Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Buitenboordmotor en regelaar zonnepanneel

Buitenboordmotor en regelaar zonnepanneel 26 juli 2010 17:49 #139107

  • marsian
  • marsian's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
Ik ben me momenteel aan het orienteren op een zonnepaneel. Ik heb er een op het oog, met een solara regelaar, capaciteit tot 60wp.

Nou zit er in mijn buitenboordmoter (2takt mariner) een lichtspoel, ik zou mijn motor dus kunnen aansluiten op mijn accu's om deze bij te laden tijdens het motoren. Alleen zou er dan nog een regelaar tussen moeten zitten. Weet iemand of de regelaar van de zonnepaneel hier voor ook gebruikt kan worden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Buitenboordmotor en regelaar zonnepanneel 26 juli 2010 21:12 #139141

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Je kunt een spanningsregelaar tussen de motor en de accu zetten en daarnaast rechtstreeks naar de accu de regelaar van het zonnepaneel.Niet een vreemde (motor)lader zetten bij het zonnepaneel. Een ander zonnepaneel op de zonnepaneelregelaar er bij zetten kan wel. Dan geeft het geen probleem,
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Buitenboordmotor en regelaar zonnepanneel 27 juli 2010 06:45 #139163

Dat ligt eraan wat je met 'regelaar' bedoelt. Een lichtspoel geeft zelf wisselspanning, die zul je moeten gelijkrichten om er je accu mee op te laden. Veel buitenboordmotoren hebben al een gelijkrichter aan boord. Dat zou ik in ieder geval even checken.
Op mijn boot heb ik een 10 A regelaar voor een zonnepaneel, waarop zowel de laadaansluiting van de buitenboordmotor als het zonnepaneel worden aangesloten, maar nooit tegelijk. De klemspanning van de motor varieert nogal (tussen 11 en 16 volt of zo), de solar laadregelaar stabiliseert dat en zorgt ervoor dat de laadstroom wordt beperkt als de gasspanning wordt beperkt. Hij heeft bovendien een onderspanningsbeveiliging, zodat de accu niet helemaal leeg getrokken kan worden.

Het kan dus wel, beide op de regelaar aansluiten, maar ik zou ze niet tegelijk (parallel) erop zetten.

Groet,
Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Buitenboordmotor en regelaar zonnepanneel 27 juli 2010 08:38 #139185

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Als je motor loopt ga je niet je zonnepaneel afkoppelen of andersom. Als er een spanningsregelaar op de motor zit naast een gelijkrichter sluit je het rechtstreeks aan op de accu. Dan heb je uiteraard maar 1 extra spanningsregelaar nodig, alleen voor je zonnepaneel. Daarom heb ik ook geschreven dat het niet op dezelfde regelaar moet.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Buitenboordmotor en regelaar zonnepanneel 27 juli 2010 09:21 #139190

Proost schrijft:
Als je motor loopt ga je niet je zonnepaneel afkoppelen of andersom. Als er een spanningsregelaar op de motor zit naast een gelijkrichter sluit je het rechtstreeks aan op de accu. Dan heb je uiteraard maar 1 extra spanningsregelaar nodig, alleen voor je zonnepaneel. Daarom heb ik ook geschreven dat het niet op dezelfde regelaar moet.

Dat ligt er maar aan... Mijn paneel ligt los op het dek of kajuitdak en gebruik ik zelden als ik vaar. Het ligt vooral door de week aan dek om als druppellader te functioneren. Ik vind het aan- en afkoppelen zelf geen bezwaar. De motor draait meestal alleen even bij het in- en uitvaren van de haven, dus dat zet ook niet echt veel zoden aan de dijk. De lichtspoel levert nominaal 6A, maar dat haalt ie echt alleen bij halfgas of meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Buitenboordmotor en regelaar zonnepanneel 27 juli 2010 10:19 #139204

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Ik heb het anders, namelijk gewoon de oplading door de motordynamo wanneer deze draait en een vast overloopbaar zonnepaneel op het garagedak. Daarnaast een zonnepaneel wat ik over de railing naar keuze aan bb of sb hang bij stilliggen of rustig varen. Het is me gebleken dat het gebruik van zonnepanelen een lange levensduur van accu's geeft, 8 jaar is geen uitzondering.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Buitenboordmotor en regelaar zonnepanneel 27 juli 2010 10:28 #139206

Dat is ook mijn ervaring: des te beter je een accu opgeladen houdt, des te langer gaat hij mee. Het aantal laadcycli van een accu is nu eenmaal beperkt. De meeste accu's houden vreemd genoeg niet van waar ze voor bedoeld zijn: om ontladen te worden...
Ik heb een klein zonnepaneeltje dat ca. 1A levert. Meestal genoeg om door de week het verbruik van een weekend bij te laden en de accu langdurig vol te houden. Daarnaast is er ook de lichtspoel van de buitenboordmotor (6A max) en een goede acculader voor op vakantie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Buitenboordmotor en regelaar zonnepanneel 27 juli 2010 10:35 #139207

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27896
Proost schrijft:
Het is me gebleken dat het gebruik van zonnepanelen een lange levensduur van accu's geeft, 8 jaar is geen uitzondering.

Dat is een ervaring die ik volledig kan onderschrijven.
Sommige regelaars heben zelfs een functie die de accu van tijd tot tijd even kort laat gassen, waardoor de capaciteit, die al een beetje was weggezakt, weer behoorlijk op peil komt.
Op mijn vorige boot was de accu na een jaartje aan het zonnepaneel in betere conditie dan daarvoor.

Dat gassen lukt overigens alleen bij een zonnepaneel van voldoende capaciteit. Ik had destijds een 43 W paneel aan een 75 ah accu.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Buitenboordmotor en regelaar zonnepanneel 27 juli 2010 12:00 #139222

  • marsian
  • marsian's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
oke, weer een stuk slimmer geworden! Bedankt voor de reacties! Nu nog even uitzoeken welke voorzieningen mijn buitenboordmotor allemaal aan boord heeft!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Buitenboordmotor en regelaar zonnepanneel 28 juli 2010 15:55 #139421

  • marsian
  • marsian's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
Een flink aantal uren speuren verder op internet, maar ik ben er nu achter dat mijn mariner 4pk sailmate (als het goed is) standaard voorzien is van gelijkrichter.

Valt dit op een of andere manier te controleren dmv meting met een spannigsmeter?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Buitenboordmotor en regelaar zonnepanneel 28 juli 2010 16:19 #139422

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4013
Ja zeker, als de motor is voorzien van alleen een lichtspoel zal deze een variƫrende wisselspanning afgeven, spanning afhankelijk van het motor toerental.

Als de motor is voorzien van een laadspoel, dan is deze voorzien van een gelijkrichter en zal dus een variƫrende gelijkspanning afgeven, ook weer afhankelijk van het motor toerental.

De meting geeft dus aan DC laadspoel, hiermee kan een accu geladen worden.
AC lichtspoel, hiermee kan alleen een accu geladen worden indien we een gelijkrichter toepassen.



Verder voorzieningen zijn niet nodig aangezien het laden een groot woord is, de laadstroom bij volgas is zeer beperkt.




Verder is het bij een 4 pk motor zeer zeldzaam om een laad - of lichtspoel aan te treffen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Buitenboordmotor en regelaar zonnepanneel 28 juli 2010 16:36 #139424

  • marsian
  • marsian's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
Het is een sailmate van mariner, die zijn standaard altijd met gelijkrichter volgens de specs van mariner. Het is wel een oud model die ik heb ('94 ofzo)vandaar dat ik het even wil controleren door te meten. Van de lichtspoel ben ik wel zeker overigens.

Bedankt voor de reactie! Kom langzaamaan stukjes verder :)
Laatst bewerkt: 28 juli 2010 17:51 door marsian.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Buitenboordmotor en regelaar zonnepanneel 28 juli 2010 19:41 #139443

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8089
ik heb dezelfde motor gehad maar dan in een mercury jasje en die had inderdaad een lichtspoel met gelijkrichter. Stelt inderdaad niet al te veel voor. Vooral omdat hij alleen bij redelijk veel gas boven de 13,8v uitkomt en dus in staat is om een accu te laden. Zo'n zonnepaneel regelaar lijkt me dus prima en ik wou dat ik er destijds aan gedacht had ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor en regelaar zonnepanneel 21 feb 2015 08:28 #599022

  • mcdreads
  • mcdreads's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
Proost schreef :
Je kunt een spanningsregelaar tussen de motor en de accu zetten en daarnaast rechtstreeks naar de accu de regelaar van het zonnepaneel.Niet een vreemde (motor)lader zetten bij het zonnepaneel. Een ander zonnepaneel op de zonnepaneelregelaar er bij zetten kan wel. Dan geeft het geen probleem,
ff een oud draadje afstoffen: waarom zou je op een solar laadregelaar wel twee zonnepanelen parallel aan kunnen sluiten en niet een paneel en de lichtspoel (natuurlijk DC) van de bbm parallel?
Laatst bewerkt: 21 feb 2015 08:30 door mcdreads.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor en regelaar zonnepanneel 21 feb 2015 08:38 #599026

Omdat een zonnepaneel vs een (gelijkgerichtte) laadspoel aan de ingang van een solar regelaar totaal andere karakteristieken hebben.

Een moderne solar regelaar zoekt zelf het optimale werkpunt (de belasting die het zonnepaneel "ziet") en maximaliseert hiermee het produkt stroom*spanning=vermogen wat het paneel levert bij de heersende omstandigheden. Tegelijkhertijd regelt deze regelaar aan z'n uitgang de stroom en spanning zodat overladen wordt voorkomen, net als bij een normale acculader.
Laatst bewerkt: 21 feb 2015 08:43 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor en regelaar zonnepanneel 21 feb 2015 09:28 #599035

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3655
Het kan wel, als je er dan maar voor zorgt dat de opwekking van de lichtspoel zich gedraagt als een zonnepaneel. Zoals Nachtvlinder zegt.

Waarom laadt je de accu niet direct met de lichtspoel + gelijkrichter? Uiteindelijk zal die lichtspoel wel ontworpen zijn om een startaccu te laden en kan jouw service accu op dezelfde manier worden geladen. (Er van uitgaand dat jouw bbm met een repeteerstarter wordt gestart en niet elektrisch, want dan wordt het nog weer anders).
De regelaar van het zonnepaneel moet hier dan wel tegen kunnen en geen problemen hebben met een extra toevoer van energie naar de serviceaccu. Het kan zijn dat je dan een FET keercel voor de uitgang van de zonnepaneel regelaar moet gaan gebruiken.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor en regelaar zonnepanneel 21 feb 2015 10:41 #599062

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
De "motor" direct aan de accu en zonnepanelen aan de regelaar van de panelen. Dat gaat al 20 jaar goed op Proost. Mag dan aannemen dat het elders ook gaat.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor en regelaar zonnepanneel 21 feb 2015 12:56 #599101

De lichtspoel van een BB motor direct (wel gelijkgericht) op de accu kan best wel goed gaan, maar het kan ook vreselijk verkeerd gaan.
Hangt sterk af van welk type motor en spoel.

Wel eens een klant gehad die te zuinig was om een regelaartje er tussen te zetten.
De accu in enkele weken totaal drooggekookt.
Het kostte een accu die tien keer duurder was dan een regelaartje.

Ik ben van mening dat elk type stroombron een eigen, er aan aangepaste regelaar dient te hebben.
Dus geen zonpaneel, windmolen of motorsoel, op de zelfde regelaar.

Het zal best wel een keer goed gaan als je precies weet waarmee je bezig bent, maar dan hoef je het niet hier te vragen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor en regelaar zonnepanneel 21 feb 2015 14:08 #599114

  • mcdreads
  • mcdreads's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
Ok, lichtspoel direct op de accu lijkt me niet het beste idee, moet regelmatig veel motoren omdat we op de ijssel varen. In mijn (simpele) redenatie zijn beide bronnen gelijkstroom en ook als je twee zonnepanelen aansluit op de regelaar komt het regelmatig voor dat ze beide een verschillend voltage hebben. Zou het nodig zijn om de gelijkgerichte spanning af te vlakken met een condensatortje?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor en regelaar zonnepanneel 21 feb 2015 15:50 #599128

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Ik zou altijd een losse simpele losse pwm solar regelaar er tussen hangen. Je voorkomt er gewoon mee dat je accu droog kookt en zelfs met de hele kleine motoren kan het gebeuren als je langdurig motort. Plus voorkomen is beter als genezen.

In de haven hang je er een oude laptop voeding aan en je accu laad En wordt onderhouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor en regelaar zonnepanneel 21 feb 2015 16:10 #599140

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3655
Tja, dan moet je nu toch echt 'met de billen bloot' ;)
Welke bbm heb je? Wordt die elektrisch gestart? Wat is de spanning en het vermogen of stroom van de lichtspoel? Is deze voorzien van een gelijkrichter? Heb je de spanning van de lichtspoel wel eens gemeten: onbelast bij vol toerental? En belast met een 55W halogeenlamp (oude koplamp) bij vol toerental? Wat is de capaciteit van de accu die je wilt (bij)laden? Wat is het vermogen van je zonnepanelen? wat is de maximale stroom van de zonnepaneel regelaar?

2 zonnepanelen op 1 regelaar... Dan moet je een Schottky diodebrug(je) voor de ingang van de regelaar toepassen om zoveel mogelijk opbrengst te hebben.

Als je de lichtspoel direct op de accu geen goed idee vindt (en dat is het ook niet), dan is de lichtspoel op de zonnepaneel regelaar wel helemaal niets... Je accu kookt dan weliswaar niet droog, maar je zult wel een behoorlijke stapel zonnepaneel regelaars gaan verbruiken!
Afvlakken met een 'condensatortje' doet niets aan regeling van de spanning van de lichtspoel van de bbm! Daar moet je echt een regelaar voor hebben met een 'dump load' om de energie uit de lichtspoel te kunnen verwerken op het moment dat de accu na een tijdje 'motoren' vol is.
Overigens, de IJssel is ook mijn vaargebied en daar heb je soms de bbm flink nodig.
Een zonnepaneel geeft onbelast maximaal 22V af (ligt een beetje aan welk zonnepaneel je hebt).
Een lichtspoel van een bbm kan onbelast wel 150V afgeven. Zou jouw zonnepaneel regelaar dat lang volhouden, denk je? Ik zou dat niet willen uitproberen.
Proost heeft 20 jaar goede ervaring met het (bij)laden, via een regelaar, van een accu uit een lichtspoel van een bbm. Daar 'toep' ik niet overheen! Saeftinghe geeft ook aan dat er echt wel een regelaar tussen lichtspoel en accu moet komen. Indien je die niet kunt/wilt aanschaffen, raad ik je af om aan het hele project te beginnen!
Groeten, Peper.

PS: varen op de IJssel? Waar?
P.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor en regelaar zonnepanneel 21 feb 2015 17:56 #599158

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Peper het gaat hier al jaren prima met achter de goedkope chinese pwm regelaar zonder dump load. zowel een yamaha 4 pk 2 takt als een Honda 10 pk. En als je er bang voor bent dat het mis gaat pak je er toch een die meer als 19 volt op de ingang toe laat?
Laatst bewerkt: 21 feb 2015 17:57 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor en regelaar zonnepanneel 21 feb 2015 18:23 #599163

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3655
@Mephisto:
Dat geloof ik meteen van je! Wat ik niet weet is, wat de open klemspanning is van de lichtspoelen in deze motoren. Wellicht is er reeds een soort van spanningsbegrenzer ingebouwd (dikke suppressor zenerdiode bv.) Zonder die kennis kan ik er niets over zeggen.
Negentien Volt voor een PWM regelaar is misschien wel haalbaar, maar die hebben vaak ook weer een VDR of andere vorm van suppressor over de ingang staan.
Mijn Simplex bromfiets had een Sachs 2-versnellings blokje (bouwjaar 1957) en ik heb wat metingen gedaan aan de lichtspoel. Onbelast en stationair draaiend gaf het ding al 60V. Even gas geven en de meter ging naar 500V (helemaal in de rechter hoek!) De AVO 8 is een stevig ding en overleefde dit wel. Dit is zonder suppressor in de spoel. Bij een bbm verwacht ik wel dat er iets van een suppressor aanwezig is, maar ik weet het niet en dus zou de spanning wel 'sky high' kunnen gaan (en dat Chineesje er meteen achteraan). Vandaar...
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor en regelaar zonnepanneel 22 feb 2015 10:05 #599248

Vorig jaar stelde ik dacht ik al eens de vraag of een regelaar nodig was. Mijn buitenboordmotor (8 pk yamaha 2 takt) is voorzien van zowel lichtspoel als elektrische start, via dezelfde stroomkabels. De lichtspoel levert bij vol vermogen volgens mijn low-budget multimeter 16V, te veel dus. Maar lang op vol vermogen is zeldzaam dus het grootste probleem lijkt mij niet de te hoge spanning maar het overladen van de al volle accu. Volgens het boekje geeft hij maximaal 6a/h.Toch gaat het al best een tijd goed al moet ik zeggen dat ik bij lang motoren zoveel mogelijk stroomverbruikers aan zet om wat stroom te verbruiken ...

De dealer vertelde mij destijds dat een buitenboordmotor altijd rechtstreeks op de accu is aangesloten. Anders kan ook niet zonder in de originele bedrading in de motor te gaan prutsen, omdat een regelaar in de (tevens) startstroomkabels niet gaat. Ik ben dan ook benieuwd hoe diegenen die er wel een regelaar tussen hebben gezet dat hebben opgelost? En wat voor regelaar zou er dan wel tussen moeten als een zonepaneelregelaar niet voldoet (blijkens sommige reacties?
Vb480 - Stockpaert - Kievit 680 - Marieholm IF - Marieholm 26 - Drascombe Longboat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor en regelaar zonnepanneel 22 feb 2015 10:23 #599264

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Hmmmm, ik had een yamaha 8 4 tact, high thrust model. Dat los halen van die draadjes viel alleszins mee. Dat de startkabel gebruikt wordt voor transport is logisch, waarom een tweede kabel leggen als er al eentje loopt? Maar de verbinding van regelaar naar de startkabel was bij mijn moter echt maar gewoon een draadje met een oogje dat onder het oogje van de startkabel zat. Moertje er af, draadjes scheiden, nieuwe verbinding met de accu maken en klaar.

Met een simpel schakelkastje kon ik zo kiezen tussen start-accu en boord-accu. Met een amp metertje en volt metertje zag ik ook nog wat er gebeurde.

Heb je die 16 volt gemeten met de accu er aan? Zijn je contacten nog schoon en roestvrij? Is de interne regelaar niet te vervangen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl