Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: schema voorstel. Draaddikte? Aan/uit schakelaars?

schema voorstel. Draaddikte? Aan/uit schakelaars? 07 dec 2009 18:45 #102933

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2117
Hierbij mijn idee voor het vernieuwen van mijn electrische aansluitingen van accu naar motor en boordnet.
Zie plaatje
Zijn er kritische opmerkingen?
Verder heb ik de volgende vragen:

1) De lengte van de hier getoonde draden is maximaal ca 2 meter. Die van het boordnet ca 4 meter
Ik moet nu de draaddiktes bepalen. Ik weet de formule hiervoor. Ik weet echter niet hoeveel stroom ik moet meenemen in de berekening van de verschillende draden.
Kunnen jullie mij helpen?

Ik neem aan dat de draden van de accu naar de alternator cq de startmotor behoorlijk dik moeten zijn. De draden naar het (Bosch) schakelrelais zijn vrij dun (2 echt dun op 85 en 86 en 2 ietsje dikker op 87 en 30) omdat de aansluitklemmen slechts een beperkte draaddikte mogelijk maken volgens mij.
Op het relais staat bijv 75A. Dat komt inderdaad neer op een draad van ca 3mm2 volgens de excel file gedownload van deze site. Dat lijkt mij erg weinig? Is zo'n relais beveiligd tegen overbelasting eigenlijk tgv vereffeningstroom?
Klopt het dat naar zo'n relais dus slechts 75 A te rekenen is?
Welke stroomsterkte moet ik eigenlijk rekenen tussen laadstroomlampje en alternator?
Idem van Alternator naar aansluiting 30 van relais en van aansluiting 30 naar service accu? (dit zijn nu dus ook draden van redelijk bescheiden dikte)
(Ik weet niet wat de alternator is, de motor is een Yanmar 2g)

2) Ik heb nu continue op de service accu de Ctek acculader aangesloten. Heb ik nu kans op 'lekstroom' oid wanneer er geen walstroom aangesloten is?

3) Ik wil hoofschakelaars aansluiten. Kan ik volstaan met schakelaars tussen startaccu en starter en tussen service accu en boordnet?
Kan ik eventueel in plaats daarvan een off,1,2 schakelaar vóór de startmotor plaatsen en daarop zowel de serviceaccu (op 2) en de startaccu op 1 aansluiten? Ik kan dan starten met de service accu als dat nodig is (door schakelaar op 2 te zetten)
Elders gaf Free bird al aan dat dit ook met startkabels kan, maar mijn accus zijn daarvoor te diep en ver weggeborgen.

Wel erg veel vragen zo. Ik hoop dat jullie er uit komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:schema voorstel. Draaddikte? Aan/uit schakelaars? 07 dec 2009 20:48 #102960

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2495
Op het eerste gezicht zie ik geen fouten in het schema.

Die 75 a van het relais betekent wat hij max mag hebben , dus als je alternator dat niet over schrijd is het goed

Als je een schakelaar tussen startmotor en accu 1 zet en een tussen accu 2 maar dan de lader erop laten.
Die andere schakelaar ( zo een grote ronde ) hoeft nu niet , want je kunt met het scheiding's relais ook doen.
Een klein schakelaartje met een draad ik geloof op nummer 86 kun je de accu's parallel zetten.
Laatst bewerkt: 07 dec 2009 20:59 door TonDini.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:schema voorstel. Draaddikte? Aan/uit schakelaars? 07 dec 2009 21:19 #102970

tondini schrijft:
........Een klein schakelaartje met een draad ik geloof op nummer 86 kun je de accu's parallel zetten.
Daar heb ik ook even over gedacht, als de startaccu het niet doet zet je de andere accu parallel. Maar dat heeft een nadeel, de volle accu gaat dan de lege opladen en dat wil je niet.

Als de accu's te ver uit elkaar staan voor startkabels, leg dan één dikke kabel tussen de twee accu's, aan de huishoudaccu reeds aangesloten op de plus en aan de andere kant zo'n klem, heb je hetzelfde idee in noodgevallen, maar kan je eerst de min van de startaccu loshalen voordat je die "startkabel aansluit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:schema voorstel. Draaddikte? Aan/uit schakelaars? 07 dec 2009 23:16 #103021

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2117
Hi Tondini en Free Bird,
Bedankt voor jullie bijdrage!
Ik snap eigenlijk niet helemaal wat jullie aandragen als oplossing, maar hier zie je het schema met de 1,2,off schakelaar zoals ik dacht. Volgens mij staat deze altijd op 1 als je vaart, op off als je in de haven ligt en op 2 als de startaccu helemaal leeg staat.
Er is nu toch geen vereffeningstroom of wel?

@ Free Bird: Startkabels gaat echt niet bij mij. Ik moet de hele kuipbodem verwijderen om bij de accu's te komen. Dat doe je niet bij een zware golfslag of behoorlijke wind.

Kunnen jullie me ook nog wat advies geven tav de kabel dikte van de verschillende kabels?

Bij voorbaat dank!

Pieter
Laatst bewerkt: 07 dec 2009 23:20 door pieter2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:schema voorstel. Draaddikte? Aan/uit schakelaars? 07 dec 2009 23:36 #103027

Ja, zo kan het. Ik weet niet of er schakelaars zijn 1,2,off. Ik ken ze wel met ook nog een 'Both' stand, en dat wil je niet want dan gaat die vereffeningsstroom lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:schema voorstel. Draaddikte? Aan/uit schakelaar 08 dec 2009 08:06 #103058

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1607
75A lengte 2 plus 2 is 4 meter (heen en weer dus)
bij 3% spanningsverlies 21 mm2
bij 10% spanningsverlies 8 mm2

je schrijft niks over stroomverbruik aan paneel

bij 12 volt is 10% spanningsverlies dus 1,2V, dus van de 12V blijft 10,8V over.

De lengtes zijn kritisch in deze.
Eigenlijk moet je voor elke kabel die je in de boot trekt de afzonderlijke lengte lengte van bijbehorende verbruiker tot accu nemen (en dan keer 2 natuurlijk) en dan voor het desbetreffende amperage de dikte van die leiding bepalen.
En dan kan je ook voor elke verbuiker apart bepalen of je 3% of 10% acceptabel vindt of niet.

Pak een plattegrond van de boot, teken met kleurtjes de leidingen er ruwweg in en bepaal, rekening houdend met hoogteverschillen (die zie je niet op een plattegrond) de individuele leidinglengtes.
Nummer de leidingen en zet ze netjes in een spreadsheet. De formule voor de draaddiktebepaling zet je in het spreadsheet, de maakt een tabelletje voor de draaddiktes en doorsneden, en het spreadsheet rekent het automatisch uit.

Dan resteert nog de bepaling van de zekeringwaarde voor elke draad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:schema voorstel. Draaddikte? Aan/uit schakelaar 08 dec 2009 08:39 #103064

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2495
Hoofdschakelaar 1 is goed maar daar waar je 1 , 2 off hebt staan , ook de zelfde als op hoofdschakelaar 1 .


dat relais van Bos kun je het parallel mee zetten

Nog even over de draad soort en dikte.
Tussen de accu's onderling altijd de dikke draad ( net als in de auto ) nemen.
En van de accu's naar het bedieningspaneel redelijk dik
en dan het belangrijkste nooit goedkoop draad wat in huis zit de massieve.
Maar altijd het soepele draad.
Laatst bewerkt: 08 dec 2009 08:47 door TonDini.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:schema voorstel. Draaddikte? Aan/uit schakelaar 08 dec 2009 08:56 #103067

tondini schrijft:
Hoofdschakelaar 1 is goed maar daar waar je 1 , 2 off hebt staan , ook de zelfde als op hoofdschakelaar 1 ....dat relais van Bos kun je het parallel mee zetten

Nee dus, NIET parallel zetten, niet met een schakelaar en niet met het relais als de motor nog niet loopt.

Het scheidingsrelais doet dat ALLEEN als de alternator voldoende spanning heeft en dus stroom levert om de accu's op te laden en dan gaat er dus geen vereffeningsstroom lopen. Doe je dat als de alternator niet draait, bij het starten dus, dan gaat het niet goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:schema voorstel. Draaddikte? Aan/uit schakelaar 08 dec 2009 09:10 #103071

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2495
Ik bedoel als hij het zo maakt ,de zaak alleen parallel gaat als de motor loopt.
Maar als hij zijn start accu leeg heeft kan hij met het relais de zaak even koppelen om de motor te starten.
En als hij het dan heel mooi wil doen ook nog een hoofdschakelaar tussen de min bij de start accu
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:schema voorstel. Draaddikte? Aan/uit schakelaar 08 dec 2009 10:05 #103083

tondini schrijft:
...Maar als hij zijn start accu leeg heeft kan hij met het relais de zaak even koppelen om de motor te starten....
Dat moet dus juist niet als de motor stil staat. Met de omschakelaar wordt de motor gestart met de huishoudaccu.

Nu zijn de meeste omschakelaars voorzien van een "Both" stand dus het kan dan wel, maar aan te bevelen is het niet.

Als je een auto start met startkabels naar een andere auto moet je ook de motor van de 'start-auto' laten draaien, om dezelfede reden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:schema voorstel. Draaddikte? Aan/uit schakelaar 08 dec 2009 10:31 #103085

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2495
ik praat helemaal niet over een "Both" schakelaar
alleen over een hooftschakelaar met een sleutel die er uit kan

en daar 3 stuks van
deze

Laatst bewerkt: 08 dec 2009 10:36 door TonDini.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:schema voorstel. Draaddikte? Aan/uit schakelaar 08 dec 2009 11:35 #103098

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Wat een gedoe met al die schakelaars. Wat te denken van een simpel setje startkabels??? :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:schema voorstel. Draaddikte? Aan/uit schakelaar 08 dec 2009 11:37 #103099

Omdat een plaatje meer zegt dan 1000 woorden:


De 'nood' schakelaar alleen gebruiken als de 'hoofdschakelaar motor' uit staat.

De walstroomlader(s) rechtstreeks op de accu, kan je de boot spanningsvrij maken en toch de accu's opladen (door de week b.v. als ie in de haven ligt).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:schema voorstel. Draaddikte? Aan/uit schakelaar 08 dec 2009 11:38 #103100

sigdock schrijft:
Wat een gedoe met al die schakelaars. Wat te denken van een simpel setje startkabels??? :P
Dat is een gepasseerd station :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:schema voorstel. Draaddikte? Aan/uit schakelaar 08 dec 2009 11:58 #103104

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2495
Free bird
dit is ook goed maar nu moet er nog een hoofdschakelaar tussen de startaccu en de massa.
Dan kun je gerust starten op accu 2 zonder dat er een stroom gaat lopen tussen de accu's.
Waar jij zo bang voor bent.

Nee is niet nodig bij nader inzien
Laatst bewerkt: 08 dec 2009 12:00 door TonDini.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:schema voorstel. Draaddikte? Aan/uit schakelaar 08 dec 2009 12:18 #103107

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7837
Wat ik heb gedaan is zo'n 1-2-off-both schakelaar waarvan ik de both functie er uit gehaald heb door aan de binnekant een plaatje te verwijderen. Je vervangt dan de schakelaars naar de motor toe in het schema van free bird door deze. Je wisselt met de schakelaar dan tussen de twee accu's en Off. Op deze manier kun je het niet fout doen, parallel schakelen gaat dan niet. (in free birds schema wel als de nood schakelaar en de normale schakelaar van de motor beide aan staan). Niet dat dit meteen een ramp is maar bij een nood situatie heb ik de boel het liefst fool proof.

Let op: niet doen als het laden van de accu's alleen via deze schakelaar loopt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:schema voorstel. Draaddikte? Aan/uit schakelaar 08 dec 2009 12:29 #103112

Kijk dat is leuke info. Ik heb die schakelaar niet dus ik wist niet of het mogelijk was om die stand te blokkeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:schema voorstel. Draaddikte? Aan/uit schakelaar 08 dec 2009 12:30 #103113

tondini schrijft:
...Nee is niet nodig bij nader inzien

Uiteindelijk komen we er wel :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:schema voorstel. Draaddikte? Aan/uit schakelaar 08 dec 2009 12:32 #103114

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7837
Free Bird schrijft:
Kijk dat is leuke info. Ik heb die schakelaar niet dus ik wist niet of het mogelijk was om die stand te blokkeren.
Dat zal ook wel per expemplaar afhangen, die ik hier heb liggen is een redelijk oude met vastgeschroefde plaatjes binnen die makkelijk los te schroeven en te verbouwen zijn. Of dat met alle nieuwe dingen ook zo is..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:schema voorstel. Draaddikte? Aan/uit schakelaar 08 dec 2009 19:36 #103223

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2117
Tjonge Tjonge,
Mannen geweldig!
Ben ik een dagje naar mn werk en staat er een paar pagina's zeer zinvolle antwoorden op mijn vraag. Ik ben echt diep onder de indruk!
Allen heel hartelijk dank. Ik zal nog rapporteren wanneer alles af is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.293 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl