Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Stroom opwekking

Re:Stroom opwekking 08 sept 2010 17:51 #147579

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2339
@ Erik,

Als je de schroefasgenerator belast. Dan neem ik aan dat de schroefas een hoeveelheid energie levert. Dat lukt toch alleen maar als het toerental terugloopt.

Heb je daar rekening mee gehouden?

Ik herinner me een artikel van iemand die een wasmachinemotor gebruikte als schroefasgenerator. Dit was juist vanwege het toerental en het probleem van een te grote poelie op de schroefas. Ik moet eens zoeken of ik dat artikel nog ergens terug kan vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Stroom opwekking 08 sept 2010 23:51 #147721

zeehond schrijft:
@ Erik,

Als je de schroefasgenerator belast. Dan neem ik aan dat de schroefas een hoeveelheid energie levert. Dat lukt toch alleen maar als het toerental terugloopt.

Heb je daar rekening mee gehouden?

Ik herinner me een artikel van iemand die een wasmachinemotor gebruikte als schroefasgenerator. Dit was juist vanwege het toerental en het probleem van een te grote poelie op de schroefas. Ik moet eens zoeken of ik dat artikel nog ergens terug kan vinden.

Ik weet niet helemaal zeker of ik je vraag goed begrijp.
Als ik zeilend vaar is er een x aantal rpm de dynamo (110A x 24 volt = 2.64 kW = 3pk) remt de schroefas af, daar heb ik inderdaad rekening mee gehouden, maar daar kan de dynamo leverancier meer over zeggen, in mijn geval (26" fixed propellor met 4 bladen) is de terugloop in toeren nauwelijks tot niet merkbaar.
Tijdens het varen op de motor heb ik er geen rekening mee gehouden. Bij 1900 rpm (motor) is het vermogen ongeveer 60-65 pk en vaar ik 7,3 tot 7,5 knopen. Of de dynamo wel of niet meedraaid kan ik daarbij niet merken en verwaarloos ik dus ook. Ook in brandstof verbruik kan ik het nauwelijks merken.

Tijdens het varen op de motor draaid mijn dynamo ongeveer 2x zo snel als tijdens het zeilen. Ik heb de dynamo geoptimaliseerd voor het zeilen, daar is hij voor mij het meeste van nut. Maar je moet er wel rekening meehouden dat hij tweemaal zo snel draaid en dus ook een hoger elektrisch vermogen levert dan wanneer hij langzaam draaid, je accu's en laad regelaar moeten daarop wel afgesteld zijn.

gr
Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 08 sept 2010 23:53 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Stroom opwekking 09 sept 2010 17:42 #147914

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2339
Mijn vraag is eigenlijk of zeilend het toerental van de as afneemt op het moment dat de dynamo belast wordt en dus gaat laden.

Je zou behoorlijk gefrustreerd raken als je een configuratie hebt met een optimaal toerental bij bijvoorbeeld 6 knopen zodra je de configuratie monteerd blijkt dan door de wrijving en de energie die afgenomen wordt het toerental veel lager uit te komen dan bij een vrij draaiende as.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Stroom opwekking 09 sept 2010 18:32 #147923

Je vraag is duidelijk nu.
het verschil is op mijn boot nauwelijks merkbaar. Zoals ik al schreef gaat het bij mij om een 23 duims schroef met 4 vaste bladen en een dynamo van "slechts" 3 pk als hij maximaal belast word.
Ik kan me echter heel goed voorstellen als je dezelfde dynamo (110A) op een veel kleinere schroef gaat monteren dat de hoeveelheid weerstand voor de hele boot meer toeneemt. M.a.w. de weerstand van een 3pk dynamo op een 20 tons 50 voeter (met bijbehorende schroef) is verwaarloosbaar, maar op een 6 tons 35 voeter zou diezelfde dynamo best wel eens een merkbaar verschil kunnen zijn.

Antwoord is dus; ja, het is wel degelijk iets om rekening mee te houden en ik was dat vergeten in mijn eerdere post te melden.

gr
Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 09 sept 2010 18:33 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.251 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl