Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Mastervolt Alpha Pro

Re:Mastervolt Alpha Pro 22 sept 2010 18:06 #150725

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Hendrix = Lengkeek?

ik durf niet meer naar dat Victron (of Mastervolt of wie dan ook) boek te verwijzen, dat schijnt niet de manier te zijn ;-)

groet
t
Laatst bewerkt: 22 sept 2010 18:24 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mastervolt Alpha Pro 22 sept 2010 18:10 #150726

Laatst bewerkt: 22 sept 2010 18:11 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mastervolt Alpha Pro 22 sept 2010 18:18 #150727

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Capolavoro schrijft:
Hendrix = Lengkeek?
;-)

groet
t

Klopt, die andere was toch zanger?
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mastervolt Alpha Pro 22 sept 2010 18:20 #150728

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
dus zelf maar hfdstuk 5 weer ff gelezen voor je! (wat een service) ;-)

- die 0,6 volt die je kwijt bent is vast de schuld van een diode (scheidingsdiode geinstalleerd?)
- je kunt de spanning uit de dynamo verhogen door de sense input van de regelaar te foppen met diode(s): 0,6 volt per diode van de sense af, en hopla, de outputspanning van de dynamo gaat omhoog!
- ik neem aan dat een slimme drie-traps regelaar (die overigens geen nut heeft volgens de deskundigen bij Dynastart) al dat soort dingen keurig voor je kan helpen regelen. Ik heb er geen...

Deze info komt allemaal van pag 31 van het victron doc; valt wel mee hoeveel je ervoor moet lezen

groet
t
Laatst bewerkt: 22 sept 2010 18:20 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mastervolt Alpha Pro 22 sept 2010 18:32 #150730

Het is toch wel grappig hoe meneer t zich opwind over een aantal vragen. Hoofdstukje lezen is niet zo moeilijk, maar advies geeft meneer niet, hij herhaalt alleen een stukje tekst dat hij ook ergens gelezen heeft. wat is dan het nut van zijn antwoorden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mastervolt Alpha Pro 22 sept 2010 18:43 #150733

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
petervdhaar schrijft:
Het is toch wel grappig hoe meneer t zich opwind over een aantal vragen. Hoofdstukje lezen is niet zo moeilijk, maar advies geeft meneer niet, hij herhaalt alleen een stukje tekst dat hij ook ergens gelezen heeft. wat is dan het nut van zijn antwoorden?

ik geef ook geen antwoorden, er zijn experts (victron, mastervolt) die het allemaal precies voor jou en anderen hebben opgeschreven. Daar kan ik niets aan verbeteren of toevoegen.
Ik zou het allemaal voor jou kunnen gaan lezen en overtypen, maar dat is me iets teveel werk. Vandaar het verzoek het ff zelf te lezen.
Ben je al verder met het begrijpen van het nut van de drietrapsregelaar?

Oh ja, 'opwind' moet in dit geval met dt.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mastervolt Alpha Pro 22 sept 2010 18:52 #150738

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8061
Zonsnel schrijft:
Wil ook een laadregelaar kopen. Maar mijn "dynamo geeft maar maximaal 13,9 volt. Is dat met een externe regelaar naar 14,5 volt te brengen?
Zo nee, is je dynamo dan opnieuw af te stellen of 16 volt zodat de laadregelaar wel 3-traps kan zijn?
Bij veel dynamo's is dat dmv een compensatie diode wel wat op te hogen. Maar meet eerst een direct na je dynamo of je daar wel 14,4 volt hebt. Mogelijk doet de diode in je accu lader (zie je ander topic) de boel om laag gooien.

Overigens heb ik hier nog een drie traps regelaar liggen van TWC zo'n ding (eerste van drie).
Heeft zoiets nog nut? Lijkt op papier best aardig maar niet meer de nieuwste.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mastervolt Alpha Pro 23 sept 2010 08:05 #150844

Onze mede zf-er Jouzers schrijft dat de 3 traps de accu's niet sneller laden, maar beter, terwijl erik ervaart dat het wel een stuk sneller gaat. Erik, voordat je die regelaar ertussen had, was je spanning bij je accu's tijdens het laden ook wel 14.4V?
dus je spanningsverlies door je scheidingsdiode was al opgeheven?


Nu hoor ik dat ze bij caravans vaak vaak een scheidingsrelais gebruiken die de start en service accus verbinden wanneer de motordraait, voordeel schijnt hiervoor te zijn dat je dan geen spanningsverlies hebt door een scheidingsdiode (omdat je deze dan niet gebruikt) en dus geen electronica nodig hebt om het spannnigsverlies weer op te vangen. Lijkt dus simpeler en goedkoper denk ik, al heeft deze dan geen 3 trapsregelaar, het gaat mij meer om het in korte tijd redelijk vol krijgen van de accu's (tot 80% de rest druppelt de zonnepanelen dan bij denk ik).


heeft iemand hier ervaring mee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mastervolt Alpha Pro 23 sept 2010 08:42 #150853

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
petervdhaar schrijft:
Nu hoor ik dat ze bij caravans vaak vaak een scheidingsrelais gebruiken die de start en service accus verbinden wanneer de motordraait, voordeel schijnt hiervoor te zijn dat je dan geen spanningsverlies hebt door een scheidingsdiode
<knip>
heeft iemand hier ervaring mee?

Jawel. Eentje van de franse firma Scheiber.
(is standaard in elke Spirit sinds 1985)
Koppelt de licht-bank en de startaccu als de dynamo draait.
14.4 V constant (zonder 3-traps regelaar)

Relais ontkoppelt de start-accu van de verbruikers (behalve startmotor) als de startaccu beneden een bepaalde spanning komt.

Ook Victron heeft zoiets, de Cyrix. (zie documentje ;-) )
Mastervolt ongetwijfeld ook.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mastervolt Alpha Pro 23 sept 2010 09:01 #150856

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
petervdhaar schrijft:
Nu hoor ik dat ze bij caravans vaak vaak een scheidingsrelais gebruiken die de start en service accus verbinden wanneer de motordraait, voordeel schijnt hiervoor te zijn dat je dan geen spanningsverlies hebt door een scheidingsdiode (omdat je deze dan niet gebruikt) en dus geen electronica nodig hebt om het spannnigsverlies weer op te vangen. Lijkt dus simpeler en goedkoper denk ik, al heeft deze dan geen 3 trapsregelaar, het gaat mij meer om het in korte tijd redelijk vol krijgen van de accu's (tot 80% de rest druppelt de zonnepanelen dan bij denk ik).


heeft iemand hier ervaring mee?

Hmm, sinds wanneer heeft een caravan een start accu?? Meestal hebben ze geen enkele accu, tenzij er een mover onder zit. Je bedoelt vast een camper. :P Bij een auto die een caravan trekt zit er vaak een constante en een over het contact geschakelde plusleiding in de stekker van de trekhaak, vroeger (met de ouderwetse 7-polige stekkers) werden ook wel diodes gebruikt Een vooraanstaande leverancier in die branche is Proosten: www.proostenelectronics.nl/Home

Ze hebben daar genoeg kennis in huis, dus aarzel niet om ze wat te vragen. En anders kijk je lekker op het Camperforum, da's maar iets groter dan ZF: www.camperforum.nl

EDIT: Proosten heeft overigens (nagenoeg) verliesvrije diodebruggen, en scheidingsrelais, maar ook DC-DC omvormers die (copy-paste) verkrijgbaar zijn als laadomvomers met een tweetraps IU karakteristiek. De uitgangspanning staat hierbij afgesteld op 14,2V./ 28,4V. en de omvormers bezitten een daadwerkelijke IU karaktersitiek. Door de galvanische scheiding zijn de ingang en uitgnag geheel van elkaar gescheiden.

Bij toepassen van deze laadomvormer kan men d.m.v. de D+ draad de omvormer bijvoorbeeld via de dynamo of het contactslot in- of uitschakelen. Zo wordt het risico dat de eerste accu te ver ontladen wordt, aanzienlijk verminderd. Prijzen van € 95 tot € 226 in hun webshop.
Laatst bewerkt: 23 sept 2010 09:21 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mastervolt Alpha Pro 23 sept 2010 09:20 #150860

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Capolavoro schrijft:
Eentje van de franse firma Scheiber.
..
Koppelt de licht-bank en de startaccu als de dynamo draait.
Ik heb ook een Scheiber aan boord. Volgens specs koppelt deze de licht- en startaccu echter pas zodra de startaccu is opgeladen. Dit om te garanderen dat een draaiende motor altijd eerst de startaccu oplaadt.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mastervolt Alpha Pro 23 sept 2010 11:07 #150871

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Hen3 schrijft:
Volgens specs koppelt deze de licht- en startaccu echter pas zodra de startaccu is opgeladen.

hmmm, zal het opzoeken, in mijn CE-conforme gebruiksaanwijzing.
er zit een groen led-je op mijn paneeltje, dat brandt als de accu's gekoppeld zijn. En als de motor draait brandt het direct!
Kan natuurlijk zijn dat mijn startaccu altijd vrijwel vol is.

groet
t

PS die gebruiksaanwijzing is erg apart.....
Over het toilet staat er bv in:
'gooi niets in het toilet dat u niet eerst gegeten heeft'
Laatst bewerkt: 23 sept 2010 11:08 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mastervolt Alpha Pro 23 sept 2010 11:23 #150875

petervdhaar schrijft:
Onze mede zf-er Jouzers schrijft dat de 3 traps de accu's niet sneller laden, maar beter, terwijl erik ervaart dat het wel een stuk sneller gaat. Erik, voordat je die regelaar ertussen had, was je spanning bij je accu's tijdens het laden ook wel 14.4V?
dus je spanningsverlies door je scheidingsdiode was al opgeheven?

Ik heb een 24 volts boordsysteem, mijn dynamo laad dus met 28.8 volt. Dit was inderdaad ook de waarde waarmee de dynamo laadde voordat de slimme regelaar er tussen zat. Ik moet daarbij zeggen dat de laad waarde wel wat fluctueerde en net zo vaak op de 28 als de 29,5 volt zat.
Voornamelijk het bulkladen gaat aanzienlijk sneller sinds de regelaar vervangen is.

gr
Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mastervolt Alpha Pro 23 sept 2010 11:28 #150876

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
petervdhaar schrijft:
hoi erik, dank voor de tip, maar meneer van Sigdock,wat doen die nieuwe regelaars dan. Als ik die man van Dynastart begrijp houd een dynamo altijd de spanning op 14.4 V en daarmee laadt hij maximaal. wat doet een intelligente regelaar dan met de spanning? Als deze de spanning naar beneden brengt laad hij minder volgens mij en wanneer hij een hoger voltage afgeeft krijg je potentiele gasvorming in je accu...

Hoe zit het nu echt?

Een standaard regelaar schakelt aan en uit op een vastgestelde spanning, een simpel en bewezen principe wat echter niet optimaal werkt en de accu vaak niet helemaal vol krijgt. De intelligente regelaars maken gebruik van drie- of meertraps pincipes (bulk, float en nog wat) en zorgen er daardoor voor dat een accu in eerste instantie een hogere spanning krijgt waardoor er ook een hogere laadstroom gaat lopen en deze dus ook sneller geladen zal worden. Daarna wordt overgeschakeld naar een onderhoudsfase, net onder de gasspanning, om te zorgen dat het laatste restje wordt volgepompt. Een conventionele regelaar schakelt dan uit en daar zit dus een groot verschil.
Intelligente regelaar in a nutshell, als je meer wilt weten: Google is your friend! En meldt dat ook even aan die beste man van Dynastart... :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mastervolt Alpha Pro 23 sept 2010 11:31 #150878

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
sigdock schrijft:
Intelligente regelaar in a nutshell, als je meer wilt weten: Google is your friend! En meldt dat ook even aan die beste man van Dynastart... :P

dat heb jij keurig gezegd, meneer Van Sigdock ;-)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mastervolt Alpha Pro 23 sept 2010 11:32 #150879

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Capolavoro schrijft:
hmmm, zal het opzoeken, in mijn CE-conforme gebruiksaanwijzing.
er zit een groen led-je op mijn paneeltje, dat brandt als de accu's gekoppeld zijn. En als de motor draait brandt het direct!
Kan natuurlijk zijn dat mijn startaccu altijd vrijwel vol is.
Kan natuurlijk ook zijn dat ik een ander type heb dan jij...
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Mastervolt Alpha Pro 23 sept 2010 11:51 #150883

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Hen3 schrijft:
Kan natuurlijk ook zijn dat ik een ander type heb dan jij...

ander type inderdaad (ikke 10.286.3).
maar dezelfde specs w.b. aan/uitschakelen:
- startaccu eerst laden, tot 13,7V (+ of - 0,1V)
- dan parallel
- startaccu losgekoppeld bij 12,6V (+ of - 0,1V)

dat loskoppelen is dus bij pakweg 20% ontlading (bij 20 gr Celsius)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.156 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl