Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: TruDesign afsluiters vorstbestendig?

TruDesign afsluiters vorstbestendig? 16 dec 2022 09:49 #1445057

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26240
dehler31abc schreef :
Als je de TD afsluiter open laat met vorst zijn de slangen, koppelingen et cetera onder de waterlijn waarschijnlijk de zwakke schakel.

Inderdaad. Je ergens aan dood. Onontkoombaar.

Iets om mee te leren leven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TruDesign afsluiters vorstbestendig? 16 dec 2022 09:52 #1445059

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26240
koko schreef :
Nou, ZF op zijn smalst jongens ;)

Zullen we een TD kraan kopen met doorvoer, in de bodem van een emmer plaatsen (water in de tule en kraan, geen water aan de buitenkant) en dan maar kijken of tie stuk wil vriezen deze winter?

Wie mee wil doen zegt het maar. Kosten delen door aantal deelnemers en dan zien we wel. Zoiets?

Goed idee!

Regel jij het even? Ik hoor wel hoeveel ik bij moet dragen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TruDesign afsluiters vorstbestendig? 16 dec 2022 10:01 #1445062

Die tru design afsluiters niet gebruiken uit angst voor schade is wel zonde van de moeite... Gebruik ze gewoon waar ze voor gemaakt zijn, als afsluiter dus ;) Niet zo bang zijn, TruDesign is prima.
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TruDesign afsluiters vorstbestendig? 16 dec 2022 10:03 #1445065

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27049
Menno schreef :
Calidris schreef :
Large operating temperature range (-40° to +110°C)

Zoekt en gij zult vinden...........
www.trudesign.nz/marine/products/8-manual-ball-valve

Uit dat stukje tekst zou ik niet durven concluderen dat het ook veilig is om tot -40°C water in de afsluiter te laten staan.

Ik wel:
Large operating temperature range (-40° to +110°C)

www.roschmarine.nl/?portfolio=...sign-kogelafsluiters
Temperatuur bereik -40°C tot +80°C.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 16 dec 2022 10:08 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TruDesign afsluiters vorstbestendig? 16 dec 2022 11:44 #1445087

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7790
Als je het niet vertrouwd, kun je de afsluiters ook even doorblazen. Het geeft mij in ieder geval iets meer gemoedsrust.

Ik stop een slang in de wierpot-ingang. Blaas er op en tijdens het blazen de kraan dicht doen. Het idee is dat er dan wat lucht in de kogel zit en er dus wat ruimte voor uitzetting is. Bij de motor kost dat letterlijk 30 seconden. Bij het toilet moet ik 2 slangklemmen loshalen aan de beluchters en kost iets meer tijd.

In de afglopen 5 jaar in het water (waarvan ik er 1 rondom de boot gelopen heb op het ijs) heb ik dat zo gedaan en ik drijf nog steeds.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TruDesign afsluiters vorstbestendig? 16 dec 2022 11:47 #1445089

Wadloper schreef :
Ik heb de mijn trouwens mijn eigen TD-afsluiters (boot in het water) half open gezet. Ik maak me geen zorgen. Maar de boot ligt op vijf minuten lopen, dus ik ga, als de vorst over is wel even kijken.

Dit klink niet alsof je zélf veel vertrouwen hebt in de vorstbestendigheid: half open én na de vorst nog inspecteren :woohoo: Over neurotisch gesproken...

Nogmaals: de fabrikant durft nérgens te claimen dat deze afsluiters in dichte toestand, met water in de kogel, tegen vorst kunnen!

Is dat zo'n moeilijke claim; buiten die van "electrolyse en corrosiebestendig"!?

Benieuwd dus wat TD wél aan Marcel zal antwoorden. Vast niets meer dan "waarschijnlijk gaat het goed"

Omdat dit voor mij de een-na-belangrijkste reden zou zijn om voor dit merk te kiezen, heb ik wel eur 10 over als bijdrage voor een praktijktest. De 1.5" zal de grootste zijn die wij op onze bootjes gebruiken? Groter is kritischer, toch?


Koko: goed als jij dit opzet. Ik doe mee! Ondergedompeld sluiten en in de vriezer is voldoende test lijkt mij?

Als we eur 80 verzamelen (8 deelnemers), dan kunnen we de 1.5" testen. Inderdaad een el-cheapo messing ding tegelijk testen...
Laatst bewerkt: 16 dec 2022 11:58 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TruDesign afsluiters vorstbestendig? 16 dec 2022 11:52 #1445091

  • Jurrien
  • Jurrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 552
Koko,

Ik doe ook graag mee. Laat maar weten wat de kosten zijn.

Groet, Jurriën
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TruDesign afsluiters vorstbestendig? 16 dec 2022 12:11 #1445095

  • KolonelP
  • KolonelP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 110
Leuk initiatief
Misschien wil de fabrikant het wel faciliteren :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TruDesign afsluiters vorstbestendig? 16 dec 2022 12:16 #1445097

  • Ron V
  • Ron V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 583
Denk t niet, wat denk je als het verkeerd afloopt? Zitten ze niet op te wachten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TruDesign afsluiters vorstbestendig? 16 dec 2022 13:36 #1445104

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TruDesign afsluiters vorstbestendig? 16 dec 2022 13:38 #1445105

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 925
Wadloper schreef :
Nachtvlinder schreef :
Het wordt niet voor niets niet vermeld

Jongens. Ik heb geen enkele behoefte om TD door dik en dun te verdedigen, maar ook als die kraan open staat zit er water ingesloten tussen de kogel en het huis. We hebben eerder al een discussie gehad over de vraag of dat volume aan water bij bevriezing een afsluiter kapot kan drukken. Veel ZF-ers schijnen te denken van wel.

En nu weer zeuren over "hij staat open"? Schei toch eens uit zeg!

Ik heb de mijn trouwens mijn eigen TD-afsluiters (boot in het water) half open gezet. Ik maak me geen zorgen. Maar de boot ligt op vijf minuten lopen, dus ik ga, als de vorst over is wel even kijken.

Het ge-neuroot over winterklaar maken en vorst hebben we nu wel weer gehad, hoop ik.

Ik gaf alleen maar aan dat in dat filmpje de afsluiter open staat. Geen relevante test dus.
En ik denk dat je op je boot de afsluiters toch echt dicht moet zetten anders heb je niets aan je afsluiters. Daar heb je ze toch voor?

Overigens heb ik net voor de winter alle afsluiters vervangen door Trudesign, dus mij hoef je niet te overtuigen.

Maar ik ben ook wel benieuwd of die afsluiters écht tegen vorst kunnen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TruDesign afsluiters vorstbestendig? 16 dec 2022 13:41 #1445106

lschip schreef :
Maar ik ben ook wel benieuwd of die afsluiters écht tegen vorst kunnen...

Mooi, weer een inschrijving voor koko’s ZF 1-koopaktie :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TruDesign afsluiters vorstbestendig? 16 dec 2022 13:47 #1445107

Uit dat stukje tekst zou ik niet durven concluderen dat het ook veilig is om tot -40°C water in de afsluiter te laten staan.



Natuurkunde laatste jaar lagere school:

Water heeft z´n grootste dichtheid bij + 4º celcius, cristaliseert bij 0º Celsius en zet dan 9 % uit.
Tussen die + 4ª C en - 1º C is het gevaar te verwachten.
Daarna is het een vaste stof en volgt de regels voor vaste stoffen, dus bij lagere temperaturen krimt het ijs net als andere vaste stoffen.

De scheuren in het ijs waarop je schaats zijn KRIMP scheuren, daarom kan de schaats erin en valt de schaatser op z´n neus.

Het MOMENT van bevriezen is kritisch.

In de praktijk zal de boot, door zon instraling, doorgaans net even wat warmer zijn dan het omgevende water/ijs en een enkel nachtvorstje wel kunnen verdragen.
Water van dieper water oppompen onder de boot houdt lange tijd een wak rondom de boot!!

Kort rondom de boot is het ijs doorgaans wat dunner dan op een paar meter adstand, door beweging en warmteoverdracht.

In de jaren 70 werd in de haven van Naarden al voorzichtig wat geschaats. Ik zit op de boot wat te rommelen, Een kennis komt naar me toe geschaatst.

Ik roep dat hij op afstand moet blijven. De man denkt dat ik bang ben voor krassen van z´n schaatsen en luistert niet.

Hij kon nog net de voetrail van de boot pakken toen hij net niet kopje onder ging.

Lering voor hem, vermaak voor mij.
Laatst bewerkt: 16 dec 2022 13:55 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TruDesign afsluiters vorstbestendig? 16 dec 2022 13:58 #1445110

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1596
Tijdens het bevriezen van water tot ijs is er nog geen vorstschade!
Immers tijdens die cristalisatiefase is er ook nog water wat weg kan, dus geen drukopbouw,
Bij verdere temperatuurdaling krimpt het ijs, waardoor er nieuw water in de scheuren spoelt en vervolgens weer bevriest.
Daarna komt pas de schade.
Bij opwarmen van ijs zet het ijs uit. En plof, daar gaat de afsluiter.
Het is dus opwarmingsschade.
Maar die schade zie je pas bij dooi, en dat kan veel later zijn. Want dan is er pas weer water!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TruDesign afsluiters vorstbestendig? 16 dec 2022 14:48 #1445116

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8020
Als water in die kogel nou zo'n probleem is, waarom maken ze die dan niet gewoon massief?

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TruDesign afsluiters vorstbestendig? 16 dec 2022 14:49 #1445118

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7273
Approvals:

 ABYC (American Boat & Yacht Council) H-27 (SEACOCKS, THRU-HULL FITTINGS,
AND DRAIN PLUGS) compliance when Collar is used with Tru-Design Skin Fittings
and Ball Valves.
Note: Not tested and approved for use with other manufacturer’s fittings

 Bureau Veritas & IMCI approval to ISO 9093-2 (Small craft — Seacocks and
through-hull fittings — Part 2: Non-metallic) on both Tru-Design Skin Fittings and Ball-valves.


Dit zegt genoeg over de toepasbaarheid. ABYC gaat er wel vanuit dat de extra kraag gebruikt wordt.

LOAD BEARING COLLARS
- ABYC H-27 RATED (for ½”, ¾”, 1”, 1¼” & 1½”)
Tru-Design Load Bearing Collars are designed for use with Tru-Design Skin Fittings and Ball Valves. With the Collar in place, the Skin Fitting-Ball ValveTail assembly will withstand a 500lb (227kg) static force applied to the Tail end of the assembly, for a
minimum of 30 seconds – complying with ABYC H-27 rating.
Available in two sizes (small & medium):


ABYC is een prachtige instelling met hun onderzoeken, richtlijnen en certificering van jacht techniek medewerkers. Zoiets zouden we in Nederland of Europa ook moeten hebben.

We hebben het hier alleen voor gasinstallaties.


Bram
Laatst bewerkt: 16 dec 2022 14:55 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TruDesign afsluiters vorstbestendig? 16 dec 2022 14:57 #1445120

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27049
Wadloper schreef :
Jongens. Ik heb geen enkele behoefte om TD door dik en dun te verdedigen, maar ook als die kraan open staat zit er water ingesloten tussen de kogel en het huis. We hebben eerder al een discussie gehad over de vraag of dat volume aan water bij bevriezing een afsluiter kapot kan drukken. Veel ZF-ers schijnen te denken van wel.

En nu weer zeuren over "hij staat open"? Schei toch eens uit zeg!

Het ge-neuroot over winterklaar maken en vorst hebben we nu wel weer gehad, hoop ik.

Tjonge, als ik dat schrijf wordt dat gelijk betiteld al ongastvrij op het forum, kort door de bocht en ongenuanceerd.
Maar ben het wel met je eens meneer Kooiman. :laugh:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TruDesign afsluiters vorstbestendig? 16 dec 2022 14:59 #1445121

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27049
trotti schreef :
Als water in die kogel nou zo'n probleem is, waarom maken ze die dan niet gewoon massief?

Groeten,
Johnnie

Top! Of af fabriek vullen met suiker....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TruDesign afsluiters vorstbestendig? 16 dec 2022 15:02 #1445122

trotti schreef :
Als water in die kogel nou zo'n probleem is, waarom maken ze die dan niet gewoon massief?



Meer vermaak!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TruDesign afsluiters vorstbestendig? 16 dec 2022 15:31 #1445124

Ronaldi,

Waar kan dat water dan heen?? er is wel degelijk direct drukopbouw, maar een gevolg van die druk opbouw (ook weer laatste jaar lagere school) is dat ijs onder druk smelten wil, wat een iets lagere tempertuur nodig maakt om te cristaliseren.

Weet je nog? Die staaf ijs met een gewicht aan een gitaarsnaar eraan gehangen? Kon je op wachten tot het op de grond viel. De staaf ijs vroor boven het draadje weer vast.
Net zoiets als het ijs dat onder je schaatsen smelt en wat de reden is dat schaatsen zo makkelijk glijden!!

Die bevroren afsluiter die ik omschreef was een van de eerste kunsstof afsaluiters vermoed ik. Of dat nu TD was weet ik niet.
Maar ze zulen in die 40 jaar nadien vast wel iets geleerd hebben.

Zo heb ik een inox afsluitertje liggen dat bij geringe druk gewoon dicht is, maar bij wat meer serieuze druk gaat lekken.
De afdicht ringen wat meer of minder vast aandrukken zou dat verschil kunnen makem, maar lijkt me lastig te doseren op de precies gewenste druk.
Laatst bewerkt: 16 dec 2022 16:17 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TruDesign afsluiters vorstbestendig? 16 dec 2022 16:01 #1445128

Waarom geen overdrukventiel in de body van de afsluiter? Opgesloten, expanderend water kan dan als een paar druppels afgevoerd worden. 500 mbar is meer dan zat voor ons gebruik, dus zelfs wanneer de onderste seal zou doorlaten, werkt de bovenste nog en lekt er geen water door het ventiel de boot in.
Laatst bewerkt: 16 dec 2022 16:01 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TruDesign afsluiters vorstbestendig? 16 dec 2022 16:06 #1445131

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1596
Ronaldi,

Waar kan dat water dan heen??


Nou, gewoon naar boven en of naar beneden. Het is dan nog geen vaste ijsmassa, maar een ijs in water, met bij hoe verder de temperatuur daalt van 4 naar 0 graden een toenemende concentratie ijskristallen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TruDesign afsluiters vorstbestendig? 16 dec 2022 16:06 #1445132

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16249
Dat wordt wat als die kogelkranen ook nog verzegeld moeten worden.
Iedere keer een nieuw zegeltje bij open en dicht ivm vorst.
Een garantie op zegelverkoop :evil:
Laatst bewerkt: 16 dec 2022 16:06 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TruDesign afsluiters vorstbestendig? 16 dec 2022 16:17 #1445137

Ronaldl schreef :
Ronaldi,

Waar kan dat water dan heen??


Nou, gewoon naar boven en of naar beneden. Het is dan nog geen vaste ijsmassa, maar een ijs in water, met bij hoe verder de temperatuur daalt van 4 naar 0 graden een toenemende concentratie ijskristallen.



Bij gesloten afsluiter kan er geen water/ijs meer in of uit…

Verschil in dichtheid dus volume tussen 4 en 0 graden is maar 0,01 %, dat staat niet in verhouding tot de 9 % uitzetting bij bevriezing. Als je je boot achter hebt gelaten bij een watertemperatuur van 8 grC, is de druk in de kogel zelfs gelijk wanneer de bevriezing begint.

Laatst bewerkt: 16 dec 2022 16:24 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TruDesign afsluiters vorstbestendig? 16 dec 2022 16:23 #1445141

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12515
en nog 100 keer dit...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.301 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl