Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: waarom niet één accu bank?

Re:waarom niet één accu bank? 16 sept 2010 18:27 #149480

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
Bekend fenomeen, 2 accu banken, scheidingsdiode blok gemonteerd maar niet tevreden over het behaalde resultaat.

Probleem van een scheidingsdiode zit in de ongelijke uitputting van de accubanken en de manier van sensen van de spanningsregelaar van de dynamo.

In een gezonde situatie is de startmotor accu binnen een zucht vol en nu komt de beperking van het scheidingsdiode blok.
De spanningsregelaar sensed te accuspanning van de volle startaccu en regelt terug, gevolg de service accu's worden nauwelijks nog geladen.

Indien mogelijk ( afhankelijk van de dynamo / spanningsregelaar) zou er dus op de service accu's gesensed moeten worden dit is echter door constructie niet altijd mogelijk om dit uit te voeren.

Compenseren van spanningsval van de diodes blijft de zelfde problemen geven, in dit geval haalt nog steeds de startaccu de max eindspanning, de serviceaccu's worden nog steeds beperkt geladen zodra de startaccu vol is.

Wat zijn de mogelijkheden om te op te lossen.

De sense van de spanningsregelaar verplaatsen naar de service accu's, dit kan alleen niet altijd, tevens dient er een voorziening te zijn om het laadcontrole lampje te doven bij niet draaiende motor.( via relais op contactslot)

Het toepassen van een cyrix relais

Een grote accubank maken zoals je voorstelt, dit vereist alleen een beetje disipline, lege accu's is niet starten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:waarom niet één accu bank? 16 sept 2010 18:32 #149481

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
er zijn ook tussenoplossingen.

in mijn 'meterkast' zit een kastje van de firma Scheiber (franse electronica) dat de lichtaccu-bank (2*100Ah) koppelt aan de startaccu (1*100Ah). Pas als de spanning van de startaccu onder een bepaalde waarde komt (weet ff niet hoeveel V) dan schakelt dat kastje de startaccu af van het net (blijft alleen nog aan de startmotor).
Zo heb je het beste van 2 werelden: 1 grote bank zolang het kan, en altijd een bruikbare startaccu.

het is het witte kastje met 2 blauwe en 2 rode draden midden-boven op deze foto (net onder de kabelgoot)

694219319665945976-a-capolavor.../home/meterkast1.jpg

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:waarom niet één accu bank? 16 sept 2010 18:40 #149487

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
Capolavoro schrijft:
er zijn ook tussenoplossingen.

in mijn 'meterkast' zit een kastje van de firma Scheiber (franse electronica) dat de lichtaccu-bank (2*100Ah) koppelt aan de startaccu (1*100Ah). Pas als de spanning van de startaccu onder een bepaalde waarde komt (weet ff niet hoeveel V) dan schakelt dat kastje de startaccu af van het net (blijft alleen nog aan de startmotor).
Zo heb je het beste van 2 werelden: 1 grote bank zolang het kan, en altijd een bruikbare startaccu.

het is het witte kastje met 2 blauwe en 2 rode draden midden-boven op deze foto (net onder de kabelgoot)

694219319665945976-a-capolavor.../home/meterkast1.jpg

groet
t

Is het zelfde als een Cyrix relais.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:waarom niet één accu bank? 16 sept 2010 18:44 #149489

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
henkvd schrijft:
Is het zelfde als een Cyrix relais.

ok, die naam kende ik nog niet.

Mijn Scheiber relais bevalt prima.
Ik weet niet of het ook helpt voor het laad-probleem dat je beschrijft.
Ik denk dat de sense de gehele bank 'senst' (alle 3, want gekoppeld zo gauw er geladen wordt).

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:waarom niet één accu bank? 16 sept 2010 19:09 #149498

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Hallo Capolavoro,

Mooi en nette meterkast!

Lijkt me een interessante oplossing, maar ik heb inderdaad een laadprobleem en wil dit zo eenvoudig mogelijk oplossen. Beetje de accu in de gaten houden is geen probleem. Immers de accu helemaal leegtrekken is ook slecht en wil je altijd voorkomen.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:waarom niet één accu bank? 16 sept 2010 19:15 #149500

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Hallo Henkvd,

Het is allemaal veel moeite, werk en geld om je accu's te scheiden en goed te kunnen laten laden. Veel meningen en veel materiaal voor in de handel. Geloof dat het beter is een tweede dynamo voor je lichtaccu's op de motor te monteren. Maar dat vind ik te ver gaan.

Daarom denk ik toch maar één accubank te maken.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:waarom niet één accu bank? 16 sept 2010 19:21 #149502

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27753
Zonsnel schrijft:
Waarom nog twee accubanken?

Misschien moet toch eerst even de vraag worden beantwoord waarom de lichtaccu's niet meer goed worden geladen. Maar goed.

Er zijn toch nog steeds wel een paar redenen om een 2 gescheiden accu's of accubanken te hebben, lijkt mij. Misschien vooral als je inderdaad ook een accu nodig hebt om de motor te starten.

Zo zijn in theorie voor starten en het langdurig voeden van apparatuur, verlichting en een koelkastje verschillende types accu optimaal. Veel accu's zijn tegenwoordig van het semi-traktie type en daardoor voor beide doeleinden te gebruik. Feit blijft echter dat je een zuivere deep-cycle licht-accu veel dieper kunt ontladen dan een startaccu of een semi-traktie accu, zonder schade aan de accu aan te richten. Van een startaccu kun je maar 20 % van de capaciteit gebruiken. Van een echte deepcycle-accu wel 60-70 %.

Ontstaat er om een of andere reden kortsluiting of komt 1 accubank onder water te staan, dan heb je als de tweede wat hoger geplaatst is, er altijd nog een over.

Bovendien heb ik geen generator aan boord. En ik denk dat ik daarmee niet tot een minderheid behoor.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:waarom niet één accu bank? 16 sept 2010 19:22 #149504

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Zonsnel schrijft:
Hallo Capolavoro,

Mooi en nette meterkast!

Lijkt me een interessante oplossing, maar ik heb inderdaad een laadprobleem en wil dit zo eenvoudig mogelijk oplossen. Beetje de accu in de gaten houden is geen probleem. Immers de accu helemaal leegtrekken is ook slecht en wil je altijd voorkomen.

(de hele boot is mooi, niet alleen de meterkast ;-) )

de boot ligt eigenlijk altijd (zomer en winter) aan de walstroom, met een Mastervolt lader met 2 aparte uitgangen.
Dat doet het leeuwendeel van het laden wel.
De accu's zijn nu 9 jaar oud en nog geen enkel probleem, dus kennelijk zijn ze steeds voldoende geladen.
Laden op de motor is, op een enkele uitzondering na, tegenwoordig toch niet echt meer nodig (behalve aan de engelse moorings natuurlijk, of hebben die al een contactdoos....)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:waarom niet één accu bank? 16 sept 2010 19:25 #149506

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Zonsnel schrijft:

Daarom denk ik toch maar één accubank te maken.

als FSD langskomt zal ie zeggen dat je dat alleen mag doen met 3 splinternieuwe, precies dezelfde accu's.
dus niet met je huidige setje.
dit vanwege de inmiddels ontstane verschillen in interne weerstand.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:waarom niet één accu bank? 16 sept 2010 19:26 #149507

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
@ Zonsnel

Dat was een van de drie opties die ik gaf.

Het toepassen van een Cyrix scheidingsrelais zou je nog kunnen overwegen, is de goedkoopste oplossing als je accu's in goede staat zijn, een cyrix kost ca 50 euro, dat is goedkoper dan je 70Ah accu te vervangen door een 100Ah om je capaciteit te behouden.
De 70 Ah behouden en op te nemen in 1 accu bank samen met je 2 100Ah accu's is niet zo'n goed idee, accubanken horen te bestaan uit gelijkwaardige accu's.
Laatst bewerkt: 16 sept 2010 19:29 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:waarom niet één accu bank? 16 sept 2010 19:35 #149514

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27753
Zonsnel schrijft:
Hallo Henkvd,

Het is allemaal veel moeite, werk en geld om je accu's te scheiden en goed te kunnen laten laden. Veel meningen en veel materiaal voor in de handel. Geloof dat het beter is een tweede dynamo voor je lichtaccu's op de motor te monteren. Maar dat vind ik te ver gaan.

Daarom denk ik toch maar één accubank te maken.

Ik heb ook een gescheiden licht- en startaccu. Voor zover ik kan nagaan slechts gescheiden door zo'n grote accuschakelaar. Geen luxe scheidingrelais, dus.

Ik laad de start en lichtaccu's nooit tegelijk, omdat ze van verschillende capaciteit en ouderdom zijn (kan wel, door de schakelaar in de middenstand 'both' te zetten), maar altijd of de 1, of de ander. Reken maar dat ze allebei vol komen. Je moet er alleen om denken de schakelaar regelmatig om te zetten van de ene naar de andere accu. Soms zet ik tijdens een lang eind motoren even de motor stil om veilig om te kunnen schakelen. Beetje gedoe, maar goed.

Volgend jaar komt er een zonnepaneel van rond de 100W op de boot en laat ik de serviceaccu's (2x100ah) nog slechts door dit zonnepaneel laden. Er is niets wat accu's in zo'n goede conditie houdt als laden met een zonnepaneel van voldoende capaciteit.
Bovendien ben ik op die manier van het omschakelen af.

--
stegman
Laatst bewerkt: 16 sept 2010 19:39 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:waarom niet één accu bank? 16 sept 2010 19:57 #149523

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Ik heb een kastje van Sterling Power Products.

Die fopt je regelaar en blijft ook over een diode blok gewoon doordouwen. Als de startaccu qua laden terugschakelt blijft de laadstroom bij 2500 toetren rond de 30A

succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:waarom niet één accu bank? 16 sept 2010 20:11 #149530

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Afgelopen zomervakantie veel gevaren en weinig tot geen walstroom gezien. Dan wordt stroom een probleem. Met de 2 x 105 amp deepsycle overleven we 2 á 3 dagen varen, liggen en leven zonder motor laden en/of walstroom. Plaats voor zonnepanelen hebben we niet echt. Weer een paal aan dek met een windgenerator vind ik niet mooi. Als je voor al dat geld diesel koopt kan je jaren die paar weken vakantie stroom draaien. Voor vertrekkers gelden andere wetten.

De dynamo is 60 amp. Maar volgens de accu monitor komt er maar maximaal 10 amp in de 70% volle accu terecht. Komt volgens mij omdat de diode de startaccu belangrijker vind. De diode zit in de accu lader.
Wil voor komend seizoen nieuwe accu's en met 60 amp de lichtaccu's vol kunnen pompen.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:waarom niet één accu bank? 16 sept 2010 20:14 #149531

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
zeehond schrijft:
Ik heb een kastje van Sterling Power Products.

Die fopt je regelaar en blijft ook over een diode blok gewoon doordouwen. Als de startaccu qua laden terugschakelt blijft de laadstroom bij 2500 toetren rond de 30A

succes!

dat wilde ik net voorstellen , een intelligente sterling pro-split oid
www.sterling-power.com/products-prosplit.htm
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:waarom niet één accu bank? 16 sept 2010 20:18 #149534

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Het is heel simpel waarom je 2 accu's hebt, een startaccu en een licht accu of vebruikers accu.

Start accu kan ik korte tijd hoge stromen leveren voor je startmotor, lichtaccu kan langdurig je verbruikers voeden en diep ontladen worden, dat zijn 2 verschillende doelen waarvoor je 2 verschillende accu's hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:waarom niet één accu bank? 16 sept 2010 21:19 #149555

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3209
of een diode in de sense kabel.

Ben ik wel kampioen goedkope oplossingen, denk ik.

wordt je start accu wel met iets te hoge spanning opgeldaden, maar dat kan je deels ondervangen door een silicium-diode te nemen; die hebben maar een spanningsval van 0.7V Meestal zijn diodes voor grote stromen germanium diodes (met een grotere spanningsval). Omdat door je sense-lijn vrijwel geen stroom loopt kan je hier wel een silicium diode inzetten.
Koop er één van 1 Ampere, kost 0.30 euro.

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:waarom niet één accu bank? 16 sept 2010 22:00 #149562

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8062
@roblisto: niet alle dynamo's kun je zomaar compenseren met een diode in de sense kabel. By bijv. hitachi (yanmar) dynamo's schijnt dit bijzonder lastig te zijn.

@zonsnel: dat je diode de startaccu in alle omstandigheden belangrijker vindt dan je lichtaccu is niet echt waar. Een diode zorgt alleen er voor dat de laadstroom éénrichtingsverkeer kent. Waar de (grootste) stroom heen gaat ligt aan de rest: De stroom zal dan de weg van de minste weerstand zoeken, normaal gesproken de minst volle accu en dus in de meeste gevallen de lichtaccu. Een klacht bij veel diode-systemen is juist dat bij een situatie van louter lege accu's, de laadstroom te veel verdeeld wordt ipv eerst 1 vol te maken.

Andere scheidings vormen (oa. verschillende typen scheidingsrelais bijv. de Cyrix) kunnen wel een voorkeur aan een bepaalde accu geven, afhankelijke van hoe ze geprogrameerd of geplaatst/aangesloten zijn. éérst start accu en als die vol is, pas de rest (lichtaccu's) laden bijvoorbeeld.

Weet je zeker dat je een diode hebt? Het gedrag zoals je het beschrijft (eerst start accu, dan de rest) past niet echt bij een diodebrug. Ook dat je aangeeft dat je de diode in je acculader gebruikt vind ik een aparte installatie. gaat dan de kabel van de dynamo naar de accu lader en vanuit daar naar de accu's?
En als je dan een diode hebt, is deze dan verlies vrij (mosfet) , gecompenseerd (roblisto's beschrijving) of een 'gewone' diode waardoor je accu's nooit echt vol zullen raken?

Als je namelijk de diodes in je acculader gebruikt om ook je accu's te laden met je dynamo (wat op zich al een rare constructie is) zou het best kunnen dat je (walstroom)acculader van thuis uit al gecompenseerd is maar het laden via de dynamo niet. Wat is je spanning op beide accu's als je laadt via de motor?
Laatst bewerkt: 16 sept 2010 22:02 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:waarom niet één accu bank? 16 sept 2010 22:14 #149570

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3454
De vraag was of je met 1 accubatterij voor licht en start toe kan. Een startaccu is er toch eigenlijk alleen maar om te voorkomen dat je de motor niet meer kunt starten als de lichtaccu leeg is? Als nu je lichtaccu nooit verder dan tot 70% ontladen wordt is een startaccu toch compleet overbodig? Dus als de lichtaccu de startstroom kan leveren ben je gelijk van alle problemen rond diodebruggen en scheidingsrelais af. Zo werkt het bij mij al 40 jaar en ik heb niet de indruk dat ik korter met die dingen doe dan andere watersporters.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 16 sept 2010 22:15 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:waarom niet één accu bank? 17 sept 2010 09:38 #149628

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Vreemd verhaal als je een goede diodebrug heb dan zo je geen problemen kunnen hebben of de boel is ook nog eens niet goed aangesloten (te dunne kabels bv)

Een Mosfer blok is een zeer goed scheidingsrelais

Maak je kunt natuurlijk ook gewoon een accuschakelaar plaatsen dan kan je de accu’s apart laden.

Eerst de startaccu laden ongeveer 30 tot 45 min dan overschakelen naar de licht accu.

En hier zit meteen het probleem een zeilboot zeilt en motororen vaak te weinig om de accu’s goed op te laden.

Ik zie dat je een beste accu bank heb dit ga jij nooit vol krijgen tenzij je naast de zeilen ook de motor bij heb

Ik zal een accu van de lichtbank verwijden aangezien je verbruik toch niet groot is maar op een accu set overgaan daar ga je spijt van krijgen geloof me.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:waarom niet één accu bank? 17 sept 2010 14:06 #149670

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Hee, kijk Zeekraal heeft dus gewoon 1 accubank.

Philip.

Op onze franse boot hebben we een franse acculader. Inderdaad lopen de kabels van de dynamo over de acculader naar de accu's toe.
Laden met de startaccu gaat op 14,2 volt. Is deze vol zakt de spanning naar 13,8 volt en dan naar 13,2 volt.
Maar de lichtaccu komt niet boven de 13,6 volt en is snel terug naar 13,2 als de startaccu vol is.
Met 13,6 volt laad de lichtaccu maar 10 ampere, terwijl er flink verbruikt is.

Inderdaad zie ik al die losse draden en diodes niet zitten. Voor het zelfde geld koop je één grote accubank van 400 amp semie traktie, is dat wat??
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:waarom niet één accu bank? 17 sept 2010 14:22 #149674

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Zonsnel schrijft:
Voor het zelfde geld koop je één grote accubank van 400 amp semie traktie, is dat wat??

echt waar? ik zie de goede voor 1700 eur staan.
en ze wegen maar 100 kg!

ook zie ik iets wat semi-tractie genoemd wordt (van VMF) maar dat lijkt me een gewone gel-accu met wat calcium voor stabielere platen. Die is 160 eur/100Ah.


edit: net nog even het Victron document erop nagelezen:

www.victronenergy.com/upload/d...rd_rev8_july2004.pdf

- The flat-plate automotive battery (flooded) This is the battery used in cars. Not suitable for frequent deep discharging as it has thin plates with a large surface area – designed purely for short-term high discharge currents (engine starting). (je startaccu)

- The flat-plate semi-traction battery (flooded) This battery has thicker plates and better separators between the plates to help prevent buckling of the plates and shedding of the active material under cyclic use. It can be used for light duty cycling and is often referred to as a ‘leisure’ duty battery. (die heb je dus hoogstwaarschijnlijk al als lichtaccu).

en dan is er nog de echte tractie-accu. Duur.

groet
t
Laatst bewerkt: 17 sept 2010 15:03 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:waarom niet één accu bank? 17 sept 2010 14:53 #149678

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8062
Ah dan gebruik je blijkbaar je acculader ook als spanningsregelaar bij het laden over de motor. Dan kan daar een probleem zitten, zo te zien meet de regelaar de boel bij de startaccu en dat lijkt me niet juist. Kijk of je dat kunt veranderen?

Dat loskoppelen (ook al zie je dat niet zitten) zou het probleem ook kunnen oplossen: 'gewoon' de dynamo met een aan te schaffen verliesvrije mosfet diode aan beide accubanken knopen. De accu's krijgen dan gewoon allemaal 14v voor hun kiezen en zo zal dan de leegste accu het meest geladen worden. Ik heb een dergelijke diode gekocht voor 40 euro, van bekende merken zijn ze wat duurder maar ook daar koop je geen 400ah bank voor. Lijkt mij het simpelst. Je mist dan alleen het inteligente terugregelen/druppelladen bij lang motorvaren als de accu's vol zijn. Maar ze hebt tenslotte een zeilboot...

Voor de walstroom lader gewoon de huidige lader blijven gebruiken, alleen zal daar het proces ook niet optimaal zijn voor de lichtaccu's. Ik heb zelf de grote lader alleen verbonden met de grote lader en voor de atartaccu een klein druppeladertje van 2 tientjes. Die laatste is niet persé nodig, velen laden hun startaccu alleen met de dynamo op. Net als je auto.

Eén grote accubank kan natuurlijk ook. Maar ik zou de zekerheid niet willen missen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:waarom niet één accu bank? 17 sept 2010 16:06 #149687

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3454
Die zekerheid Philip zit:
a,in de 70%
b,in de kleplichters van je motor
c,in de slinger van je motor (die van jou kun je uitstekend met de hand starten)
Grt, Leo.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:waarom niet één accu bank? 17 sept 2010 16:12 #149688

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8062
Dan moet ik eerst mijn slinger grondig gaan verlengen want nu kom ik bij elke halve slag tegen de zoetwaterpomp aan :)
Nouja, het is aan de TS zelf om te bepalen maar het kan wel met 1 accubank.

Verder moet je lichtaccu bank ook in staat zijn om een motor te kunnen starten: genoeg A's dus. De meeste semi-tractie kunnen onze kleinere diesels wel aankrijgen maar wel iets om op te letten als je pure tractie accu's of andere minder gangbare accu's hebt/wilt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:waarom niet één accu bank? 17 sept 2010 16:56 #149691

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Ik zou eerst eens kijken wat er gebeurt als je de sense-kabel aan de lichtaccu ipv aan de startaccu knoopt. 10 minuutjes werk en verder 0 kosten. Is volgens mij ook meer gebruikelijk, zelfs op de Bav's zit ie aan de lichtaccu's...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.160 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl