Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: welke omvormer?

welke omvormer? 28 apr 2010 06:50 #125876

  • joris-h
  • joris-h's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Hallo,

Ik heb een simpele 12volt accu aan boord en mijn buitenboordmoter heeft een laadspoel, nu weet ik dat deze spoel meer dan 12 volt kan leveren. Ik wil in de boot apparatuur plaatsen (meetinstrumenten) en wil natuurlijk niet dat deze een te hoge spanning krijgen, hiervoor zou ik ws een omvormer moeten plaatsen. ik heb meerdere omvormers gezien, 12-12 volt 24-12 volt, 100 watt, 200 watt.
Wie kan mij adviseren welke te nemen??

Groet, Joris
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: welke omvormer? 28 apr 2010 07:00 #125879

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Als de meetsinstrumenten geschikt zijn voor 12 volt is een omvormer niet nodig. De laadspoel levert alleen een hogere spanning als 'ie niet is aangesloten op de accu maar dat moet je gewoon even nameten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: welke omvormer? 28 apr 2010 07:20 #125884

Als aanvulling op sigdock's antwoord: Boordapparatuur is over het algemeen geschikt voor 11-16V (of iets dergelijks), m.a.w. er is rekening gehouden met een variabele spanning op het boordnet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: welke omvormer? 28 apr 2010 08:45 #125896

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
sigdock schrijft:
laadspoel levert alleen een hogere spanning als 'ie niet is aangesloten op de accu maar dat moet je gewoon even nameten.
Hij levert wel degelijk ook een hogere spanning als er wel een accu is aangesloten, maar dat is juist de bedoeling... hij moet wel de accu opladen natuurlijk. Een hogere spanning dan 12V is dus inderdaad volstrekt normaal en je instrumenten zullen hier gewoon tegen kunnen.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: welke omvormer? 28 apr 2010 09:10 #125899

Sterker nog indien je accu nog maar een spanning van 12 volt op je accu heb staan is deze voor ongeveer 60% leeg. Vandaar ook dat een laadspanning ruim boven de 13 volt ligt (voor sommige accu's zelfs boven de 15) om een zo groot mogelijke "delta" te creëren.

indicatie:
12.72 V 100%
12.60 V 90%
12.48 V 80%
12.36 V 70%
12.24 V 60%
12.12 V 50%
12.00 V 40%
11.88 V 30%
11.76 V 20%
11.64 V 10%

Maar zoals eerder gezegd zijn instrumenten in 99% van de gevallen ontworpen voor een een breed voltage bereik.

Indien je bv specifieke apparatuur wilt gebruiken welke een specifiek voltage verlangt zoals bv een laptop welke vaak op 19 volt werkt kun je hiervoor een omvormer kopen van 12 (ongeveer dus zie boven) naar een reeks voltages van 15 t/m bv 24 instelbaar. De versie is afhankelijk van het aantal watt waarvoor de gebruiker ontworpen is. Verschillende zaken zoals bv conrad bieden dit soort artikelen aan van bv voltcraft.

Dus kijk naar het voltage bereik van je apparatuur voordat je een omvormer koopt.
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: welke omvormer? 28 apr 2010 10:25 #125905

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Hen3 schrijft:
sigdock schrijft:
laadspoel levert alleen een hogere spanning als 'ie niet is aangesloten op de accu maar dat moet je gewoon even nameten.
Hij levert wel degelijk ook een hogere spanning als er wel een accu is aangesloten, maar dat is juist de bedoeling... hij moet wel de accu opladen natuurlijk. Een hogere spanning dan 12V is dus inderdaad volstrekt normaal en je instrumenten zullen hier gewoon tegen kunnen.

Ja.. pfff.... 12,5... 13 volt... dat vind ik niet echt hoger. Een onbelastte spoel kan tussen de 19 en 22 volt leveren, dat is pas hoger.. ;)
Laatst bewerkt: 28 apr 2010 10:26 door sigdock.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: welke omvormer? 28 apr 2010 10:39 #125907

Maar zodra die spoel je accu laad heb je dus een flinke spanningsval en hoef je je daar geen zorgen over te maken. De meeste accu's op een paar uitzonderingen krijgen kuren bij een laadspanning (dus netto tijdens het laden) richting de 15 (te warm etc). Delphi accu's kunnen bv 15,4 aan (maar het gaat dus op de samenstelling en niet op het merk!). Kortom de laadspoel gewoon op de accu zetten, krijg je ook niet van de spanningspieken. Maar ik ga er niet vanuit dat je dit zonder accu wilde gebruiken.
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:welke omvormer? 28 apr 2010 19:04 #125964

  • joris-h
  • joris-h's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
oke, duidelijk, maar dan hoop ik dat iemand me kan helpen met het volgende, vorig seizoen gevaren op de motor, op een gegeven moment merkte ik dat de bekabeling zo warm werd dat deze smolt, dat lijkt me dus niet goed, ik ben dus geen electronicawonder, dus wat heb ik fout gedaan, of wat heb ik vergeten?
tevens is er een apparaat bij deze actie defect geraakt dat aangesloten was.

dit jaar wil ik graag problemen voorkomen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:welke omvormer? 28 apr 2010 19:11 #125966

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 854
ik stel voor dat je de juiste zekering in de bekabeling opneemt zodat die kapot gaat in plaats van de bekabeling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:welke omvormer? 28 apr 2010 19:33 #125974

  • tasar298
  • tasar298's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
Zomaar de lader op het systeem aansluiten en dan verder nergens naar kijken geeft altijd problemen. De spanning was blijkbaar te hoog gezien het defect raken van apparatuur en warme kabels van lader naar accu's.

Als je dit weer opnieuw wilt proberen, sluit dan de lader aan op de accu met voldoende dikke kabels(minimaal 10 mm2)Laat alle apparatuur uitstaan en meet tijdens het laden de spanning op de accu en indien mogelijk ook op de lader. Dan kan je zien hoeveel spanning je verliest door kabel weerstand.
De spanning op de accu mag niet boven de 14.2 V uitkomen.
Sommige accu's mogen meer spanning hebben, maar dat zijn speciaaltjes en die heb jij hoogstwaarschijnlijk niet aan boord staan. Als je geen voltmeter hebt, ga dan naar Gamma oid en koop er eentje voor €10-15. Altijd handig om een voltmeter aan boord te hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:welke omvormer? 28 apr 2010 19:53 #125983

  • joris-h
  • joris-h's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
de kabel die van de laadspoel naar de accu loopt is de kabel die er standaard aanzat, deze moet toch geschikt zijn lijkt mij, ik heb toendertijd gemeten en volgens mij kwam de spanning wel tegen de 17/18 volt als de motor op meer vermogen begon te draaien...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:welke omvormer? 28 apr 2010 20:02 #125988

Wat was de dikte en je lengte van je bekabeling destijds?
Edit: je hebt het al toegevoegd! Indien dit niet verlengd is zou het voldoende moeten zijn. Waar heb je die 17-18 volgt gemeten op de accu polen of onbelast?

Zo'n spoeltje laad meestal ook maar heel beperkt zo'n 2-5 Ampere. Dus hele dikke kabels zal je in principe niet nodig hebben als de lengte etc niet belachelijk groot is.

Was er niet toevallig ergens kortsluiting of een breuk in de draad? Ik vind smeltende kabels bij een zo'n lage laadcapaciteit nogal wat of nogmaals het moet allemaal wel erg dun en lang zijn.

Smolt het over de gehele lengte of lokaal.

In ieder geval alles zekeren spaart instrumenten!
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Laatst bewerkt: 28 apr 2010 20:04 door Julius254.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:welke omvormer? 29 apr 2010 07:52 #126038

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Een oplossing waarmee je overal vanaf bent en die dus ook meteen wat gaat kosten is het toepassen van een laadregelaar of -omvormer. Of dat echt nodig is of een toegvoegde waarde heeft hangt echter helemaal af van diverse spanningen en stromen bij jou aan boord. Maar het is in ieder geval een voorkomen-is-beter-dan oplossing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:welke omvormer? 29 apr 2010 10:47 #126078

Ik gebruik een 10A laadregelaar voor zonnepanelen tussen buitenboordmotor en accu. Die heeft als voordeel dat hij ook een gasregeling heeft (de laadspanning wordt zo geregeld dat de accu nauwelijks waterstof produceert) en dat de belasting wordt afgeschakeld als de accuspanning onder de 10,5 V komt. Ik gebruik 'm ook voor mijn zonnepaneel overigens, maar ik heb een 10 Ampere exemplaar genomen omdat de lichtspoel van mijn motor 6A levert.

Misschien een niet onbelangrijk detail: de lichtspoel zelf geeft wisselstroom, er moet een gelijkrichter tussen zitten om daar gelijkstroom van te maken. Oudere bbm's hebben niet automatisch een gelijkrichter.

groet,
Bart
Laatst bewerkt: 29 apr 2010 10:48 door Smooth Operator.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: welke omvormer? 29 apr 2010 10:54 #126080

Julius254 schrijft:

indicatie:
12.72 V 100%
12.60 V 90%
12.48 V 80%
12.36 V 70%
12.24 V 60%
12.12 V 50%
12.00 V 40%
11.88 V 30%
11.76 V 20%
11.64 V 10%

Voor alle duidelijkheid: bovenstaand tabelletje geldt voor een onbelaste accu in rust, dus: niets aangesloten en pas na een aantal uren meten.
Een belaste accu heeft een lagere klemspanning (afhankelijk van de laststroom), een accu die net is geladen heeft nog een aantal uren een hogere spanning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: welke omvormer? 10 mei 2010 18:20 #127254

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Misschien een overbodige vraag, maar is de spanning die de laadspoel levert wel gelijkspanning, misschien dat er een wisselspanning uitkomt, bedoeld voor een toplichtje o.i.d.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.140 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl