Kijk da's leuk! Ik lig ook aan het Rhederlaag ('t Eiland) en we varen dus op precies hetzelfde IJsseltraject!
De lichtspoel zou wel 6A kunnen leveren (als de 80W klopt) bij 14,3V. Dit zijn wel passende eigenschappen voor een laadsysteem voor een startaccu. De spanning is aan de hoge kant om ervoor te zorgen dat de startaccu in korte tijd weer vol zit. Overigens VW hanteert 14,5V als maximum laadspanning.
De accu zelf is een veel betere ladingsopslag dan een condensator en een condensator als 'afvlakker' is niet zinvol. Een condensator als ontstoring voor hoog frequente stoorspanningen is dat wel, maar dat hoeft dan geen 'dikke' elco te zijn.
De diodes in het zonnepaneel hebben geen 'keercel functie'. Zij overbruggen de cellen als daar schaduw op valt en voorkomen zo blokkades in het paneel bij onvolledige 'beschijning'. Een keercel is maar 1 diode en voorkomt dat er stroom uit de alternator via het zonnepaneel weglekt. De spanningsval over deze diode is niet relevant, want het paneel wekt in elk geval meer spanning op dan dat er nodig is voor het laden van de accu.
De diodes van de gelijkrichter van de lichtspoel hebben wel een keercel functie. Er kan dus nooit stroom uit het zonnepaneel via de lichtspoel weg lekken.
Met wat ik nu weet:
Je hebt geen startaccu om op te laden. Als je laadt met de bbm dan wordt daarvan de spanning al in de bbm geregeld voor een 12,6V loodzwavelzuur accu. De bbm zal de accu niet overladen vanwege de ingebouwde spanningsregelaar, ZOLANG JE DE ACCU MAAR AANGESLOTEN LAAT! Dat laatste is wel een belangrijke voorwaarde.
Je kunt het zonnepaneel en de regelaar als 'appeltje voor de dorst' laten werken en je service accu daarmee via de regelaar 'op toppen'.
Keep it simple: je kunt de lichtspoel van de bbm zo op je service accu aansluiten (doe er wel een 10A zekeringetje tussen!), let hierbij op de juiste polariteit (+ aan +, - aan -).
Er hoeft niets tussen.
Voor jouw gemoedsrust: sluit de multimeter aan op de accu en plak deze met ducttape ergens vast in de kuip, zodat je deze kunt aflezen. Vaar vanaf de vale plas door de IJsselverbinding naar de passantenhaven in Doesburg en kijk bij 'vol gas' vlak voordat je de passantenhaven van Doesburg invaart, op de multimeter of de spanning op de accu boven de 14,6V komt. Zo niet, dan is er niets aan de hand en ben je helemaal klaar.
Zo wel, dan heb je een vorm van belasting nodig die wordt ingeschakeld indien je lang op de motor vaart. Een 12V 55W halogeenlamp zou een prima extra belasting zijn, maar er zijn ook andere mogelijkheden die meer automatisch werken. Nog een mogelijkheid is: 'de stekker eruit' bij een volle accu. Simpel!
Groeten, Peper.