Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hebben jullie een marifoondiploma en registratie?

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 25 mrt 2022 10:05 #1378730

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1343
Orange Sunset schreef :
Yep schreef :
Dank voor alle reacties!!!
Het betreft een trip in kustwateren plus.
Komende winter ga ik Marcom halen maar het is voor nu goed te weten dat ze me niet laten verzuipen.

Ik zou hierboven toch nog eens goed lezen.

Zonder MMSI zal de EPIRB waarschijnlijk niet veel doen. MMSI krijg je alleen van Agentschap Telecom als je een marifoondiploma en marifoonregistratie hebt.

Dus grote kans dat ze je wel laten verzuipen ;)

Een EPIRB is trouwens meer voor groot water waar je niet in marifoon bereik met de kust bent. In kustwateren is waarschijnlijk een marifoon met DSC prima. Voor DSC is ook MMSI nodig. Maar je kunt nog altijd een gewone marifoon hanteren, hoewel het zendvermogen dan wellicht wel beperkt is. Maar voor kustwater wellicht voldoende?

SRC staat voor dit najaar gepland. Op dit moment een basismarifonie certificaat. Met het bescheiden zendvermogen toegestaan op de binnenwateren itt 25 watt op zee is het zendbereik vaak opmerkelijk goed.
Ik neem aan dat onder de kust met een niet-DSC marifoon wel bereik is met andere schepen in je zicht maar ergens ter hoogte van Egmond of zo kun je Den Helder of IJmuiden wel vergeten.

In ieder geval een onmisbaar ding.
Deze winter diverse malen contact met vissers (nettenlijn), vrachtverkeer ivm dijkversterkingen en een schaarse andere zeiler.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 25 mrt 2022 10:07 #1378732

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 695
Het hoort er gewoon bij.
Tja, als dat het vertrekpunt in je leven is.
Vooral niet regels toetsen aan de practische waarde, impact op anderen, risico's, etc.
Nee, beter verzuipen dat geen papiertje.

Maar ik huil niet, integendeel.
Ik denk ook graag na over de impact van een regel alvorens deze wel of niet te negeren.
Maar, wanhoop niet.
Ik rijd (te hard) rechts van de weg en betaal met plezier veel belasting.
Maar, (gezeik over) een paar maanden geen papiertje?
Dat laat ik aan me voorbij gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 25 mrt 2022 10:29 #1378740

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27676
H700 schreef :
Ik neem aan dat onder de kust met een niet-DSC marifoon wel bereik is met andere schepen in je zicht maar ergens ter hoogte van Egmond of zo kun je Den Helder of IJmuiden wel vergeten.

Om met het laatste te beginnen: varend ter hoogte van Egmond en zendend met 25W lijkt me contact met IJmuiden of Den Helder goed mogelijk. Ik vermoed dat jouw antenne en de antennes in beide plaatsen elkaar aardig kunnen 'zien'. Of je wèl of niet een DSC-marifoon hebt heeft daar niks mee te maken. Beiden (herhaling!) kunnen op kanaal 16 met 25W zenden.
Met een DSC-marifoon kan op veel meer kanalen met 25W worden gezonden, maar voor nood-oproepen door spraak maakt het helemaal niks uit of je een DSC-marifoon of een 'basis-certificaat-marifoon'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 25 mrt 2022 10:38 #1378742

Yep schreef :
Ik betaal met plezier veel belasting.

Dan hoor je volgens de Volkskrant niet bij de rijkste 1% van Nederland.
Logisch dat je dan geen geld uitgeeft aan een papiertje.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 25 mrt 2022 10:38 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 25 mrt 2022 10:44 #1378743

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8238
jvanakker schreef :
Heb zelf nog geen marifoon certificaat. Maar bij varen op binnenwater in Nederland bevalt het mij héél goed om (spoor)bruggen en sluizen gewoon te bellen (alleen indien nodig).
+ Overal mobiel bereik
+ Er staat altijd wel een telefoonnr bij in de diverse informatie apps.
++ Kraakheldere verbinding en geen communicatiefouten!
++ Je kan op wat grotere afstand alvast bellen.

Bij krakerige marifoon communicatie is het soms gissen wat ze zeggen.
Voor varen op groter water is marifoon natuurlijk wel weer een verstandige investering voor je eigen veiligheid.

---- Niemand hoort je, en je kunt niet meeluisteren. Dus ook niet als er een binnenvaarder voor jou de sluis in gelaten wordt. Of zo.

----

Sorry nog te weinig minnetjes:




Laatst bewerkt: 25 mrt 2022 10:45 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 25 mrt 2022 11:07 #1378747

Joop66 schreef :
Niemand hoort je, en je kunt niet meeluisteren. Dus ook niet als er een binnenvaarder voor jou de sluis in gelaten wordt. Of zo.
Da's waar, dus als je echt vaak door beroepsvaart sluizen moet is het inderdaad handig. Voor zo af en toe in het zomerseizoen red ik me nog prima met de voorzieningen die er al zijn: o.a. stoplichten voor pleziervaart in grote sluizen, en bij spoorbruggen: bellen. De prorail medewerkers zijn in mijn ervaring altijd super meewerkend bij een telefoontje.

Calidris schreef :
jvanakker schreef :
Bij krakerige marifoon communicatie is het soms gissen wat ze zeggen.
Kwestie van training

Zeker waar.. en een goede antenne + bekabeling. Maar goed voor mij voorlopig nog niet nodig. Wellicht ga ik marifoon halen halen als ik eens vaarbewijs 2 erbij doe.
Laatst bewerkt: 25 mrt 2022 11:11 door jvanakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 25 mrt 2022 11:28 #1378752

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27676
Baasklusje schreef :
Yep schreef :
Ik betaal met plezier veel belasting.

Dan hoor je volgens de Volkskrant niet bij de rijkste 1% van Nederland.
Logisch dat je dan geen geld uitgeeft aan een papiertje.

Mwah.. Yep heeft een motorjacht met een diepgang van 1,35 m. Dat moet een flink motorjacht zijn, lijkt me.
Het geld zal dus het probleem wel niet zijn.

Misschien is het wel zoiets: www.bvandenhovenjachtbouw.nl/y...executive-1700-mk-2/

Of deze: www.inautia.nl/nieuwe-boot-mot...652535454704569.html
Laatst bewerkt: 25 mrt 2022 11:33 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 25 mrt 2022 12:22 #1378762

Yep, Epirb geeft ruwe locatie schatting op plus minus 3 mijl. Als je toch al een dsc marifoon hebt met mmsi kun je in nood beter eerst nood knop dsc marifoon gebruiken en dus gps positie samen met noodbericht uitsturen naar omliggende schepen etc en bij echt zinken de epirb zijn werk laten doen. Zoek je mmsi op in de itu database en als je erin staat dan moet dat allemaal werken anders even bellen met agentschap telecom. Je DSC marifoon werkt sowieso en zal in nood je gps positie en mmsi etc uitsturen. Als je de handleiding leest van je vhf marifoon heb je alle kennis die praktisch nodig is in afwachting van je marcom b papiertje later
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 25 mrt 2022 12:29 #1378764

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
I am Roaring schreef :
Parallel aan deze hele discussie vind ik één opmerking wel verfrissend; Waarom heb je een certificaat nodig voor een noodmiddel? Een EPIRB, maar ook PLB's en AIS MOB's, zijn één-weg systemen. Er zijn geen ingewikkelde procedures voor. Het helpt de hulpdiensten juist ook om slachtoffers sneller te lokaliseren en te vinden. Een registratie bij AT zou voldoende moeten zijn. Een diploma (Marcom A, -B of marifooncertificaat) is niet nodig. Ik pleit ervoor de regelgeving aan te passen...

Dit is ook zoals ik er in sta. Het enige wat ik zelf van belang vind is dat mocht het fout gaan ik graag de mensen die mijn vege lijf komen redden zo goed mogelijk geïnformeerd heb. Daarvoor is een registratie dus nuttig. Met eventuele telefoon nummers waarmee contact opgenomen kan worden. In geval van een medisch akkevietje bijvoorbeeld mijn huisarts.
Dat diploma zal met verder echt niet boeien. Ik heb wel om mijn spul te kunnen registreren een papiertje gehaald. Maar denk maar niet dat ik nu nog weet waarom bijvoorbeeld een low orbiting satellite van belang is. Iets waarvan ik me meen te herinneren dat je het moest weten.

Er is ook wat wetenschappelijk onderzoek gedaan hoe erbarmelijk slecht het taalgebruik is waarmee op de marifoon gepoogd wordt te communiceren. Maar dat is off topic.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 25 mrt 2022 12:30 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 25 mrt 2022 12:31 #1378765

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8145
Als je een dsc marifoon hebt en mag bedienen, mag je ook gewoon een epirb hebben. Probleem is, Yep vindt dat regels niet voor hem gelden. Wil dus een Epirp zonder Marcom-B of SRC. Mag dus ook geen dsc marifoon hebben. Ook niet als je van plan bent ooit wel eens je papiertje te halen.

Simpel…

Ik zal mijn 16 jarige zeggen dat hij de auto wel gewoon mee mag als hij weg gaat. Rijbewijs zal hij vast nog wel eens halen.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 25 mrt 2022 12:39 #1378768

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1343
Yep schreef :
@Joop66:

Gozer, succes ermee. Ik haak af. Het antwoord van Joop66 onderschrijf ik volledig. H700; uit.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Laatst bewerkt: 25 mrt 2022 12:47 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 25 mrt 2022 12:39 #1378771

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
Koezt schreef :
Als je een dsc marifoon hebt en mag bedienen, mag je ook gewoon een epirb hebben. Probleem is, Yep vindt dat regels niet voor hem gelden. Wil dus een Epirp zonder Marcom-B of SRC. Mag dus ook geen dsc marifoon hebben. Ook niet als je van plan bent ooit wel eens je papiertje te halen.

Simpel…

Ik zal mijn 16 jarige zeggen dat hij de auto wel gewoon mee mag als hij weg gaat. Rijbewijs zal hij vast nog wel eens halen.

Rijbewijs vind ik een slecht voorbeeld.
Maar wat is de reden dat ik wel zonder diploma een PLB mag registreren en op mijn mouw mag spelden die met exact de zelfde techniek werkt maar geen EBIRB mag registeren ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 25 mrt 2022 12:54 #1378773

Misschien omdat in Europa je nog ATIS hebt en pas mmsi bij extra cursus bovenop basis certificaat. In Amerika krijg je bij basis cursus al een "officiele" mmsi. Is veel voor te zeggen.
Laatst bewerkt: 25 mrt 2022 12:55 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 25 mrt 2022 13:07 #1378777

Wadloper schreef :
... Yep heeft een motorjacht...

Het is toch een goed gebruik hier op ZF om moterboters niet serieus te nemen? Die hebben toch hun eigen plek op moterboot.nu of zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 25 mrt 2022 13:11 #1378778

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
dehler31abc schreef :
Yep, Epirb geeft ruwe locatie schatting op plus minus 3 mijl. Als je toch al een dsc marifoon hebt met mmsi kun je in nood beter eerst nood knop dsc marifoon gebruiken en dus gps positie samen met noodbericht uitsturen naar omliggende schepen etc en bij echt zinken de epirb zijn werk laten doen.

Moderne EPIRBs hebben een ingebouwde GPS ontvanger en zenden hun positie mee uit wanneer ze geactiveerd worden. Als de EPIRB zich bij je bevindt ben je dan uitstekend terug te vinden.

De GPS positie van een DSC noodoproep wordt inderdaad ontvangen door eventuele omliggende schepen, hoewel je nooit 100% zeker bent dat hier in de praktijk zonder tussenkomst van een RCC ook echt actie op wordt ondernomen. Bij een Kanaaloversteek werkt DSC met aansluitend oproep op VHF16 waarschijnlijk prima, bij een oceaan oversteek is het hit or miss.

In een Mayday situatie zou ik persoonlijk beide middelen inzetten, zodat de kans maximaal is dat iemand het noodbericht ook ontvangt en reageert.

Los van de discussie of gebruik zonder de vereiste papieren een juridisch goed idee is lijkt het me niet slim om je veiligheidsmiddelen (tijdelijk) te programmeren en registreren op de MMSI van een andere boot. Een RCC of Kustwacht raadpleegt doorgaans eerst het (bij de MMSI geregistreerde) thuisfront. Als daar wordt gemeld dat het schip zich gewoon in de haven bevindt en/of er met de bemanning niets aan de hand is wordt de noodmelding als vals gezien en niet verder in behandeling genomen. Toch wel vervelend, juist als het er op aankomt dat er wèl een heli opstijgt of reddingboot uitvaart.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 25 mrt 2022 13:40 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 25 mrt 2022 13:33 #1378781

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5239
Yep, maak je eens bekend. Je naam om te beginnen.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 25 mrt 2022 13:47 #1378783

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7072
Ik heb een beledigende post verwijderd en ook alle reacties daarop. Dit onderwerp hoeft de oorlog niet bij gehaald te worden!
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 25 mrt 2022 14:00 #1378787

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3678
ErikSnel schreef :
Ik heb een beledigende post verwijderd en ook alle reacties daarop. Dit onderwerp hoeft de oorlog niet bij gehaald te worden!

Dankjewel
JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 25 mrt 2022 14:16 #1378794

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8238
ErikSnel schreef :
Ik heb een beledigende post verwijderd en ook alle reacties daarop. Dit onderwerp hoeft de oorlog niet bij gehaald te worden!

Thanks.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 25 mrt 2022 14:23 #1378796

Zet er dan gelijk maar een slot op
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 25 mrt 2022 15:55 #1378810

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 695
Hurley Ruud schreef :
Zet er dan gelijk maar een slot op

Eensch.
Alles is al gezegd en meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 26 mrt 2022 05:39 #1378902

Maar een EPIRB voor IJsselmeer???
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 26 mrt 2022 06:14 #1378903

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5239
Yep schreef :
Hurley Ruud schreef :
Zet er dan gelijk maar een slot op

Eensch.
Alles is al gezegd en meer.

Laten we dat door TS bepalen.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 26 mrt 2022 11:37 #1378960

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
H700 schreef :
Ik neem aan dat onder de kust met een niet-DSC marifoon wel bereik is met andere schepen in je zicht maar ergens ter hoogte van Egmond of zo kun je Den Helder of IJmuiden wel vergeten.
Geen punt toch?
Mijn niet-DSC (dwz niet ingesteld, want alleen basiscertificaat) handheld marifoon zendt (zelfs) in ATIS mode op kan 16 met 7 Watt (hoog vermogen) en dan ga ik er toch vanuit dat ik (mocht ik mij eens bij Egmond onder de kust bevinden) de 45m hoge antenne van de Kustwacht bij Schoorl wel ga bereiken. (5 à 6 mijl)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 26 mrt 2022 12:02 #1378964

Je hebt helemaal gelijk alhoewel er ook nog veel zijn zonder gps. Ik zou sowieso de dsc marifoon als eerste gebruiken als die al geactiveerd is met mmsi die hij bij basis
certificaat gekregen heeft. Vaargebied was Wadden toch?
Hans V schreef :
dehler31abc schreef :
Yep, Epirb geeft ruwe locatie schatting op plus minus 3 mijl. Als je toch al een dsc marifoon hebt met mmsi kun je in nood beter eerst nood knop dsc marifoon gebruiken en dus gps positie samen met noodbericht uitsturen naar omliggende schepen etc en bij echt zinken de epirb zijn werk laten doen.

Moderne EPIRBs hebben een ingebouwde GPS ontvanger en zenden hun positie mee uit wanneer ze geactiveerd worden. Als de EPIRB zich bij je bevindt ben je dan uitstekend terug te vinden.

De GPS positie van een DSC noodoproep wordt inderdaad ontvangen door eventuele omliggende schepen, hoewel je nooit 100% zeker bent dat hier in de praktijk zonder tussenkomst van een RCC ook echt actie op wordt ondernomen. Bij een Kanaaloversteek werkt DSC met aansluitend oproep op VHF16 waarschijnlijk prima, bij een oceaan oversteek is het hit or miss.

In een Mayday situatie zou ik persoonlijk beide middelen inzetten, zodat de kans maximaal is dat iemand het noodbericht ook ontvangt en reageert.

Los van de discussie of gebruik zonder de vereiste papieren een juridisch goed idee is lijkt het me niet slim om je veiligheidsmiddelen (tijdelijk) te programmeren en registreren op de MMSI van een andere boot. Een RCC of Kustwacht raadpleegt doorgaans eerst het (bij de MMSI geregistreerde) thuisfront. Als daar wordt gemeld dat het schip zich gewoon in de haven bevindt en/of er met de bemanning niets aan de hand is wordt de noodmelding als vals gezien en niet verder in behandeling genomen. Toch wel vervelend, juist als het er op aankomt dat er wèl een heli opstijgt of reddingboot uitvaart.
Laatst bewerkt: 26 mrt 2022 12:07 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.207 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl