Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: seaclear accuschakelaar

seaclear accuschakelaar 07 apr 2010 19:56 #122601

  • Derreck
  • Derreck's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 204
Beste Allemaal,

Hierbij de zoveelste vraag over de schakelaar die eigenlijk niet mag ontbreken. Ik heb eerst een scheidingsdiode gehad om mijn 2 accus te scheiden echter zonder succes aangezien deze het heeft begeven.

Ik heb nu een seaclear (die grote oranje!) schakelaar.

Op zich spreekt de boel voor zich echter de invul quiz omdat er naar mijn mening spanning op de apparatuur blijft staan.

De volgende gegevens staan bij de polen beschreven:

Accu 1: + Startaccu
Accu 2: + Lichtaccu
Feeder: + Dynamo & Netstroom lader

Waarop gaat nu de + van mijn centrale schakelpaneel voor de apparatuur? En natuurlijk die van de startmotor? (die is gescheiden aan die van de dynamo)

Alvast dank!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: seaclear accuschakelaar 07 apr 2010 20:30 #122616

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8060
Je kunt twee dingen doen:

- je sluit je start motor direct op één van de accu's aan (start accu) en je schakelpaneel op de andere (licht accu). Je schakelaar bepaald normaal dan alleen welke accu er geladen wordt. Eventueel kun je met de both stand beide accu's tegelijk laden, al wordt dit wel eens afgeraden omwille vereffeningsstromen die tussen de accu's kunnen gaan lopen als de ene erg leeg is en de andere vol (je vult met de ene de andere accu totdat ze even vol zijn).
Ook kun je de both stand gebruiken als je startaccu leeg is (noodgeval). je schakelt je accu's dan parallel waardoor je met je lichtaccu de motor kunt starten.


- Andere mogelijkheid: je sluit je + van zowel schakel paneel als je startmotor beide aan op de feeder. Wat je dan krijgt is dat je steeds de geselecteerde accu's voor alles gebruikt. Laden, gebruikers en startmotor. Raakt je accu leeg (of jusit vol bij laden), kies je de andere.

Voor beide situaties geldt:
Laat hem niet op both staan als je niet aan het laden bent: de accu's gaan elkaar dan leeg trekken.
Schakel nooit via 0 als je motor loopt, het kan de diodes in je dynamo stuk maken. Schakel dan altijd via de both stand (maak voor verbreek).

Vanwege de genoemde vereffeningsstromen dienen de kabels tussen je accu's en de schakelaar erg dik te zijn, dikker dan normaal genoeg zou zijn voor de laadstroom. Ook als je door de schakelaar in de 'both' stand, je licht accu gaat gebruiken om te starten, gaat hier de volledige startstroom door lopen. Eigenlijk horen de kabels tussen schakelaar en accu's dus even dik te zijn als je startkabels of zelfs nog dikker als ze langer zijn.
Laatst bewerkt: 07 apr 2010 20:38 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: seaclear accuschakelaar 07 apr 2010 20:59 #122623

  • Derreck
  • Derreck's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 204
Duidelijk verhaal hartelijk dank!

Ik ga voor optie 2. Ik heb nu optie 1 erop zitten maar dan kun je, je nog gemakkelijk vergissen (zeker mensen die niet zo veel verstand van techniek hebben kunnen de motor ook starten wanneer de schakelaar op 0 staat! Gevaarlijk daarmee sloop je dus je dynamo.

Vandaar dat optie 2 beter is. Starten kan dan alleen wanneer de schakelaar is ingesteld op optie 1 of 2 of both. Nou leer gewoon aan dat both niet gebruikt wordt behalve in nood en om via te schakelen(labelwriter dus!

Met de labelwriter ook op optie 1 een sticker met daarop "starten" optie 2 krijgt het label"lichtaccu" en het laden zal als volgt gaan:
- korte stukken op de motor blijft deschakelaar op 1 zodat de startaccu geladen wordt.
- lange stukken gaat de schakelaar op 2 om de lichtaccu te laden!

Verlaten we de boot gaat de schakelaar in stand 0!

Thanks! B)

Ps. kabels zijn dik zat...heb maar 2 meter per kabel en zijn zeer dik! Moest de loodjestang hebben om de klemmen eraan te krijgen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: seaclear accuschakelaar 07 apr 2010 21:20 #122637

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8060
Met die tweede optie heb je de both stand nooit nodig, ook niet bij nood. Dan schakel je immers gewoon van de ene naar de andere accu. Je gebruikt die stand alleen om over te schakelen als de motor loopt (zoals je zelf al zei).

Maar met wat disipline moet het zo wel lukken. Alleen je instrumenten gebruiken tijdens lange stukken nog steeds de start accu die niet meer bijgeladen wordt in stand 2. Maar dat zal niet snel de hele accu leegtrekken.

Overigens zijn veel moderne dynamo's al beveiligd tegen dit soort dingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: seaclear accuschakelaar 07 apr 2010 21:34 #122645

  • Derreck
  • Derreck's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 204
Hartstikke fijn!

Komt helemaal goed, gewoon zorgvuldig ermee omgaan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.101 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl