Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: zekering stuurautomaat

zekering stuurautomaat 19 apr 2010 08:45 #124494

Beste mensen,

Ik heb mijn accu verplaatst en de bekabeling in mijn boot verbeterd. Het is nu allemaal een stuk deugdelijker. Echter de zekering die gekoppeld was aan mijn stuuratuomaat st1000, was een 5a en die vliegt er nu uit. Ik heb hem vervangen voor een 10a en dan werkt het wel.

De vraag is echter hoe komt dat en is mijn oplossing wel verstandig?

Graag advies van de meer elektroneuten onder ons.

Ben benieuwd,
Matthieu
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zekering stuurautomaat 19 apr 2010 09:02 #124503

Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:zekering stuurautomaat 19 apr 2010 09:05 #124504

Volgens de handleiding moet er een 12A zekering in, dus 10A is op zich niet verkeerd.

Maar.. ik zou toch even meten:

Haal de zekering er uit, stuurautomaat niet aansluiten en meet, over de aansluitingen van de zekering, of er stroom loopt; zou niet moeten.

Sluit de automaat aan en doe hetzelfde; er zou een klein stroompje moeten lopen, minder dan 1A (alleen voor de elektronica, het motortje draait niet).

Als dit goed is zou ik het fenomeen opslaan in de map onverklaarbare gebeurtenissen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zekering stuurautomaat 19 apr 2010 09:10 #124505

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Tja, daar staat het juiste antwoord inderdaad al. 5A was altijd al te weinig, en door de verbeterde bekabeling krijgt de stuurautomaat meer stroom dan voorheen: net over het randje van de te kleine zekering.

Vervangen door de goeie, klaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zekering stuurautomaat 19 apr 2010 10:21 #124522

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8060
... mits natuurlijk de kabels naar de stuurautomaat vanaf de zekering ook dik genoeg zijn voor die 10A.
Door het gebruik van langere of dunnere kabels krijg je een hogere spanningsval. Minder spanning betekend meer stroom voor hetzelfde vermogen en daarmee kunnen ook zekeringen die eerst werkten, nu te laag zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zekering stuurautomaat 19 apr 2010 19:26 #124640

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3452
Als een verbruiker met een bepaald vermogen op een lagere spanning wordt aangesloten loopt er NIET meer stroom om aan dat vermogen te komen. Als dat wel zo is zou een lamp van 24 Volt op 12 Volt net zo fel branden.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zekering stuurautomaat 19 apr 2010 19:42 #124652

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
George Simon Ohm (1921)
Heeft ooit bedacht (tot op heden spreek niemand hem tegen)

U= potentiaal verschil (spanning)
I= Intensiteit (stroom)
R= Weerstand

U=I x R

Dus bij een lagere spanning en gelijke weerstand zakt ook de stroom

P=U X I

P = vermogen

Voor de liefhebbers die het zelf willen uitrekenen.



p.s. de normale afzekerwaarde is inderdaad 12 Ampere.
Maar controle op lekstroom bij niet aangesloten apperatuur is niet onverstandig.
Laatst bewerkt: 19 apr 2010 19:43 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zekering stuurautomaat 19 apr 2010 19:51 #124658

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8060
zeekraal schrijft:
Als een verbruiker met een bepaald vermogen op een lagere spanning wordt aangesloten loopt er NIET meer stroom om aan dat vermogen te komen. Als dat wel zo is zou een lamp van 24 Volt op 12 Volt net zo fel branden.
Dat is zeker waar bij 'normale' gebruikers. Alleen zitten er in sommige dingen (zoals stuurautomaten maar ook veel GPS'en en dat soort dingen) stabilisators / spanningsregelaars die er voor zorgen dat het apparaat tussen de 8 en de 18 volt gebruikt kunnen worden. Dan gaat er wel een hogere stroom lopen als de spanning zakt. Ik heb iets soortgelijks meegemaakt met mijn laptop voeding die hetzelfde doet. Accu bijna leeg of lange kabel er aan -> hogere stroom. Normaal niet erg en nauwelijks merkbaar maar kan wel de doorslag geven als je al op de grens werkt.
Laatst bewerkt: 19 apr 2010 19:57 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zekering stuurautomaat 19 apr 2010 21:10 #124690

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit theoretisch geneuzel (dat overigens juist is) als doel heeft de eigen kennis te etaleren. De vraagsteller heeft hier weinig aan dunkt me.
Meten=weten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zekering stuurautomaat 19 apr 2010 23:12 #124709

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
In veel stuurautomaten zit simpelweg een relais of H-brug die een gelijkstroommotortje direct aan de ongestabiliseerde voeding schakelt, als grootste verbruiker met afstand. Dat motortje draait gewoon langzamer bij lagere spanning en verbruikt dan ook wat minder stroom.

Schakelvoedingen die echt efficient een hogere spanning benutten door minder stroom te vragen tref je nog niet in heel veel 8-18v apparatuur aan. Een laptopvoeding is wel zo ongeveer de enige uitzondering ben ik bang, buiten sommige super efficiente LED verlichting misschien.

Hoe dan ook, ik blijf bij m'n uitleg dat de verbeterde kabeling de stroom net over het randje van de toch al iets te krappe zekering bracht. Maar dus ook het motortje van de stuurautomaat een tikje harder zal doen lopen (maar wel minder lang, dus nadelig effect op het leven van de accu heeft het niet).
Laatst bewerkt: 19 apr 2010 23:13 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zekering stuurautomaat 20 apr 2010 04:41 #124711

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
dit theoretisch geneuzel (dat overigens juist is) als doel heeft de eigen kennis te etaleren

We zijn hier om kennis met elkaar te delen. Het begrijpen van de oorzaak is daar een van. Je hoeft het niet te lezen en kan er ook gewoon overheen stappen.

Voor de vraagsteller.

Advies bekabeling stuurautomaat type ST bij langere bekabeling 2x2,5 mm2 kabel gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zekering stuurautomaat 20 apr 2010 05:40 #124714

groom schrijft:
dit theoretisch geneuzel (dat overigens juist is) als doel heeft de eigen kennis te etaleren

We zijn hier om kennis met elkaar te delen. Het begrijpen van de oorzaak is daar een van. Je hoeft het niet te lezen en kan er ook gewoon overheen stappen.

Voor de vraagsteller.

Advies bekabeling stuurautomaat type ST bij langere bekabeling 2x2,5 mm2 kabel gebruiken.

Maar:
1. Is dat een antwoord op de vraag?
2. Als je op een ander forum al alle opties hebt gehoord wat het kan zijn, moet je de vraag dan ergens anders nog eens stellen?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 20 apr 2010 05:41 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: zekering stuurautomaat 20 apr 2010 07:51 #124733

Ik leer veel van de verschillende banderingen van de mensen over dit onderwerp. Vandaar dat de vraag hier opnieuw terug kwam. Zo heb ik wat aan het idee van het meten na het verwijderen van de zekering. Vandaar...

Matthieu
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.135 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl