Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Warmtelint ervaringen

Warmtelint ervaringen 05 jan 2024 12:25 #1532691

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1166
Hallo allen,

Mijn boot blijft in het water deze winter. Verspreid door de boot heb ik een aantal kunststof afsluiters. Ik zou deze graag omwikkelen met warmtelint, maar heb daar geen ervaring mee. Ik voorzie zowiezo een thermostaat, maar verder geen idee hoe warm zo'n lint kan worden. Gesmolten afsluiters zijn misschien erger dan bevroren.
Gebruikt iemand dit soort lint? Ik zou graag wat meer weten.
Alvast bedankt,
666
Laatst bewerkt: 05 jan 2024 12:25 door 666.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtelint ervaringen 05 jan 2024 12:49 #1532703

Als het trudesign afsluiters zijn , kun je het warmte lint achterwege laten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtelint ervaringen 05 jan 2024 15:10 #1532733

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Wat jeroen zegt.

Ik heb tussen de (lege) boiler, hydrofoor en motorblok een "bult" warmtelint geknikkerd. Die afsluiters redden het wel onder water.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtelint ervaringen 05 jan 2024 15:29 #1532741

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1166
Dat is ook nog 'n idee. Laatste keer dat er ijs lag was er geen probleem, maar dat duurde ook maar kort.
Twee afsluiters zitten vlak onder de waterlijn, en er is nog 1 bronzen kraan. Meters uit elkaar, maar dat zijn degene waar ik me wat bezorgd over maak.
De rest is geen Trudesign, maar een ander Frans merk, met die rode knoppen. Merk weet ik niet.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtelint ervaringen 05 jan 2024 16:16 #1532757

De meeste kunststof aflsuiters kunnen gewoon bevriezen zonder stuk te gaan.

Om op je warmtelint terug te komen, die dingen werken prima. Ik gebruik ze hier in Alaska zo nu en dan om een afvoer in het boothuis gangbaar te houden als het buiten vriest. Dat werkt nu al een jaar of 7 naar behoren. Wees er wel op bedacht dat er een hoop verschil in kwaliteit is als het op warmtelinten aankomt. Er zitten er bij waar ik zelf niet happig op zou zijn ivm brandgevaar.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 05 jan 2024 16:16 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtelint ervaringen 05 jan 2024 16:43 #1532767

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6129
Warmtelint werkt prima, mits ook geisoleerd.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtelint ervaringen 06 jan 2024 13:13 #1533011

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1166
Bedankt allen, ik ga eens een stukje bestellen en kijken wat het doet. Of ik 't echt nodig heb is inderdaad wat arbitrair.
Maar, er is nog een reden om eventurel lint te gebruiken. Ik weet niet hoe anderen het doen, maar afgelopen jaren ben ik al een paar keer gestruikeld over het feit dat mijn bms(sen) het te koud vonden om nog verder stroom te leveren. Die schakelen de accus af onder 4 graden C. Ik kan wat lint in de accu ruimte leggen zodat de accus niet onder de vijf graden komen. Dan zijn ze iig 'levend' als ik aan boord kom.
Hoe doen anderen dit met lfp accu's?





Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtelint ervaringen 06 jan 2024 15:10 #1533057

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
666 schreef :
Bedankt allen, ik ga eens een stukje bestellen en kijken wat het doet. Of ik 't echt nodig heb is inderdaad wat arbitrair.
Maar, er is nog een reden om eventurel lint te gebruiken. Ik weet niet hoe anderen het doen, maar afgelopen jaren ben ik al een paar keer gestruikeld over het feit dat mijn bms(sen) het te koud vonden om nog verder stroom te leveren. Die schakelen de accus af onder 4 graden C. Ik kan wat lint in de accu ruimte leggen zodat de accus niet onder de vijf graden komen. Dan zijn ze iig 'levend' als ik aan boord kom.
Hoe doen anderen dit met lfp accu's?

Die "bult" warmte lint (20 meter, 400Watt max) ligt dus tussen boiler-motor en LFP acu's. Niet geisoleerd. De opzet is dat de machinekamer net ff een paar graden warmer blijft dan buiten.
Toch heb ik voor de zekerheid de LFP accu's nu los gekoppeld ivm laden onder 0 graden.
Als ik nu de lader aan zet, heb ik gewoon spanning op het boordnet en kan de gewoon de kachel aan tijens werk.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 06 jan 2024 17:47 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtelint ervaringen 06 jan 2024 17:04 #1533084

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1166
Goed idee. Maar ga je ook varen als 't zo koud is?

Tot welke temperatuur kan je lfp nog ong 0.05C ontladen?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtelint ervaringen 06 jan 2024 17:50 #1533100

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
666 schreef :
Goed idee. Maar ga je ook varen als 't zo koud is?

Tot welke temperatuur kan je lfp nog ong 0.05C ontladen?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Ik denk dat mijn kachel dan 24/24 moet draaien, maar zou te doen zijn in het stuurhuia. En als het serieus door vriest mag ik hier niet meer weg (aangrenzend 11 steden traject).

preventief heb ik alle laadbronnen los, ook de hoofdzekering los, dus geen mA ontlading.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtelint ervaringen 06 jan 2024 22:27 #1533176

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2334
Het is al vaker geroepen maar ik wil m’n inzicht van deze week ook even delen ivm de overweging van een warmtelint.

Mijn boot ligt in Monnickendam en omdat de haven inmiddels is overstroomd is het stroom van alle steigers gehaald. Ik heb nog net op tijd vandaag m’n motor en de afsluiters winterklaar gemaakt.

Mijn eerdere idee om dit met een warmtelint te doen zou niet hebben gewerkt nu het stroom van de steigers is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtelint ervaringen 07 jan 2024 11:53 #1533262

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13693
zolang dat water vloeibaar is maakt het niet uit..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtelint ervaringen 08 jan 2024 10:41 #1533578

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4548
Bij ons op de jachthaven lagen twee boten met beide warmtelinten. Om een reden die mij niet duidelijk is geworden sprong de stop van de groep waar zij beiden opzaten. Het gevolg was voor beiden flinke waterschade.
Het gaat natuurlijk meestal goed, maar ik nam mij voor in het vervolg niet van stroom afhankelijk te zijn hoor dit soort zaken.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtelint ervaringen 08 jan 2024 13:41 #1533616

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1166
Dat is inderdaad ook nog een overweging!

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmtelint ervaringen 08 jan 2024 14:29 #1533633

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8058
Met enkele ingrepen kost:
- Afsluiter doorblazen
- buitenwater van de motor aftappen
- klein beetje antivries in schroefasafdichting
... me in totaal iets van 5 minuten. Vergelijkbaar met de huik er over trekken of zo.

Geen stroom-afhankelijkheden die inderdaad spaak zouden lopen in onze haven op dit moment, geen kosten aan stroom of liters antivries etc. Ook geen angst om toch eens in de winter te varen 'want motor is al winterklaar'. Toilet en waterinstallatie kost meer tijd maar die gebruik ik in de winter maar even niet.
Laatst bewerkt: 08 jan 2024 14:30 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.148 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl