Robinkn schreef :
Maar nu alles er toch af ligt, en deze boot toch al niet fantastisch op het roer lag leek het mij een beter idee om een nieuw balansroer te ontwerpen en te maken ter vervanging. Ik heb gezien dat er ook hurley 22's zijn uitgevoerd zonder skeg, dus het lijkt te kunnen.
Een paar vragen hierover:
1. Is dit een goed idee?
2. Hoe bepaal ik de juiste diameter voor de nieuwe roerkoning? In de oude constructie kreeg het roer nog ondersteuning van de skeg. Dus ik verwacht dat die diameter groter moet zijn. Kan iemand hier een richtlijn voor geven of zijn hier berekeningen voor te maken?
3. Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?
Het antwoord van IlCigno geeft al wat handreikingen.
Ik heb zelf ooit een nieuw balansroer voor een Victoire 22 gemaakt, met een roerkoning van 25 mm. massief rvs. De Hurley 22 is een wat zwaardere boot, maar ik vermoed dat 25 mm. ook hier voldoende is. Een en ander is ook afhankelijk van de diepte van het roer. Bij de Victoire was dit ongeveer 90 cm.; iets minder diep dan de kiel.
Het weglaten van de skeg (vrij groot op een Hurley 22) heeft invloed op het laterale oppervlak van het onderwaterschip en daarmee op de balans van de zeilende boot. Afhankelijk van de maat van het balansdeel van het nieuwe roer is er sprake van een afname van het laterale oppervlak, met als bijkomend effect dat het drukpunt (waar de resultante van de driftbeperkende kracht zit) haar voren schuift. De loefgierigheid van de boot zou kunnen toenemen.
Ik zou derhalve voorzichtig zijn met het weglaten van de skeg en de mogelijkheid om deze te herplaatsen achter de hand houden, als het balansroer geen succes is.
De vraag is ook wat er qua verbetering van de zeileigenschappen te verwachten valt van een balansroer bij een semi-langkieler als de Hurley 22. Het natte oppervlak neemt maar weinig af. De boot zal niet meteen veranderen in een een scherp sturende vin-kieler die op z'n plek 180 graden om z'n as kan draaien.