Hmmm, ik vaar dus toch niet zo hard
Ben nu een onderzoek aan het lezen ..... 'How Good Is the STW Sensor? An Account from a Larger
Shipping Company' (Ikonomakis e.a.,2021).... met daar de conclusie dat de grootste afwijkingen plaatsvinden op gebieden waar de grootste stroomsnelheden worden gemeten (waaronder Noordzee). De techniek binnen de koopvaardij is weliswaar anders dan mijn wieltje, die schepen hebben een Doppler Velocity Log, toch een basis om mee te beginnen. Factoren die hierin (soms heel beperkt) meespelen zijn:
- Helderheid van het water
- Luchtbellen rond de transducer (logisch)
- Flow (stabiel of niet)
- 'List & Trim: (Een golf af glijden heeft dus al invloed)
- Eddy's (stroming tegen de verwachte richting in)
Wanneer ik zo'n golf van achter krijg wordt mijn spiegel echt opgetild = 12 graden is 1% afwijking volgens het onderzoek. Zet dus niet echt zoden aan de dijk. Luchtbellen i.c.m. een instabiele stroming wel (3Noreen). Het bruist als een gek rond de boot ter hoogte van de kiel. Nu is het jammer dat ik geen data kan loggen.
Wat dan wel weer vreemd is dat na 4 uur en veertig minuutjes varen in de wasmachine mijn log best een acceptabele afstand laat zien. Laatste keer was het bijna 32 mijl naar Harlingen door het water vanaf Texel wat over de grond 25 mijl is. 7 mijl extra afgelegd is 1,5 knoop stroom gemiddeld tegen, best aannemelijk dan die bijna 6,9 gemiddeld door het water. Eigenlijk ook weer niet vreemd, het zijn blijkbaar incidenten die over de hele trip het gemiddelde nauwelijks beïnvloeden maar wel in mijn hoofd blijven hangen..
Anyway, morgen weer naar de boot voor nu 3 weken.
Gr Michel