Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Inbouwen dieptemeter raymarine ST40 in Waarschip 730

Inbouwen dieptemeter raymarine ST40 in Waarschip 730 05 feb 2007 22:23 #13057

  • Matthijs Schakel
  • Matthijs Schakel's Profielfoto
Hallo,

Ik heb via marktplaats een raymarine ST40 dieptemeter gekocht en wil deze in gaan bouwen in ons waarschip 730. Nu staat er in de handleiding van de dieptemeter een opmerking dat deze transducer niet geschikt zou zijn voor houten schepen. Het gaat hierbij om een zgn type p7, waarbij de transducer (voorzien van buitendraad) van buiten af door de romp moet worden gestoken en vervolgens van binnen af wordt bevestigd door er een grote 'moer' op te draaien.
De motivatie is daarbij dat de kunststof behuizing van de transducer zou kunnen scheuren wanneer het hout uit zou gaan zetten.
Heeft iemand ervaring met een dergelijke situatie in een waarschip of ander houten schip?
Heeft iemand nog handige tips over plaatsing ed. (door het vlak of door de kielbalk?

Alvast bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen dieptemeter raymarine ST40 in Waarschip 730 05 feb 2007 22:50 #13062

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Volgens Raymarine zelf heeft de in hull transducer geen zin op een houten schip omdat hout het geluid niet goed doorlaat. Alleen polyester doet dat in enige mate, mits er geen hout stiekum tussenin gelamineerd is. Je zult dus echt door de boot heen moeten, met een andere transducer (thru hull).

Zorg dat de transducer zo verticaal mogelijk gemonteerd wordt, dus met zijn 'oog' zo recht mogelijk naar beneden. Dat geeft de meest betrouwbare uitlezing van de diepte. In jouw geval zal dat dus het vlak zijn, neem ik aan; ik ken de waarschepen niet goed genoeg dus ik weet niet precies hoe de kielbalk eruit ziet (en mijn gevoel zegt dat je daarin niet moet willen boren).

Succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen dieptemeter raymarine ST40 in Waarschip 730 06 feb 2007 06:38 #13065

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Ik denk dat het werken van multiplex wat kleiner is dan van een 'massief' hout. Zeker als je de randen van het gat goed impregneerd met epoxy.
Bij sommige dieptemeters zijn dacht ik ook bronzen doorvoeren te koop speciaal bedoeld voor houten schepen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen dieptemeter raymarine ST40 in Waarschip 730 06 feb 2007 09:13 #13090

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Als je bij de zoekfuctie transducer intoetst vind je een topic over een waarschip 725 waar aardig wat nuttige informatie in staat...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen dieptemeter raymarine ST40 in Waarschip 730 06 feb 2007 22:47 #13117

  • Matthijs Schakel
  • Matthijs Schakel's Profielfoto
Hallo,

bedankt voor jullie reacties. heb net ook het item van het waarschip 725 bekeken en daar stond inderdaad een heleboel info. Wat ik daar ook uit begrijp is dat het het best mogelijk is om de kunststof thru-hull-transducer in een houten schip te monteren. Maar dan wel door het vlak omdat deze dunnere laag hout ook minder zal werken dan een dikke kielbalk. Heeft iemand weleend ook daadwerkelijk een kunststof transducer in een houten schip ingebouwd?
Heeft iemand misschien foto's van een dergelijke inbouw?
Hoe kan de doorvoer het beste waterdicht uitgevoerd worden?

Mijn idee om de inbouw aan te pakken is als volgt:
Eerst een gat te boren dat een paar mm groter is dan de transducer. Vervolgens de randen van het gat licht af te ronden en de binnenzijde (zaagvlak) van het gat een aantal keer in de epoxy te zetten (aansluitend op de epoxylaag van de romp) zodat er geen water het multiplex binnen kan dringen. Hierna de transducer plaatsen en afkitten met Sika oid en de 'moer' van de transducer er van de binnenzijde uit op draaien om het geheel goed aan te drukken.

Nou, is me weer een heel verhaal geworden. Is dit plan aardig? Heeft iemand nog ideeën of suggesties hiervoor?

Alvast bedankt weer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen dieptemeter raymarine ST40 in Waarschip 730 07 feb 2007 17:35 #13151

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9727
Beste Mathijs,

Through hull is een goede optie die al veel is toegepast bij Waarschepen. De discussie door kielbalk of door de huid is een discussie ie regelmatig opduikt. Kijk ook maar eens op het Waarschipforum (via www.waarschippers.nl). Door de kielbalk vlak voor de kiel is een goede plaats, transducer kijkt recht naar beneden en er bestaan geen verschillen in meting tussen over stuurboord of over bakboord varen. Bij mijn kwarttonner destijds was dit zo uitgevoerd zonder problemen. Door de huid is eenvoudiger en tast minder de integriteit van de ruggegraad (kielbalk) van de boot. Maar je krijgt verschil in lezen en de transducer kijkt niet echt naar beneden.

Jouw werkwijze is in grote lijnen oke, hierbij een paar kleine tips.

Maak je gat niet te groot 1 of 1.5 mm speling is groot genoeg. Multiplexhout zal niet af nauwelijk werken door de kruislingse opbouw van de platen. Veel ruimte heb je dus niet nodig.

Het beschermen met epoxy van je gat is een zeer goede gedachte. Je hebt dan namelijk "kops" hout wat gevoelig is voor inwateren. Dit dichtmaken met epoxy is dus zeer verstandig. Gebruik in eerste instantie dunne (injectie) epoxy om het hout zo diep mogelijk te impregneren.

Gebruik kit aan beide kanten van de transducer. Plaats de transducer en draai de schroef net aan totdat aan beide kanten de kit iets naar buiten komt. Laat de boel uitharden (1 dag is meer dan genoeg) en draai dan de schroef echt aan. Hierdoor houd je voldoende kit er tussen en is de boel goed waterdicht afgesloten.

Klus op zich is niet moeilijk, maar vraagt wel geduld en precies werken voor een goed resultaat.

Succes!

Groet,

Eric
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Transducer in een 730 07 feb 2007 21:49 #13176

  • edp
  • edp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Even een kleine opmerking van mijn kant.
Kielbalk en het vlak van de bodem is een veschil van 12 mm en bijde staan onder de zelfde hoek omdat een W730 een vlakke plaat als basis heeft.
Dus ik zou zeggen gewoon door het multiplex en vooral niet de kielbalk beschadigen als dat niet noodzakelijk is.

Groeten,

Ed
W730"Redwire"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen dieptemeter raymarine ST40 in Waarschip 730 08 feb 2007 14:47 #13238

  • Matthijs Schakel
  • Matthijs Schakel's Profielfoto
Hallo,

Ik heb inderdaad gezien (ik heb een paar tekeningen gekregen bijbehorend aan de bouwhandleiding) dat de onderste gang gewoon horizontaal is. Dat maakt qua richting van de transducer dus niet uit. Ik zou hem het liefste in het hoekje onder de wastafel plaatsen omdat dit een mooi bescherm hoekje is. Dit betekent echter wel dat hij nog net naast de kiel komt te zitten. We hebben een diepe kiel die 1,25m steekt. De positie is dan (in zij-aanzicht) ongeveer halverwege de (schuine) voorzijde van de kiel. Is dit ver genoeg naar voren of moet hij echt vóór de kiel staan. In dat geval moet hij aan de binnenzijde goed beschermd en afgetimmerd worden omdat hij gewoon in het interieur komt. Vóór het mastschot heeft de 730 nl geen vlonders meer maar loop je echt op het vlak.

Weet iemand trouwens of je op dit forum ook foto’s kunt toevoegen? Kan soms erg verduidelijkend zijn en meer zeggen dat 10 regels.

Groet,
Matthijs
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen dieptemeter raymarine ST40 in Waarschip 730 08 feb 2007 17:07 #13241

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Net naast de kiel kan een verkeerde echo geven, deze heeft de vorm van een kegel en als de echo tegen de kiel straalt kan dit de echo verstoren, de echo ziet er zo uit:


Hoe je plaatjes kan uploaden staat beschreven in de rubriek "mededelingen van de bestuurstafel"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.283 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl