Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: GPS Keuze

Re: GPS Keuze 11 mei 2007 16:19 #16920

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Op mijn vorige boot had ik een Garmin 126 (ingebouwde antenne). Deze werd elke keer in de kuip aangebracht met varen. GPS was makkelijk te lezen en te bedienen en lekker waterdicht.
Op mijn huidige boot heb ik een Furuno GPS32. Ook zeer eenvoudig te bedienen, veel verschillende schermen en gemakkelijk uitleesbaar. Ik heb hem boven mijn kaartentafel zitten, maar kan hem gemakkelijk uitlezen vanuit de kuip. Op zich is de GPS waterdicht, maar ik hoef nu niet elke keer het apparaat in de kuip te sleutelen. Misschien ooit nog eens een repeater erbij zetten in de kuip, maar noodzakelijk is het niet.

Groet,

Eric
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS Keuze 11 mei 2007 19:11 #16925

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Volgens mij hadden we hier laatst ook een topic over, van mij nota bene :D Ik heb uiteindelijk gekozen voor een Garmin GPS152, geen plotter maar wel positiebepaler, kompas, snelheidsmeter, mogelijkheid om veel waypoints in te hangen en nog een paar minder relevante zaken. Ik hoef geen plotter of kaart op mijn laptop omdat ik een kaart prettiger vind.
Ik hoef ook geen universeel apparaat omdat ik een GPS in mijn auto nog steeds onnodig acht. Ik lach me altijd een breuk om mensen die na 10x dezelfde route te hebben gereden nog geen idee hebben hoe ze die route zonder de TomTom moeten rijden...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS Keuze 11 mei 2007 19:53 #16928

  • FFzeiler
  • FFzeiler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Het ligt er helemaal aan wat je er mee wil gaan doen (ook even naar de toekomst kijken). Ik heb een vaste GPS van Silva geintegreerd in mijn instrumenten systeem met een RS232 aansluiting om een computer aan te koppelen. (hier draaien seaclear en maxsea op). Ik kan buiten op de instrumenten alle info aflezen. Als reserve heb ik een sprotrack protable van magallan.

Op mijn vorige boot had ik een 128 van garmin (externe antenne) binnen gemonteerd met een repeater klok van nasa buiten. Werkte uistekend en kan je ook aansluiten op de computer.

In de auto heb een eigen systeem!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS Keuze 11 mei 2007 21:55 #16934

  • Djeeke
  • Djeeke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Effe off topic ...
Dennis, heb een vast systeem in de wagen en die staat nauwelijks aan, kan gelukkig makkelijk een weg onthouden indien ik hem zelf gereden heb :)
Alleen op de motor heb ik niets en soms is het handig, vooral voor motortreffens, daar kan je regelmatig de te rijden route (waypoints) opladen in je eigen GPS, dat werkt op de motor makkelijker dan papier :wink:
back on topic ...
Volgens mij hadden we hier laatst ook een topic over, van mij nota bene :D Ik heb uiteindelijk gekozen voor een Garmin GPS152, geen plotter maar wel positiebepaler, kompas, snelheidsmeter, mogelijkheid om veel waypoints in te hangen en nog een paar minder relevante zaken.
Ik heb nog een oude GPS liggen die mij toelaat om deze dingen te doen, buiten het inladen van waypoints dan...
Ik zou het handig vinden om in de kuip een overzicht te hebben van waar ik me bevind, scheelt wat in- en uitlopen, in ons bekend vaargebied geen probleem, alleen handig als we wat verder weg gaan...
Ik lees net wel ergens dat er voor de Garmin 278 geen binnenwaterkaarten zouden zijn en zelf kaarten inladen zou ook niet kunnen. Kaarten zouden alleen maar zee en zeehavens beslagen, daar ben ik eigenlijk ook niet zoveel mee dus ik ga misschien best voor twee aparte toestellen.
1979 Catalac 8M 8-84
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS Keuze 11 mei 2007 22:08 #16937

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Bij GPS/Kaartplotters zijn de elektronsiche kaarten erg belangrijk. Dus je moet eigenlijk regelmatig updaten. Kijk dan goed wat je koopt en of updates gratis zijn of dat je voor updates moet betalen. Neemt niet weg dat je altijd papieren kaarten als back-up dient te hebben. Houdt ook rekening met foutmarges in de programmatuur. Soms zijn deze fouten schokkender dan je verwacht had!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS Keuze 11 mei 2007 22:21 #16939

  • Djeeke
  • Djeeke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
yep, bedoeling is voor ons nog steeds alles op papier uit te werken en de GPS te gebruiken om positie te volgen.
Seaclear gebruiken om onze positie op ingescande papieren kaarten te zien zou eigenlijk voldoende zijn maar de laptop is ons te groot om in de kuip mee te nemen...
Papier is dus zelfs meer dan backup :P

Fouten kunnen met de wagen al optreden, ik verwacht hetzelfde dus ook in de boot... Inderdaad, gratis kaartupdates zou een + zijn...
1979 Catalac 8M 8-84
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gps en kaarten 11 mei 2007 23:12 #16946

Beste mensen,

het verschil tussen en auto en een boot is het verschil in snelheid. Een auto raast met minimaal 100 km per uur over de snelweg, voordeel is dat de richting bekend is door al dan niet de aanwezigheid van asfalt. Voel je geen asfalt onder de wielen, zit je met een grote mate van waarschijnlijkheid niet op een snelweg.

Een boot vaart met een gangetje van een aantal knopen over een, over het algemeen, open ruimte waarin het niet uitmaakt of je 100 meter naar links of naar rechts gaat, afhankelijk natuurlijk van zandbanken.

Het kiezen van een GPS of kaarplotter of laptop lijkt mij hierin daarom ook lichtelijk overdreven of je zou bij voorkeur 's nachts moeten willen varen, een apparaatje dat dan de koers en direction to waypoint bijhoudt is een gunstig dingetje.

De meeste mensen varen echter bij daglicht, bij redelijk weer en goed zicht. Als het stormt, dichte mist geeft of horizontale regenbuien met kans op hagel, onweer sneeuw of ander ongerief wordt voorspeld gaan 99.99% van ons niet meer het water op om van A naar B te komen.

Ik hoor nu het commentaar al van: "maar als je nu overvallen wordt door sneeuw, hagel en horizontale regenbuien".

1 je hebt niet goed op het weerbericht gelet
2 Je batterijen van de GPS zijn leeg
3. had je nu toch maar de accu vervangen

Iedereen die ik er over hoor en lees valt terug op de papieren kaarten ene gebruikt de GPS als televisie om de afgelegde afstand. de koers en de ETA af te kunnen lezen. Leuk, maar niet noodzakelijk.

Ik gun iedereen zijn GPS, kaartplotter, trackingbeam en bootfluisteraar, zonder kritiek, mening of oordeel.

Een GPS blijft in 99.99% een gadget die aan boord is voor de leut, de bootsnelheid of andere grapjurkerij, met zeilen en navigatie heeft het, naar mijn mening geen ..... te maken.

Groeten, Hedzer

PS. het ultieme nutteloze zou een GPS zijn met zo'n mevrouw die op een waypoint gaat kelen " Ga bakboord uit en stuur 231". Dat niemand dat nu ooit bedacht heeft!!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gps en kaarten 11 mei 2007 23:24 #16948

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
PS. het ultieme nutteloze zou een GPS zijn met zo'n mevrouw die op een waypoint gaat kelen " Ga bakboord uit en stuur 231". Dat niemand dat nu ooit bedacht heeft!!!!
Briljant plan Hedzer! Ik trek ff mijn software-bouw-gereedschap open en ga dat maken.. mag ik jouw stem hiervoor lenen? :D Ik weet zeker dat alle Bavaria-zeilers (nofi) hier erg blij mee zullen zijn ;)

Los van dat al kan ik me aansluiten bij het gros van je post. Eén ding zit me dwars. Je noemt het een niet noodzakelijk gadget voor het zeilen, maar de bootsnelheid en koers vind ik toch wel noodzakelijke gegevens. Net als de cross track error trouwens. Tuurlijk kan je met stroom- en getijdentabellen in de weer (en dat moet je ook kunnen als je ermee te maken hebt!) maar het automatiseren van dit soort uitrekentaken met een apparaat dat veel nauwkeuriger rekent dan jij ooit kan, vind ik een waardevolle aanvulling van mijn uitrusting aan boord. Meten is weten, en dit apparaat verschaft mij meer en betere meetgegevens dan welke visuele controle dan ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ETA 11 mei 2007 23:43 #16950

Beste Dennis,

mee eens voor zover de snelste route naar het eindpunt. Je wilt optimaal zeilen en het beste uit je boot halen. Snelheid, route en koers zijn hier van belang, zeker als je op stromend water vaart en niet afhankelijk wilt zijn van de fluctuaties van de dag.
Ik bestrijd ook zeker niet het gebruiksgemak van de GPS.

Ik heb alleen aangegeven hoe ik er overdenk, ik ben een "zondagszeiler" met een voor mijn situatie inlevingsvermogen. Ik zeil graag met mijn vrouw (wiebelvrees) en drie (kleine) kinderen dus een oversteek IJsselmeer, zoektocht Waddenzee of andere ongein wordt beperkt door mooi weer, waterstand en zeiltijd. Ik kan altijd mijn eindoel zien, voelen of ruiken. Mocht ik toch worden overvallen door een kanaalrat op het IJsselmeer dan gooi ik het anker uit, ga achter 100 meter lijn liggen en wacht weer op gunstiger omstandigheden.

In andere gevallen maakt een 1/2 uur langer of korter mij niets uit, ik was volgens mij met vakantie en de kinderen vermaken zich wel met kwartet, pesten, echt klieren en aanverwanten.

Hedzer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS Keuze 12 mei 2007 01:16 #16951

  • Djeeke
  • Djeeke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
IK ben het met jullie eens hoor, daarom ook dat ik gewoon zeg dat ik het handig zou vinden....
Een must is het niet...
Ik heb ook geen haast...
Zonder lukt het ook :D
1979 Catalac 8M 8-84
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS Keuze 12 mei 2007 07:04 #16952

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Kijk, dat zijn echte puristische verhalen. In hele grote lijnen heeft Hedzer wel gelijk, evenals Dennis met de TomTom op de weg. GPS is een hulpmiddel die in veel gevallen vrijwel overbodig is.
Een goed kompas, log, kaarten, stroomgegevens etc, een kwartier per uur bezig zijn met constructen en je hebt ook alle data die je uitleest op een goede GPS in 2 minuten. Het is gebruiksgemak, geen veiligheid. Veiligheid ligt in de schipper zelf!!!
Voor mij heeft de GPS echt een meerwaarde bij (meerdaagse) lange tochten, dit omdat navigeren dan minder tijd kost en daarmee ook uitnodigd om te blijven navigeren ook onder mindere omstandigheden. GPS is een hulpmiddel en net zo onnauwkeurig als een gegist bestek.
Dus ja, ik heb GPS, ja ik gebruik hem zeer regelmatig, en zal hem niet meer willen missen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS Keuze 12 mei 2007 07:49 #16953

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Ik hoef ook geen universeel apparaat omdat ik een GPS in mijn auto nog steeds onnodig acht. Ik lach me altijd een breuk om mensen die na 10x dezelfde route te hebben gereden nog geen idee hebben hoe ze die route zonder de TomTom moeten rijden...

Ik heb altijd mijn tomtom aanstaan, zelf als ik geen route heb ingegeven. Er bestaan nog zoiets als snelheidscontroles en nu krijg ik netjes een melding 250 meter van te voren.

NB. Mijn laatste bekeuring was van een paal waar ik bijna dagelijks voorbij rijd (toevallig had ik hem niet aanstaan). In de sleur even vergeten dat hij er was kreeg ik na correctie een bekeuring voor 4 km.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: gps en kaarten 12 mei 2007 10:31 #16968

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
Beste mensen,

het verschil tussen en auto en een boot is het verschil in snelheid. Een auto raast met minimaal 100 km per uur over de snelweg, voordeel is dat de richting bekend is door al dan niet de aanwezigheid van asfalt. Voel je geen asfalt onder de wielen, zit je met een grote mate van waarschijnlijkheid niet op een snelweg.

Een boot vaart met een gangetje van een aantal knopen over een, over het algemeen, open ruimte waarin het niet uitmaakt of je 100 meter naar links of naar rechts gaat, afhankelijk natuurlijk van zandbanken.

Het kiezen van een GPS of kaarplotter of laptop lijkt mij hierin daarom ook lichtelijk overdreven of je zou bij voorkeur 's nachts moeten willen varen, een apparaatje dat dan de koers en direction to waypoint bijhoudt is een gunstig dingetje.

De meeste mensen varen echter bij daglicht, bij redelijk weer en goed zicht. Als het stormt, dichte mist geeft of horizontale regenbuien met kans op hagel, onweer sneeuw of ander ongerief wordt voorspeld gaan 99.99% van ons niet meer het water op om van A naar B te komen.

Ik hoor nu het commentaar al van: "maar als je nu overvallen wordt door sneeuw, hagel en horizontale regenbuien".

1 je hebt niet goed op het weerbericht gelet
2 Je batterijen van de GPS zijn leeg
3. had je nu toch maar de accu vervangen

Iedereen die ik er over hoor en lees valt terug op de papieren kaarten ene gebruikt de GPS als televisie om de afgelegde afstand. de koers en de ETA af te kunnen lezen. Leuk, maar niet noodzakelijk.

Ik gun iedereen zijn GPS, kaartplotter, trackingbeam en bootfluisteraar, zonder kritiek, mening of oordeel.

Een GPS blijft in 99.99% een gadget die aan boord is voor de leut, de bootsnelheid of andere grapjurkerij, met zeilen en navigatie heeft het, naar mijn mening geen ..... te maken.

Groeten, Hedzer

PS. het ultieme nutteloze zou een GPS zijn met zo'n mevrouw die op een waypoint gaat kelen " Ga bakboord uit en stuur 231". Dat niemand dat nu ooit bedacht heeft!!!!

Dag Hedzer,

een tranentrekkend verhaal en op het binnenwater ook grotendeels waar. Maar ik zit ook nog wel eens op ijsselmeer, wadden en noordzee. Dan is een GPS toch wel heel erg handig hoor! Natuurlijk houdt ik altijd bestek bij op kaart. Maar het gaat mij wat te ver om in deze tijd nog in de weer te gaan met sextant en klok.. Voor alle zekerheid hebben we bij dit soort tochten altijd twee gps'n bij ons. De vaste kaartplotter en de handheld gps (die ik ook bij het geocachen gebruik). Die laatste heb ik ook in mijn open valk staan. Leuk om de snelheid bij te kunnen houden, maar daar inderdaad niet noodzakelijk. :roll:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS Keuze 13 mei 2007 08:32 #17005

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Grotendeels mee eens.
Gebruik de gps ook eigenlijk alleen als snelheidsmeter over de grond, scheelt weer een gat in de bodem voor een log.
Zo af en toe vergelijk ik de gps coordinaten met mijn uitgezette kaart koers.
Als extra controle dus, papieren kaart blijft het belangrijkste aan boord, ook het leukste.
Vorig jaar geprobeert op waypoints te varen op het wad, ben dus mooi door de stroom om de boei heen gezet, terwijl het kastje mij vertelde dat alles goed ging, was dus meteen de laatste keer. :evil:

O ja dit topic ging geloof ik over gps keuze, zelf ben ik bezig met de aanschaf van een eagle cuda 250 s zie
www.eaglegps.com
Dit is eigenlijk een fishfinder gps combi, zo heb ik ook meteen een grafiche dieptemeter, log en gps in een en omdat we veel ankeren lijkt mij het aflezen van de bodemgesteldheid ook handig.


Ron
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS Keuze 13 mei 2007 13:27 #17019

  • Djeeke
  • Djeeke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Hallo Ron, Die Eagle Cuda250 s ziet er inderdaad nog niet zo slecht uit, hoe zit het met hun kaartmateriaal? Zit Nederlands binnenwater erop? En is dat dan een beetje up-to-date?
1979 Catalac 8M 8-84
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GPS 13 mei 2007 20:56 #17049

Beste Allemaal,

Hartelijk dank voor jullie leuke reacties en toch serieus doorgaan op het onderwerp.
Zoals eerder gezegd, ik misgun niemand zijn of haar GPS, sterker nog, ik denk dat het een waardevol hulpmiddel is voor het veiliger varen en het zorgen voor meer vaargenot.

De meeste mensen (waaronder ook ik moet ik toegeven) besteden te weinig tijd aan practische kustnavigatie om daar blind op te kunnen varen. Kruispeilingen op boeien, kerktorens, dieptepelingen, gegist bestek, allemaal wel in het achterhoofd aanwezig maar toch gereed gokkend op zichtnavigatie. Een GPS kan je uit de brand helpen op het moment dat je het even niet meer weet.

Kern van mijn verhaal, en wordt door menigeen onderschreven gelukkig, dat er toch veel mensen zich afhankelijk maken van de systemen.
Ik heb ze echt in levende lijve gezien, met een 9 meter sloep op het Prinses Margrietkanaal en zeker 15 minuten turend op de plotter en niet naar links, rechts, voor of achter!!! Dat wil er bij mij niet in.

Als ik zou moeten kiezen voor een systeem zou ik een plotter kiezen met een repeater in de kuip. Je wilt weten waar je zit (in 1 oogopslag) en waar je naar toe moet. De stuurman mort dit checken aan de hand van visuele gegevens zodat je niet aa nde verkeerde kant van de boei wordt gezet door een marge van 50 meter in de apparatuur.
Je hoeft dan niet meer moeite te doen om de positie in kaart te brengen om via die weg de exacte plek te wete nwaar je op dat moment zou zijn.

Mocht onverhoopt de stroom uitvallen, de batterijen leeg zijn of ander ongerief, dan rest er toch niets anders dan de spijker overboord te gooien en tijd te nemen om alle neuzen weer op 1 lijn te zetten en een ouderwets koersje te volgen van boei tot boei.

Hedzer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS Keuze 15 mei 2007 17:31 #17120

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Hallo Ron, Die Eagle Cuda250 s ziet er inderdaad nog niet zo slecht uit, hoe zit het met hun kaartmateriaal? Zit Nederlands binnenwater erop? En is dat dan een beetje up-to-date?

Nee, een kaartplotter is het niet.
Volgens mij is dit alleen voor de amerikaanse markt, dat maakt mij niet zoveel uit, want ik ga voor de sonar en gps functie en dan is het nog steeds een prijsgunstig apparaat.

Ron
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS Keuze 15 mei 2007 21:02 #17131

Djeeke,
Heb zelf een Garmin 276F. Zeer goed en nauwkeurig toestel met zeer goede en gedetailleerde zeekaarten en een zeer helder scherm. Je ziet je positie met een nauwkeurigheid van ongeveer 5-10m.Zo'n toestel wekt eigenlijk verslavend, zodanig dat je minder en minder je papieren kaart gebruikt. Ook gedetailleerde kaarten van de havens . Er zijn wel serieuze prijsverschillen in Europa. Heb mijn toestel online in Spanje besteld. Scheelde ongeveer 150¤ zonder BTW. Alleen opletten dat je geen toestel voor de amerikaanse markt koopt, want die schijnen verschillend te zijn. Wat betreft het toestel ook op je moto gebruiken, dan moet je wel een aparte carkit bijkopen, en die is redelijk prijzig.
Neptune 22 - Neptune 25 - Dehler Duetta 86GS
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS Keuze 16 mei 2007 19:26 #17158

  • Djeeke
  • Djeeke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Aha, een 276, dat is dacht ik de voorloper van de 278...

Wat betreft binnenwater, Ik vond deze link waar de positie van alle boeien te vinden is...

Zijn die waypoints makkelijk in te laden en te gebruiken?

Zo heb je nl direct ook de info betreffende betonning op het binnenwater. Ondieptes en doorvaarhoogtes bruggen natuurlijk op de papierkaarten controleren :wink:

In Duitsland heb ik inderdaad dit toestel al heel wat goedkoper gevonden dan bij ons in Belgie... idealo heeft mij daarbij geholpen ;-)
1979 Catalac 8M 8-84
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS Keuze 17 mei 2007 07:08 #17162

Ik weet eigenlijk niet wat het verschil is tussen de 276c en 278. Wat waypoints betreft, je kan die zeer eenvoudig ingeven. Alhoewel je al die waypoints ziet op je Garmin waterkaarten, even gedetailleerd als op je papieren kaart.
Wat binnenwater betreft, Garmin kaarten dekken noermaal gezien niet de binnenwateren, tenzij het toegangen tot open water zijn. Wat is je vaargebied ? Dan kijk ik even of dit op de kaarten staat.
Neptune 22 - Neptune 25 - Dehler Duetta 86GS
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS Keuze 17 mei 2007 19:11 #17170

  • Djeeke
  • Djeeke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Leuk dat je wil kijken...
Als de Oosterschelde er al op staat ben ik al blij, de roompot heeft toegang tot de zee dus met wat geluk staat de OosterSchelde erop. Iets verder dan de roompot landinwaarts de zeelandbrug onderdoor kom je al snel aan het Goessche sas, daar ligt onze boot... :wink:

Die Bluechart moet ook nog eens apart aangekocht worden, vallen die prijzen mee ? En zoals Wallaby aangaf, zijn latere updates prijzig? (zou ik eigenlijk zelf kunnen opzoeken dus als je dat niet weet is dit geen probleem :wink: )

De 276C vind je hier vanaf 549,00
De 278 vind je hier al vanaf 839,00

Om het ingewikkeld te houden is er ook nog de 292c, puur maritiem, die hier in Belgie aangekondigd staat aan 609,00... Dit toestel zou een basis aan kaarten hebben maar kan ook dezelfde bluechart kaarten aan...

Keuzes, niet simpel, gelukkig heb ik tijd ;-)
1979 Catalac 8M 8-84
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS Keuze 17 mei 2007 20:05 #17173

Oosterschelde tot voorbij Bergse Diepsluis (Tholen) , Westerschelde tot Antwerpen, Veerse Meer, Kanaal Gent - Terneuzen tot Gent. Lig zelf in Kortgene / Veerse meer, waar liggen jullie met je boot?
Neptune 22 - Neptune 25 - Dehler Duetta 86GS
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS Keuze 17 mei 2007 21:14 #17176

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Djeekes ligplaats staat op de ledenkaart (zie je menu links). Nou jij nog ;) Aanmelden? Lees deze post
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS Keuze 18 mei 2007 07:21 #17177

  • Djeeke
  • Djeeke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Lig zelf in Kortgene / Veerse meer
Dan ben jij een van de vele zeilers die de zandkreeksluis uitkomen de Oosterschelde op :)
Goessche sas ligt net onder de zandkreeksluis dus we zijn bijna buren :wink:
Zo te horen staat dat vaarwater er dus nog netjes op :D
Ik veronderstel dat je de 'Europe' kaart gebruikt van de 'Bluechart Atlantic' of staat dit reeds op de basiszeekaart ?
1979 Catalac 8M 8-84
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: GPS Keuze 18 mei 2007 07:47 #17178

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Alleen opletten dat je geen toestel voor de amerikaanse markt koopt, want die schijnen verschillend te zijn.
Maakt dat dan wat uit bij een GPS?
Een Amerikaan zou toch ook met zijn boot Europa kunnen aandoen en dan nog steeds een goedwerkend GPS-systeem moeten hebben.

Wel kan ik me voorstellen dat bepaalde basisinstellingen bij een Amerikaans systeem afwijken, mogelijk hebben ze daar een andere kaartdatum of staat de snelheid op Mph in plaats van km/uur. Maar de instellingen moet je toch controleren en eventueel wijzigen.

Houdt wel rekening met garantie als je een GPS 'overzee' besteld. De Nederlandse importeur is niet verplicht garantie te verlenen voor een via internet besteld apparaat, voor garantie zul je een beroep moeten doen bij de leverancier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl