Ik heb, op zeilschool, geleerd, dat ons "Bemanningsdiploma" (ongeveer CWO1 open zeilbootjes) je nog niet in staat stelde zelfstandig een boot te besturen, en dat je "volgens de zeilschool", pas met ons "A-diploma" (CWO2 inclusief "man over boord" en "zeilend aanleggen hogerwal") verantwoord als 'schipper' op een valk of 16m2 op stap kon.
Dat vind ik overdreven.
De windroos en zeilvoering zal je kennen.
Maar er komt bij zeilen meer praktische en theoretische kennis kijken dan bij windsurfen. Ik denk toch dat je, al is het maar een dag, ook bij licht weer een cursus nodig hebt. Ik denk niet dat jij zeilen met 1-2 BFt heel leuk gaat vinden, ik zou voor het eerst met 3 BFt gaan, en je weet, het weer is onvoorspelbaar, het kan in vlagen dan zo maar hard waaien, maar dat ga jij niet zo lastig vinden, want dan draai je de wind in of je laat de schoten vieren. En een klapgijp zal je dan ook wel niet zo snel maken.
Voor wat betreft voorrangsregels ga ik er van uit dat je omdat je die niet kent, iedereen voorrang geeft, en bij deze ken je de tip om "vroeg je boord te laten zien", dus vroeg en overdreven laten zien aan welke kant je wil ontwijken, want je ontwijkt alles, want je kent de voorrangsregels niet, dan gaat dat ook wel goed.
Maar op en aftuigen?
Knopen/schiewerk, op zo'n manier dat ze in nood ook snel los kunnen?
Reven (ja, dat moet je kunnen, vind ik)?
Man-over-boord (ja, dat moet je kunnen, vind ik)?
Wat te doen bij motorpech (komt vrij vaak voor met huur-bbm, meest voorkomend splitpen)?
En er zijn toch ook wel een aantal dingetjes omtrent veiligheid aan boord die je op zijn minst ook een keer gehoord zou moeten hebben, in verband met je vingers, je schedelbasis en je drijfvermogen.
Dus ik zou zeker toch eerst een lesje nemen of met iemand met schipperskwaliteiten meevaren die je een aantal dingen kan uitleggen.
O en nog een tip die je vast al van surfen kent: altijd beginnen met kruisen/hoogte opzoeken, dan kom je zeker terug, dat is andersom vaak niet het geval en daarom inderdaad veel huurbootjes in de ellende aan lagerwal.
Zo ik ga weer wat nuttigs doen