De set-up is me nog niet echt duidelijk.
Je hebt 2 accu's parallel staan en die zijn zowel licht- als startaccu, is mijn interpretatie.
Als je die 2 scheidt met een Cyrix zullen ze zoals Philip zegt alleen bij laden parallel staan.
Zo gauw het laden stopt ontkoppelt de Cyrix ze en heb je ineens nog maar één te gebruiken accu.
Een derde (oude) via een Cyrix erbij schakelen levert op dat je nog gewoon een dubbele licht-startaccu hebt en een steeds volgeladen reserve, die niets bijdraagt als je niet laadt: de Cyrix schakelt hem los.
Kan natuurlijk, je hebt dan een reserve.
Een reserve hebben kan ook zonder Cyrix: neem een oude los mee, wel eerst goed geladen.
Ik heb dezelfde 105Ah VMFs, 3 stuks van zomer 2022.
Twee parallel voor licht, een via Cyrix erbij voor start.
Deze week bleef de acculader (walstroom) steeds maar proberen 12 a 15 Amps in de accu's te pompen.
Dan is er iets niet goed.....
Een van de 2 lichtaccu's was erg warm en begon wat te stinken.
Losgekoppeld van zijn parallele maat, en de accuspanning van die warme accu gemeten.
10,4 Volt. Typisch geval van 1 (van 6) cellen die het niet meer doet.
Niet gek dat de lader dat voltage wilde ophogen.
Het kan dus, een 3 jaar oude VMF die het ineens niet meer doet.
De twee andere (even oud) zijn nog prima.
Normaal doe ik ook 8 tot 11 jaar met een setje, maar dit was pech.
Een reserve aan boord was handig geweest, nu moest ik omvaren om een nieuwe te kopen.