Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Beste zonwering met een korte giek

Beste zonwering met een korte giek 23 juni 2026 06:29 #1690135

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5256
De giek van onze boot komt niet (nauwelijks) boven de kuip, dus een zonnescherm over de giek (wat mij ideaal zou lijken) heeft niet zo veel zin.

Wij willen het koel hebben in de kuip en zoeken een mogelijkheid om het daar koel te krijgen.

Welke alternatieven zijn er? en hoe bevallen die? Ik kijk nu naar zo'n driehoek die je op kan hijsen. Bevalt dat goed?

Ook de parasolhouders op de lier zijn een optie, als zie ik nooit welke parasol je daar dan op zet.

Ik hoor heel graag wat jullie doen en hoe dat bevalt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste zonwering met een korte giek 23 juni 2026 06:51 #1690137

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5797
Wij hebben een tentdoek die in de jaren 60 over de kuip van de toenmalige boot gespannen kon worden. Was als zonnetent van heel dun doek bedoeld en nu 60 jaar verder wil het maar niet kapot gaan.
Het is vierkantig en ik hijs het midden van een zijde met de spinnakerval.
We spannen dan het doek breed uit waarbij we ernaar streven het oppervlak loodrecht op de zonnestralen te krijgen.
Met het draaien van de zon draaien we het doek mee.
Na 14:00 hoeft dat maar een keer meestal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste zonwering met een korte giek 23 juni 2026 07:26 #1690140

Ik gebruik daarvoor mijn stormfokje. Verder met dezelfde techniek als waterblok. Hoewel ik vaak de grootzeilval gebruik
Optima 101
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste zonwering met een korte giek 23 juni 2026 08:11 #1690150

  • bereboot
  • bereboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 76
Driehoekig zeil in de blokker gekocht. Doet al 5 jaar dienst
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste zonwering met een korte giek 23 juni 2026 08:30 #1690155

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1003
Bimini. Fijn hoor!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste zonwering met een korte giek 23 juni 2026 08:54 #1690156

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8558
Wij hebben zoiets:
www.obelink.nl/platinum-coolfi...aduwdoek-700123.html
En die draait gedurende de dag met de zon mee om de kuip. (Ondanks een redelijk lange giek die we in de haven naar het gangboord trekken)
Laatst bewerkt: 23 juni 2026 08:58 door Koezt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste zonwering met een korte giek 23 juni 2026 08:59 #1690157

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8527
Hier zo'n blue performance tentje een keer op de kop getikt en dat werkt tegen de verwachting in best wel goed. Met een paar lijntjes aardig te stellen. Best prijzig als je het vergelijkt met een tentje maar ze staan ook op marktplaats.

Ze zijn in verschillende maten te krijgen, ik weet eigenlijk niet meer welke wij hebben.

Laatst bewerkt: 23 juni 2026 09:02 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste zonwering met een korte giek 23 juni 2026 09:01 #1690158

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5256
FAL schreef :
Bimini. Fijn hoor!

Gaan we zeker eens naar kijken!
Maar ik ben voor nu op zoek naar oplossing die snel toe te passen is. Op ben nu op zoek naar een zaak die het grote driehoekige zeil van Blue Performance op voorraad heeft in de buurt van Alkmaar. Bootschappen en Atelante alvast niet.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste zonwering met een korte giek 23 juni 2026 09:11 #1690160

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8307
Philip schreef :
Hier zo'n blue performance tentje een keer op de kop getikt en dat werkt tegen de verwachting in best wel goed. Met een paar lijntjes aardig te stellen. Best prijzig als je het vergelijkt met een tentje maar ze staan ook op marktplaats.

Ze zijn in verschillende maten te krijgen, ik weet eigenlijk niet meer welke wij hebben.


Hier ook de blue perfomance tent en erg tevreden mee. 1 keer een uitgave, maar die vergeet je snel als je lekker in de schaduw zit!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste zonwering met een korte giek 23 juni 2026 09:57 #1690167

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30054
Philip schreef :
Hier zo'n blue performance tentje een keer op de kop getikt en dat werkt tegen de verwachting in best wel goed. Met een paar lijntjes aardig te stellen. Best prijzig als je het vergelijkt met een tentje maar ze staan ook op marktplaats.

Vinden we dit het ultieme zonnescherm?
Schermt alleen het midden van de kuip af en dan nog alleen bij de hoogste zonnestand. Na een uur of twee moet iedereen aan één kant van de kuip gaan zitten en na een uur of vijf zit je nergens meer ècht in de schaduw. Maatje 'giant' (1800x1800 mm zou redelijk kunnen werken, als je hem niet te hoog hangt, maar dat kost je dan € 280,-

Iets improviseren met een willekeurig stuk doek werkt vaak beter en is flexibeler.
Zoiets bijvoorbeeld: www.hornbach.nl/p/schaduwdoek-...200x300-cm/12599209/
Laatst bewerkt: 23 juni 2026 10:28 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste zonwering met een korte giek 23 juni 2026 10:00 #1690169

Bert65 schreef :
De giek van onze boot komt niet (nauwelijks) boven de kuip, dus een zonnescherm over de giek (wat mij ideaal zou lijken) heeft niet zo veel zin.

Je kunt toch een touwtje spannen tussen giek en achterstag? Of heeft je boot geen achterstag?

Ik zou het, zoals Wadloper zegt, flexibel houden. Dan kun je alle kanten op, alleen schaduw maken waar het nodig is, het zeiltje opnieuw afstellen als de zon draait. Zorg vooral dat je geen "tent" maakt: Schaduw zonder ventilatie creëren is van de regen in de drup.
Laatst bewerkt: 23 juni 2026 10:03 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste zonwering met een korte giek 23 juni 2026 10:03 #1690170

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30054
Nachtvlinder schreef :
Bert65 schreef :
De giek van onze boot komt niet (nauwelijks) boven de kuip, dus een zonnescherm over de giek (wat mij ideaal zou lijken) heeft niet zo veel zin.

Je kunt toch een touwtje spannen tussen giek en achterstag? Of heeft je boot geen achterstag?

Dat is het eerste waar ik aan dacht.
En Bert heeft vast een rodkicker, dus waarschijnlijk zit er niet eens een kraanlijn in de weg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste zonwering met een korte giek 23 juni 2026 10:21 #1690173

Oja: kraanlijn is wel een punt wellicht.

Mijn kleedje heeft daarom een inkeping in het midden, die je van voren af langs de kraanlijn schuift naar het achterstag. "Verlenglijntje vanaf de giek" heb ik niet eens. Dichtknopen door een lijntje om de achterstag door 2 ogen te knopen en opspannen richting mast. Meestal vouw ik de BB of SB helft terug over de giek naar de zonzijde; bij regen symmetsich opspannen naar de railing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste zonwering met een korte giek 23 juni 2026 10:27 #1690174

Op mijn dehler had ik diverse blue performance schermen (bij de boot gekregen destijds (maar helaas ook weer mee verkocht). Het doek werkt goed warmte reflecterend. Dat is wel een plus.. maar verder is het belangrijk dat de warme lucht op kan stijgen. Dat paraplu scherm dat je ophijst kun je aan de hoeken met lijntjes mooi richten naar de zon. Eerder ook met een simpele tarp uit de campingshop wat gedaan. Werkt ook prima
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “TuTu” voor de funracing en nu de SO 36i Performance “Anilla” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste zonwering met een korte giek 23 juni 2026 10:31 #1690176

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17597
Wadloper schreef :
Maatje 'giant' (1800x1800 mm zou redelijk kunnen werken, als je hem niet te hoog hangt, maar dat kost je dan € 280,-

Wij hebben twee van die dingen. Die we aan elkaar kunnen ritsen. In mijn herinnering waren ze niet zo duur. Ongeveer de helft. Maar ondanks dat zou ik ze niet meer kopen. Ze kunnen geen zuchtje wind hebben. Stokjes zijn een drama. En ondanks dat ik er maar de helft voor betaald heb behoorlijk duur.
Fake it till you make it
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste zonwering met een korte giek 23 juni 2026 10:31 #1690177

Het fijne van de blue performance. Is nu juist dat die zich met de zijlijnen alle kanten op laat dirigeren o dat je hem ook schuin kunt plaatsen als de on laer komt. Dankzij de balijnen kan het ook nog wat wind hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste zonwering met een korte giek 23 juni 2026 12:59 #1690192

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8307
Wadloper schreef :
Philip schreef :
Hier zo'n blue performance tentje een keer op de kop getikt en dat werkt tegen de verwachting in best wel goed. Met een paar lijntjes aardig te stellen. Best prijzig als je het vergelijkt met een tentje maar ze staan ook op marktplaats.

Vinden we dit het ultieme zonnescherm?
Schermt alleen het midden van de kuip af en dan nog alleen bij de hoogste zonnestand. Na een uur of twee moet iedereen aan één kant van de kuip gaan zitten en na een uur of vijf zit je nergens meer ècht in de schaduw. Maatje 'giant' (1800x1800 mm zou redelijk kunnen werken, als je hem niet te hoog hangt, maar dat kost je dan € 280,-

Iets improviseren met een willekeurig stuk doek werkt vaak beter en is flexibeler.
Zoiets bijvoorbeeld: www.hornbach.nl/p/schaduwdoek-...200x300-cm/12599209/

Nee. Weer een mening zonder ervaring.
Juist doordat je hem aan een val of kraanlijn hijst kan je hem daarna met de bijbehorende lijntjes (vanaf de hoeken in elke hoek hange die je wilt. wij hebben hem ook vaak bijna rechtop in het gangboord staan zodat wel de hele kuip in de schaduw is, maar er vaak nog wel wat wind langs waait.

Daarnaast is hij ook warmtewerend door de reflecterende stof.

Voor mij is het iig indd de ideale (wegneembare) oplossing!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste zonwering met een korte giek 23 juni 2026 13:27 #1690196

Voor mij is de blue performance ook een ideaal zonnetentje!
Mijn spirit 32 heeft een hele korte giek die bijna niet de kuip in komt dus met de kraanlijn en reguleerlijntjes ideaal in elke hoogte/positie/hoek te zetten.
Ik heb trouwens de Large-uitvoering, 2e hands aangeschaft, dan is de prijs best te doen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste zonwering met een korte giek 23 juni 2026 13:41 #1690198

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5079
Bij aanschaf nieuw grootzeil stuk licht dacron zeildoek van de zeilmaker gekregen. Daar driehoekige vorm van genaaid met op alle hoeken en daartussen lussen voor elastieken. We hijsen het ding aan de grootzeilval en spannen de onderhoeken op waarbij we ruimte overlaten zodat de wind er onderdoor kan. Dubbele achterstag werkt prima om zonwering omheen te leiden (maximale ruimte in de kuip). Het ding is licht, vouwt lekker klein op en past altijd wel ergens in een holle ruimte van de boot.

Voor de elastieken gebruiken we deze zeilbinderklemmen, zodat het verstellen (met de zon mee draaien) eenvoudig gaat.




Laatst bewerkt: 23 juni 2026 13:57 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste zonwering met een korte giek 23 juni 2026 13:44 #1690199

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30054
trotti schreef :
Wadloper schreef :
Philip schreef :
Hier zo'n blue performance tentje een keer op de kop getikt en dat werkt tegen de verwachting in best wel goed. Met een paar lijntjes aardig te stellen. Best prijzig als je het vergelijkt met een tentje maar ze staan ook op marktplaats.

Vinden we dit het ultieme zonnescherm?
Schermt alleen het midden van de kuip af en dan nog alleen bij de hoogste zonnestand. Na een uur of twee moet iedereen aan één kant van de kuip gaan zitten en na een uur of vijf zit je nergens meer ècht in de schaduw. Maatje 'giant' (1800x1800 mm zou redelijk kunnen werken, als je hem niet te hoog hangt, maar dat kost je dan € 280,-

Iets improviseren met een willekeurig stuk doek werkt vaak beter en is flexibeler.
Zoiets bijvoorbeeld: www.hornbach.nl/p/schaduwdoek-...200x300-cm/12599209/

Nee. Weer een mening zonder ervaring.
Juist doordat je hem aan een val of kraanlijn hijst kan je hem daarna met de bijbehorende lijntjes (vanaf de hoeken in elke hoek hange die je wilt. wij hebben hem ook vaak bijna rechtop in het gangboord staan zodat wel de hele kuip in de schaduw is, maar er vaak nog wel wat wind langs waait.

Daarnaast is hij ook warmtewerend door de reflecterende stof.

Voor mij is het iig indd de ideale (wegneembare) oplossing!

Nou, mooi; dan valt het erg mee. Mag ook wel, voor dat geld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste zonwering met een korte giek 23 juni 2026 14:13 #1690204

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5256
@Hans, heel mooi gedaan. Ik ben wat luier dus heb gewoon de driehoek (de grote) van Blue Performance besteld.

De parasol die je op kan hangen heb ik al, helaas de kleine maat, dus de hoeveelheid schaduw is niet heel indrukwekkend. Hij is wel op allerlei manieren op te hangen, dat dan weer wel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste zonwering met een korte giek 23 juni 2026 14:31 #1690209

Een korte giek met een touwtje achteraan naar de hekstag is net een lange giek :woohoo:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste zonwering met een korte giek 23 juni 2026 15:07 #1690210

  • Tilikum
  • Tilikum's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 417
Deze heb ik ooit eens bij de (toen nog bestaande) watersportzaak in Volendam gekocht. De parasol staat met een voetje op de bodem en de 4 hoeken zitten vast. Ideaal te stellen. Top aankoop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste zonwering met een korte giek 23 juni 2026 16:43 #1690225

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6154
Die blue performance giant is redelijk ideaal. Om het helemaal goed te maken heb ik wat lange stroken gemaakt van een soort verduisteringsstof die aan de drie D ringen kunnen worden geknoopt en aan de onderkant aan de railing.

Punt is dat het knopen aan de D ringen nog een strook licht doorlaat dus de volgende uitvoering zal eerst lusjes krijgen die aan de zonnetent zelf worden genaaid en daar dan de flappen asn vast.
Beetje pielen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beste zonwering met een korte giek 23 juni 2026 22:02 #1690270

Met tegenzin geef ik toe dat die blue performance een topding is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.198 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl