Hans V schreef :
Koezt schreef :
Behalve als het gaat om hoe je het beste niet de voorschriften kunt opvolgen. Zoals in dit draadje de insteek lijkt te zijn geweest.
In dat geval is het onderwerp misschien beter "Op welke manier kan ik het beste gokken dat zaken die niet geregistreerd zijn wel werken zonder certificaat en test?"
Dat gokken valt dus wel mee, zoals uit
mijn navraag bij de Kustwacht bleek. Ook bij niet-geregistreerde EPIRBs waar een MMSI in is geprogrammeerd wordt er SAR inzet gepleegd zodra er een noodsignaal binnen komt.
Neemt de (morele) vraag niet weg waarom je het de hulpdiensten onnodig moeilijk zou willen maken door met niet-geregistreerde spullen rond te varen.
Ikzelf en mijn beide kinderen, die zelfstandig met de boot varen, hebben allemaal Marcom-B.
Een aantal jaren geleden ben ik in een fuik gevaren waar de gezamenlijke toezichthouders op het water een controle uitvoerden. Ik had bijna agentschappen, de belastingdienst, waterpolitie, etc. aan boord. Alleen dan al voelt het heel prettig dat je weet dat alles in orde is. De hoogte van de boete voor het niet hebben van je certificaat betaald voor een leven lang netjes ieder jaar een beetje afdragen.
Verder inhaken op welke acties de Kustwacht neemt op het moment dat ze een distress melding binnen krijgen, dat is indrukwekkend. Ik heb een Ocean Signal PLB1 in mijn reddingsvest. Die, of beter, de vorige, heeft een spontane alarmmelding uitgezonden die door het gehele internationale netwerk is verwerkt en bij onze Kustwacht uitkwam. Binnen 1 of 2 min stonden alle reddingseenheden in noordelijke Nederland op scherp. Kort daarna is specifiek de Brandaris in actie gekomen omdat de melding uit de jachthaven leek te komen. Mijn zoon was aan boord en was nietsvermoedend net terug van een fietstocht. Ondertussen begonnen de telefoons van naar de "achterblijvers" te rinkelen. We konden gelukkig heel snel kortsluiten tussen de Brandaris en de havenmeester en ikzelf met de Kustwacht dat een vals alarm was. Je ziet dan ook dat ook daarna heel snel dat meldingen worden ingetrokken.
Waar bij een PLB (anders dan bij de Epirb) het protocol voorschrijft eerst bellen en dan actie, zag je toch heel duidelijk dat er een 2sporen beleid met tegelijk actie en bellen gevoerd werd door de Kustwacht.
Overigens gelukkig dat we via 2 routes snel konden vaststellen dat het een vals alarm moet zijn geweest. Dat vals alarm had ook zomaar 30 mijl NW van Terschelling kunnen zijn uitgezonden. Dan waren verschillende eenheden gemobiliseerd......