Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Plaatsing GPS antenne (AIS)

Plaatsing GPS antenne (AIS) 26 juni 2026 09:31 #1690597

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1921
Mijn GPS antenne voor de AIS transponder (een ouder type AC-Marine met TNC aansluiting) hangt onder het stuurboord gangboord, dat is slechts 25cm breed.
Nou was het maandag op het Markermeer/IJsselmeer nogal winderig.
Op de hellingshoekmeter zeker 15 tot 20 grd schuin, met bakboord op of net onder het water.
Hoog aan de wind ook, dus ook veel beweging in de lengteas.

Dan valt mijn signaal schijnbaar weg; geen AIS, de positie kon blijkbaar niet bepaald worden.
Af en toe pakte hij een positie, over afstand van ong. 10Nm maar 2 x.
Scherp over stuurboord was het geen probleem.
Moet de antenne dus toch midscheeps, bv op de hekstoel of gemonteerd midden op het garagedak?
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Laatst bewerkt: 26 juni 2026 09:32 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaatsing GPS antenne (AIS) 26 juni 2026 14:39 #1690648

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32547
Vrij zicht op de hemelsfeer, dat is i.i.g. niet onder water ;)

p.s. AC antenne heeft nooit GPS antennes gemaakt met TNC, wel met FME en nu met SMA.
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaatsing GPS antenne (AIS) 26 juni 2026 14:47 #1690649

  • Unster
  • Unster's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 487
Ik vind het vrij bijzonder dat het aan de hoge kant wegvalt. Zou eerst eens kijken of het aan de plek op het Markermeer ligt? Danwel of er dan iets van een kabel onder spanning komt te staan, bv doordat er wat tegen aan ligt onder die helling. Het kan natuurlijk dat er iets in je romp onder die heling het signaal meer tegenhoudt, maar zo groot was de helling ook niet. Zou eerst elders zoeken.

Of je antenne zit zo dat ie standaard al op zij kijkt ipv naar boven?
Laatst bewerkt: 26 juni 2026 14:49 door Unster.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaatsing GPS antenne (AIS) 26 juni 2026 15:31 #1690650

Het klinkt sowieso niet goed. Je bereik zal ook onder omstandigheden dat de boot rechtop vaart niet heel groot zijn zowel qua ontvangst als qua zenden. Er zal dan niet veel nodig zijn om het te laten wegvallen. Overkomend water wellicht ook en factor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Plaatsing GPS antenne (AIS) 26 juni 2026 15:34 #1690653

Herman Hartman schreef :
Het klinkt sowieso niet goed. Je bereik zal ook onder omstandigheden dat de boot rechtop vaart niet heel groot zijn zowel qua ontvangst als qua zenden. Er zal dan niet veel nodig zijn om het te laten wegvallen. Overkomend water wellicht ook en factor.
Het gaat hier over de gps antenne. Dus van zenden is geen sprake.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.113 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl