Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wieleffect vaste buitenboordmotor

Wieleffect vaste buitenboordmotor 02 juli 2025 19:23 #1634478

  • stendecc
  • stendecc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Ik heb recent een Waarschip 725 overgenomen met een buitenboordmotor met bediening vanuit de kuip. Ideaal! De schroef staat daarom wel vast.

Normaal zou je zeggen dat je met een buitenboordmotor geen rekening hoeft te houden met het wieleffect, want je draait de schroef zelf bij het sturen. Maar dat geldt bij deze boot dus niet.

Nu merk ik dat de boot op de motor soms lastig te manoeuvreren is vanuit stilstand. Mijn theorie is dat het wieleffect in dit geval juist heel groot is omdat de vaste schroef achter het roer zit. En het roer dus geen druk krijgt van de schroef, maar pas bij enige vaart.

Klopt deze theorie en hebben mensen ook de ervaring dat dit soms lastig manoeuvreren is?

Alvast bedankt,

Edwin
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wieleffect vaste buitenboordmotor 03 juli 2025 05:41 #1634500

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7179
Met 'wiel'effect heeft het niets te maken. Dat je alleen kan sturen als je vaart loopt klopt wel, en ja dat is lastig.
Er zijn wel oplossing met een verbindings stangetje tussen helmstok en bbmotor waardoor de bbmotor meedraait met de helmstok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wieleffect vaste buitenboordmotor 03 juli 2025 05:52 #1634502

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4951
Een bbm met werkschroef helpt hierbij. Daarmee accelereer je sneller, waardoor je op een korter stuk al vaart hebt en daarmee roerdruk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wieleffect vaste buitenboordmotor 03 juli 2025 06:43 #1634505

Een Buitenboordmotor heeft wel degelijk een schroefeffect, en omdat ze standaard rechtsom draaien, hangen we ze aan bakboord op de spiegel om dit te compenseren.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wieleffect vaste buitenboordmotor 03 juli 2025 07:06 #1634507

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4951
It Paradyske schreef :
Een Buitenboordmotor heeft wel degelijk een schroefeffect, en omdat ze standaard rechtsom draaien, hangen we ze aan bakboord op de spiegel om dit te compenseren.

'we' hebben op bakboord een roerblad .;)

( Net als op stuurboord)
Maar idd wel wieleffect.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wieleffect vaste buitenboordmotor 03 juli 2025 07:59 #1634515

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1784
Op mijn Hurley 700 hangt de schroef achter het roer, de skeg en de semi-langkiel.
Ik had na de aankoop een Yamaha 6pk kortstaart zonder werkschroef.
Deze stond vast in het midden door de kuipbediening.
Een spektakel voor de toeschouwer om mij te zien manoeuvreren...

Sinds een aantal jaren heb ik een 6pk Mercury sailpower (naar 6pk uitgevoerd dmv een andere carburateur).
Hij kan in de bun draaien, ong 35 grd links of rechts.
Dat kan alleen als de kuipbediening verwijderd is, dus die heb ik niet meer.
Bij veel BBM's zit de handle voor R/N/F aan de zijkant maar bij deze aan de voorkant.
Dit is een vrij lange handle die ook vanaf je Waarschip ws goed bereikbaar zal zijn.

Een wereld van verschil tov een vaste stand.

Dus ik kan je een langstaart met werkschroef aanbevelen en als je die al hebt, dan te investeren in een bbm bracket met de optie de motor te draaien.
Kun je eenmaal de motor draaien, dan is het wieleffect van de motor verwaarloosbaar.
De gashendel kun je simpel verlengen met een stukje PVC buis om de handle heen.
Voor de shift handle is er ws ook wel een McGyver trucje denkbaar zodat je er beter bij kunt.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Laatst bewerkt: 03 juli 2025 08:08 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wieleffect vaste buitenboordmotor 03 juli 2025 11:41 #1634572

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1159
Ik had ook een 725 met een buitenboord.

Manoeuvreren met weinig snelheid blijft lastig. Ik had de motor op afstandbediening, dat is in 99% van de gevallen perfect. Verder de motor niet volledig gefixeerd, maar "redelijk stroef vastgedraaid". Als je dan in krap water moest omdraaien kon ik, zittend op het achterdekje, de motor handmatig iets van 60-60 graden dwars zetten. Bedieningskabels liepen in een mooie krul uit de spiegel naar de motor. Werkte perfect.
Waarschip 900+ "Merlin" | Zeeton 24 "Code Rood" | Waarschip 725 "Ontward"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wieleffect vaste buitenboordmotor 03 juli 2025 13:31 #1634590

Bij mijn ex V22 zat de motor ook achter het roer. Niet ideaal maar ik kon er aardig mee overweg. Nauwkeuriger manoeuvreren deed ik meestal in z'n achteruit.
Vroeger FJ en OK-jol gezeild, na jaren eindelijk weer een eigen boot (V22) en nu een upgrade naar een FS26 'YNYS'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wieleffect vaste buitenboordmotor 03 juli 2025 20:50 #1634670

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1552
Ik sluit me daar bij aan: V22 met motor achter het roer. Als je vooruit vaart, gang lopen anders kan je niet sturen. Als het moeilijk werd: achteruit varen.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt), Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wieleffect vaste buitenboordmotor 04 juli 2025 05:31 #1634688

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1159
Oh ja, op een 725 kun je het roer ook achterstevoren zetten, helmstok naar achteren. Dat helpt enorm met sturen in de achteruit.
Waarschip 900+ "Merlin" | Zeeton 24 "Code Rood" | Waarschip 725 "Ontward"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wieleffect vaste buitenboordmotor 04 juli 2025 06:55 #1634697

  • Apollo
  • Apollo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 221
Wij hebben de motor aan stuurboord in een bun. Zolang je vaart hebt of stilligt heeft dat voordelen voor ruimte en geluid.
Maar al het manoeuvreren moet bij stilliggen over bakboord. Het schip reageert als een banaan met draaipunt in de kuip. Over bakboord kan je dat in je voordeel laten werken. Ik heb dan een korte draaicirkel en als ik één lijn op de kant zet een groot moment om te kunnen draaien.
Als het toch over stuurboord moet, dan moet ik of een lijn gebruiken of zorgen dat ik wel vaart kan maken.

En ja, achteruit aankomen of de haven uitvaren behoort tot mijn standaard repertoire.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wieleffect vaste buitenboordmotor 04 juli 2025 07:30 #1634706

Voor een zeilboot blijft een bbm een hulpmotor. De manoeuvreerbaarheid, zeker bij lage snelheden, is beperkt.
Daar moet je mee leren leven en wat vaker een lijntje gebruiken dan bij een motorbootje. Of gewoon even stoppen en nog eens proberen.

Ik vaar mij bootje, met bbm, achteruit de vaste ligplaats in. Zeker als het wat waait heeft dat altijd van weg van een casino, je weet nooit wat er nu weer voor kaart op je ligt te wachten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.135 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl