snelem schrijft:Ik heb de Nasa Supernova. Omdat ik alle verhalen ook wel eens echt wilde controleren ben ik afgelopen zomer een keer opgebleven totdat het echt donker was. Toen ben ik naar de overkant van de haven gelopen, naar schatting 200 meter voor de punt van de boot. Precies recht ervoor zag je twee kleuren, je hoefde maar 1 pas opzij te doen en je zag nog maar 1 kleur.
Bedankt Erik ! Sectorscheiding is dus niet de zwakke plek van dit leuk geprijsde toestelletje !
Heb jij zoals Jaap (Dehler) de scheidingsleds afgeplakt of niet ?
snelem schrijft:PS Ik heb ook de supernova bovenop het ankerlicht gezet en de lamp van het ankerlicht door een witte LED insert vervangen.
Dat lijkt mij inderdaad een goede opstelling, het is niet steeds noodzakelijk het ankerlicht te vervangen... Ik bekijk de staat van mijn ankerlicht wel, indien versleten (te oud, dichtingsproblemen, dof,...) wordt die mee vervangen, anders inderdaad gewoon LED insert...
Want twee Supernova's netjes boven elkaar monteren is ook een hele klus !
Capolavoro schrijft:en die Nasa driekleur led ziet er in ieder geval op de foto hopeloos uit, qua kleurscheiding. vergis je niet, de scheiding rood/groen moet haarscherp zijn, 5 graden overstaling (op de 360) is al teveel en gevaarlijk.
Bij een ouderwetse lamp is het pakweg 1 graad.
Zoals ik zie lukt het geen enkele fabrikant om een goede foto te maken, blijkbaar zijn deze driekleur LEDs toch getest en goed bevonden (al lees ik hier dat sommigen 'voor de zekerheid' de LEDs op de scheiding afplakken).
Capolavoro schrijft:dat lijkt me nu grotelijke nonsense.
driekleur in de mast zie je over enige mijlen (tot wel 5 bij heldere lucht).
twee-kleur op de boeg zit héél vaak achter de golven, zelfs op enige tientallen meters kan die al af en toe onzichtbaar zijn, vanuit je lage positie in de kuip.
speed20 schrijft:Ja dat krijg je met eigen ervaring. Dat verhaal van je klopt wel als je op ruim water vaart maar als je des nachts door rotterdam en langs Dordrecht vaart kan ik mij levendig inbeelden dat laag geplaatste lampen beter zichtbaar zijn. Heb je wel eens gezien hoeveel lichten er langs de vaarroute op de Noord en Dordse Kil staan
OK, eigenlijk bevestiging van wat ik dacht, driekleur in de mast best zichtbaar op open water en grotere afstand, lichten ter hoogte van het dek best zichtbaar als er lichten op de achtergrond zijn bij varen op binnenwater of in de buurt van de kust met veel lichten op de achtergrond...
En knipperen, buiten het feit om dat het niet gereglementeerd is val je inderdaad meer op, ik zie dit echter niet als negatief voor deze lichtjes, een lampje doen knipperen kan ik met mijn huidige navigatielichten ook niet en zou makkelijk uit te voeren zijn (voertuigen hebben ook knipperlichten toch ?).