Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hebben jullie een marifoondiploma en registratie?

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 28 mrt 2022 09:00 #1379352

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27675
3Noreen schreef :
Het probleem van verbouwde apen is dat ze emoties hebben en het daarbij behorende emotioneel gedrag, paniek aanvallen, stemmingen en ander irrationeel handelingen vertonen. Je kunt er niet van op aan dat ze in gelijke omstandigheden gelijk gedrag vertonen. De burger twee-punt-nul is zodanig geprogrammeerd dat deze altijd precies doet wat je van hem verlangt in de omstandigheid waarin hij zich bevind.

Op die specifieke burger 2.0 kunnen we nog heel lang wachten.
De ontwikkeling in de maatschappij sinds de jaren vijftig is tot nu toe precies de andere kant op gegaan. Er is nog nooit zo'n sterk individualisme geweest als heden-ten-dage. Ik schat dat jouw burger 2.0 nog zeker een kleine eeuw in de toekomst ligt. Als ie ooit verschijnt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 28 mrt 2022 10:01 #1379366

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
In tegenstelling tot wat hier gesuggereerd wordt, kan je volgens mij ook zonder MarcomB bij Agentschap Telecom je AIS/DSC apparatuur registreren en krijg je een MMSI gekoppeld aan gegevens van je schip en noodtelefoonnummers e.d.? (Of heb ik die suggesties of mijn eigen "Ship Station Licence" niet goed begrepen?)

Ik moet ook mijn marcomb nog halen, wil dat heus snel doen, maar zal naar verwachting mogelijk (dit is geen juridische confessie/intentieverklaring) enige tijd met dan "onbruikbare" apparatuur aan boord varen. Ik kan mij voorstellen dat ik in geval van nood, of tijdens het mogelijke oversteppen van een shipping lane of binnenlopen van een zeehaven, er voor iedereen beter aan doe het spul aan te zetten?

Ik wil mijn marcomb halen, zal mij in ieder geval voor gebruik/aanzetten in de materie verdiepen en het boekje doorlezen/oefenexamens doen, geen idee of het mij in mijn persoonlijke prioriteitsplanning al dit vaarseizoen gaat lukken om het papiertje te halen, hoor. Ik realiseerde mij pas een maand geleden dat ik het nodig zou hebben voor een oversteek, trouwens.

We are all human, hoor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 28 mrt 2022 12:59 #1379422

ReneK schreef :
Palomine schreef :
Tony2920 schreef :
snip 8--3Noreen schreef :

Het hele DSC gebeuren is nutteloos.

Vind ik erg overdreven reactie.
Aan het DSC gebeuren kan wel nog veel verbeterd worden.
Het kan een goed werkend communicatie methode zijn, als men het consequenter zou toepassen.

DSC wordt nauwelijks gebruikt, ik kan 3Noreens opmerking wel volgen. Wat zou er dan aan verbeterd moeten worden Tony zodat het wel gebruikt wordt?

Wij varen ‘s nachts richting Frans Guyana , 2 dagen uit de kust zie ik op de ais een vissers boot , 15 mijl verderop die ons recht tegemoet komt met 9-10 knopen
Na 10 minuten maar eens op ch16 opgeroepen , geen reactie
Na nog een keer 5 minuten weer ch16 , weer nix

Toen via DSC opgeroepen en toen werd de koers wel veranderd (zonder dat de vhf beantwoord werd overigens)
Toeval ? Misschien wel
Of iemand die zat te slapen of met iets anders bezig was

Slecht dat ze niet uitluisteren op kanaal 16, maar dit is precies zo’n geval waar DCS uitkomst biedt en ze forceert om te reageren.
3Noreen schreef :
dehler31abc schreef :
Iedere plezier vaarder heeft voordeel om direct een dsc marifoon aan te schaffen zoals gebruikelijk buiten de bureaucratie van ATIS Europa.

Daar kunnen we kort over zijn. Dat gebeurt dus niet.

DCS is toch alleen voor zeevaart interessant, dus zowieso niet voor iedere plezier vaarder interessant. Ook de DCS toevoegen aan het basiscertificaat brengt alleen maar extra kosten met zich mee, ook voor de beroepsvaart.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 28 mrt 2022 15:41 #1379466

Test
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 28 mrt 2022 16:42 #1379483

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Ik heb contact gehad met de Nederlandse Kustwacht met de vraag of zij SAR inzet plegen op een niet bij Agentschap Telecom geregistreerde EPIRB waar wèl een MMSI in is geprogrammeerd.

Dat is het geval. Bij een geactiveerde EPRIB wordt - kort samengevat - altijd geacteerd door de Nederlandse Kustwacht als het binnen hun verantwoordelijkheidsgebied (EEZ) valt of ook buiten hun gebied wanneer het een Nederlandse MMSI betreft die begint met 244.../245.../246...

Het (nog) niet voldoen aan de wettelijke verplichtingen zoals Marcom-B of Marcom-A en daardoor (nog) geen registratie van de EPRIB bij Agentschap Telecom speelt dus volgens de Kustwacht geen rol bij het al dan niet in gang zetten van een SAR actie. Gaat je EPIRB af buiten het verantwoordelijkheidsgebied van de Nederlandse Kustwacht dan zal er volgens de Kustwacht door de SAR verantwoordelijke van dat gebied worden geacteerd.

Of er achteraf een boete wordt opgelegd als de schipper niet over de juiste papieren beschikt heb ik niet gevraagd en daar heeft de Kustwacht zich ook spontaan niet over uitgelaten.

Wel werd er - terecht - opgemerkt dat wat de hulpdiensten aantreffen in de gegeven positie onbekend is als de EPIRB niet (goed) geregistreerd is, wat het zoeken en de hulpactie bemoeilijkt en mensenlevens kan kosten.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 28 mrt 2022 17:39 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 28 mrt 2022 16:53 #1379489

Thijs1971 schreef :
In tegenstelling tot wat hier gesuggereerd wordt, kan je volgens mij ook zonder MarcomB bij Agentschap Telecom je AIS/DSC apparatuur registreren en krijg je een MMSI gekoppeld aan gegevens van je schip en noodtelefoonnummers e.d.? (Of heb ik die suggesties of mijn eigen "Ship Station Licence" niet goed begrepen?)

In tegenstelling tot jouw mening en geheel in lijn met wat in dit draadje al een aantal keer genoemd is:
-je krijgt bij een Basiscertifocaat Marifonie een ATIS en MMSI nummer (of althans: die kun je dan aanvragen.
- ATIS zet je in je marifoon, MMSI dus NIET! Dat is niet toegestaan met alleen een basiscertificaat. Daarmee heb je dus ook geen DSC
- De MMSI die je bij je basiscertificaat krijgt kan en mag je wel in een AIS transponder zetten.
Laatst bewerkt: 28 mrt 2022 16:54 door ReinierZeilt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 28 mrt 2022 17:28 #1379498

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
ReinierZeilt schreef :
Thijs1971 schreef :
In tegenstelling tot wat hier gesuggereerd wordt, kan je volgens mij ook zonder MarcomB bij Agentschap Telecom je AIS/DSC apparatuur registreren en krijg je een MMSI gekoppeld aan gegevens van je schip en noodtelefoonnummers e.d.? (Of heb ik die suggesties of mijn eigen "Ship Station Licence" niet goed begrepen?)

In tegenstelling tot jouw mening en geheel in lijn met wat in dit draadje al een aantal keer genoemd is:
-je krijgt bij een Basiscertifocaat Marifonie een ATIS en MMSI nummer (of althans: die kun je dan aanvragen.
- ATIS zet je in je marifoon, MMSI dus NIET! Dat is niet toegestaan met alleen een basiscertificaat. Daarmee heb je dus ook geen DSC
- De MMSI die je bij je basiscertificaat krijgt kan en mag je wel in een AIS transponder zetten.
Het is een lang draadje, dank vd samenvatting. En binninekort (of eigenlijk nu) leer ik het wel op cursus (materiaal net binnen).
De meneer vd watersportwinkel kan mijn marifoon wel instellen met mijn MMSI?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 28 mrt 2022 17:28 #1379499

  • Reuver
  • Reuver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 113
I am Roaring schreef :
Ik heb mijn Marcom A gehaald in 1994. Dat is voor altijd geldig. In die tijd bestond er geen EPIRB of AIS MOB's. Wellicht is het wijs om jezelf sowieso te informeren over hoe zaken werken. Bij de aanschaf van onze EPIRB en AIS MOB's heb ik ook de gebruikershandleiding moeten lezen... Protocollen kan je nalezen.
Wat ik bedoel is dat ik vind dat dit soort noodmiddelen (EPIRB, AIS MOB (dus geen AIS of VHF)) te gebruiken zouden moeten zijn zonder bedieningscertificaat. En wellicht ook een AIS ontvanger vrijstellen (dus wederom geen VHF of AIS transponder). Hiermee verhoog je de veiligheid, ook van mensen die niet bereid zijn hiervoor Marcom-B te halen. Daarnaast zijn er veel minder ingewikkelde zoekacties nodig van de hulpdiensten dus ook nog kostenbesparend.

Ik ga er vanuit dat ontvangers min of meer buiten de registratie vallen. Dus Navtex, AIS receiver, Wetterblabla, korte golf ontvanger, etc.

Zenders zijn gebonden aan richtlijnen van Agentschap Telecom en consorten. Jij hebt met marcom A al een redelijke basiskennis SOLAS. Denk jij werkelijk dat het voor zeevarend Nederland veiliger wordt als elke pleziervaarder zonder enige kennis van SOLAS een EPIRB in de supermarkt haalt en gebruikt zonder enige kennis?
Dus elke visboot en zeilboot, ook op de binnenwateren (Zeeland, IJsselmeer, Wadden) een Epirb?

De meerwaarde van marcom B boven het basiscertificaat is dat het ingaat op het afmelden van valse meldingen van de GMDSS apparatuur.

De meerwaarde van het basiscertificaat is dat gebruikers die alleen marifoon nodig hebben niet de volle mep betalen. Dat laatste verlaagd de drempel voor het gebruik van een marifoon enorm. Je kunt wel zeuren over de kosten van het papiertje, maar intussen zijn de kosten van de apparatuur enorm gedaald. Een marifoon kost tegenwoordig vanaf 200 euro i.p.v. 2000 euro (simpel VHF).

ALs jouw voorstel praktijk wordt zul je zien dat je bij een basiscertificaat een praktijkexamen moet doen. Daar zit je op te wachten (met name op de extra kosten).

De kosten voor het verlengen van een registratie ontmoedigt het marifoongebruik al meer dan genoeg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 28 mrt 2022 17:35 #1379502

Thijs1971 schreef :
De meneer vd watersportwinkel kan mijn marifoon wel instellen met mijn MMSI?

Als het een nieuwe marifoon is (of een ‘oude’ waar nog geen MMSI in is geprogrammeerd) dan kan je dat zelf, dus zal de menner v/d watersportwinkel dat ook wel kunnen, lijkt me ;)
Als er al wel een MMSI in zit, dan kunnen ze die soms bij de watersportwinkel opnieuw programmeren voor je, maar dat kunnen ze vaak niet bij elke (merk) marifoon. Daarover is ook genoeg te vinden op het forum.

Succes met je cursus! Doe je dan nu het basiscertificaat, of gelijk MarconB of SRC?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 28 mrt 2022 17:49 #1379508

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
ReinierZeilt schreef :
Thijs1971 schreef :
De meneer vd watersportwinkel kan mijn marifoon wel instellen met mijn MMSI?

Als het een nieuwe marifoon is (of een ‘oude’ waar nog geen MMSI in is geprogrammeerd) dan kan je dat zelf, dus zal de menner v/d watersportwinkel dat ook wel kunnen, lijkt me ;)
Als er al wel een MMSI in zit, dan kunnen ze die soms bij de watersportwinkel opnieuw programmeren voor je, maar dat kunnen ze vaak niet bij elke (merk) marifoon. Daarover is ook genoeg te vinden op het forum.

Succes met je cursus! Doe je dan nu het basiscertificaat, of gelijk MarconB of SRC?

Dank! BC heb ik al, nu SRC het kon toevallig binnenkort al, oefendag + examen in mijn thuishaven via sponsor v dit forum. Dus, mocht je twijfelen over sponsoring van ZF, het werkt :-)

(Ik heb een nieuwe, SH GX-1400, dwz ik krijg een seintje als ik m bij George Kniest kan ophalen)
Laatst bewerkt: 28 mrt 2022 17:51 door Thijs1971.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 28 mrt 2022 20:04 #1379563

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7658
Wat "moet" er aan DSC veranderd worden zodat het meer gebruikt wordt?

Nu er moet niks, wie ben ik moet iets verplicht te stellen.

Maar ik zie dat de mogelijkheden van DSC veel ondergebruikt worden. Luisterend vanaf de Grevelingen hoor ik veel oproepen van Zeeschepen onderling, op 16. Van Zeeschepen verwacht je dat ze AIS versturen en ook AIS kunnen ontvangen, en dat ze dus hun tegenpartij moeiteloos, of tenminste redelijk eenvoudig via DSC zouden kunnen oproepen en zo "veel" tijd kunnen besparen.
Misschien doen ze dat in veel gevallen wel, maar merk ik dat niet.
Ook Maas approach roept veel op 16, terwijl ook zij wel AIS zullen hebben. Dan zouden ze toch sneller contact moeten krijgen via DSC ?
Als dergelijke gebruikers consequenter DSC zouden gebruiken zou men daar ook meer navolging in krijgen.

Wat ik vooral niet begrijp is waarom men DSC niet gebruikt.
Werkt het niet ?
Niet betrouwbaar ?
Te omslachtig ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 28 mrt 2022 20:17 #1379577

Tony2920 schreef :
Wat "moet" er aan DSC veranderd worden zodat het meer gebruikt wordt?

Nu er moet niks, wie ben ik moet iets verplicht te stellen.

Maar ik zie dat de mogelijkheden van DSC veel ondergebruikt worden. Luisterend vanaf de Grevelingen hoor ik veel oproepen van Zeeschepen onderling, op 16. Van Zeeschepen verwacht je dat ze AIS versturen en ook AIS kunnen ontvangen, en dat ze dus hun tegenpartij moeiteloos, of tenminste redelijk eenvoudig via DSC zouden kunnen oproepen en zo "veel" tijd kunnen besparen.
Misschien doen ze dat in veel gevallen wel, maar merk ik dat niet.
Ook Maas approach roept veel op 16, terwijl ook zij wel AIS zullen hebben. Dan zouden ze toch sneller contact moeten krijgen via DSC ?
Als dergelijke gebruikers consequenter DSC zouden gebruiken zou men daar ook meer navolging in krijgen.

Wat ik vooral niet begrijp is waarom men DSC niet gebruikt.
Werkt het niet ?
Niet betrouwbaar ?
Te omslachtig ?

AIS zegt helemaal niets over het al dan niet hebben van een DSC marifoon, tenminste niet bij pleziervaart in Nederland. Daarbij is het juist vaak van belang dat de communicatie tussen schepen ook door anderen goed gevolgd kan worden. Door de uitluisterplicht ben je dan ook vanzelf op de hoogte van wat de andere schepen onderling afspreken en gaan doen. Als er DSC zou worden gebruikt wordt, kan er naar een andere kanaal geschakeld worden dat jij dan niet weet en zul je dus niets van het gesprek meekrijgen. Ook als de aanroep op DSC plaatsvind maar toch op hetzelfde kanaal blijft, zal er opeens een gesprek starten waarbij je niet weet welke partijen met elkaar spreken.

DSC lijkt mij vooral van belang bij nood, starten van ‘privé’ gesprekken en expliciet aanroepen schip dat niet juist uitluistert of reageert zoals de case van ReneK even terug in dit topic.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 28 mrt 2022 20:18 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 28 mrt 2022 20:28 #1379581

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Tony2920 schreef :
Wat ik vooral niet begrijp is waarom men DSC niet gebruikt.
Werkt het niet ?
Niet betrouwbaar ?
Te omslachtig ?

Het schijnt dat op bruggen van grote schepen ze niet kapot zijn van weer een alarm waarop gereageerd moet worden. Maar of dat de belangrijkste reden is waarom het daar vooralsnog niet is doorgebroken weet ik niet.

Ik kan wel een nadeel noemen als er veel via DSC oproepen afgehandeld zou worden: doordat andere schepen de communicatie niet meekrijgen neemt de 'situational awareness' af. Je omgeving wordt minder voorspelbaar omdat veel afspraken en intenties (oplopen/passeren, voorgenomen koerswijziging, etc.) slechts met 1 schip worden gedeeld. Op een open kanaal (VHF 16) luisteren omliggende schepen mee, zijn dan ook op de hoogte en kunnen anticiperen.

EDIT: zie dat Orange Sunset me voor was wb de situational awareness...
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 28 mrt 2022 20:41 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 29 mrt 2022 05:35 #1379606

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
dehler31abc schreef :
DSC heeft zeker nut. Iedere plezier vaarder heeft voordeel om direct een dsc marifoon aan te schaffen zoals gebruikelijk buiten de bureaucratie van ATIS Europa.

In Europa (Regionale Regeling: alle Europese binnenwateren; van Rotterdam tot aan de monding van de Donau in de Zwarte Zee, met alles wat daartussen zit, m.u.v. de Nederlandse "ruime binnenwateren" Waddenzee, IJsselmeer en Zuid-Hollandse - en Zeeuwse stromen , Oosterschelde en Westerschelde, "die onder de verantwoordelijkheid van de Nederlandse kustwacht vallen") is het gebruik van DSC verboden. Dus voor iedereen die zich oriënteert op de binnenwateren is DSC zo goed als waardeloos.



Communicatie, zeker op blokkanalen, heeft het meeste nut als iedereen weet welke afspraken er gemaakt worden, het is hierboven al beschreven. Dan is DSC simpelweg ongewenst. Dus m.i. best begrijpelijk waarom het vrijwel overal verboden is.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 29 mrt 2022 06:24 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 29 mrt 2022 05:47 #1379608

De S staat dan ook voor “Selective”…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 29 mrt 2022 05:49 #1379609

  • kruijfa
  • kruijfa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Ja, en Ja.
Een marifoon registreren is niet uitsluitend voor de Administratie maar vooral voor je eigen veiligheid.
Of je nu op het Markermeer zit of langs de Nederlandse kusten vaart, Wanneer je een Marifoon Certificaat hebt krijg je een registratienummer dat je meestal zelf eenmalig in je (nieuwe) marifoon kan programmeren.
Bij een bestaande Marifoon kan je deze laten programmeren bij een van de Watersportwinkels in Nederland.
Heb zelf het Nederlandse Basis Certficaat Marifonie en het Engelse SRC gehaald. Deze laatste vind ik een echte aanrader en biedt wat meer voordelen dan het Basis Certificaat.

De wat modernere Marifoons hebben tegenwoordig ingebouwde GPS AIS en DSC. Bij een serieuze calamiteit dien jij of een bemanningslid op de Distress button te drukken en alle alarmbellen gaan af. Je wordt dus zeker gevonden of opgeroepen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 29 mrt 2022 06:25 #1379614

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8238
Orange Sunset schreef :
Tony2920 schreef :
Wat "moet" er aan DSC veranderd worden zodat het meer gebruikt wordt?

Nu er moet niks, wie ben ik moet iets verplicht te stellen.

Maar ik zie dat de mogelijkheden van DSC veel ondergebruikt worden. Luisterend vanaf de Grevelingen hoor ik veel oproepen van Zeeschepen onderling, op 16. Van Zeeschepen verwacht je dat ze AIS versturen en ook AIS kunnen ontvangen, en dat ze dus hun tegenpartij moeiteloos, of tenminste redelijk eenvoudig via DSC zouden kunnen oproepen en zo "veel" tijd kunnen besparen.
Misschien doen ze dat in veel gevallen wel, maar merk ik dat niet.
Ook Maas approach roept veel op 16, terwijl ook zij wel AIS zullen hebben. Dan zouden ze toch sneller contact moeten krijgen via DSC ?
Als dergelijke gebruikers consequenter DSC zouden gebruiken zou men daar ook meer navolging in krijgen.

Wat ik vooral niet begrijp is waarom men DSC niet gebruikt.
Werkt het niet ?
Niet betrouwbaar ?
Te omslachtig ?

AIS zegt helemaal niets over het al dan niet hebben van een DSC marifoon, tenminste niet bij pleziervaart in Nederland. Daarbij is het juist vaak van belang dat de communicatie tussen schepen ook door anderen goed gevolgd kan worden. Door de uitluisterplicht ben je dan ook vanzelf op de hoogte van wat de andere schepen onderling afspreken en gaan doen. Als er DSC zou worden gebruikt wordt, kan er naar een andere kanaal geschakeld worden dat jij dan niet weet en zul je dus niets van het gesprek meekrijgen. Ook als de aanroep op DSC plaatsvind maar toch op hetzelfde kanaal blijft, zal er opeens een gesprek starten waarbij je niet weet welke partijen met elkaar spreken.

DSC lijkt mij vooral van belang bij nood, starten van ‘privé’ gesprekken en expliciet aanroepen schip dat niet juist uitluistert of reageert zoals de case van ReneK even terug in dit topic.

Om een DSC call te doen, moet je de hele MMSI (cijfertjes) over tikken. Bij mijn (budget) marifoon niet te doen zonder numeriek toestebord. Maar ook op de brug van een schip is een naam lezen, en tijdens een oproep uitspreken, makkelijker.

Blijkbaar was er geen echte behoefte. Weer een feature die achter een bureau is uitgevonden?

De enige reden dat ik een DSC marifoon heb, is voor de noodoproepfunctie. Dus inclusief het verzenden van de positie. Ook onervaren bemanning kan daarmee aangeven dat t mis is en waar we uithangen.

Waar ik me overigens het schompes aan irriteer: de DSC call van Oostende-radio elk uur! Nee, dan het beschaafde "All ships" van Dover Coastguard.
Laatst bewerkt: 29 mrt 2022 06:25 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 29 mrt 2022 06:39 #1379618

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29294
JotM schreef :
dehler31abc schreef :
DSC heeft zeker nut. Iedere plezier vaarder heeft voordeel om direct een dsc marifoon aan te schaffen zoals gebruikelijk buiten de bureaucratie van ATIS Europa.

In Europa (Regionale Regeling: alle Europese binnenwateren; van Rotterdam tot aan de monding van de Donau in de Zwarte Zee, met alles wat daartussen zit, m.u.v. de Nederlandse "ruime binnenwateren" Waddenzee, IJsselmeer en Zuid-Hollandse - en Zeeuwse stromen , Oosterschelde en Westerschelde, "die onder de verantwoordelijkheid van de Nederlandse kustwacht vallen") is het gebruik van DSC verboden. Dus voor iedereen die zich oriënteert op de binnenwateren is DSC zo goed als waardeloos.



Communicatie, zeker op blokkanalen, heeft het meeste nut als iedereen weet welke afspraken er gemaakt worden, het is hierboven al beschreven. Dan is DSC simpelweg ongewenst. Dus m.i. best begrijpelijk waarom het vrijwel overal verboden is.

www.kustwacht.nl/nl/faq.html

Gaat de kustwacht er vanuit dat deze kanalen op het IJsselmeer en zelfs de randmeren gebruikt worden?
Ja, op alle ruime binnenwateren zoals IJsselmeer, Waddenzee en de Zeeuwse- en Zuid Hollandse stromen heeft de Kustwacht DSC en telefoniedekking gelijk aan het GMDSS A1 gebied.

Het valt op dat alle combi-marifoons (zeevaart en binnenvaart) die te koop zijn nooit DSC en ATIS tegelijk actief kunnen hebben. Is dit het gevolg van regelgeving? Zijn dit echt alle combi-marifoons?
Deze invulling door de fabrikant is voor NL niet correct. De Basel overeenkomst zegt hierover; 1) DSC usage is not allowed on Inland Waterways 2) In de border area between Maritime Area and Inland Waterways Area DSC may be used. The areas will be defined by national regulations and shall be published in the Regional Part of the Guide.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 29 mrt 2022 06:43 #1379622

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Het knipsel is niet van een fabrikant, maar van de Centrale Rijnvaartcommisie.
(De verdragsorganisatie bij de Akte van Mannheim)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 29 mrt 2022 06:48 #1379624

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Calidris schreef :
Deze invulling door de fabrikant is voor NL niet correct. De Basel overeenkomst zegt hierover; 1) DSC usage is not allowed on Inland Waterways 2) In de border area between Maritime Area and Inland Waterways Area DSC may be used. The areas will be defined by national regulations and shall be published in the Regional Part of the Guide.
De Basel-overeenkomst is in 2012 vervangen door de Boekarest-overeenkomst, voor het laatst herzien in Trier in 2016.

Bijlagen:
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 29 mrt 2022 06:54 #1379628

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
Denken jullie nu echt dat de ver onder het minimum loon betaalde bemanningen van veel beroepsvaart zich gaat bezighouden met deze regeltjes bureaucratie ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 29 mrt 2022 07:01 #1379631

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Nee, die kopen gewoon een binnenvaartmarifoon, zonder DSC.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 29 mrt 2022 07:19 #1379642

Een geactiveerde DSC marifoon is een nuttig veiligheidsmiddel middel niet alleen op zee maar ook ruim binnenwater vanuit atis stand (en zelfs markermeer en randmeren ?) . In nood mag je dat gebruiken en dan geef je dus automatisch positie door. Vanwege de onnodige hindernis van vereiste marcom b of src heeft elke brave hendrik met dsc marifoon en basiscertificaat dus wel een belangrijk veiligheidsmiddel aan boord maar niet in gebruik. Doe die 3 pagina,s DSC gewoon in de basiscursus en klaar, het mmsi heb je sowieso al dus gegevens zijn bekend in geval van nood bij sar diensten. Iedereen moet het zelf weten maar persoonlijk zou ik ervoor pleiten DSC vrij te geven voor alle basis certificaat houders na een kleine aanpassing van de cursus, die knop in drukken en eventueel weer annuleren is niet bepaald rocket science.


JotM schreef :
dehler31abc schreef :
DSC heeft zeker nut. Iedere plezier vaarder heeft voordeel om direct een dsc marifoon aan te schaffen zoals gebruikelijk buiten de bureaucratie van ATIS Europa.

In Europa (Regionale Regeling: alle Europese binnenwateren; van Rotterdam tot aan de monding van de Donau in de Zwarte Zee, met alles wat daartussen zit, m.u.v. de Nederlandse "ruime binnenwateren" Waddenzee, IJsselmeer en Zuid-Hollandse - en Zeeuwse stromen , Oosterschelde en Westerschelde, "die onder de verantwoordelijkheid van de Nederlandse kustwacht vallen") is het gebruik van DSC verboden. Dus voor iedereen die zich oriënteert op de binnenwateren is DSC zo goed als waardeloos.



Communicatie, zeker op blokkanalen, heeft het meeste nut als iedereen weet welke afspraken er gemaakt worden, het is hierboven al beschreven. Dan is DSC simpelweg ongewenst. Dus m.i. best begrijpelijk waarom het vrijwel overal verboden is.
Laatst bewerkt: 29 mrt 2022 08:24 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 29 mrt 2022 07:21 #1379643

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
JotM schreef :
Nee, die kopen gewoon een binnenvaartmarifoon, zonder DSC.

Volgens mij kopen die zelf helemaal niets. Dat zal de reder wel doen. Afhankelijk of ze aan het werk gezet worden op een schip wat een windmolen park bewaakt op zee of ze op het binnenwater varen zal de reder wel kiezen voor een type. Die bemanning ziet het wel.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 29 mrt 2022 07:51 #1379655

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8238
3Noreen schreef :
Denken jullie nu echt dat de ver onder het minimum loon betaalde bemanningen van veel beroepsvaart zich gaat bezighouden met deze regeltjes bureaucratie ?

Of een onervaren bemanning van een jacht in nood?

Welnee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.213 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl