Tja, dan moet je nu toch echt 'met de billen bloot'
Welke bbm heb je? Wordt die elektrisch gestart? Wat is de spanning en het vermogen of stroom van de lichtspoel? Is deze voorzien van een gelijkrichter? Heb je de spanning van de lichtspoel wel eens gemeten: onbelast bij vol toerental? En belast met een 55W halogeenlamp (oude koplamp) bij vol toerental? Wat is de capaciteit van de accu die je wilt (bij)laden? Wat is het vermogen van je zonnepanelen? wat is de maximale stroom van de zonnepaneel regelaar?
2 zonnepanelen op 1 regelaar... Dan moet je een Schottky diodebrug(je) voor de ingang van de regelaar toepassen om zoveel mogelijk opbrengst te hebben.
Als je de lichtspoel direct op de accu geen goed idee vindt (
en dat is het ook niet), dan is de lichtspoel op de zonnepaneel regelaar wel helemaal niets... Je accu kookt dan weliswaar niet droog, maar je zult wel een behoorlijke stapel zonnepaneel regelaars gaan verbruiken!
Afvlakken met een 'condensatortje' doet niets aan regeling van de spanning van de lichtspoel van de bbm! Daar moet je echt een regelaar voor hebben met een 'dump load' om de energie uit de lichtspoel te kunnen verwerken op het moment dat de accu na een tijdje 'motoren' vol is.
Overigens, de IJssel is ook mijn vaargebied en daar heb je soms de bbm flink nodig.
Een zonnepaneel geeft onbelast maximaal 22V af (ligt een beetje aan welk zonnepaneel je hebt).
Een lichtspoel van een bbm kan onbelast wel 150V afgeven. Zou jouw zonnepaneel regelaar dat lang volhouden, denk je? Ik zou dat niet willen uitproberen.
Proost heeft 20 jaar goede ervaring met het (bij)laden, via een regelaar, van een accu uit een lichtspoel van een bbm. Daar 'toep' ik niet overheen! Saeftinghe geeft ook aan dat er echt wel een regelaar tussen lichtspoel en accu moet komen. Indien je die niet kunt/wilt aanschaffen, raad ik je af om aan het hele project te beginnen!
Groeten, Peper.
PS: varen op de IJssel? Waar?
P.