petervdhaar schrijft:Nu hoor ik dat ze bij caravans vaak vaak een scheidingsrelais gebruiken die de start en service accus verbinden wanneer de motordraait, voordeel schijnt hiervoor te zijn dat je dan geen spanningsverlies hebt door een scheidingsdiode (omdat je deze dan niet gebruikt) en dus geen electronica nodig hebt om het spannnigsverlies weer op te vangen. Lijkt dus simpeler en goedkoper denk ik, al heeft deze dan geen 3 trapsregelaar, het gaat mij meer om het in korte tijd redelijk vol krijgen van de accu's (tot 80% de rest druppelt de zonnepanelen dan bij denk ik).
heeft iemand hier ervaring mee?
Hmm, sinds wanneer heeft een caravan een start accu?? Meestal hebben ze geen enkele accu, tenzij er een mover onder zit. Je bedoelt vast een camper.
Bij een auto die een caravan trekt zit er vaak een constante en een over het contact geschakelde plusleiding in de stekker van de trekhaak, vroeger (met de ouderwetse 7-polige stekkers) werden ook wel diodes gebruikt Een vooraanstaande leverancier in die branche is Proosten:
www.proostenelectronics.nl/Home
Ze hebben daar genoeg kennis in huis, dus aarzel niet om ze wat te vragen. En anders kijk je lekker op het Camperforum, da's maar iets groter dan ZF:
www.camperforum.nl
EDIT: Proosten heeft overigens (nagenoeg) verliesvrije diodebruggen, en scheidingsrelais, maar ook DC-DC omvormers die (copy-paste) verkrijgbaar zijn als laadomvomers met een tweetraps IU karakteristiek. De uitgangspanning staat hierbij afgesteld op 14,2V./ 28,4V. en de omvormers bezitten een daadwerkelijke IU karaktersitiek. Door de galvanische scheiding zijn de ingang en uitgnag geheel van elkaar gescheiden.
Bij toepassen van deze laadomvormer kan men d.m.v. de D+ draad de omvormer bijvoorbeeld via de dynamo of het contactslot in- of uitschakelen. Zo wordt het risico dat de eerste accu te ver ontladen wordt, aanzienlijk verminderd. Prijzen van € 95 tot € 226 in hun webshop.