Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Autohelm ST4000+ met alternatief kompas op bus

Autohelm ST4000+ met alternatief kompas op bus 17 juli 2010 07:06 #137905

  • ghbloos
  • ghbloos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Ik heb een Autholem ST4000+ stuurinrichting. Het Fluxgate kompas dat daarop is aangesloten is overleden. Ik wil nu een ander type kompas aansluiten op het busnetwerk dat het NMEA protocol gebruikt. Het kompas zal dus niet meer direct aangesloten worden op de stuurinrichting.

De vraag is: zal de stuurinrichting gebruik maken van het kompas ofwel zal de stuurinrichting functioneren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Autohelm ST4000+ met alternatief kompas op bus 17 juli 2010 09:16 #137911

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Volgens de manual is de fluxgate een must als heading device voor de autopilot.
Bij de NMEA input staat geen sentence voor een heading device, te weten HDM,HDG of HDT sentence.

Voor als nog lijkt het erop dat een NMEA fluxgate niet wordt geaccepteerd als heading device voor de ST4000+ en in dat geval zal de piloot niet werken.

Een telefoontje naar Raymarine is mogelijk het beste voordat je overgaat tot de koop van een NMEA fluxgate kompas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Autohelm ST4000+ met alternatief kompas op bus 17 juli 2010 09:26 #137912

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
ik denk dat henkvd gelijk heeft.
een alternatief zou kunnen zijn de ST4000 in de Track mode naar een waypoint te laten sturen,ipv een kompaskoers.
Daar is in ieder geval geen kompasdata voor nodig, maar ik weet niet of de ST4000 in de trackmode wil als hij de kompasdata mist....
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Autohelm ST4000+ met alternatief kompas op bus 17 juli 2010 09:36 #137913

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Zonder fluxgate krijg je een foutmelding, ook voor cross track heb je de fluxgate nodig als referentie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Autohelm ST4000+ met alternatief kompas op bus 17 juli 2010 09:41 #137914

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Kijk eens op de site van Holland Nautic onder de stuurautomaten en dan bij de FAQ's, mogelijk is de sensor kapot. Die kun je misschien vervangen.
www.hollandnautic.nl/cgi-bin/v...051&ww=1&db=website#
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Autohelm ST4000+ met alternatief kompas op bus 17 juli 2010 09:51 #137915

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Proost schrijft:
Kijk eens op de site van Holland Nautic onder de stuurautomaten en dan bij de FAQ's, mogelijk is de sensor kapot. Die kun je misschien vervangen.
www.hollandnautic.nl/cgi-bin/v...051&ww=1&db=website#


overleden = defect
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Autohelm ST4000+ met alternatief kompas op bus 17 juli 2010 11:18 #137920

  • ghbloos
  • ghbloos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Bedankt voor deze info tot nu toe.

Er zijn voldoende NMEA input mogelijkheden. Zie bijvoorbeeld hoofdstuk 5.2 in onderstaand document. Maar dan is nog niet duidelijk of er ook kompasinformatie wordt betrokken door de ST4000+.

Handleiding
Laatst bewerkt: 17 juli 2010 11:19 door ghbloos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Autohelm ST4000+ met alternatief kompas op bus 17 juli 2010 11:26 #137922

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
ghbloos schrijft:
Bedankt voor deze info tot nu toe.

Er zijn voldoende NMEA input mogelijkheden. Zie bijvoorbeeld hoofdstuk 5.2 in onderstaand document. Maar dan is nog niet duidelijk of er ook kompasinformatie wordt betrokken door de ST4000+.

Handleiding

maar geen heading van een kompas, HDM, HDG of HDT

HDM staat voor HeaDing Magnetisch
HDG staat voor HeaDing Gyro
HDT staat voor HeaDing True
Laatst bewerkt: 17 juli 2010 11:29 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Autohelm ST4000+ met alternatief kompas op bus 17 juli 2010 15:54 #137934

  • ghbloos
  • ghbloos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Inderdaad de ST4000+ kan geen NMEA heading informatie ontvangen. Maar mogelijk wel via het SeaTalk protocol.

Onderstaande seatalk code wordt gebruik bij kompas heading gegevens:
89 U2 VW XY 2Z Compass heading sent by ST40 compass instrument (it is read as a compass heading by the ST1000(+) or ST2000(+) autopilot)
Corresponding NMEA sentences: HDM, HDG, HDT, VHW

Dus misschien niet via de NMEA, maar wel via Seatalk.
Laatst bewerkt: 17 juli 2010 15:59 door ghbloos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Autohelm ST4000+ met alternatief kompas op bus 18 juli 2010 14:00 #137963

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Henkvd schrijft
"Proost schrijft:
Kijk eens op de site van Holland Nautic onder de stuurautomaten en dan bij de FAQ's, mogelijk is de sensor kapot. Die kun je misschien vervangen.
www.hollandnautic.nl/cgi-bin/v...ww=1&db=website#


overleden = defect".


Ja dat snap ik ook maar snap jij wat er geschreven staat?
Daar staat dat de sensor vernieuwd zou kunnen worden als hij defect is toch?. En het is te meten.
Als dat geen mogelijkheid is om te zien of de Fluxgate werkelijk overleden is of alleen maar een kapotte sensor heeft weet ik het ook niet meer . Maar de TS heeft niet aangegeven of er na onderzoek geconstateerd werd dat de Fluxgate het niet doet of dat "hij het gewoon niet meer doet". Lijkt me een wereld van verschil.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Autohelm ST4000+ met alternatief kompas op bus 18 juli 2010 14:00 #137964

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Voor heading via Seatalk moet je dan een ander Raymarine (want Seatalk) apparaat vinden dat wel een NMEA heading message als input wil hebben en die ook nog omzet naar Seatalk. Ik zal een in de documentatie van de Multi ST60 kijken, maar ik geef je weinig kans.
En een multiplexer doet meestal alleen NMEA naar Seatalk, niet andersom.

Waarom wil je niet een nieuw fluxgate kompas? Te lage frekwentie voor gebruik bij de radar? Een andere reden kan ik me niet voorstellen.
een duur alternatief is nog een Raymarine stuurcomputer te kopen (400 eur?). Die eten wel NMEA heading data van externe kompassen.

groet
t
Edit:
de ST60 Multi kan geen heading NMEA berichten naar Seatalk converteren.
Laatst bewerkt: 18 juli 2010 15:21 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.118 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl