Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Start- en lichtaccu op 1 acculader

Start- en lichtaccu op 1 acculader 14 juni 2010 18:37 #132933

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
Ik heb aan boord een 55 Ah startaccu en een 105 of 120 Ah (te zwaar om uit de bak te tillen) lichtaccu. Deze zijn beiden via een laadverdeler op de alternator aangesloten, maar ik wil de accu's ook opladen met walstroom die ik er continu op kan aansluiten. Aangezien de Amperages sterk verschillen van elkaar, wil ik graag weten of ik deze op 1 acculader met 2 uitgangen kan aansluiten, zoals de IVO Smart 12/15-2. Kan dat zonder dat dat schade aanbrengt aan de accu's?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Start- en lichtaccu op 1 acculader 14 juni 2010 18:40 #132934

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Geen probleem, zo'n lader levert maar zo'n 3 paar ampére aan de start accu en de rest aan de service.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Start- en lichtaccu op 1 acculader 14 juni 2010 18:41 #132936

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13721
waarom zou je de startaccu met regelmaat extern willen opladen?
in praktijk zal dat zelden nodig zijn en onder normale omstandigheden nooit.
ik heb het dus simpel gehouden; schakelaar ertussen. in praktijk lader altijd op lichtaccu, maar kan na een koude winter ook desnoods op de startaccu
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 14 juni 2010 18:54 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Start- en lichtaccu op 1 acculader 14 juni 2010 18:51 #132939

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
een IVO 12/15 is wel een beetje klein (weinig A) om genoemde 175 AH accu's te laden misschien. Maatje grotere lader?

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Start- en lichtaccu op 1 acculader 14 juni 2010 18:55 #132941

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
Bedankt voor de bevestiging dat dit kan, jouzers

sy helios schrijft:
waarom zou je de startaccu met regelmaat extern willen opladen?
in praktijk zal dat zelden nodig zijn en onder normale omstandigheden nooit.
ik heb het dus simpel gehouden; schakelaar ertussen. in praktijk altijd op licht, maar kan na een koude winter ook desnoods op de startaccu

Ik wil dit doen, omdat dit de levensduur van de accu ten goede komt. Vooral als ik de boot langere tijd niet gebruik. Verder gebruik ik de motor maar echt geel weinig en had ik dit weekend al een lege startaccu en moest ik met startkabels van mijn lichtaccu starten.

Overigens zag ik dat de Sterling Pro Sport 12 voordeliger is (dan wel met lager amperage) en de Mobitronic een versie heeft met een aansluiting voor de lichtaccu en een aansluiting voor de startaccu. Dat is natuurlijk helemaal perfect.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Start- en lichtaccu op 1 acculader 14 juni 2010 20:47 #132963

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Mijn laadstroomverdeler regelt netjes de walstroom naar de startaccu, zodra de lichtaccu vol is. De acculader hoeft alleen op de lichtaccu aangesloten te worden.

Dus:
- laden op motor: eerst startaccu vol, daarna lichtaccu laden.
- laden op acculader: eerst lichtaccu vol, daarna startaccu laden.

Misschien heeft jouw verdeler ook wel zoiets, dat ding van mij is zeker niet geavanceerd of zo...
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Start- en lichtaccu op 1 acculader 14 juni 2010 21:16 #132967

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8060
Sommige van de lader met twee uitgangen werken niet ideaal. daar zit gewoon een diodebrug ingebouwd. Op zich prima om hem vol te laden maar het hele laadproces is gericht op de lichtaccu en daar wordt het laadvoltage op aangepast, ook als de startaccu vol is.

Als je toch je start accu aan een lader wilt:
Voor de startaccu heb ik een klein maar inteligent druppel ladertje van 25 euro bij de Lidl. Lijkt verdomd veel op de kleine CTEK. Max amperage is iets van 3,5A maar dat is zat om hem vol te houden bij langere tijd stilstaan. Werkt prima, kost weinig en je primaire lader hoeft geen twee aansluitingen te hebben. En zo worden voor beide accu's het laadproces optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Start- en lichtaccu op 1 acculader 15 juni 2010 05:25 #132980

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
Hen3 schrijft:
Misschien heeft jouw verdeler ook wel zoiets, dat ding van mij is zeker niet geavanceerd of zo...

Mijn laadstroomverdeler is een hele oude Elja 702, maar die verdeelt momenteel alleen de laadstroom uit de alternator van de motor. Die kan ik toch niet ook gebruiken om de acculader van de walstroom op aan te sluiten?

Optie van Philip is natuurlijk ook een goede...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Start- en lichtaccu op 1 acculader 15 juni 2010 06:50 #132993

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
mailman schrijft:
Die kan ik toch niet ook gebruiken om de acculader van de walstroom op aan te sluiten?

Waarom niet, hij verdeelt stroom, maakt hem niet uit of die stroom van je alternator of van je accu lader komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Start- en lichtaccu op 1 acculader 15 juni 2010 06:55 #132994

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
jouzers schrijft:
mailman schrijft:
Die kan ik toch niet ook gebruiken om de acculader van de walstroom op aan te sluiten?
Waarom niet, hij verdeelt stroom, maakt hem niet uit of die stroom van je alternator of van je accu lader komt.
Inderdaad. Zie ook de specificatie.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Start- en lichtaccu op 1 acculader 15 juni 2010 07:04 #132995

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
jouzers schrijft:
mailman schrijft:
Die kan ik toch niet ook gebruiken om de acculader van de walstroom op aan te sluiten?

Waarom niet, hij verdeelt stroom, maakt hem niet uit of die stroom van je alternator of van je accu lader komt.

Ik had misschien iets duidelijker moeten zijn. Laatst heb ik het boek "Electriciteit te water" gekocht en hierin staat dat deze laadstroomverdelers, het voltage doen afnemen met 0,7 V. Dus daarom lijkt me rechtstreekse koppeling handiger.

@Hen3: bedankt, deze had ik inderdaad gedownload en staat inderdaad dat hij direct aangesloten kan worden. Of het slim is, is een tweede, gezien het bovenstaande wat ik dus gelezen had.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Start- en lichtaccu op 1 acculader 15 juni 2010 07:11 #132997

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Een goede lader heeft diode compensatie, daarmee wordt het laden met 0,6 volt verhoogt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Start- en lichtaccu op 1 acculader 15 juni 2010 07:19 #132998

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Ik heb op mijn 12/1200/50 combi ook een aparte 3A uitgang voor de startaccu, wellicht zijn er andere laders die ook een dergelijke voorziening hebben? Ik denk dat de 12/15 te licht is voor de genoemde capaciteit, kijk anders eens op MP want daar staat regelmatig het een en ander aangeboden. Het alternatief van Philip is ook een hele goede en houdt het geheel wel zo simpel. Je hoeft iig niet na te denken over laadstroomverdelers, spanningsverliezen en of het allemaal wel naast elkaar past.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Start- en lichtaccu op 1 acculader 15 juni 2010 08:13 #133013

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
Hmm, zoveel keuze, wat te doen? Krijg nog niet duidelijk wat het beste is.

Ik begrijp dat ik minimaal 20A nodig zal hebben om beide accu's te laden en 15A als ik alleen de lichtaccu ga laden en een aparte lader voor de startaccu neem. Klopt dat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Start- en lichtaccu op 1 acculader 15 juni 2010 08:43 #133018

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8060
Een richtlijn is 10 a 20% van je capaciteit voor de levensduur van je accu's. Met een 15A lader zou je dus tot 150A kunnen gaan. Op zich zou het dus net nog moeten kunnen maar het houdt niet over.

Maar je startaccu hoort doorgaans erg vol te zijn. Die gebruik je immers alleen voor starten waarna hij meteen opgeladen wordt door de draaiende motor. Als je via je diode laadregelaar laadt (wel spanningsval compenseren in de lader!), gaat dan de grootste stroom richting je lichtaccu. Als je een lader gebruikt met twee uitgangen, hangt dat af van je lader. Sommige doen dat ook via een diode, andere sturen een fixed stroom van bijv. 3A naar je startaccu en blijft er dus minder over voor je lichtaccu. Maar met de overblijvende 12A zou het ook nog net moeten kunnen.

Met andere woorden: er zijn diverse oplossingen die allen werken:
-lader met 2 uitgangen
-grote en kleine lader
-lader met 1 uitgang en dan alleen lichtaccu laden, start accu alleen 's winters aansluiten
-lader met 1 uitgang, die compenseren en dan via je laadregelaar laden

Welke de beste is, licht aan je gebruik.
- Hoe frequent vaar je? Als je vaak langere tijd stil ligt is het laden van je startaccu wel aan te bevelen. Ook in de winter.
- Vaar je veel op de motor? Dan hoef je minder bij te laden met je acculader en zou die niet al te groot hoeven zijn
- gebruik je veel 12V electra tijdens het laden in bijv vakanties? dat gaat allemaal van je laadstroom af.
- Is het belangrijk dat je accu's snel vol zijn? Of vaar je vaak weekendjes en mag het laden wel ff duren?

Sowieso is het wel aan te bevelen om je dynamo te compenseren voor je laadverdeler zodat het laden op de motor goed gaat.
Laatst bewerkt: 15 juni 2010 08:44 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Start- en lichtaccu op 1 acculader 15 juni 2010 08:47 #133019

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
mailman schrijft:
Hmm, zoveel keuze, wat te doen? Krijg nog niet duidelijk wat het beste is.

Ik begrijp dat ik minimaal 20A nodig zal hebben om beide accu's te laden en 15A als ik alleen de lichtaccu ga laden en een aparte lader voor de startaccu neem. Klopt dat?

vuistregel voor laden is dat je een accu in 10 uur max moet kunnen laden. De laadstroom dus minimaal 10% van de Ah capciteit van de accu, max ca 20%

Voor gebruik via laadstroomverdelers hebben de meeste moderne laders een 'jumper' waarmee je kan compenseren voor het 0,7 V spanningsverlies over de verdeler. Geen probleem dus.


op nl.sport.varen is een heleboel te vinden over deze materie. Daar hebben we een aantal uiterst deskundige lieden op dit gebied.

groet
t
Laatst bewerkt: 15 juni 2010 08:48 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Start- en lichtaccu op 1 acculader 15 juni 2010 08:56 #133022

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Hou ook rekening met de absorptie fase, de laatste 20 % duurt daardoor altijd nog 4 uur en laadstroom mag tegenwoordig best wat meer wezen: 20-25 % voor een natte accu, 30 % voor een agm en 50 voor een gel accu..

Kijk eens naar de laders van Proosten, hele goede laders die nog redelijk betaalbaar zijn, de EBC 12-30AT lijkt me erg geschikt voor jou.

link
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Start- en lichtaccu op 1 acculader 16 juni 2010 06:57 #133217

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
Gisteren ben ik nog even bij de boot geweest en heb ik alles eens goed doorgemeten. De startaccu was leeg en kan de motor (Volvo MD5A) niet starten. Ik kan momenteel alleen starten met startkabels vanaf de lichtaccu. Dit heb ik gemeten:

Startaccu (51 Ah): 9,9 Volt
Lichtaccu (120 Ah): 12,4 Volt

Laadstroomverdeler uitgang bij draaiende motor: 13,9 Volt

Als ik het goed begrepen heb, is alles dus in orde, behalve de startaccu. Ik heb deze nu aan een normale acculader gehangen van 6Ah (die zelf afslaat), maar gezien de diepe ontlading is deze waarschijnlijk afgeschreven.

Kan iemand me nog een goede startaccu voor een aardig prijsje aanraden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Start- en lichtaccu op 1 acculader 16 juni 2010 07:50 #133228

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Voor de startaccu kan je een willekeurige Hallfords accu pakken, de MD5a vraagt niet zoveel. Je kan ook ff op MP kijken en een Optima Yellowtop neerzetten maar dan moet je ook nagaan hoe het met de diverse laadspanningen zit.
Je kan ook investeren in een slinger voor de MD5, ik heb er ook een op mijn MD2b en dat gaat goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Start- en lichtaccu op 1 acculader 16 juni 2010 08:20 #133232

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
sigdock schrijft:
Voor de startaccu kan je een willekeurige Hallfords accu pakken, de MD5a vraagt niet zoveel. Je kan ook ff op MP kijken en een Optima Yellowtop neerzetten maar dan moet je ook nagaan hoe het met de diverse laadspanningen zit.
Je kan ook investeren in een slinger voor de MD5, ik heb er ook een op mijn MD2b en dat gaat goed.

Gisteren heb ik een Halfords Accu aangesloten met 500 Ah startingpower (verder staat er niets op over Amperage). Het is een accu uit de auto, met 12,4 V gemeten. Hiermee kreeg ik hem echter niet gestart (halve omwenteling en toen was het klaar).

De Optima Yellowtop van MP met 50 Ah zou dus wel voldoende moeten zijn?

Bedoel je met een slinger, een handslinger? Lijkt me geen mooie permanente oplossing :P

Edit: zie dat MP Optima accu's, redtop zijn en niet yellowtop. Die moet ik zeker niet hebben?
Laatst bewerkt: 16 juni 2010 08:31 door mailman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Start- en lichtaccu op 1 acculader 16 juni 2010 09:46 #133256

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
een accu met 12.4 volt is zo goed als half leeg.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Start- en lichtaccu op 1 acculader 16 juni 2010 10:14 #133259

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
Capolavoro schrijft:
een accu met 12.4 volt is zo goed als half leeg.

groet
t

Ah, ga ik die eerst eens even opladen (nogmaals)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Start- en lichtaccu op 1 acculader 16 juni 2010 10:24 #133261

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
mailman schrijft:
Gisteren heb ik een Halfords Accu aangesloten met 500 Ah startingpower (verder staat er niets op over Amperage). Het is een accu uit de auto, met 12,4 V gemeten. Hiermee kreeg ik hem echter niet gestart (halve omwenteling en toen was het klaar).

Hoe start jij die motor precies, ik krijg de MD2 nog gestart met 10V in de accu. Gebruik je de kleplichter wel?
De Optima Yellowtop van MP met 50 Ah zou dus wel voldoende moeten zijn?

Ruimschoots, dat ding kan een mega-koudstroom leveren en houdt het lang genoeg vol om je motor te starten
Bedoel je met een slinger, een handslinger? Lijkt me geen mooie permanente oplossing :P

Aaaah.. watje... ;)
Edit: zie dat MP Optima accu's, redtop zijn en niet yellowtop. Die moet ik zeker niet hebben?

Yellowtops staan er ook wel maar een Redtop is ook bruikbaar.
Laatst bewerkt: 16 juni 2010 10:24 door sigdock.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Start- en lichtaccu op 1 acculader 16 juni 2010 10:51 #133265

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
sigdock schrijft:
mailman schrijft:
Gisteren heb ik een Halfords Accu aangesloten met 500 Ah startingpower (verder staat er niets op over Amperage). Het is een accu uit de auto, met 12,4 V gemeten. Hiermee kreeg ik hem echter niet gestart (halve omwenteling en toen was het klaar).

Hoe start jij die motor precies, ik krijg de MD2 nog gestart met 10V in de accu. Gebruik je de kleplichter wel?

Euh, kleplichter? Is dat die hendel op de motor die je direct ziet als je het luik naar de motor open doet? Die zou toch niet iedere keer omhoog gezet moeten worden, als ik de motor start?

Ik denk overigens dat ik eruit ben, qua oplossing. Ik ga voor de Mobitronic 915-12TB (15A laadvermogen, goedkoopst en niets mis mee, lijkt me) en gebruik deze voor zowel de lichtaccu als de nieuwe startaccu. Als blijkt dat dit onvoldoende is, gebruik ik hem alleen voor de lichtaccu en ga ik voor het idee van Philip van een extra druppelladertje voor de startaccu.

Goed idee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Start- en lichtaccu op 1 acculader 30 juni 2010 14:54 #135628

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
Kan iemand me nog vertellen wat een kleplichter is en of ik deze moet gebruiken bij een electrische start? Als sigdock kan starten met 10V, zou mij dit toch ook moeten lukken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.153 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl