Mijn GPS antenne voor de AIS transponder (een ouder type AC-Marine met TNC aansluiting) hangt onder het stuurboord gangboord, dat is slechts 25cm breed.
Nou was het maandag op het Markermeer/IJsselmeer nogal winderig.
Op de hellingshoekmeter zeker 15 tot 20 grd schuin, met bakboord op of net onder het water.
Hoog aan de wind ook, dus ook veel beweging in de lengteas.
Dan valt mijn signaal schijnbaar weg; geen AIS, de positie kon blijkbaar niet bepaald worden.
Af en toe pakte hij een positie, over afstand van ong. 10Nm maar 2 x.
Scherp over stuurboord was het geen probleem.
Moet de antenne dus toch midscheeps, bv op de hekstoel of gemonteerd midden op het garagedak?