Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Boot op de kant, maar waarom ook alweer?

Boot op de kant, maar waarom ook alweer? 15 jan 2024 08:16 #1535038

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Ben ook wel benieuwd.
Die van mij ligt al 18 jaar het hele jaar door in het water.
Afgezien van een paar weken per 2 jaar op de kant voor noodzakelijk onderhoud.
Winterklaar maken doe ik al jaren niet meer.
Die paar dagen dat het vriest gaat de webasto aan.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot op de kant, maar waarom ook alweer? 15 jan 2024 08:33 #1535041

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2406
Deze winter sta ik op de kant. Was er afgelopen weken heel blij mee met dar hoge water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot op de kant, maar waarom ook alweer? 15 jan 2024 08:43 #1535042

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
MarcelT schreef :
Hoi allemaal,

Iemand vertelde mij dat het onderwaterschip uit het water goed kan drogen, maar ik weet niet of dit voor polyester ook geldt.

Groet, Marcel

Dat zou dus de reden moeten zijn volgens sommigen. De gelcoat zou niet 100% waterdicht zijn en polyester is hygroscopisch.
Echter als je je schip in een werkelijk waterdichte epoxyverf hebt staan, zou dat argument vervallen.
Als je dan in d winter ook nog een luchtontvochtiger an boord gebruik, kan al het vocht wat eventueel nog door de huid migreert ook afgevoerd worden.

Of vocht werkelijk door de huid kan migreren wet ik niet, maar het klinkt wel aardig.

Bij ons ligt het polyester schip gewoon in het water.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 15 jan 2024 08:44 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot op de kant, maar waarom ook alweer? 15 jan 2024 08:57 #1535044

Omdat het zo hoort en iedereen doet het ;)

Vroeger deed ik het om de 2 jaar omdat onderhoud op de kant wat makkelijker was. Tegenwoordig niet meer.

Dat “onderhoud” in de winter is nog best lastig, tenminste als het temperatuur afhankelijk is. Beter daarvoor een goed moment in warmere jaargetijden te kiezen en dan snel weer terug het water in :)

Als het binnen moet zijn er in de zomer ook meer mogelijkheden dan in de winter.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot op de kant, maar waarom ook alweer? 15 jan 2024 09:01 #1535045

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8058
Ik blijf ook gewoon in het water en ga in het voorjaar de kant op als er onderhoud nodig is. Dan is er meer plek in de stallingen en het weer doorgaans ook beter.
Dat gaat dan om een plakhouten boot met (redelijk dampdichte) epoxy laag aan de buitenkant.
Laatst bewerkt: 15 jan 2024 09:01 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot op de kant, maar waarom ook alweer? 15 jan 2024 09:03 #1535047

Een ingevroren scheepje heeft een veel betere ondersteuning dan op een bok.

Het gevaar van schade door ijs is er alleen bij kruiend ijs. In een haven aan (drijvende) steiger is dat gevaar nihil.
Natuurlijk wel opletten dat de afsluiters half open staan zodat het water naar beneden weg kan.

In de zomer op getijde water langs een wal of paal of met wadsteunen droogvallen, met vallend water de aangroei er af schrapen het waterpeil volgend is veel handiger dan het op de wal schoonmaken.
en met opkomed water voor het stijgende water uit antifouling smeren gaat perfect.

Bij langdurige vorst blijven de schepen heel lang in een klein wakje liggen, het ijs tot ongeveer 1,5 meter afstand van de boot blijft langer dun dan op wat grotere afstand.

Dit leide tot een (voor mij) leuk accidentje.

In naarden kon net geschaatst worden.
Ik was aan boord bezig, zie een kennis aankomen schaatsen.
Roep dat hij afstand van de boot moet houden.
De man roept terug; "Ik maak echt geen krassen op je boot met m´n schaatsen".
Hijkomt vvorzichtig naderbij en zakt door het ijs, kan net op tijd de voetrail pakken zodat hij maar tot z´n middel nat is.
Een geval van lering en vermaak.
Het vermaak voor mij.

Eenmaal weer droog kon hij er ook wel om lachen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot op de kant, maar waarom ook alweer? 15 jan 2024 09:15 #1535049

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27695
Mijn vorige boot ging ook elke winter de kant op. Eigenlijk alleen maar vanwege het verhaal dat dit de manier is om osmose te voorkomen. De boot zou dan zogenaamd uitdrogen en osmose zou minder kans krijgen.
Mijn tweede boot (aangeschaft in 2008, boot van 1979) bleek kort na de aankoop in geringe mate osmose te hebben. Kleine blaasjes, gedeeltelijk in de gelcoat en gedeeltelijk tussen gelcoat en laminaat.

Vochtmetingen gedaan, waaruit inderdaad bleek dat het onderwaterschip een stuk vochtiger was dan boven de waterlijn. Winter op de wal. Regelmatig opnieuw meten. Het vochtpercentage veranderde (bij meting op steeds dezelfde plekken) niet tot nauwelijks. Ergo: van één winter op de wal droogt het onderwaterschip niet tot nauwelijks. Conclusie: de boot 's winters op de wal zetten om osmose te voorkomen is een zinloze excercitie.

De osmose is verholpen voor zover die zichtbaar was (blaasjes opengemaakt, gevuld en onderwaterschip in een paar lagen Pantsercoat) en de boot heeft daarna nog een paar winters op de wal doorgebracht.
Osmoseverschijnselen zijn niet meer teruggekomen.

De afgelopen jaren is de boot 's winters in het water gebleven.
Sinds ik Coppercoat heb, beperken klussen aan het onderwaterschip zich tot het vervangen van de schroefasanode en zo af en toe het onderwaterschip borstelen. Dat kan tijdens een droogval-sessie.
Ik overweeg nog of ik de romp dit jaar zal schilderen. Als dat daadwerkelijk gaat gebeuren gaat de boot in het voorjaar of de vroege zomer een paar weken de wal op als de vaste wintergasten weer in het water liggen.
Laatst bewerkt: 15 jan 2024 09:17 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot op de kant, maar waarom ook alweer? 15 jan 2024 09:43 #1535051

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1845
Ik heb de stellige indruk dat dat hele "drogen / anti-osmose" verhaal vooral commercieel is ingegeven ( net als alle andere osmose-preventie verhalen); winterstallingen zijn meestal ook een manier om extra geld te verdienen.

Ik heb de mijne nu op de wal vanwege wat klusjes die dan makkelijker zijn, maar beperk de tijd altijd zo veel mogelijk. Eind November de kant op en begin Maart er weer in. Ik heb wel het geluk van een flexibele havenplanning en m2 prijzen, dat valt voor een Marieholm erg gunstig uit.
Voorgaande jaren/boten hooguit elke 2 jaar op de wal voor onderhoud en klussen.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot op de kant, maar waarom ook alweer? 15 jan 2024 11:29 #1535055

Boten horen niet op de kant.
Dit weekend weer heerlijk gezeild:




H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot op de kant, maar waarom ook alweer? 15 jan 2024 11:59 #1535057

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Op de zeilscholen waar ik les geef, eentje op zoet de ander op zout, gaan de boten alleen het water uit voor onderhoud.
Osmose is daar nimmer voorgekomen.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot op de kant, maar waarom ook alweer? 15 jan 2024 12:42 #1535063

MarcelT schreef :
Hoi allemaal,

Ik zet mijn boot iedere winter op de kade. Min of meer uit gewoonte en omdat ik ooit begrepen heb dat het 'beter' zou zijn. Maar nu vraag ik mij wat de voordelen eigenlijk nog zijn. Mijn boot is polyester en alle afsluiters zijn Trudesign en vorstbestendig. De haven vriest tegenwoordig ook niet echt meer dicht.

Iemand vertelde mij dat het onderwaterschip uit het water goed kan drogen, maar ik weet niet of dit voor polyester ook geldt.

Wat is het voordeel van uit het water halen, tov knippen en scheren eigenlijk?

Groet, Marcel

Om het jaar. Omdat de mast er soms af moet, de romp weer eens lekker goed te poetsen of/en AF bij te smeren.
Bevalt me prima.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot op de kant, maar waarom ook alweer? 15 jan 2024 13:18 #1535071

  • mim
  • mim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 275
Ik heb onze boot (polyester Westerly 1986) eerst een periode van 5 jaar in het water laten liggen.Na deze 5 jaar weer op de kant. Toen had ik aardig wat grotere osmose-blazen. Vervolgens besloten om eenmaal in de twee jaar in de winter op de kant te gaan. Dit doen we nu ongeveer 14 jaar en het geeft zeer weining osmose, slechts kleine blaasjes. Mijn conclusie: een winter op de wal draagt toch aardig bij aan minder vocht in de romp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot op de kant, maar waarom ook alweer? 15 jan 2024 18:49 #1535114

mim schreef :
Ik heb onze boot (polyester Westerly 1986) eerst een periode van 5 jaar in het water laten liggen.Na deze 5 jaar weer op de kant. Toen had ik aardig wat grotere osmose-blazen. Vervolgens besloten om eenmaal in de twee jaar in de winter op de kant te gaan. Dit doen we nu ongeveer 14 jaar en het geeft zeer weining osmose, slechts kleine blaasjes. Mijn conclusie: een winter op de wal draagt toch aardig bij aan minder vocht in de romp.

Heb je op je Westerly ook een Epoxy coating of enkel een 1 component primer?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot op de kant, maar waarom ook alweer? 15 jan 2024 19:34 #1535126

Bij de meeste boten die in de winter op de kant staan heb ik inderdaad de zelfde vraag waarom ze überhaupt die moeite nemen. De hele winter is er geen sterveling te bekennen bij veel boten.

Maar als je je boot in goede staat wilt houden is het best handig om op de kant te staan. Gek genoeg heb ik ieder jaar wel iets onder water te doen.
Nu bijvoorbeeld weer de waterlijn opnieuw schilderen.

Klusjes waarvoor het verder wel handig is om op de kant te staan:
- kielnaad kitten
- schade herstellen
- roerlagers vervangen
- schroefaslager vervangen
- schroef vervangen
- annodes vervangen
- afsluiters vervangen
- doorvoeren vervangen
- volvoseal o.i.d. vervangen
- roer of kiel shapen
- nieuw roer bouwen (omdat de meeste nat of beschadigd zijn)
- bodem kaal halen
- Antifauling aanbrengen
- snelheid of dieptemeter vervangen
- waterlijn schilderen of plakken
- romp poetsen
- romp schilderen
- bootje even drogen
- osmoseherstel
- algehele checkup
- enzovoort....

Doe je dat allemaal niet, is het niet nodig, zie je geen werk of heb je er geen zin in is de reden om op de kant te staan ipv in het water te blijven inderdaad nutteloos....

Mijn winter is meestal korter dan de klussenlijst.... dus in het water heeft voor mij geen nut, toch geen tijd om te varen ;-)



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot op de kant, maar waarom ook alweer? 15 jan 2024 19:56 #1535129

  • KoertRM
  • KoertRM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 835
Accelerate schreef :
Bij de meeste boten die in de winter op de kant staan heb ik inderdaad de zelfde vraag waarom ze überhaupt die moeite nemen. De hele winter is er geen sterveling te bekennen bij veel boten.

Kan me niet onttrekken aan de indruk dat het daar juist om gaat. Boot goed op de bok. Alles winterklaar. Tent erover ofzo. En dus een half jaar geen zorgen.

Dan kun je wat anders gaan doen. Wintersport. Nieuw-Zeeland. Cursussen. Musea. Helemaal niks. Extra veel werken zodat je straks meer kunt zeilen. Filmfestival. Verzin het maar.

Ik ken ook mannen die het heerlijk vinden hun boot in een loods te zetten tussen andere boten en daar af en toe te gaan klussen. Of heel veel. Of te doen alsof terwijl het meer gaat om koffie drinken met gelijkgestemden. Beetje ouwehoeren en vooral thuis weg.

Als je nu flink last hebt gehad van het hoge water. Dat je je veel zorgen maakt of echt schade hebt. Dan kan ik me goed voorstellen dat je komende winter je boot op de wal zet.

Ieder zijn meug toch?

Aan mij is de winterstalling niet besteed. Maar ik ben er best blij mee dat de eerste eigenaar van mijn boot die de eerste 24 jaar netjes binnen of onder een grote tent heeft gezet. Mijn regime van winterzeilen geeft vast meer slijtage. Lol in klussen heb ik ook nauwelijks dus dat raffel ik even af in het najaar. Weekje of korter op de kant en wegwezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot op de kant, maar waarom ook alweer? 16 jan 2024 09:51 #1535175

  • mim
  • mim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 275
JoostSailor schreef :
mim schreef :
Ik heb onze boot (polyester Westerly 1986) eerst een periode van 5 jaar in het water laten liggen.Na deze 5 jaar weer op de kant. Toen had ik aardig wat grotere osmose-blazen. Vervolgens besloten om eenmaal in de twee jaar in de winter op de kant te gaan. Dit doen we nu ongeveer 14 jaar en het geeft zeer weining osmose, slechts kleine blaasjes. Mijn conclusie: een winter op de wal draagt toch aardig bij aan minder vocht in de romp.

Heb je op je Westerly ook een Epoxy coating of enkel een 1 component primer?

De vorige eigenaar (vóór 2004) heeft de romp een osmose behandeling gegeven. Wat wij hebben gedaan - na de vijf jaar in het water - is een dikke koek van vele lagen coating? en anti-fouling eraf gekrabt, de oneffenheden onder osmoseblazen met epoxyplamuur behandeld en verder direct anti-fouling op de kale romp. Sindsdien dus weinig osmose. Iedere twee jaar op de kant smeren we hier en daar wat epoxyplamuur over opengekrabde osmosebobeltjes en zetten alles eenmaal in de antifouling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot op de kant, maar waarom ook alweer? 16 jan 2024 10:58 #1535187

Zou er méér osmose zijn geweest als de boot niet de laatste 20 jaren (2004-nu) om het jaar op de kant had gestaan? Hoeveel minder vochtig is een laminaat gemiddeld wanneer deze een paar maanden per 2 jaar (een beetje nooit volledig) kan drogen?

Maw: repareer je nu, om het jaar, niet 10x vaker 10x minder blaasjes dan toen je 20 jaar terug die inhaalslag maakte?
Laatst bewerkt: 16 jan 2024 11:02 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot op de kant, maar waarom ook alweer? 16 jan 2024 11:05 #1535189

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4548
Mooi item dit, je afvragen waarom we de dingen doen zoals we ze doen.

Ik heb elk jaar op de kant, en een enkele keer binnen, gestaan om de antifouling bij te werken.

Nu drie lagen Gelshield en Coppercoat, ik ben van plan er één keer in de drie jaar uit te gaan voor 'knippen en scheren' (twee weekjes op de kant)

Ik kan voor mijzelf even geen reden verzinnen om een hele winter op de kant te gaan. Ik ben geen winterzeiler, maar kan mij wel verbijten als het in Maart al mooi weer is en ik nog moet wachten voor de boot te water gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot op de kant, maar waarom ook alweer? 16 jan 2024 11:13 #1535194

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Bert65 schreef :
Mooi item dit, je afvragen waarom we de dingen doen zoals we ze doen.

Ik heb elk jaar op de kant, en een enkele keer binnen, gestaan om de antifouling bij te werken.

Nu drie lagen Gelshield en Coppercoat, ik ben van plan er één keer in de drie jaar uit te gaan voor 'knippen en scheren' (twee weekjes op de kant)

Dat doen wij al 17 jaar zo
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot op de kant, maar waarom ook alweer? 16 jan 2024 11:16 #1535196

Wacht maar af, met zo'n Westerly ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot op de kant, maar waarom ook alweer? 16 jan 2024 11:37 #1535198

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Nachtvlinder schreef :
Wacht maar af, met zo'n Westerly ;)

De osmose hebben ze er al uit gestoken, verder nog tips?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot op de kant, maar waarom ook alweer? 16 jan 2024 12:04 #1535205

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8248
Accelerate schreef :
Bij de meeste boten die in de winter op de kant staan heb ik inderdaad de zelfde vraag waarom ze überhaupt die moeite nemen. De hele winter is er geen sterveling te bekennen bij veel boten.

Maar als je je boot in goede staat wilt houden is het best handig om op de kant te staan. Gek genoeg heb ik ieder jaar wel iets onder water te doen.
Nu bijvoorbeeld weer de waterlijn opnieuw schilderen.

Klusjes waarvoor het verder wel handig is om op de kant te staan:
- kielnaad kitten
- schade herstellen
- roerlagers vervangen
- schroefaslager vervangen
- schroef vervangen
- annodes vervangen
- afsluiters vervangen
- doorvoeren vervangen
- volvoseal o.i.d. vervangen
- roer of kiel shapen
- nieuw roer bouwen (omdat de meeste nat of beschadigd zijn)
- bodem kaal halen
- Antifauling aanbrengen
- snelheid of dieptemeter vervangen
- waterlijn schilderen of plakken
- romp poetsen
- romp schilderen
- bootje even drogen
- osmoseherstel
- algehele checkup
- enzovoort....

Doe je dat allemaal niet, is het niet nodig, zie je geen werk of heb je er geen zin in is de reden om op de kant te staan ipv in het water te blijven inderdaad nutteloos....

Mijn winter is meestal korter dan de klussenlijst.... dus in het water heeft voor mij geen nut, toch geen tijd om te varen ;-)



Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Om al deze redenen gaatie er elke jaar in juni uit. 1 week.

In juni omdat epoxy het dan lekker goed doet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot op de kant, maar waarom ook alweer? 16 jan 2024 15:01 #1535260

Calidris schreef :
Nachtvlinder schreef :
Wacht maar af, met zo'n Westerly ;)

De osmose hebben ze er al uit gestoken, verder nog tips?

Zie het relaas van de Westerly van mim.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot op de kant, maar waarom ook alweer? 16 jan 2024 16:28 #1535268

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29321
Nachtvlinder schreef :
Calidris schreef :
Nachtvlinder schreef :
Wacht maar af, met zo'n Westerly ;)

De osmose hebben ze er al uit gestoken, verder nog tips?

Zie het relaas van de Westerly van mim.

?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot op de kant, maar waarom ook alweer? 16 jan 2024 16:32 #1535269

mim schreef :
Iedere twee jaar op de kant smeren we hier en daar wat epoxyplamuur over opengekrabde osmosebobeltjes en zetten alles eenmaal in de antifouling.


De bobbeljes blijven komen bij mim's Westerly
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl