Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Grote mast liften met dubbele zalingen

Grote mast liften met dubbele zalingen 08 okt 2025 19:42 #1654380

Als het een doorgestoken mast is, zou ik het uitbesteden. Zelfs een ervaren crew in Slovenië vond het lastig met mijn mast, die nogal krap in de tafel zit gemonteerd. Dat leidde helaas al tot een kleine schade aan de tafel. Geen ramp en weer gefixed, maar de kans op schade is gewoon aanwezig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote mast liften met dubbele zalingen 08 okt 2025 19:43 #1654381

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 909
Ik weet niet bij welke vereniging in Hellevoetsluis je dit gaat doen maar bij WSV Haringvliet heb ik net twee weken terug onze 16 mtr lange mast van dek gehesen.
Er is daar altijd wel iemand die een handje helpt.
Hijs je iemand in de mast om ca 1 mtr onder je bovenste zaling een stroo om de mast te doen , dan haak je daar de hijshaak van de kraan aan vast.
Daarna enkele cm hijsen en de mast en (rol) voorstag mee lopen nasr de kant waar je de mast vervolgens laat zakken op de mastekarren.
Het gaat heel simpel
Succes.
hanse 370 together
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote mast liften met dubbele zalingen 08 okt 2025 20:14 #1654386

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7349
Zoals aangegeven kun je het goed zelf doen met een man of drie. Enige aanvulling: maak aan de mastvoet aan twee kanten lijnen vast zodat je de mast via de mastvoet kunt sturen totdat hij ligt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote mast liften met dubbele zalingen 08 okt 2025 21:18 #1654400

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1849
Vergeet niet dat de boot hoger in het water komt te liggen terwijl je de mast begint op te hijsen.

Als je denkt dat met een kleine marge net kan, kan het wellicht net niet omdat de boot omhoog komt.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote mast liften met dubbele zalingen 08 okt 2025 21:43 #1654402

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 788
Wij halen al jaren onze mast met diezelfde kraan in diezelfde haven zelf van onze boot af. We hebben ook dubbele zalingen, onze mast is wel iets korter. Voor de strop is een speciale techniek waardoor je niet de mast in hoeft en toch de strop tussen de twee zalingen krijgt (de van Dinten strop). Ik kan hem niet uitleggen, maar er zijn er op de haven een aantal die dat wel kunnen, waaronder mijn vrouw. Meestal komt er wel iemand helpen.

De ruimte voor de boot bij de mastenkraan is beperk, dat is lastig. Maar ik zeg gewoon doen. Zorg wel voor een setje stevige schragen, die zijn er op de haven niet. Neem ook 3 rollen huishoudfolie mee om je mast in te pakken, stevige tie wraps voor je verstaging en twee platic tassen voor je vallen. (De vallen laat je gewoon in de mast) En een doosje voor alle schroefjes, spanners, etc., anders zoek je je volgend jaar een ongeluk.

Heb je de zeilen en de giek er al af? Alles kost meer tijd dan je denkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote mast liften met dubbele zalingen 08 okt 2025 21:58 #1654403

Nog even over de aansprakelijkheid als er iets misgaat (en waarom ik erop aandring om het niet zelf te doen of zelf te helpen).

Jaren geleden heb ik een nieuwe mast geleverd aan een groot charterschip. Niet de langste mast die ik ooit gemaakt heb, 26,5 meter, maar wel de zwaarste. Erg dik aan de voet, 50x50 cm, en met zwaar topbeslag. Totaal gewicht bijna 2,5 ton.
Hij verving de mast waarmee een ongelukje gebeurd was.
Watsgeburt?
In het najaar was de oude mast met een werfkraan gestreken, gewoon scharnierend om de mastbout. Hij was in perfecte staat en werd vertroeteld met wat nieuwe laklaagjes.
Daarna zou hij overeind worden gezet met dezelfde werfkraan. Er werd een hijsbandje om de top gestropt en de kraan trok ‘m moeiteloos omhoog.
Toen de mast bijna rechtop stond stond, moest-ie het laatste stukkie nog. Zoiets wordt meestal gedaan met de fokkeval ofzo, dat gaat veilig en heel makkelijk.
Maar de kraanmachinist besloot om gewoon wat harder te trekken. Totdat de hijsband brak.
Volgens de schipper stond de mast even te waggelen en begon daarna tergend traag doch zeker te vallen. “Ik had alle tijd om rustig van boord te stappen” zei de schipper later.
De mast donderde op het roefdak dat ver indeukte. Het achterschot van de roef, dat benedendeks het achter-machineschot vormde, werd naar beneden geslagen waarbij de keerkoppeling doormidden gekliefd werd.
Ondertussen veerde de masttop door naar beneden, waarbij het antennemastje verbrijzeld werd en het Engels stuurwerk zwaar beschadigd raakte. De top veerde weer omhoog en brak af, terwijl het stuk mast daaronder, van 8 meter lang, afgevuurd werd en ver achter het schip in het water belandde, gelukkig niet op een ander schip.
En gelukkig geen gewonden.

De uiteindelijke schade was groot, een paar ton. Natuurlijk was de mast zelf kapot, maar ook de roef, het achterdek en het achterschot. De motor plus keerkoppeling moesten vervangen worden. Het stuurwerk was naar de kloten, evenals alle antennes. Voor het ijzerwerk moest een groot deel van de betimmering verwijderd en vervangen worden.

Natuurlijk zal het bij een jachtenmast niet zo extreem zijn als het mis gaat (tenzij er gewonden vallen want dat is heel duur), maar een belangrijke leer heb ik er wel uit getrokken.
Namelijk, het eerste wat de verzekering van de werfkraan vroeg was: Wie had de leiding, van wie was de hijsstrop, wie had die strop bevestigd.
Gelukkig voor de schipper, was het duidelijk dat de kraanmachinist de leiding had en dat de materialen door de werf geleverd waren en door werfpersoneel bevestigd waren.
Zodoende is de schade betaald door de verzekering van de werf. Maar reken maar dat dat niet gebeurd was als de schipper zelf een steentje had bijgedragen.
Schippers schoffelen niet
Laatst bewerkt: 08 okt 2025 21:59 door Berghout-2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote mast liften met dubbele zalingen 08 okt 2025 22:24 #1654405

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31619
Ik heb exct hetzelfde meegemaakt, stond er bij en keek er naar, ook met 25 meter mast. Het moment dat de strop brak is bloedstollend, want je weet datie gaat vallen, tergend langzaam en dan de klap en schade. Ook de bezaanmast stuk omdat het want meegenomen werd.

Vandaar de opmerking over gekeurde hijsmiddelen.

In 25 jaar offshore en vele, extreem veel hijsklussen gezien en nooit mis gegaan. Altijd streng op keuringslabels.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 08 okt 2025 22:24 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote mast liften met dubbele zalingen 09 okt 2025 03:30 #1654408

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3199
Wij hijsen m ook al 20 jaar zelf. Met twee of drie man. Inderdaad vantevoren alles al verwijderen. Denk ook aan je elektra.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote mast liften met dubbele zalingen 09 okt 2025 04:32 #1654409

Ik doe het ook al meer als 20 jaar zelf, maar ik heb (vooral beroepsmatig) genoeg missers gezien dat ik van mening ben dat je het niet zelf moet doen als je het nog nooit gedaan hebt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote mast liften met dubbele zalingen 09 okt 2025 06:38 #1654418

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5648
Denk 1990 mijn boot in Rouen aan de Seine, mast per vrachtauto naar Port St. Louis aan de Rhonemonding. Eerste keer mast eraf (boot nieuw 1988) met een bouwkraan.
De fransen hadden de strop iets te laag gezet. Dus de rolmast wilde graag onderste boven.
Met een dapper bemanningslid op de mastvoet draaide de bouwkraan met een grote zwaai over de Seine naar de wal....
Franse slag....

Inmiddels zo vaak de mast eraf gehad dat het zo gepiept is en ja ik bemoei me ermee.
In Dintelmond pakten ze hem aan de top en rechtstandig naar de wal en daar op een hondje onderuit laten zakken. Als de kraan hoog genoeg is gaat dat heel relaxed.
Laatst bewerkt: 09 okt 2025 06:41 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote mast liften met dubbele zalingen 09 okt 2025 07:16 #1654423

  • Pepi
  • Pepi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
morgen gaat mijn vergelijkbare mast ook van het schip af.

Ik laat dit altijd doen ondanks dat dit ieder jaar gebeurt.
Wat ze bij mij doen is dat er 1 man in een stoeltje naar boven gaat om de strop te bevestigen.
Soms hangt de strop onder de zaling en wordt die nog geborgd met een extra lijn naar een lier beneden op de mast.
Als de mast in de kraan hangt, wordt alles losgemaakt en langzaam omhoog getakeld. 1 man bedient de kraan, 1 (soms 2) lopen met de mast en 1 loopt er met de voorstag waar de rolfok op zit.

Om de mast horizontaal op twee bokken te leggen wordt eerst een plank neergelegd om de mastvoet op te steunen.


LET OP: Dit is idd geen rocket science, maar oogt zo eenvoudig omdat deze mensen het meerdere keren in een jaar doen....!

Ik ben blij dat ik mooi kan kijken hoe ze het doen en betaal er graag iets voor zodat het veilig gebeurt en zonder schade
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote mast liften met dubbele zalingen 09 okt 2025 07:26 #1654424

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18175
Laatste opmerking. Zet de strop hoog genoeg. Een mast moet mooi rechtop blijven hangen ook terwijl je de rolfok over de railing tilt anders heb je 5 handen meer nodig. Het is een sprookje dat de mast onderin zwaarder is ;)

Dit is de situatie:
Met een voorstag zal het meevallen maar een roller is zwaar!


Laatst bewerkt: 09 okt 2025 07:34 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote mast liften met dubbele zalingen 09 okt 2025 08:41 #1654442

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2254
hnrts schreef :
Commuter schreef :
Nee, en dat was ik inderdaad vergeten te melden, de mast staat op het dek. De Spirit heeft geen doorgestoken mast.
ISO788 Hans schreef :
spirit heeft een doorstoken mast..
Baasklusje schreef :
mijn mast (doorgestoken, ruim 18 meter lang)

Kijk, hier gaat het al mis.

Wat gaat hier mis dan?

De mast van de Capolavoro is een uitzondering; Sp36 sport (of zoiets). Andere positie, langer en doorgestoken.
Een 'normale' Spirit36 heeft gewoon een mast op dek en die is zeker geen 18m lang.

Maar dit terzijde.

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Laatst bewerkt: 09 okt 2025 08:41 door Arent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote mast liften met dubbele zalingen 09 okt 2025 08:48 #1654443

Arent schreef :
[

Wat gaat hier mis dan?

De mast van de Capolavoro is een uitzondering; Sp36 sport (of zoiets). Andere positie, langer en doorgestoken.
Een 'normale' Spirit36 heeft gewoon een mast op dek en die is zeker geen 18m lang.

De mast van de 36S komt ca 17.50 m boven water.De onderkant (doorgestoken) staat ca 40 cm onder water.
En dat maakt bijna 18 meter.

De normale deck-stepped mast is ca 240 cm korter.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 09 okt 2025 08:49 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote mast liften met dubbele zalingen 09 okt 2025 08:49 #1654445

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2254
holtere schreef :
Laatste opmerking. Zet de strop hoog genoeg. Een mast moet mooi rechtop blijven hangen ook terwijl je de rolfok over de railing tilt



Mee eens. In de praktijk zit bij de meeste masten met dubbele zalingen het gewichtszwaartepunt net boven de eerste zaling. Je hijspunt zit dan op 1/3 van de afstand tussen de zalingen. Die vuistregel klopt aardig. Meestal zit op die plek de uitvoer van de spiboomophouder, dus dat is een aardig richtpunt.

Als er lieren op de mast zitten, dan worden ze toch wel redelijk zwaar onderin kan ik je vertellen...

Gister een Hanse 45 en een X43. Morgen een Dufour 52. Met het juiste gereedschap en wat vlieguren is het allemaal geen raketwetenschap, hooguit gratis fitness bij het neerleggen. Maar nogmaals het advies aan TS om het uit te besteden ;)

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote mast liften met dubbele zalingen 09 okt 2025 09:32 #1654455

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18175
De normale deck-stepped mast is ca 240 cm korter.

Super stahoogte in een Spirit B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote mast liften met dubbele zalingen 09 okt 2025 09:34 #1654457

  • Commuter
  • Commuter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
Bedankt voor alle input! Ja het is dus een mast op het dek, dat was ik vergeten aan te geven in de eerste post.

Vrijdag ben ik vrij en ga ik zelf al naar de boot en haal ik de zeilen en de giek er alvast van af.

We nemen ook zelf wat extra stroppen mee voor het geval we de strop van de haven niet vertrouwen. Het is natuurlijk ook geen mast van een ton he. Wat zal zo'n mast wegen van 14 meter? Een kilo of 120?

Ik neem ook wel een bootmans stoeltje mee zodat we de strop in de mast vast kunnen maken maar ik hoopte inderdaad op een manier om dat vanaf onder te doen. Dan kan ik zelf van tevoren de verstaging al wat losser zetten en gaat het kranen sneller. Als ik (of mijn maatje) eerst via een val omhoog moet heb ik liever dat de verstaging nog wat spanning heeft. Misschien dat er inderdaad ook wel iemand rond loopt die dat uit kan leggen of mee kan helpen.

Ik dacht inderdaad de strop in positie houden met een val omhoog en een lijn omlaag naar de onderkant van de mast. Dan inderdaad ook nog een (lange) lijn van de onderkant van de mast vast aan de boot op een manier dat je hem makkelijk kan vieren.

Reden dat ik het zelf wil doen is omdat ik anders de mast moet stallen op een andere locatie, naast dat het duur is is dat ook gewoon onhandig en ik vind het leuk om het zelf te leren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote mast liften met dubbele zalingen 09 okt 2025 09:46 #1654461

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8398
holtere schreef :
De normale deck-stepped mast is ca 240 cm korter.

Super stahoogte in een Spirit B)
Dat zou op zich ook nog in andere zaken terug te vinden kunnen zijn...
Een hogere mast bijvoorbeeld.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote mast liften met dubbele zalingen 09 okt 2025 09:54 #1654462

holtere schreef :
De normale deck-stepped mast is ca 240 cm korter.

Super stahoogte in een Spirit B)

190 cm. Lekker!
Met dekmast op 10 cm dek en mastvoet, en de doorgestoken mastvoet 40 cm onder water.
Maakt 190 + 10 + 40 = 240.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote mast liften met dubbele zalingen 09 okt 2025 10:32 #1654469

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 788
Hier een schets over het hijsen van een mast met dubbele zalingen.
1 gooi vanaf het voordek een lijn over de eerste zaling. Blijf binnen de D2 stagen.
2 gooi de lijn vanaf het achterdek terug over de andere boeg.
3 haal beide einden van de lijn door de strop.
4 zet de lijn met een einde vast aan de voet van de mast.
5 hijs de strop en vier zonodig het andere einden van de lijn.
6 stop hiermee tot de strop en de lus in de lijn zo hoog mogelijk onder de D2's zitten.
7 zet het andere einde van de lijn vast.

De lijn ligt dus om de mast. De strop ligt ervoor. De mast hangt straks aan de lijn, niet aan de strop. De lijn komt niet zo hood dat je de mast aan de D2's oprijst.

Deze methode is alleen geschikt om de mast van de boot te halen. Niet om haar erop te zetten. Daarvoor heb je de van Dinten variant nodig. Die heeft een extra lijn om de strop naar beneden te trekken na het plaatsen van de mast.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote mast liften met dubbele zalingen 09 okt 2025 10:45 #1654474

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8275
Normaal had ik gezegd ik kom wel even langs (lig bij dezelfde vereniging), maar ben helaas deze zaterdag verhinderd.
Maar: er zijn komende zaterdag vast meer mensen die hun mast eraf willen halen, de boten gaan immers over ene paar weken te winterstalling in. Daar zitten dan ook wel wat ervaren mensen bij die (over het algemeen) altijd bereid zijn even te helpen.

Ik ben er zondag trouwens wel, maar hoop dat je tegen die tijd te mast er wel af hebt ;)

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote mast liften met dubbele zalingen 09 okt 2025 10:46 #1654475

Van Dinten? Als in Erik v. D.?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote mast liften met dubbele zalingen 09 okt 2025 10:59 #1654480

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4952
Baasklusje schreef :
holtere schreef :
De normale deck-stepped mast is ca 240 cm korter.

Super stahoogte in een Spirit B)

190 cm. Lekker!
Met dekmast op 10 cm dek en mastvoet, en de doorgestoken mastvoet 40 cm onder water.
Maakt 190 + 10 + 40 = 240.

Voor de verwarring:
TS heeft de mast OP het dek staan..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote mast liften met dubbele zalingen 09 okt 2025 11:13 #1654485

holtere schreef :
Laatste opmerking. Zet de strop hoog genoeg. Een mast moet mooi rechtop blijven hangen ook terwijl je de rolfok over de railing tilt anders heb je 5 handen meer nodig. Het is een sprookje dat de mast onderin zwaarder is ;)

Dit is de situatie:
Met een voorstag zal het meevallen maar een roller is zwaar!



Het hangt er vanaf

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grote mast liften met dubbele zalingen 09 okt 2025 11:36 #1654491

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 788
AndreAzuree schreef :
Van Dinten? Als in Erik v. D.?
Ja

Ik ben overigens ook op de haven zaterdag. Maar ik ga ook een stuk zeilen.
Laatst bewerkt: 09 okt 2025 11:46 door Aswin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl