de havenmeester en ikzelf met de Kustwacht dat een vals alarm was. Je ziet dan ook dat ook daarna heel snel dat meldingen worden ingetrokken.

Waar bij een PLB (anders dan bij de Epirb) het protocol voorschrijft eerst bellen en dan actie, zag je toch heel duidelijk dat er een 2sporen beleid met tegelijk actie en bellen gevoerd werd door de Kustwacht.

Overigens gelukkig dat we via 2 routes snel konden vaststellen dat het een vals alarm moet zijn geweest. Dat vals alarm had ook zomaar 30 mijl NW van Terschelling kunnen zijn uitgezonden. Dan waren verschillende eenheden gemobiliseerd......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 04 apr 2022 21:11 #1381535

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4216
Ja, die SAR is goed geregeld. Zo hebben wij jaren geleden een spontane DSC noodmelding gehad vanuit onze marifoon, terwijl wij onze zeilen aan het hijsen waren vlak na vertrek uit een Deense haven. Ook daar kwam het hele circus snel op gang. Gelukkig konden ze ons mobieltje aan boord bereiken (zowel Deense als Nederlandse kustwacht belden ons) zodat de valse noodmelding gecanceld kon worden en er geen reddingsdiensten zijn uitgerukt.

Door onze AIS positie vlak bij de haven - die ze blijkbaar in de korte tijd voor het bellen ook nog gecheckt hadden - kregen ze al een vermoeden dat het om een onbedoeld alarm ging.

Maar inderdaad mooi om te zien dat de hele SAR keten na een DSC noodmelding en in jullie geval een PLB activering in de praktijk ook echt werkt.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 05 apr 2022 06:40 #1381563

  • ned195
  • ned195's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 246
3Noreen schreef :
@Moraal ridders,

Kan iemand mij uitleggen dat elke jojo zo'n ding mag registreren als die maar betaalt. Diploma niet vereist. Maar oh ach und wee zo,n ding niet. Dan worden de spullen aan dek gehaald om de persoon te kielhalen.

Hierbij een heldere uitleg over het verschil tussen een Epirb en PLB.
kokwatersport.nl/advies-uitleg...hil-plb-epirb-aismob
Jeanneau 349,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 05 apr 2022 07:08 #1381573

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13448
Aquaplanning schreef :

Omdat "zo'n ding"(PLB) voornamelijk bedoeld is voor op het land,

Waar is deze informatie te vinden. Ik kan bij het agentschaptelecom wel vnden dat je hem ook op land mag gebruiken maar zeker ook op zee. Verder ken ik het tarief voor het registreren van een PLB vinden bij de tarieven voor de scheepvaart.
Kun je de bewering dat voornamelijk bedoeld is voor op het land nog staven ?
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 05 apr 2022 07:12 #1381574

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13448
ned195 schreef :
3Noreen schreef :
@Moraal ridders,

Kan iemand mij uitleggen dat elke jojo zo'n ding mag registreren als die maar betaalt. Diploma niet vereist. Maar oh ach und wee zo,n ding niet. Dan worden de spullen aan dek gehaald om de persoon te kielhalen.

Hierbij een heldere uitleg over het verschil tussen een Epirb en PLB.
kokwatersport.nl/advies-uitleg...hil-plb-epirb-aismob

Jou post lijkt op een antwoord op mijn vraag. Maar het aangehaalde stukje verteld alleen dat een PLB nagenoeg de zelfde functionaliteit heeft als een EPIRB.

Een PLB (Personal Locator Beacon) is het kleine broertje van de EPIRB
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 05 apr 2022 07:12 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 05 apr 2022 08:22 #1381609

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6443
Een EPIRB is specifiek bedoeld voor zee gebruik. Deze moet je ook buiten ophangen op een manier dat deze zelfstandig kan opdrijven als het schip zinkt. Dus ook als je kiel er af valt en je niet meer naar binnen kan om je reddingsvest met plb te zoeken dan werkt de EPIRB nog.
Verder heeft/(had?) een EPIRB een peilbaken voor vliegtuigen en een alarm funktie op de vlieg nood verkeer frequentie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 05 apr 2022 08:43 #1381617

Ik ben wel benieuwd hoe die 2 valse alarmen zijn ontstaan die hierboven werden omschreven.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 05 apr 2022 08:57 #1381623

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13448
rooiedirk schreef :
Een EPIRB is specifiek bedoeld voor zee gebruik. Deze moet je ook buiten ophangen op een manier dat deze zelfstandig kan opdrijven als het schip zinkt. Dus ook als je kiel er af valt en je niet meer naar binnen kan om je reddingsvest met plb te zoeken dan werkt de EPIRB nog.
Verder heeft/(had?) een EPIRB een peilbaken voor vliegtuigen en een alarm funktie op de vlieg nood verkeer frequentie.

Een PLB heeft de zelfde 121,5Mhz functionaliteit in verband met uitpeilen. Een EPIRB zal het beter doen als die in een zelf release houder zit en je schip met man en muis ten onder gaat. Maar bij veel jachten zit het ding binnen. Ook blijft een EPIRB langer op zijn batterij werken. Zeker in koud water.
Een PLB zal het beter doen als je overboord gaat met het ding op zak.
Voor mij is de keuze niet evident welke beter is. Overboord gaan vind ik bij onze bootjes echt een risico.
Als het me niet €76,- extra zou kosten zou ik mijn EPIRB voor twee PLB's vervangen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 05 apr 2022 09:00 #1381626

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13448
AndreAzuree schreef :
Ik ben wel benieuwd hoe die 2 valse alarmen zijn ontstaan die hierboven werden omschreven.....

Ik heb mijn EPIRB een keer uit de houder gehaald om hem met een nat lapje van stof te ontdoen. :blush:
Niet doen dus. In de houder gaat die niet af als hij vochtig wordt. Maar uit de houder dus wél.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 05 apr 2022 10:14 #1381648

3Noreen schreef :
rooiedirk schreef :
Een EPIRB is specifiek bedoeld voor zee gebruik. Deze moet je ook buiten ophangen op een manier dat deze zelfstandig kan opdrijven als het schip zinkt. Dus ook als je kiel er af valt en je niet meer naar binnen kan om je reddingsvest met plb te zoeken dan werkt de EPIRB nog.
Verder heeft/(had?) een EPIRB een peilbaken voor vliegtuigen en een alarm funktie op de vlieg nood verkeer frequentie.

Een PLB heeft de zelfde 121,5Mhz functionaliteit in verband met uitpeilen. Een EPIRB zal het beter doen als die in een zelf release houder zit en je schip met man en muis ten onder gaat. Maar bij veel jachten zit het ding binnen. Ook blijft een EPIRB langer op zijn batterij werken. Zeker in koud water.
Een PLB zal het beter doen als je overboord gaat met het ding op zak.
Voor mij is de keuze niet evident welke beter is. Overboord gaan vind ik bij onze bootjes echt een risico.
Als het me niet €76,- extra zou kosten zou ik mijn EPIRB voor twee PLB's vervangen.

Ik zou wel duidelijk het verschil tussen een PLB en een AIS MOB willen maken. Wij hebben een EPIRB en 2 AIS MOB's aan boord (wij varen altijd met 2 of meer personen). De EPIRB binnen naast de ingang en de AIS MOB's in ons reddingsvest. We hebben gekozen voor AIS MOB's en bewust niet voor PLB's omdat je vanaf de boot een PLB niet zelf kan zoeken, dat gaat altijd via een RCC...Deze PLB zend het signaal uit als een EPIRB en is dus niet zichtbaar voor andere opvarenden aan boord. Dat betekent dat je afhankelijk bent van hulp van buitenaf(RCC)... De AIS MOB zend een AIS noodsignaal uit wat je aan boord ontvangt en kan weergeven op je plotter. Daarmee ben je dus meer zelfredzaam als er iemand over boord gaat, je kan het slachtoffer zelf terugvinden. Als ik solo zou varen zou ik wel een PLB aan ,mijn reddingsvest hangen omdat dan mijn eigen schip me niet komt redden... Als we sam,en tegelijk overboord gaan hebben we waarschijnlijk niet veel aan onze AIS MOB's tenzij er een schip in de buurt is. Onze EPIRB is ervoor om bij schipbreuk of andere levensbedreigingen een noodsignaal te geven naar het RCC.
Laatst bewerkt: 05 apr 2022 10:17 door I am Roaring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 05 apr 2022 10:39 #1381653

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4216
AndreAzuree schreef :
Ik ben wel benieuwd hoe die 2 valse alarmen zijn ontstaan die hierboven werden omschreven.....

Bij ons bleek het vocht in de Raymic buiten te zijn. Blijkbaar precies het DSC alarmcircuit geactiveerd door de condens. Na open halen en drogen van de Raymic deed alles het weer naar behoren. Na ander akkefietje met de Raymic (naar ons idee ook vocht gerelateerd) voor de zekerheid tweede exemplaar aangeschaft zodat we backup hebben. Ik weet niet of de nieuwe versies vocht-technisch beter scoren.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 05 apr 2022 10:42 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 06 apr 2022 09:21 #1381909

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 280
Yep schreef :
Ocean Signal Epirb en Mob1 testen.

In de manuals staat beschreven wat en hoe vaak deze apparatuur te testen.
Testen kost echter een klap stroom uit die speciale batterijen.
Hoe gaan jullie daarmee om?
Dank alvast!

Het lijkt hier Johan Derksen versus de spelers van oranje wel :-).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 06 apr 2022 10:25 #1381923

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2882
Yep schreef :
Yep schreef :
Ocean Signal Epirb en Mob1 testen.


Het lijkt hier Johan Derksen versus de spelers van oranje wel :-).

Wie is dat nou weer? Zeilt die ook?
JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 06 apr 2022 10:37 #1381928

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8006
Yep schreef :
Yep schreef :
Ocean Signal Epirb en Mob1 testen.

In de manuals staat beschreven wat en hoe vaak deze apparatuur te testen.
Testen kost echter een klap stroom uit die speciale batterijen.
Hoe gaan jullie daarmee om?
Dank alvast!

Het lijkt hier Johan Derksen versus de spelers van oranje wel :-).
Wat is je doel? Je stelt een vraag waar je het antwoord al op weet. Vervolgens is dat antwoord fout en dat is de schuld van de beantwoorder?
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 06 apr 2022 10:53 #1381935

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 280
Wat in de manual beschreven staat is duidelijk.
Maar de manual wijst ook op voorkomen van batterijcapaciteit verlies.
Testen versus batterij ontzien is een beetje tegenstrijdig.
Ik ben benieuwd hoe Ocean Signal gebruikers met het testen omgaan.
En dat lijkt me een meer dan normale vraag.
Dank wederom.
Laatst bewerkt: 06 apr 2022 11:05 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 06 apr 2022 11:20 #1381940

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6443
Als jij de manual bestudeerd hebt weet je ook dat de batterij het 24+ uur vol houdt. Tien seconden testen is dan niet zo heftig :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 06 apr 2022 11:54 #1381950

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 280
Het gaat om Mob1 en de Epirb.
Het gaat bij bij de Mob1 om 3 testen en bij de Epirb om 2 testen.
Het is dus niet even 10 seconden en basta.
Ben benieuwd wat medebezitters doen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 06 apr 2022 11:59 #1381952

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8006
Waarom heb je ze gekocht? Voor extra veiligheid toch?
Als die veiligheid gewaarborgd wordt door testen, dan doe je die toch? Anders heb je die extra veiligheid niet.

En ja, batterijen van deze dingen zijn vaak eenmalig geplaatst. Vervangen van de batterij is vaak even duur als vervangen van het apparaat.

Idem met je zwemvesten, je brandblusser, je lifelines. Als je de veiligheid of werking niet meer kunt vertrouwen, vervang je ze.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 06 apr 2022 12:21 #1381960

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 280
Prima betoog en zeker een uitgangspunt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 06 apr 2022 12:50 #1381974

De manual is er toch heel helder over. Beacon test 1x per maand (doe zelf 2x per jaar) en gps test 1x per jaar met een max van 10x. Expiration date = + 7 jaar Beide zijn required 1x per jaar. De PLB1 blijft operationeel. Ik denk dat daarom die GPS test ook beperkt is tot 10x omdat die anders niet meer operationeel kwa tijdsduur is vanwege teveel batterij verlies.


Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 06 apr 2022 13:13 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 06 apr 2022 16:21 #1382037

  • phil1
  • phil1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Mbt de PBL1 .. batterijduur is 7 jaar , daarna aan vernieuwing toe bij de dealer in Enkhuizen .
Kosten incl. Arbeidsloon en batterij €145,-
Valt mee toch ?

Groet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.326 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl