Dan wordt het ook al snel -4 cm…
Respect naar elkaar begint bij het honoreren van het BPR door zowel wedstijd- als toerzeilers. En niet verwachten dat daar van af geweken wordt. Dat doen wedstrijdzeilers onderling ook niet ook niet met het BPR en de aanvullende wedstrijdregels.
Verzekeringen sluiten vaak deelnames aan wedstrijden uit, ik hoop dat het WA-deel van een boot die wedstrijd vaart wel geldig blijft.
Als een boot niet deel neemt aan een wedstrijd wil niet zeggen dat die niet bezig is om zo snel mogelijk ergens te komen. Dat recht heeft die ook net zo goed als een deelnemer aan een wedstrijd. Omvaren om een wedstrijdveld is niet altijd mogelijk en kan behoorlijk wat tijd kosten. Dwingen te ontwijken of uit de geul gedrukt worden kunnen gevaarlijke situaties ontstaan.
Een tijd geleden op de Grevelingen vanuit Port Zelande gevaren in een wedstrijdveld terecht gekomen. Door de spreiding kwamen de boten van alle kanten, alle geulen vol met wedstrijdboten. Deels moest ik dezelfde kant op, voor één boot even wat vaart geminderd zodat ik die wedstrijdboot niet buiten de geul drukte en die wat ruimte kreeg om mij voorbij te kunnen. Daarna een andere geul op en moest een stukje tegen wedstrijdschepen in, dus bij ruimte dwars over gestoken naar SB wal en dan in tegen de richting van de wedstrijdschepen in gaan varen zonder echt te hinderen (tenminste 3,3m + wat giek is niet zo heel breed. Ik ben niet zo bang aangelegd, op de Maasplassen in Limburg is het ook vaak krap en dan met jetski’s speedboten, snelle motorkruisers èn zeilboten
Maar dan heb je toch weer zo’n wedstrijd boot die meent dat even 5º koers wijzigen om om me heen te komen teveel is om een head-on collision te vermijden en daarom enkele opmerkingen kwijt moest.