Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hebben jullie een marifoondiploma en registratie?

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 29 mrt 2022 07:54 #1379656

Thijs1971 schreef :
ReinierZeilt schreef :
Thijs1971 schreef :
In tegenstelling tot wat hier gesuggereerd wordt, kan je volgens mij ook zonder MarcomB bij Agentschap Telecom je AIS/DSC apparatuur registreren en krijg je een MMSI gekoppeld aan gegevens van je schip en noodtelefoonnummers e.d.? (Of heb ik die suggesties of mijn eigen "Ship Station Licence" niet goed begrepen?)

In tegenstelling tot jouw mening en geheel in lijn met wat in dit draadje al een aantal keer genoemd is:
-je krijgt bij een Basiscertifocaat Marifonie een ATIS en MMSI nummer (of althans: die kun je dan aanvragen.
- ATIS zet je in je marifoon, MMSI dus NIET! Dat is niet toegestaan met alleen een basiscertificaat. Daarmee heb je dus ook geen DSC
- De MMSI die je bij je basiscertificaat krijgt kan en mag je wel in een AIS transponder zetten.
Het is een lang draadje, dank vd samenvatting. En binninekort (of eigenlijk nu) leer ik het wel op cursus (materiaal net binnen).
De meneer vd watersportwinkel kan mijn marifoon wel instellen met mijn MMSI?

Ik was ook korte tijd in dezelfde situatie als Thijs: de nieuwe boot werd op afstand (Istanbul) opgeleverd. Ze wilden daar direct MMSI in de marifoon zetten, toen ik mijn SRC nog niet had. Toch maar laten doen, omdat ik inschatte dat het later een gedoe zou worden om dat in Turkije voor elkaar te krijgen. Daar was ik mij van bewust en heb dus asap mijn SRC gehaald. Het hoort natuurlijk netjes andersom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 29 mrt 2022 07:59 #1379658

Om een DSC call te doen, moet je de hele MMSI (cijfertjes) over tikken. Bij mijn (budget) marifoon niet te doen zonder numeriek toestebord. Maar ook op de brug van een schip is een naam lezen, en tijdens een oproep uitspreken, makkelijker.

dat lijkt mij ook, ik vind het zelf ook best een gedoe, zo'n DSC opzetten. Wel geleerd op SRC, maar ik denk niet dat ik het ga gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 29 mrt 2022 08:16 #1379662

dehler31abc schreef :
Vanwege de onnodige hindernis van vereiste marcom b of src heeft elke brave hendrik met dsc marifoon en basiscertificaat dus wel een belangrijk veiligheidsmiddel aan boord maar niet in gebruik.

Onnodige hindernis? Papiertje SRC halen is bijkans nog eenvoudiger dan het basiscertificaat marifonie.

Dagje cursus en einde dag examen, meer is het niet. Leerzamer en leuker dan het basiscertificaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 29 mrt 2022 08:55 #1379674

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 690
All,

Dank voor de inhoudelijke discussie na het rumoer gedurende de eerste pagina's.
Blijkbaar ben ik de enige niet (tijdelijk) zonder Marcom B en valt er genoeg te zeggen over wet- en regelgeving evenals procedures.
Het is dus niet alleen maar 'foei', nuances zijn er gelukkig wel degelijk.
Mooi dat de discussie zich zo ontwikkeld heeft.

Greetz,

Yep

NB: Ik ga niet meer reageren op enkelvoudige 'foei' reacties.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 29 mrt 2022 14:11 #1379751

Yep schreef :
All,


NB: Ik ga niet meer reageren op enkelvoudige 'foei' reacties.

Bij voorbaat excuses, ik kan me nu echt niet inhouden: Foei, Foei!
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 29 mrt 2022 14:35 #1379755

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Erikdejong schreef :
Even uit nieuwschierigheid, waarom heeft Nederland een registratieplicht voor marifoons, maar de meeste andere landen niet?
Grappig. Ik wist niet eens dat er landen waren waar je een marifoon zonder callsign mag gebruiken.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 29 mrt 2022 14:35 #1379756

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8238
Yep schreef :
Dank voor de inhoudelijke discussie na het rumoer gedurende de eerste pagina's.
Blijkbaar ben ik de enige niet (tijdelijk) zonder Marcom B en valt er genoeg te zeggen over wet- en regelgeving evenals procedures.
Het is dus niet alleen maar 'foei', nuances zijn er gelukkig wel degelijk.

Er is nooit, ook aan t begin niet, met verheven vingertjes gewezen.

Er is uitgelegd hoe de regelgeving (de wet dus) in elkaar zit, en waar je volgens diezelfde wet aan dient te voldoen.

Het niet voldoen aan die wet maakt je overtreder, of misdadiger, afhankelijk van de ernst en de intentie.

Your choice.

Mocht je nu vermoeden dat je hier een totaal engeltje aan de lijn hebt: nee. Maar daar waar ik anders kies, hang ik dat niet aan de grote klok, en verwacht daar ook geen goedkeuring over.
Laatst bewerkt: 29 mrt 2022 14:36 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 29 mrt 2022 15:24 #1379765

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Joop66 schreef :
Om een DSC call te doen, moet je de hele MMSI (cijfertjes) over tikken. Bij mijn (budget) marifoon niet te doen zonder numeriek toestebord. Maar ook op de brug van een schip is een naam lezen, en tijdens een oproep uitspreken, makkelijker.

Op moderne systemen kun je een DSC call initiëren door de AIS weergave van het betreffende schip te selecteren, er hoeft dan geen MMSI te worden ingetikt. Behoorlijk foolproof en snel.

Ook op jachten is deze koppeling bij sommige systemen aanwezig. Dat maakt de drempel technisch een stuk lager.

Doet niets af aan de vraag hoe wijs het is om verkeersafspraken etc. in een 1-op-1 call af te handelen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 29 mrt 2022 15:25 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 29 mrt 2022 15:55 #1379771

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7658
Hans V schreef :
Joop66 schreef :
Om een DSC call te doen, moet je de hele MMSI (cijfertjes) over tikken. Bij mijn (budget) marifoon niet te doen zonder numeriek toestebord. Maar ook op de brug van een schip is een naam lezen, en tijdens een oproep uitspreken, makkelijker.

Op moderne systemen kun je een DSC call initiëren door de AIS weergave van het betreffende schip te selecteren, er hoeft dan geen MMSI te worden ingetikt. Behoorlijk foolproof en snel.

Ook op jachten is deze koppeling bij sommige systemen aanwezig. Dat maakt de drempel technisch een stuk lager.

Doet niets af aan de vraag hoe wijs het is om verkeersafspraken etc. in een 1-op-1 call af te handelen.

Ik dacht ook al dat die geïntegreerde aanpak in moderne systemen standaard zou zijn, zodat je vanaf je plotter, waar de AIS info van de contacten te zien is, een DSC communicatie kunt opstarten.
Voor informatie die ruimer gedeeld moet worden, zal men sneller kanaal 16 gebruiken.
Want mij vooral opvalt is dat toch nog dikwijls via kanaal 16 een communicatie opgestart wordt op een werkkanaal, wat in principe ook steeds een ship ship communicatie is, waarbij dus anderen niet, of meestal niet mee gaan luisteren.
Situation awareness en afspraken tussen de twee schepen wordt dan dus ook niet met de andere scheepvaart gedeeld.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 29 mrt 2022 16:17 #1379780

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6778
...Want mij vooral opvalt is dat toch nog dikwijls via kanaal 16 een communicatie opgestart wordt op een werkkanaal, wat in principe ook steeds een ship ship communicatie is, waarbij dus anderen niet, of meestal niet mee gaan luisteren.
Situation awareness en afspraken tussen de twee schepen wordt dan dus ook niet met de andere scheepvaart gedeeld.
In de praktijk weet je met AIS welke schepen (namen) er bij je in de buurt zitten. Als er daar eentje van wordt opgeroepen op 16 draai ik echt wel even mee om eventuele afspraken mee te luisteren. In mijn boekje valt dat onder goed zeemanschap.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 29 mrt 2022 16:49 #1379786

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Tony2920 schreef :

Ik dacht ook al dat die geïntegreerde aanpak in moderne systemen standaard zou zijn, zodat je vanaf je plotter, waar de AIS info van de contacten te zien is, een DSC communicatie kunt opstarten.
Voor informatie die ruimer gedeeld moet worden, zal men sneller kanaal 16 gebruiken.
Want mij vooral opvalt is dat toch nog dikwijls via kanaal 16 een communicatie opgestart wordt op een werkkanaal, wat in principe ook steeds een ship ship communicatie is, waarbij dus anderen niet, of meestal niet mee gaan luisteren.
Situation awareness en afspraken tussen de twee schepen wordt dan dus ook niet met de andere scheepvaart gedeeld.


Die mogelijkheid zit gewoon in een Ecdis aangesloten op een class A AIS.
Onhandig in een radar aan gesloten op de AIS of via de class A AIS zelf.
Een class B heeft dit niet.
Berichten kan je via CH70 van een class A zo versturen.

Berichten komen dan ook alleen maar aan in de AIS, vhf DSC blijft stil, snapt het protocol niet.
Laatst bewerkt: 29 mrt 2022 16:57 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 29 mrt 2022 16:58 #1379790

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
henkvd schreef :
Die mogelijkheid zit gewoon in een Ecdis, onhandig in een radar aan gesloten op de AIS of net zo onhandig op de class A AIS, een class B heeft die niet.
Berichten kan je via CH70 van een class A zo versturen.

Berichten komen dan ook alleen maar aan in de AIS, vhf DSC blijft stil, snapt het protocol niet.

Het kan maar het gebeurt niet... Daar is een goede reden voor. Je wil namelijk je buurman niet direct de stuipen op het lijf jagen. Als je vriendelijk vraagt of je buurman rekening met jou wil houden dan heeft dat meestal meer effect.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 29 mrt 2022 17:00 #1379791

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
3Noreen schreef :
henkvd schreef :
Die mogelijkheid zit gewoon in een Ecdis, onhandig in een radar aan gesloten op de AIS of net zo onhandig op de class A AIS, een class B heeft die niet.
Berichten kan je via CH70 van een class A zo versturen.

Berichten komen dan ook alleen maar aan in de AIS, vhf DSC blijft stil, snapt het protocol niet.

Het kan maar het gebeurt niet... Daar is een goede reden voor. Je wil namelijk je buurman niet direct de stuipen op het lijf jagen. Als je vriendelijk vraagt of je buurman rekening met jou wil houden dan heeft dat meestal meer effect.


Dat kan prima, jullie hebben alleen geen geschikte AIS, een B versie heeft die mogelijkheden niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 29 mrt 2022 17:04 #1379792

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
Henk.. Het ging over marifoongesprekken starten via DSC. Wat jij er nu bij haalt, is berichten via de AIS sturen, dat is weer een ander verhaal.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 29 mrt 2022 17:04 #1379793

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14985
henkvd schreef :

Dat kan prima, jullie hebben alleen geen geschikte AIS, een B versie heeft die mogelijkheden niet.

Gelukkig niet die mogelijkheid. :) Je wilt namelijk niet met een DSC alarm je buurman direct geïrriteerd aan de marfoon krijgen. Doe gewoon beschaaft en roep hem op het gebruikte canaal op. Dat doen veruit de meeste beroeps ook.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 29 mrt 2022 17:45 #1379800

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2849
Calidris schreef :
Het valt op dat alle combi-marifoons (zeevaart en binnenvaart) die te koop zijn nooit DSC en ATIS tegelijk actief kunnen hebben. Is dit het gevolg van regelgeving? Zijn dit echt alle combi-marifoons?

Op mijn SH-GX2000 werkt DSC gewoon in combinatie met ATIS. Ik meen me wel te herinneren dat dat bij de programmering een andere instelling dan de default vereiste, maar dat is te lang geleden om er nog meer van te weten.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 29 mrt 2022 17:52 #1379802

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Knoet schreef :
Henk.. Het ging over marifoongesprekken starten via DSC. Wat jij er nu bij haalt, is berichten via de AIS sturen, dat is weer een ander verhaal.

Daar zit men niet op te wachten, maakt onnodig veel kabaal, maak je geen vrienden mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 29 mrt 2022 17:56 #1379804

Hans V schreef :
Joop66 schreef :
Om een DSC call te doen, moet je de hele MMSI (cijfertjes) over tikken. Bij mijn (budget) marifoon niet te doen zonder numeriek toestebord. Maar ook op de brug van een schip is een naam lezen, en tijdens een oproep uitspreken, makkelijker.

Op moderne systemen kun je een DSC call initiëren door de AIS weergave van het betreffende schip te selecteren, er hoeft dan geen MMSI te worden ingetikt. Behoorlijk foolproof en snel.

Ook op jachten is deze koppeling bij sommige systemen aanwezig. Dat maakt de drempel technisch een stuk lager.

Doet niets af aan de vraag hoe wijs het is om verkeersafspraken etc. in een 1-op-1 call af te handelen.

dat is handig, dat verandert de zaak wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 29 mrt 2022 20:38 #1379849

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Dat was een interessante avond over DSC en andere marifoonzaken, georganiseerd door de Toerzeilers vereniging:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 30 mrt 2022 06:54 #1379873

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Nou ben ik vergeten te vragen gisteren of er bv op de kanalen 77, 78 (net als, gelukkig, hier op ZF) ook inhoudelijk gemodereerd wordt (ongevraagde commerciële, ongepaste, irrelevante inhoud)?
En kan de AT een (perma)ban opleggen of boetes bij overtreding?
En is er ook een mogelijkheid om iets van Rulings aan te vragen vooraf, bv, ik twijfel of ik dit bericht zal uitzenden wat vindt u? (Soort simplex/duplex constructie voor preventieve censuur of voice/semantic analyzed content driven noise filtering?)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 30 mrt 2022 12:08 #1379981

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29294
JotM schreef :
Calidris schreef :
Deze invulling door de fabrikant is voor NL niet correct. De Basel overeenkomst zegt hierover; 1) DSC usage is not allowed on Inland Waterways 2) In de border area between Maritime Area and Inland Waterways Area DSC may be used. The areas will be defined by national regulations and shall be published in the Regional Part of the Guide.
De Basel-overeenkomst is in 2012 vervangen door de Boekarest-overeenkomst, voor het laatst herzien in Trier in 2016.


Het "Rainwat Agreement".
Probleem opgelost!
mooi toch?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 30 mrt 2022 12:10 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 30 mrt 2022 12:12 #1379982

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29294
Arcadia schreef :
Calidris schreef :
Het valt op dat alle combi-marifoons (zeevaart en binnenvaart) die te koop zijn nooit DSC en ATIS tegelijk actief kunnen hebben. Is dit het gevolg van regelgeving? Zijn dit echt alle combi-marifoons?

Op mijn SH-GX2000 werkt DSC gewoon in combinatie met ATIS. Ik meen me wel te herinneren dat dat bij de programmering een andere instelling dan de default vereiste, maar dat is te lang geleden om er nog meer van te weten.

Misschien moet je even corrigeren dat het een citaat van de kustwacht betreft en niet van mij....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 30 mrt 2022 13:28 #1379988

Thijs1971 schreef :
Nou ben ik vergeten te vragen gisteren of er bv op de kanalen 77, 78 (net als, gelukkig, hier op ZF) ook inhoudelijk gemodereerd wordt (ongevraagde commerciële, ongepaste, irrelevante inhoud)?
:laugh: nee dus, maar je kunt er mogelijk wel melding van maken bij AT.
En kan de AT een (perma)ban opleggen of boetes bij overtreding?
'Permaban' weet ik niet, maar ze kunnen wel je bedieningscertificaat intrekken bij (ernstig) misbruik. Hoe dat (ernstig) misbruik aangetoond wordt, zal wel veel voor nodig zijn.

En is er ook een mogelijkheid om iets van Rulings aan te vragen vooraf, bv, ik twijfel of ik dit bericht zal uitzenden wat vindt u? (Soort simplex/duplex constructie voor preventieve censuur of voice/semantic analyzed content driven noise filtering?)
Daar is al iets voor: bedieningscertificaten en discipline om je eraan te houden ;)
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 30 mrt 2022 13:36 #1379995

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1859
Orange Sunset schreef :
Daar is al iets voor: bedieningscertificaten en discipline om je eraan te houden ;)

Gaat helemaal goedkomen, hoor! (In ieder geval de intentie, bij voorbaat excuus als ik als marifoon newbie met straks een SRC met natte inkt ooit ergens onbewust onbekwaam een regel overtreed, he?)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hebben jullie een marifoondiploma en registratie? 30 mrt 2022 13:50 #1380001

Thijs1971 schreef :
Orange Sunset schreef :
Daar is al iets voor: bedieningscertificaten en discipline om je eraan te houden ;)

Gaat helemaal goedkomen, hoor! (In ieder geval de intentie, bij voorbaat excuus als ik als marifoon newbie met straks een SRC met natte inkt ooit ergens onbewust onbekwaam een regel overtreed, he?)

Vrijwel iedereen breekt de regels hoor, juist beroeps :laugh: Maar het gaat erom dat je weet hoe je ermee om moet gaan en de echte do's en don'ts weet en er vooral niet een potje van maakt.

Bijv de PTT ingedrukt blijven houden. Lekker socialiseren op 6, 10 en 16. Pak daar dan maar 77 voor ;)

Ik heb zelf alleen basis, en dat is voor mij voldoende voorlopig, maar als ik de oversteek naar het VK zou doen, dan lijkt mij een vaste DSC marifoon met buitenbediening ook wel fijn.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.198 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl