Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Aflezen stroomverbruik en laadstroom

Aflezen stroomverbruik en laadstroom 12 jan 2010 19:14 #109046

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8494
Nasa heeft een betaalbaar speeltje dat op het eerste gezicht het stroomverbruik alsook de laadstroom in het oog kan houden.
Iemand ervaringen?
Andere suggesties?

http://www.yachtbits.com/nasa/bm_1_compact_battery_monitor_12vdc.php
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aflezen stroomverbruik en laadstroom 12 jan 2010 19:30 #109053

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
wat denk je van deze?

www.bootland.nl/nasa-clipper-b...ry-monitor-bm-1.html


Deze is nu 1 jaar in mijn zeiljacht ingebouwd en werkt zoals aan gegeven.
Ik monitor mijn licht accu's.


groet jaap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aflezen stroomverbruik en laadstroom 12 jan 2010 20:20 #109064

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7074
Hoi Ilex,

Ik heb de Nasa BM1 nu een jaar aan boord en ben er zeer tevreden over. Sinds de installatie heb ik nooit meer last gehad van te ver ontladen accu's, je kunt keurig zien wat de lading is en hoelang je (bij huidige stroomgebruik) nog vooruit kunt. Daarnaast ben ik door de meter ook een lekstroom van 0,2A op het spoor gekomen.
(da's eigenlijk minder leuk, want ik moet nu een deel van mijn electra opnieuw trekken...).

Ik zou er kortom niet meer zonder willen.

En voor de snelle beslisser: de BM1 is via de Nasa inkoop actie te bestellen voor €95 euro, da's toch mooi 40 euri's minder dan bootland! Moet je wel uiterlijk komende zondag beslist en betaald hebben.

Groetjes Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aflezen stroomverbruik en laadstroom 12 jan 2010 20:21 #109065

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Dat zijn wel handige dingetjes, maar dat werkt bij mijn niet.
In de loop der tijd zijn er meerdere accu's bij gekomen.
In totaal nu 4 stuks.
Nu kan ik wel het een en ander veranderen maar om mijn boot weer een keer
op zijn kop zetten doe ik niet meer. :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aflezen stroomverbruik en laadstroom 12 jan 2010 21:15 #109081

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7074
tondini schrijft:
Dat zijn wel handige dingetjes, maar dat werkt bij mijn niet.
In de loop der tijd zijn er meerdere accu's bij gekomen.
In totaal nu 4 stuks.
Nu kan ik wel het een en ander veranderen maar om mijn boot weer een keer
op zijn kop zetten doe ik niet meer. :silly:

Hoi Ton,

Hangt er vanaf of het wel of niet werkt. Als je de accu's parallel hebt staan kan je één battery monitor gebruiken. Als je ze apart schakelt en laadt zou je per accu moeten en is het niet echt doenlijk.

Ik heb voor mijn service accu de monitor, de start accu is minder nodig omdat die altijd vol zou moeten zijn en alleen belast wordt bij starten, niet continu.

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aflezen stroomverbruik en laadstroom 12 jan 2010 21:41 #109087

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Bij mijn gaat met het laden de hele zaak parallel.
Maar als er niet geladen word is iedere accu apart en neem ik stroom door middel van een schakelaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aflezen stroomverbruik en laadstroom 12 jan 2010 22:18 #109103

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3452
Dan zet je de monitor toch gewoon achter de keuzeschakelaar. Dan kontroleer je de accu die op dat moment in gebruik is.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aflezen stroomverbruik en laadstroom 13 jan 2010 06:00 #109129

zeekraal schrijft:
Dan zet je de monitor toch gewoon achter de keuzeschakelaar. Dan kontroleer je de accu die op dat moment in gebruik is.
Dan kan je alleen de stroom en spanning aflezen. De meter kan dan niet bijhouden hoeveel er nog in de accu zit want daarvoor moet hij het verbruik en de lading bijhouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aflezen stroomverbruik en laadstroom 13 jan 2010 10:59 #109166

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8494
En voor de snelle beslisser: de BM1 is via de Nasa inkoop actie te bestellen voor €95 euro

Moet je weten dat ik daar nog niet eens op gelet heb :blush: :blush:

Als ik het goed lees zijn ze alleen geschikt voor acid-batteries.
Ik heb er eentjes dat ik in alle richtingen mag monteren dus dat zal wel iets anders zijn zeker?
Is er eentje van Optima (Blue Top). De andere zijn geloof ik acidjes.
Laatst bewerkt: 13 jan 2010 11:08 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aflezen stroomverbruik en laadstroom 13 jan 2010 17:18 #109237

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3452
Free Bird schrijft:
zeekraal schrijft:
Dan zet je de monitor toch gewoon achter de keuzeschakelaar. Dan kontroleer je de accu die op dat moment in gebruik is.
Dan kan je alleen de stroom en spanning aflezen. De meter kan dan niet bijhouden hoeveel er nog in de accu zit want daarvoor moet hij het verbruik en de lading bijhouden.
Klopt! Heb de specificatie niet goed gelezen. Dacht dat het een gewone spanning/stroommeter was. In dit geval gaat de monitor de ladingstoestanden van de diverse accu's door elkaar gooien.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 13 jan 2010 17:21 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aflezen stroomverbruik en laadstroom 13 jan 2010 19:11 #109266

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Als je regelmatig van accu wisselt kan je de BM1 in de voedende kant monteren naar het bedienings paneel.
Orgineel moet de 100 ampere shunt gemonteerd worden in de min ader of kabel.
De shunt vind ik persoonlijk niet robuust genoeg om in de accu min kabels te monteren.
Bij mij zijn de accu kabels zwaar over gedimsioneerd.
Dus word het toch al moeilijk.
Als er toch een spanning bewaking nodig is?
Er zijn van de bekende merken acculaders voor de watersport ook diverse bewakingen.

Ik persoonlijk heb liever een audio geluid en na een bepaalde tijd afschakeling voor overspanning en onderspanning.
Er Is een mooi apparaat op de markt en op allerlei manieren in te stellen.
Alleen audio alarm of afschakelen of gecombineerd.

Ter Verduidelijken zie onderste link

www.victronenergy.nl/upload/do...PR40_60_200-M-ML.pdf

Groet jaap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aflezen stroomverbruik en laadstroom 13 jan 2010 20:32 #109285

dehler schrijft:
...De shunt vind ik persoonlijk niet robuust genoeg om in de accu min kabels te monteren....
Ik dacht eerst ook wat een dunne kabel maar dikker hoeft echt niet, de BM-1 is niet voor de startaccu. Een stroom van 10-15A op enig moment uit de serviceaccu is al veel en daar is de shunt en kabel wel op gekozen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aflezen stroomverbruik en laadstroom 13 jan 2010 21:44 #109299

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
@Freebird je hebt helemaal gelijk.
maar ik had mijn installatie al gemaakt en en de maximale stroom die ik kan verbruiken is 26 ampere.
Dikke kabels over al gebruikt om het spannings verlies zo klein mogelijk te maken!
Maar dan zijn alle verbruikers ingeschakeld.
Ik had op dat moment weinig zin om het te veranderen en heb gekozen om het in de voeding naar schakel paneel te monteren.
Het was toen tijd om te zeilen. :)
Laatst bewerkt: 13 jan 2010 21:47 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aflezen stroomverbruik en laadstroom 14 jan 2010 08:34 #109338

dehler schrijft:
Er zijn van de bekende merken acculaders voor de watersport ook diverse bewakingen.

Ik persoonlijk heb liever een audio geluid en na een bepaalde tijd afschakeling voor overspanning en onderspanning.
Er Is een mooi apparaat op de markt en op allerlei manieren in te stellen.
Alleen audio alarm of afschakelen of gecombineerd.

Ter Verduidelijken zie onderste link

www.victronenergy.nl/upload/do...PR40_60_200-M-ML.pdf

Groet jaap

Een accubewaker zoals die van victron zegt weinig over het stroomverbruik, laadstroom en lading van de accu. Het enige wat je kunt zeggen is dat als de onderspanningsbeveiliging inschakelt, de accu wel leeg zal zijn (maar hij kan dan al naar de filistijnen zijn). De overspanningsbeveiliging bewaakt vooral het laadcircuit, anders komt de klemspanning van een accu nooit boven de 16 V.
Zie ook het andere topic over hoe bepaal je de toestand van een accu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aflezen stroomverbruik en laadstroom 14 jan 2010 09:50 #109354

Een accumonitor als de Nasa BM1 berekent de huidige lading door uit te gaan van de accucapaciteit (moet ingesteld worden) en de uitgaande en binnenkomende stroom in de loop van de tijd, uitgaande van een volle accu. Er wordt (beperkt) rekening gehouden met factoren als temperatuur en de Peukert karakteristiek. In de praktijk werkt dit heel aardig maar het blijft een methode met een foutmarge. Door een computermodel van de accusoort te gebruiken kan het nauwkeuriger, zoals met dit produkt.
Een uitgebreide beschrijving over accu's en het meten van lading staat hier.

Voor lood-zuur accu's is de nauwkeurigste methode het meten van het soortelijkgewicht van de accuvloeistof d.m.v. een zuurweger, maar met de geheel dichte accu's kan dit niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.136 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl