Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hebben jullie een marifoondiploma en registratie?

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 26 mrt 2022 12:06 #1378965

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3516
JotM schreef :
H700 schreef :
Ik neem aan dat onder de kust met een niet-DSC marifoon wel bereik is met andere schepen in je zicht maar ergens ter hoogte van Egmond of zo kun je Den Helder of IJmuiden wel vergeten.
Geen punt toch?
Mijn niet-DSC (dwz niet ingesteld, want alleen basiscertificaat) handheld marifoon zendt (zelfs) in ATIS mode op kan 16 met 7 Watt (hoog vermogen) en dan ga ik er toch vanuit dat ik (mocht ik mij eens bij Egmond onder de kust bevinden) de 45m hoge antenne van de Kustwacht bij Schoorl wel ga bereiken. (5 à 6 mijl)

Bij een antenne hoogte van 2m BZN is de horizon ca 3,5 nm.
Met een antenne van 45m is dat ca 13nm. dus ja moet lukken.
JB
Laatst bewerkt: 26 mrt 2022 12:07 door JB-NL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 26 mrt 2022 12:38 #1378968

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4500
dehler31abc schreef :
Vaargebied was Wadden toch?

Ik zag ergens Norderney en 'kustwateren plus' voorbijkomen, maar mijn bijdrage was meer op meelezers dan op forumlid YEP gericht.

YEP gebruikt zijn AIS MMSI ook in z'n marifoon en EPIRB maar heeft die als ik het goed begrijp nog niet geregistreerd bij Agentschap Telecom (vanwege ontbreken Marcom B). Die DSC marifoon werkt wel maar of ze bij een melding van een niet-geregistreerde EPIRB actie ondernemen is nog maar de vraag. Er wordt in dit draadje ook een voorbeeld aangehaald waar er niet op een niet-geregistreerde EPIRB werd geacteerd. Voor forumlid YEP dus een potentieel geval van schijnveiligheid.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 26 mrt 2022 17:26 #1379029

  • Reuver
  • Reuver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 113
I am Roaring schreef :
Waarom heb je een certificaat nodig voor een noodmiddel? Een EPIRB, maar ook PLB's en AIS MOB's, zijn één-weg systemen. Er zijn geen ingewikkelde procedures voor. Het helpt de hulpdiensten juist ook om slachtoffers sneller te lokaliseren en te vinden. Een registratie bij AT zou voldoende moeten zijn. Een diploma (Marcom A, -B of marifooncertificaat) is niet nodig. Ik pleit ervoor de regelgeving aan te passen...
Het is geen eenrichtingsverkeer.

Bij DSC is het eenvoudig. Een gebruiker druk per ongeluk de knop in en verzuimd het alarm af te melden. Dat is wordt afgehandelt door het kustwachtcentrum, waarvan heel Nederland kan meegenieten (middels het DSC alarm).

Bij Epirb ligt het minder voor de hand. Als een Epirb afgaat krijgt de kustwachtcentrum ook een bericht. Dan vind er ook terugkoppeling plaats naar het plaats van het ongeval en krijg je op kanaal 16 of per telefoon de vraag welke hulp nodig is.

Terugkoppeling is niet moeilijk. Zou je het ook kunnen zonder certificaat?
Misschien wel, maar het is wel handig dat je verplicht kennis moet hebben van de protocollen.

De meeste meldingen zijn vals alarm...
Als je ziet hoort schippers met papiertje dat afhandelen weet ik zeker dat als er geen papiertje aan vast zit misbruik een veel groter probleem wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 27 mrt 2022 16:01 #1379217

Test
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 27 mrt 2022 16:04 #1379218

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
JB-NL schreef :
Bij een antenne hoogte van 2m BZN is de horizon ca 3,5 nm.

Alles bij elkaar lijkt mij dat wat optimistisch voor mijn gebruik. Ik reken (ivm refractie) met ong 2,2 * wortel(antennehoogte - golfhoogte)
(radiohorizon in [nm], antennehoogte en golfhoogte in [m])

Als de golven hoger zijn dan een meter of twee verwacht ik met porto in de hand niet zoveel bereik meer over te hebben. Dus in zulke omstandigheden gaat 'ie, zoals vorig jaar in een draadje aan de orde is geweest, aan een masttop-antenne. Maar ik verwacht als rechtgeaard slootjeszeiler eigenlijk niet in zulke omstandigheden verzeild te raken. :)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 27 mrt 2022 16:25 #1379225

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14799
In de praktijk kun je rekenen op max 3 mijl. Als ik Dover passeer luister ik graag zowel port control (ch74) als het reguliere ch16 uit. Er staan daar vaak wel golven van 1,5 - 2 meter. Veel verder dan 3 mijl kom ik niet met mijn hand marifoon waarmee ik port control uit luister.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 27 mrt 2022 17:17 #1379242

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29062
Praktijk regel is elke meter boven water is een mijl bereik voor portofoons.
Niet zelden zijn schepen in problemen nauwelijks of helemaal niet te horen op het ijselmeer dor de kustwacht.
Diverse keren ervaren met de reddingboot.

Zo'n rubber antenne helpt ook niet echt. In de meerdere gevallen die ik ervaren heb ging het om mastverlies of omslaan/zinken.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 27 mrt 2022 17:32 #1379243

Even snel tijdens F1, Max op 2! Als je mmsi die je bij basis certificaat gebruikt dan is de data correct lijkt me zelfs als het niet volgens de regeltjes is. Alhoewel ik zelf Marcom B heb vind ik het totale overkill voor de dsc functionaliteit. Doe dat gewoon in een uurtje extra en standaard bij basis certificaat. Zou veel veiliger zijn wanneer iedereen met basis cert gewoon dsc nood functionaliteit kan gebruiken ook op ruim binnen water. Beetje bureaucratisch gezever.
Hans V schreef :
dehler31abc schreef :
Vaargebied was Wadden toch?

Ik zag ergens Norderney en 'kustwateren plus' voorbijkomen, maar mijn bijdrage was meer op meelezers dan op forumlid YEP gericht.

YEP gebruikt zijn AIS MMSI ook in z'n marifoon en EPIRB maar heeft die als ik het goed begrijp nog niet geregistreerd bij Agentschap Telecom (vanwege ontbreken Marcom B). Die DSC marifoon werkt wel maar of ze bij een melding van een niet-geregistreerde EPIRB actie ondernemen is nog maar de vraag. Er wordt in dit draadje ook een voorbeeld aangehaald waar er niet op een niet-geregistreerde EPIRB werd geacteerd. Voor forumlid YEP dus een potentieel geval van schijnveiligheid.
Laatst bewerkt: 27 mrt 2022 17:32 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 27 mrt 2022 17:34 #1379245

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14799
dehler31abc schreef :
Even snel tijdens F1, Max op 2! Als je mmsi die je bij basis certificaat gebruikt dan is de data correct lijkt me zelfs als het niet volgens de regeltjes is. Alhoewel ik zelf Marcom B heb vind ik het totale overkill voor de dsc functionaliteit. Doe dat gewoon in een uurtje extra en standaard bij basis certificaat. Zou veel veiliger zijn wanneer iedereen met basis cert gewoon dsc nood functionaliteit kan gebruiken ook op ruim binnen water. Beetje bureaucratisch gezever.
Hans V schreef :
dehler31abc schreef :
Vaargebied was Wadden toch?

Ik zag ergens Norderney en 'kustwateren plus' voorbijkomen, maar mijn bijdrage was meer op meelezers dan op forumlid YEP gericht.

YEP gebruikt zijn AIS MMSI ook in z'n marifoon en EPIRB maar heeft die als ik het goed begrijp nog niet geregistreerd bij Agentschap Telecom (vanwege ontbreken Marcom B). Die DSC marifoon werkt wel maar of ze bij een melding van een niet-geregistreerde EPIRB actie ondernemen is nog maar de vraag. Er wordt in dit draadje ook een voorbeeld aangehaald waar er niet op een niet-geregistreerde EPIRB werd geacteerd. Voor forumlid YEP dus een potentieel geval van schijnveiligheid.

Het hele DSC gebeuren is nutteloos.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 27 mrt 2022 17:46 #1379248

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4500
dehler31abc schreef :
Beetje bureaucratisch gezever.

Dat kunnen wij samen vinden maar daar heeft YEP niets aan als zijn EPIRB noodoproep niet wordt opgevolgd met een SAR actie. Lijkt me voor hem en andere meelezers in dit topic wel handig om te weten.

Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 27 mrt 2022 17:53 #1379250

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1308
Calidris schreef :
Praktijk regel is elke meter boven water is een mijl bereik voor portofoons.
Niet zelden zijn schepen in problemen nauwelijks of helemaal niet te horen op het ijselmeer dor de kustwacht.
Diverse keren ervaren met de reddingboot.

Zo'n rubber antenne helpt ook niet echt. In de meerdere gevallen die ik ervaren heb ging het om mastverlies of omslaan/zinken.

Mijn Standard Horizon handmarifoon kan ook af fabriek met een kabeltje op de mast aangesloten worden.
Door het invoeren van ATIS wordt het zendvermogen gemaximaliseerd, dat is op ch.16 6 watt.
Op bv 10 is dat 1 watt.
Met de antenne (1 mtr lang) op 11 meter is het bereik ongeveer 15 mijl, soms 20 mijl.
Onder helling (circa 20 grd) en met golven veel minder, misschien 10 mijl.
Ik ga in april de kabel vervangen en een betere antenne nemen, dit najaar SRC doen en een vaste marifoon nemen.
Met de handmarifoon op de rubberen antenne is het zendbereik beperkt, max 5 mijl, soms zelfs minder.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 27 mrt 2022 19:59 #1379281

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7597
snip 8--3Noreen schreef :

Het hele DSC gebeuren is nutteloos.

Vind ik erg overdreven reactie.
Aan het DSC gebeuren kan wel nog veel verbeterd worden.
Het kan een goed werkend communicatie methode zijn, als men het consequenter zou toepassen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 27 mrt 2022 20:29 #1379289

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6295
Tony2920 schreef :
snip 8--3Noreen schreef :

Het hele DSC gebeuren is nutteloos.

Vind ik erg overdreven reactie.
Aan het DSC gebeuren kan wel nog veel verbeterd worden.
Het kan een goed werkend communicatie methode zijn, als men het consequenter zou toepassen.

DSC wordt nauwelijks gebruikt, ik kan 3Noreens opmerking wel volgen. Wat zou er dan aan verbeterd moeten worden Tony zodat het wel gebruikt wordt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 27 mrt 2022 20:31 #1379290

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Tony2920 schreef :
snip 8--3Noreen schreef :

Het hele DSC gebeuren is nutteloos.

Vind ik erg overdreven reactie.
Aan het DSC gebeuren kan wel nog veel verbeterd worden.
Het kan een goed werkend communicatie methode zijn, als men het consequenter zou toepassen.

Het bestaat 30 jaar, of er veel is verbeterd in die tijd, nou valt reuze tegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 27 mrt 2022 22:35 #1379304

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29062
H700 schreef :
Calidris schreef :
Praktijk regel is elke meter boven water is een mijl bereik voor portofoons.
Niet zelden zijn schepen in problemen nauwelijks of helemaal niet te horen op het ijselmeer dor de kustwacht.
Diverse keren ervaren met de reddingboot.

Zo'n rubber antenne helpt ook niet echt. In de meerdere gevallen die ik ervaren heb ging het om mastverlies of omslaan/zinken.

Mijn Standard Horizon handmarifoon kan ook af fabriek met een kabeltje op de mast aangesloten worden.
Door het invoeren van ATIS wordt het zendvermogen gemaximaliseerd, dat is op ch.16 6 watt.
Op bv 10 is dat 1 watt.
Met de antenne (1 mtr lang) op 11 meter is het bereik ongeveer 15 mijl, soms 20 mijl.
Onder helling (circa 20 grd) en met golven veel minder, misschien 10 mijl.
Ik ga in april de kabel vervangen en een betere antenne nemen, dit najaar SRC doen en een vaste marifoon nemen.
Met de handmarifoon op de rubberen antenne is het zendbereik beperkt, max 5 mijl, soms zelfs minder.

Óf je leest niet, óf je begrijpt niet wat ik schrijf....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 27 mrt 2022 22:37 #1379305

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29062
Tony2920 schreef :
snip 8--3Noreen schreef :

Het hele DSC gebeuren is nutteloos.

Vind ik erg overdreven reactie.
Aan het DSC gebeuren kan wel nog veel verbeterd worden.
Het kan een goed werkend communicatie methode zijn, als men het consequenter zou toepassen.

je bedoeld eigenlijk misschien: Als de gebruikers beter geschoold worden in het gebruik...
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 27 mrt 2022 22:38 #1379306

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29062
henkvd schreef :
Tony2920 schreef :
snip 8--3Noreen schreef :

Het hele DSC gebeuren is nutteloos.

Vind ik erg overdreven reactie.
Aan het DSC gebeuren kan wel nog veel verbeterd worden.
Het kan een goed werkend communicatie methode zijn, als men het consequenter zou toepassen.

Het bestaat 30 jaar, of er veel is verbeterd in die tijd, nou valt reuze tegen.

De meeste gebruikers zijn ook niet veel verbeterd.
Maar voor een systeem dat tussen 1976-1988 bedacht is en ingevoerd in 1992, is het nog best een hele prestatie.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 27 mrt 2022 22:41 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 28 mrt 2022 02:47 #1379308

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Palomine schreef :
Tony2920 schreef :
snip 8--3Noreen schreef :

Het hele DSC gebeuren is nutteloos.

Vind ik erg overdreven reactie.
Aan het DSC gebeuren kan wel nog veel verbeterd worden.
Het kan een goed werkend communicatie methode zijn, als men het consequenter zou toepassen.

DSC wordt nauwelijks gebruikt, ik kan 3Noreens opmerking wel volgen. Wat zou er dan aan verbeterd moeten worden Tony zodat het wel gebruikt wordt?

Wij varen ‘s nachts richting Frans Guyana , 2 dagen uit de kust zie ik op de ais een vissers boot , 15 mijl verderop die ons recht tegemoet komt met 9-10 knopen
Na 10 minuten maar eens op ch16 opgeroepen , geen reactie
Na nog een keer 5 minuten weer ch16 , weer nix

Toen via DSC opgeroepen en toen werd de koers wel veranderd (zonder dat de vhf beantwoord werd overigens)
Toeval ? Misschien wel
Of iemand die zat te slapen of met iets anders bezig was
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 28 mrt 2022 06:48 #1379315

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27454
Calidris schreef :
De meeste gebruikers zijn ook niet veel verbeterd.

Zo is het toevallig ook nog 's keer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 28 mrt 2022 06:54 #1379318

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14799
Wadloper schreef :
Calidris schreef :
De meeste gebruikers zijn ook niet veel verbeterd.

Zo is het toevallig ook nog 's keer!

Het is nog heel even geduld hebben voordat de burger twee-punt-nul er is. Tot die tijd moeten we het nog even doen met verbouwde apen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 28 mrt 2022 07:14 #1379322

Reuver schreef :
I am Roaring schreef :
Waarom heb je een certificaat nodig voor een noodmiddel? Een EPIRB, maar ook PLB's en AIS MOB's, zijn één-weg systemen. Er zijn geen ingewikkelde procedures voor. Het helpt de hulpdiensten juist ook om slachtoffers sneller te lokaliseren en te vinden. Een registratie bij AT zou voldoende moeten zijn. Een diploma (Marcom A, -B of marifooncertificaat) is niet nodig. Ik pleit ervoor de regelgeving aan te passen...
Het is geen eenrichtingsverkeer.

Bij DSC is het eenvoudig. Een gebruiker druk per ongeluk de knop in en verzuimd het alarm af te melden. Dat is wordt afgehandelt door het kustwachtcentrum, waarvan heel Nederland kan meegenieten (middels het DSC alarm).

Bij Epirb ligt het minder voor de hand. Als een Epirb afgaat krijgt de kustwachtcentrum ook een bericht. Dan vind er ook terugkoppeling plaats naar het plaats van het ongeval en krijg je op kanaal 16 of per telefoon de vraag welke hulp nodig is.

Terugkoppeling is niet moeilijk. Zou je het ook kunnen zonder certificaat?
Misschien wel, maar het is wel handig dat je verplicht kennis moet hebben van de protocollen.

De meeste meldingen zijn vals alarm...
Als je ziet hoort schippers met papiertje dat afhandelen weet ik zeker dat als er geen papiertje aan vast zit misbruik een veel groter probleem wordt.

Ik heb mijn Marcom A gehaald in 1994. Dat is voor altijd geldig. In die tijd bestond er geen EPIRB of AIS MOB's. Wellicht is het wijs om jezelf sowieso te informeren over hoe zaken werken. Bij de aanschaf van onze EPIRB en AIS MOB's heb ik ook de gebruikershandleiding moeten lezen... Protocollen kan je nalezen.
Wat ik bedoel is dat ik vind dat dit soort noodmiddelen (EPIRB, AIS MOB (dus geen AIS of VHF)) te gebruiken zouden moeten zijn zonder bedieningscertificaat. En wellicht ook een AIS ontvanger vrijstellen (dus wederom geen VHF of AIS transponder). Hiermee verhoog je de veiligheid, ook van mensen die niet bereid zijn hiervoor Marcom-B te halen. Daarnaast zijn er veel minder ingewikkelde zoekacties nodig van de hulpdiensten dus ook nog kostenbesparend.
Laatst bewerkt: 28 mrt 2022 07:15 door I am Roaring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 28 mrt 2022 07:29 #1379327

Het is ook een beetje kip en ei voor pleziervaart tenminste. Maak toestemming gebruik DSC onderdeel van het basis certificaat en integreer bv een ingekort SRC daarin. DSC heeft zeker nut. Iedere plezier vaarder heeft voordeel om direct een dsc marifoon aan te schaffen zoals gebruikelijk buiten de bureaucratie van ATIS Europa. Ik heb marcom b maar dat is echt overkill , kan veel praktischer. Je kunt stellen dat de vereiste voor een apart marcom b/src certificaat de rootcause is voor beperkt gebruik pleziervaart van DSC in Nederland en een onnodige hindernis voor gebruik veiligheidsmiddel als DSC noodknop voor alle pleziervaart op zee en ruim binnenwater. Gewoon iedereen zo,n DSC , je mmsi heb je sowieso al bij basis certificaat. Mocht ik geen Marcom B hebben maar wel een DSC marifoon dan zou ik de mmsi behorend bij basis certificaat zeker invoeren en DSC activeren denk ik in afwachting van het papiertje.


Calidris schreef :
henkvd schreef :
Tony2920 schreef :
snip 8--3Noreen schreef :

Het hele DSC gebeuren is nutteloos.

Vind ik erg overdreven reactie.
Aan het DSC gebeuren kan wel nog veel verbeterd worden.
Het kan een goed werkend communicatie methode zijn, als men het consequenter zou toepassen.

Het bestaat 30 jaar, of er veel is verbeterd in die tijd, nou valt reuze tegen.

De meeste gebruikers zijn ook niet veel verbeterd.
Maar voor een systeem dat tussen 1976-1988 bedacht is en ingevoerd in 1992, is het nog best een hele prestatie.
Laatst bewerkt: 28 mrt 2022 07:54 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 28 mrt 2022 07:33 #1379330

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27454
3Noreen schreef :
Wadloper schreef :
Calidris schreef :
De meeste gebruikers zijn ook niet veel verbeterd.

Zo is het toevallig ook nog 's keer!

Het is nog heel even geduld hebben voordat de burger twee-punt-nul er is. Tot die tijd moeten we het nog even doen met verbouwde apen.

Het is hier al volledig afgeladen met burgers 2.0. Persoonlijk kan ik van sommige hoog-technologische discussie hier helemaal geen chocola meer maken. Ik denk steeds vaker, ook in het echte leven: ben ik nou zo dom, of zijn zij nou zo slim?

Maar dat een vaste marifoon in de Nederlandse constellatie ook zonder DSC op kanaal 16 altijd op 25 watt zendt, weet ik dan weer wel. En die rode knop op mijn DSC-marifoon weet ik ook nog wel te vinden. Vooral voor die rode knop heb ik het ding gekocht, namelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 28 mrt 2022 07:51 #1379334

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14799
Wadloper schreef :
3Noreen schreef :
Wadloper schreef :
Calidris schreef :
De meeste gebruikers zijn ook niet veel verbeterd.

Zo is het toevallig ook nog 's keer!

Het is nog heel even geduld hebben voordat de burger twee-punt-nul er is. Tot die tijd moeten we het nog even doen met verbouwde apen.

Het is hier al volledig afgeladen met burgers 2.0. Persoonlijk kan ik van sommige hoog-technologische discussie hier helemaal geen chocola meer maken. Ik denk steeds vaker, ook in het echte leven: ben ik nou zo dom, of zijn zij nou zo slim?

Maar dat een vaste marifoon in de Nederlandse constellatie ook zonder DSC op kanaal 16 altijd op 25 watt zendt, weet ik dan weer wel. En die rode knop op mijn DSC-marifoon weet ik ook nog wel te vinden. Vooral voor die rode knop heb ik het ding gekocht, namelijk.

Het probleem van verbouwde apen is dat ze emoties hebben en het daarbij behorende emotioneel gedrag, paniek aanvallen, stemmingen en ander irrationeel handelingen vertonen. Je kunt er niet van op aan dat ze in gelijke omstandigheden gelijk gedrag vertonen. De burger twee-punt-nul is zodanig geprogrammeerd dat deze altijd precies doet wat je van hem verlangt in de omstandigheid waarin hij zich bevind.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 28 mrt 2022 07:54 #1379335

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14799
dehler31abc schreef :
Iedere plezier vaarder heeft voordeel om direct een dsc marifoon aan te schaffen zoals gebruikelijk buiten de bureaucratie van ATIS Europa.

Daar kunnen we kort over zijn. Dat gebeurt dus niet.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl