Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hoofdzekering

Hoofdzekering 06 juli 2010 18:17 #136406

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Even een vraag je voor de kenners,

Ik ben mijn elektrische installatie aan het aanpassen/ verbeteren.
Bij aankoop van mijn boot moest ik de massapool van de accu steeds losnemen en vastmaken.
Nu heb ik er een massaschakelaar tussen geplaatst met de bekende rode sleutel.

Ik ga vanaf de accu (60 amp) weg met 4kwadraat naar het schakelpaneel, hier is alles gezekerd met glaszekeringen.
Deze zijn nu allemaal 4 amp zekeringen ik had even geen andere, ik ga deze nog vervangen voor amperage naar verbruik plus 50%.

Ik heb 4 stuks interieurverlichting ,een radio/cd speler en een 12v stopcontakt voor koelbox.
Voor de navigatieverlichting en toplicht een groep, en een reserve groep.

Ik wil in de plus vanaf de accu nog een hoofdzekering plaatsen om accu en bedrading naar schakelpaneel te zekeren, welk amperage is veilig?
Laatst bewerkt: 06 juli 2010 18:19 door Lis-jolle.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoofdzekering 06 juli 2010 19:46 #136411

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Hallo,
Je kan met 4 mm kwadraat een zekering plaasten van 20 ampere mits niet verder dan 4 meter kabel lengte.

groet jaap
Laatst bewerkt: 06 juli 2010 19:47 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoofdzekering 06 juli 2010 22:28 #136432

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Zal ook afhangen van je totale verbruik over je paneel. Je zal weliswaar niet alles tegelijk verbruiken, maar kijk ook goed welke gebruikers je mogelijkerwijze tegelijk gaat gebruiken. Pas zonodig je aanvoerdraad aan (dus vanaf accu naar paneel). Kijk bovendien goed hoeveel ampere maximaal op je schakelpaneel mag komen. Dat zal uiteindelijk bepalen hoe groot je zekering kan zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoofdzekering 07 juli 2010 06:28 #136440

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1678
De hoofzekering beschermd niet de apparatuur, maar de kabel. Een 4mm2 mag zo een beetje 40A als max hebben, dus zeker je deze kabel af met 40A. Klaar, einde discussie.

Kabellengte heeft hier niets mee te maken, kabellengte bepaalt alleen maar spanningsverlies door de interne kabelweerstand. Maar daar heeft het echte verwachtte amperage ook mee te maken.

Stel:
4 lampen a 15W = 60W
radio 30W
koelbox 50W
toplicht 25W
3xnav licht a 15W = 45W
reserve 60W

Totaal 270W
gelijktijdigheid 70% dus 190W
dus 190/12 = 16A

Stel we willen 3% spanningsverlies max. in de hoofdkabel naar paneel. Dan mag de totale kabellengte van de accu naar paneel en terug naar accu niet langer zijn dan 4 meter.

Als de afstand heen en weer groter is, dan ofwel je neemt een dikkere kabel, ofwel je accepteert meer spanningsverlies.

Overigens, je schrijft een 60Ah accu. Die heeft een bruikbare capaciteit van 30Ah zijnde 50%. Bij de verwachhte maximale stroom van 16A is de accu dus in 2 uur leeg. Dat je het maar weet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoofdzekering 07 juli 2010 07:26 #136446

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Ronaldl schrijft:
De hoofzekering beschermd niet de apparatuur, maar de kabel. Een 4mm2 mag zo een beetje 40A als max hebben, dus zeker je deze kabel af met 40A. Klaar, einde discussie.

Kabellengte heeft hier niets mee te maken, kabellengte bepaalt alleen maar spanningsverlies door de interne kabelweerstand. Maar daar heeft het echte verwachtte amperage ook mee te maken.

Stel:
4 lampen a 15W = 60W
radio 30W
koelbox 50W
toplicht 25W
3xnav licht a 15W = 45W
reserve 60W

Totaal 270W
gelijktijdigheid 70% dus 190W
dus 190/12 = 16A


Stel we willen 3% spanningsverlies max. in de hoofdkabel naar paneel. Dan mag de totale kabellengte van de accu naar paneel en terug naar accu niet langer zijn dan 4 meter.

Als de afstand heen en weer groter is, dan ofwel je neemt een dikkere kabel, ofwel je accepteert meer spanningsverlies.

Overigens, je schrijft een 60Ah accu. Die heeft een bruikbare capaciteit van 30Ah zijnde 50%. Bij de verwachhte maximale stroom van 16A is de accu dus in 2 uur leeg. Dat je het maar weet.

Mooie berekening!

De installatie is gezekerd per groep vanaf het schakelpaneel, ik wil een hoofdzekering om accu en voedingskabels te beschermen mocht er iets mis gaan bij het schakelpaneel.

Ik zal in de praktijk ws nooit aan de 70% verbruik komen, reserve is nog niet in gebruik, nav en binnenverlichting branden vrijwel nooit tegelijk.
de koelbox gebruik ik zo weinig mogelijk, dat is een echte stroomvreter.
Voornamelijk de radio staat vaak aan, en natuurlijk de bidata.

De walstroom aansluiting heb ik vanuit de ankerbak door de boot tot achter schakelpaneel gelegd waar via een aardlekschakelaar (nu nog)1 stopcontakt word gevoed.
Deze is permanent in gebruik voor de acculader.
Ik heb geen 12V omvormer om rechtstreeks 12V te maken voor de gebruikers.
De acculader geeft 6amp, dit een standaard lader voor loodaccu`s van de bouwmarkt, ik wil deze nog vervangen voor een betere intelligente lader.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoofdzekering 07 juli 2010 08:54 #136453

Ik heb geen 12V omvormer om rechtstreeks 12V te maken voor de gebruikers.

Waarom zou je 12V willen maken? Je hebt toch een boordaccu? (het is geen 24V systeem, neem ik aan).
Of bedoel je een DC/AC omvormer 12V->230V?

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoofdzekering 07 juli 2010 10:34 #136464

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Smooth Operator schrijft:
Ik heb geen 12V omvormer om rechtstreeks 12V te maken voor de gebruikers.

Waarom zou je 12V willen maken? Je hebt toch een boordaccu? (het is geen 24V systeem, neem ik aan).
Of bedoel je een DC/AC omvormer 12V->230V?

Bart

Ik bedoel hiermee dat ik als ik aan de walstroom lig ik niet meer kan gebruiken dan de acculader leverd, ik lig niet permanent aan de walstroom, alleen af en toe om de accu op te laden.

Als ik ergens als passant lig natuurlijk wel, dan ben ik de hele avond aan boord met meerdere verbruikers aan.
Normaal gaat dit prima, maar ik heb geen idee of de lader tevens als trafo kan dienen voor de 12V voorziening.

Ik heb voor de laptop wel een omvormertje 12-230v 180 watt van de action, gebruik ik zelden, alleen op de ankerplaats.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoofdzekering 07 juli 2010 13:55 #136479

Voor een 60 Ah uur accu is een 6A lader prima, meer heb je in principe niet nodig. Als je die aansluit zodra je ergens gaat liggen tot de volgende dag wanneer je weer wegvaart, dan heb je al snel 12 uur aan de lader gelegen. Dan moet je accu weer vol zijn, ervan uitgaande dat je hem niet helemaal leeggetrokken hebt. Er blijft dan nog voldoende lading over voor je gebruikers, die staan neem ik aan niet de hele nacht aan.
Behalve misschien een ankerlicht, het is verstandig om daar even een LED lampje in te zetten (of een olielamp te nemen, zie ander draadje).

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoofdzekering 07 juli 2010 13:58 #136481

Smooth Operator schrijft:
Behalve misschien een ankerlicht, het is verstandig om daar even een LED lampje in te zetten (of een olielamp te nemen, zie ander draadje).

Bart

Uhmmm... meestal lig je voor anker niet aan de walstroom (of je moet een hele lang verlengsnoer hebben). Stom van me.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoofdzekering 07 juli 2010 19:29 #136513

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1678
je schreef:
Normaal gaat dit prima, maar ik heb geen idee of de lader tevens als trafo kan dienen voor de 12V voorziening

De lader is aangesloten op de accu.
het schakelpaneel is ook aangesloten op de accu.
Via het schakelpaneel onttrek je energie aan de accu.
Via de lader stop je energie in de accu.

Onttrek je meer dan je erin stopt, dan loopt de accu langzaam leeg. en andersom.

De lader ziet alleen de accu, niet de verbruikers erachter.
De verbruikers zien alleen de accu, niet de lader erachter.

Zo laten, zo gaat ie goed.

Conclusie:
als je tijdelijk meer verbruikt dan 6A dan ontlaat je de accu op den duur.
als je tijdelijk minder verbruikt dan 6A dan laad je de accu een beetje op.

Elke cyclus van ontladen en laden verouderd de accu een beetje. Zo min mogelijk cycli maken betekent dus veel aan de walstroom, want dan cycled de accu in ieder geval tot 6A verbruik helemaal niet.

Er is dus geen sprake van "trafo". De accu is hier het centrale ding. En vanuit de accu moet je denken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoofdzekering 07 juli 2010 21:15 #136529

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Smooth Operator schrijft:
Voor een 60 Ah uur accu is een 6A lader prima,

de vuistregel is Ah/5, dus 12A lader minimaal.
Maximaal Ah/3, dus 20A lader max.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoofdzekering 07 juli 2010 22:22 #136537

  • Evert
  • Evert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 525
Een paar opmerkingen in willekeurige volgorde.

Laadcapaciteit ongeveer 10 tot 20 procent van de accucapaciteit.

De lader kan je het best zo dicht mogelijk bij de accu installeren. Elke meter levert verlies in de kabel op en laad je accu minder goed op.

De 4 mm2 kabel zou ik zo dicht mogelijk bij de accu afzekeren met een max 40 A zekering. Krijg je dan een beschadiging in de kabel waardoor er een stroom gaat lopen dan vliegt de zekering eruit voor de kabel echt heet wordt. Paneel dan ook tot de volgewnde kleinere zekering bedraden met 4mm2

Evert Jan
Wat er ook gebeurt. Altijd blijven lachen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoofdzekering 08 juli 2010 05:32 #136549

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Als je 40 A wilt afzekeren zou ik voor 6mm2 kiezen. 4 mm2 is op het randje. De kabel kost niks meer.
p.s. Als die 40 Ampere door de kabel gaat gaat hij door het hele circuit. Niet alleen het eerste stukkie tot de zekering ;)
Laatst bewerkt: 08 juli 2010 05:34 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoofdzekering 08 juli 2010 08:35 #136583

Capolavoro schrijft:
Smooth Operator schrijft:
Voor een 60 Ah uur accu is een 6A lader prima,

de vuistregel is Ah/5, dus 12A lader minimaal.
Maximaal Ah/3, dus 20A lader max.

groet
t

Niet helemaal mee eens (zie ook reactie van Evert).
Accu's worden meestal het beste geladen met een lage laadstroom, maar dat duurt gewoon erg lang. Ik hou 10% van de capaciteit aan, dus 6 A voor een 60 Ah accu is in mijn ogen prima.
Dat hangt ook af van het type lader uiteraard. Een "domme" 6A lader van de bouwmarkt (trafo + gelijkrichter) geeft maximaal 6A, maar dat haalt ie alleen aan het begin van de laadcyclus, als de accu behoorlijk leeg is. Zodra de accu vol begint te lopen, neemt de interne weerstand (en de klemspanning) toe en de stroom af. Daarom duurt het laden van een halflege 60Ah accu ook langer dan 5 uur met een 6A lader (5h x 6A = 30 Ah).
Aan het einde van de cyclus wil je helemaal niet meer laden met een grote stroom, want dan gaat de accu staan gassen (waterstofgas) en dat komt de levensduur niet ten goede.
Slimmere laders houden rekening met dit soort effecten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoofdzekering 08 juli 2010 15:04 #136689

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
groom schrijft:
Als je 40 A wilt afzekeren zou ik voor 6mm2 kiezen. 4 mm2 is op het randje. De kabel kost niks meer.
p.s. Als die 40 Ampere door de kabel gaat gaat hij door het hele circuit. Niet alleen het eerste stukkie tot de zekering ;)

Dat klopt, maar denk dat Evert bedoelt dat je pas gezekerd bent Vanaf de zekering, dus zet je de hoofdzekering liefst direkt bij de accu.
Zou er dan een kortsluiting optreden in het stukje nog voor de zekering (vergezocht maar toch) dan zou je daar nog problemen kunnen krijgen.

Ik heb 4mm2 gebruikt omdat dit de grootste maat luidsprekersnoer was bij de plaatselijke bouwmarkt, en in rood/zwart.
Mochten er nog zwaardere verbruikers komen kan ik altijd nog upgraden, ik zeker dan ook maar af met 20 amp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoofdzekering 08 juli 2010 15:17 #136690

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Smooth Operator schrijft:
Capolavoro schrijft:
Smooth Operator schrijft:
Voor een 60 Ah uur accu is een 6A lader prima,

de vuistregel is Ah/5, dus 12A lader minimaal.
Maximaal Ah/3, dus 20A lader max.

groet
t

Niet helemaal mee eens (zie ook reactie van Evert).
Accu's worden meestal het beste geladen met een lage laadstroom, maar dat duurt gewoon erg lang. Ik hou 10% van de capaciteit aan, dus 6 A voor een 60 Ah accu is in mijn ogen prima.

uit de electriekbijbel van Victron:

For big battery banks it is advisable to limit the current to C / 5 or, even better, C / 10, meaning that 10 to 20 % of the total capacity is charged per hour. For example 100 A to 200 A for a 1000 Ah battery. A less expensive smaller battery bank is often charged, although this may reduce service life, at a higher rate, for example C / 3. A deeply discharged battery will accept a current of this order of magnitude until it is about 80 % charged. It will then reach the first voltage limit. From there onwards, instead of absorbing all of the current being offered, charge acceptance reduces rapidly. Therefore this first voltage limit is called the absorption voltage and the subsequent phase of the charge cycle the absorption phase. A high bulk-charging rate will heat the battery, increase gassing and increase the absorption time needed to fully charge the battery. In other words: a high charging current will only shorten charge time to a limited extent. In any case the charge current must be limited to C / 5 or less once the gassing voltage has been reached (at 20°C the gassing voltage is approximately 2.4 V / cell, or respectively 14.4 V and 28.8 V).


grote accu's worden heter bij het laden dan kleinere (ze hebben een relatief kleine buitenkant tov de inhoud en kunnen de warmte dus slechter kwijt dan een kleinere).
Onze bootjes-accu's zijn echt allemaal klein (behalve die van Evert Jan....)

groet
t
Laatst bewerkt: 08 juli 2010 15:20 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoofdzekering 09 juli 2010 05:38 #136744

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Ik heb 4mm2 gebruikt omdat dit de grootste maat luidsprekersnoer was bij de plaatselijke bouwmarkt, en in rood/zwart.
Mochten er nog zwaardere verbruikers komen kan ik altijd nog upgraden, ik zeker dan ook maar af met 20 amp.


Je kan ook nog eerst 2x4mm2 paralel monteren. En dan later evt. 6mm2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoofdzekering 09 juli 2010 07:14 #136750

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15803
Friendship 22 schrijft:
groom schrijft:
Ik heb 4mm2 gebruikt omdat dit de grootste maat luidsprekersnoer was bij de plaatselijke bouwmarkt, en in rood/zwart.
Mochten er nog zwaardere verbruikers komen kan ik altijd nog upgraden, ik zeker dan ook maar af met 20 amp.

Bij veel bouwmarkten ligt er ook kabel meer voor de auto-electra bedoelt (ipv geluid) en bij Brezan of Halfords hebben ze dat op rolletjes van 5 mtr in diverse kleuren. Ook veel watersportwinkels verkopen in verschillende diktes dit soort bedrading. De mantel van dat soort draad is een stuk steviger en beter bestand tegen schavielen en inwerking van vloeistoffen.
(Het zou me niet verbazen als de autogarage in de buurt bereidt is je een aantal meter te verkopen).

Succes in ieder geval!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoofdzekering 09 juli 2010 07:51 #136756

  • Sjaap
  • Sjaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
groom schrijft:
Ik heb 4mm2 gebruikt omdat dit de grootste maat luidsprekersnoer was bij de plaatselijke bouwmarkt, en in rood/zwart.
Mochten er nog zwaardere verbruikers komen kan ik altijd nog upgraden, ik zeker dan ook maar af met 20 amp.


Je kan ook nog eerst 2x4mm2 paralel monteren. En dan later evt. 6mm2.

:woohoo: Hier gaan echt de haren recht van overeind staan...

Sjaap is dan ook wel een beetje perfectionist...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoofdzekering 09 juli 2010 15:57 #136824

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
:woohoo: Hier gaan echt de haren recht van overeind staan...

Sjaap is dan ook wel een beetje perfectionist...[/quote]


Net als draad strippen en deze inelkaar draaien en afplakken met tape..... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoofdzekering 09 juli 2010 18:09 #136843

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Jajajaaaajaaaa

Het is maar als tussen oplossing dames. Wel eens opgevallen dat je 4 mm2 kabel bestaat uit allemaal losse koperen draadjes ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hoofdzekering 09 juli 2010 19:23 #136851

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1678
er is niks mis met het parallel laten lopen van 2 aders als plus of als min. Ook bij dikke accukabels kan zo iets helpen om al te dikke onwerkbare kabels te voorkomen. Wel de 2 apart voor de helft zekeren dan.
Veelaleer is de dikkere kabel een probleem bij de aansluiting bij apparaten, zoals pompen etc. De terminals zijn meestal zo klein uitgevoerd dat de dunste draaddikte die die stroom nog net mag hebben net aan gemonteerd kan worden. Komen wij aan met dikkere kabels om het spanningsverlies tegen te gaan ..... niet passen dus. Heb meerdere malen van de kern draadjes rondom weg moeten knippen om een dusdanige kleine kern over te houden die wel gaat passen. Verloopkabeltjes van dik naar dun kan ook, maar dat is weer een extra koppeling met kans op storing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.156 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl