Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: AIS Transponders.

Re: AIS Transponders. 01 apr 2011 09:10 #186703

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Wil je een filter zien van b-transponders ? www.aislive.com/
Hier zie je alleen:A transponders.
Vraag me niet hoe wat dat weet ik niet.
Als ik uit eerste hand hoort dat de grote jongens alleen naar "a-bliepjes" zien ga je wel nadenken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponders. 01 apr 2011 12:45 #186748

  • yannis
  • yannis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 51
nardus schreef :
Als ik uit eerste hand hoort dat de grote jongens alleen naar "a-bliepjes" zien ga je wel nadenken.
Class A en Class B transceivers sturen verschillende AIS berichtsoorten (message types).

Class A: message type 1 (positiegegevens, iedere 2 tot 10 seconden, afhankelijk van vaart) en message type 5 (gegevens mbt lading, bestemming en dergelijke, iedere 6 minuten).

Class B: message type 18 en 19 (positiegegevens COG, SOG en scheepstype, iedere 30 seconden) en 24 (ongeveer gelijk aan message type 5 bij Class A, ook iedere 6 minuten).

Oudere Class A tranceivers kunnen soms message type 24 niet ontvangen, omdat dit type pas later werd geïntroduceerd.

Overigens kent het AIS systeem een stuk of 30 verschillende berichtsoorten, dus niet alleen die voor Class A en Class B, maar bijvoorbeeld ook voor betonning en SAR.

En verder is het zo dat de Class A transceivers de mogelijkheid hebben om bepaalde berichten te kunnen uitfilteren (bijvoorbeeld die van Class B ). Ik kan me zo voorstellen dat dit gebeurt in gebieden met veel jachten, om scherm cluttering te voorkomen. Wat hiervan de juridische consequenties zijn als er een jacht wordt overvaren is de vraag. Ik zou er vooralsnog niet op vertrouwen dat je altijd met je Class B transceiver gezien wordt door de beroepsvaart.
Yannis Kykdidaares
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponders. 01 apr 2011 12:58 #186751

Tja, hoe vervelend dat ook kan zijn.
Dit soort problemen kan pas worden opgelost als AIS voor alle schepen op zee verplicht wordt. Pas dan zullen ook alle schepen kunnen worden verplicht alle ais signalen te verwerken.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponders. 01 apr 2011 13:08 #186754

dit is geen verrassing, dat gebeurde immers ook al met de "oude" radar, zoveel clutter weg draaien zodat ze alleen nog maar gevaar voor zichzelf zagen op de radar.
ik heb het gevoel dat die grote jongens zich niet zo druk maken over dat kleine grut, ja er zijn ook wel een paar goede schippers bij.
nu is er naar mijn gevoel ook een bijkomend voordeel bij die grote jongens, ze maken een behoorlijke boeg golf waardoor je op het moment supreme wordt weggezet, je krijgt wel schade omdat je langszij schuurt.

ik heb dit zelf meegemaakt in griekenland, s nachts windje 3 , scherp aan de wind, dus gelukkig boom binnenboord. rond gekeken en niets te zien, ga naar binnen om een kop koffie in te schenken, een klap als of ik op de rotsen loop.
buiten zie ik een muur voorbij schuiven, geen licht te zien en grote plakken roest op het dek. allen een kromme boegspriet en de railing(buizenframe) aan stuur rechter dan aan bak.
waarschijnlijk een smokkelaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponders. 01 apr 2011 13:19 #186756

  • yannis
  • yannis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 51
YELLOW BOAT schreef :
Tja, hoe vervelend dat ook kan zijn.
Dit soort problemen kan pas worden opgelost als AIS voor alle schepen op zee verplicht wordt.
Ik zie dat niet echt als een probleem. Als schipper heb je ook nog je eigen verantwoordelijkheid. Ik mag hopen dat je nu ook gewoon goed uitzicht houdt en er niet op vertrouwt dat de grote jongens je zien ook al heeft iedereen verplicht AIS. Ik hoop niet dat dit laatste gaat gebeuren - ik bedoel die verplichting - er zijn al veel te veel regelaars op deze wereld die je het laatste restje verantwoordelijkheid dat je zelf nog hebt willen afnemen onder de noemer veiligheid...
Yannis Kykdidaares
Laatst bewerkt: 01 apr 2011 14:03 door yannis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponders. 01 apr 2011 15:48 #186773

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
Ach en... met mijn B transponder kan ik in ieder geval de bliepjes van de A zelf wel zien... Dus als we zelf ook mopletten, dan is de ais een paar extra ogen erbij... Met een aanvaringsalarm erbij zelfs eentje die niet zomaar in slaap valt ;)
Laatst bewerkt: 01 apr 2011 15:49 door Postman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponders. 01 apr 2011 15:59 #186774

postman, right man, ga van je zelf uit niet van een ander, voorkomt teleurstellingen en erger......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponders. 01 apr 2011 19:09 #186812

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29512
Dag Yannis, ik werd gelarmeerd op de Nieuwsgroep nl.sport.varen over dit onderwerp en heb er dit over geschreven ter aanvulling en verduideling.
Veel komt ook voor in jouw verhaal, vooral over filteren is veel misverstand. Er zijn overgens 27 bericht soorten om precies te zijn.

Citaat 1-4-2011:

Dan nu het antwoordt c.q. ontzenuwing, al dan niet gesterkt en aangevuld door de ervaringen van Ted Lindgreen.

Er was eens klasse-A, en nog geen klasse-B
In o.a. boodschap nr.24 zit het het MMSI nummer.
Toen werd klasse-B bedacht en moest er gesleuteld worden aan het protocol. Men bedacht nu dan boodschap Nr. 24 verdeeld moest worden in 24a en 24b. In 24b zit nog steeds het MMSI voor klasse-A en klasse-B en in 24b zit de naam van een klasse-B
Welnu, oude klasse-A transponders met oude software begrijpen 24b niet en laten dus alleen 24a zien. Het gevolg is dat klasse-B alleen met MMSI in beeld komt.
Alle modernere klasse-A zien wel Nr.24a en 24b en dus klasse-B naam.
Wereldwijd is er de aanbeveling om alle "oude" klasse-A te voorzien van nieuwe software (firmware).
De oudere walstations van HITT (=QPS = AISlive), merk SAAB R-40, kunnen geen 24b zien en dienen geupdate te worden volgens aanbeveling van het IMO.
De Kustwacht heeft dit wel gedaan en ziet dus wel klasse-B !

Filteren klasse-B:
Een filter voor een klasse-B of klasse-A mag niet langer dan 5 of 10 minuten in werking blijven en springt dan weer automatisch terug en kan alleen ingesteld worden op het standaard display op de klasse-A, het z.g. MKD (Minimum Keyboard Display). De NMEA-183 data output is niet te filteren, daar komt altijd alles uit. Wat de achterliggende apparatuur kan en doet is niet te voorspellen.
Voor Ted Lindgreen; waar staat dat in het manual van de Furuno FA-150 of FA-100? ik heb gezocht maar vindt niks hierover, manual kan ik toesturen (PDF)
Tot zover het sprookje over filteren....

In drukke gebieden kan een lage antenne opstelling beter werken omdat dan het maximum aantal doelen beperkt is door de lage antenne hoogte.

Op open zee wil je ver gezien worden, zodat een koopvaardij schip tijdig een kleine verandering hoeft uit te voeren om je te ontwijken. Zeker met hoge snelheden is ver bereik van groot belang.
Als je op zee plotseling pas op 2-3 mijl opduikt zit je al in de problemen, het grote schip kan niks meer doen.

Een ander groot verzwegen geheim, waarover ik nog uitgebreid zal publiceren in de toekomst, is dat de "oudere" klasse-A transponders niet meer dan 256 schepen kunnen verwerken, pas als er één afvalt kan er weer 1 bij die het tijdslot besproken heeft.
Een klasse-B kan geen tijdsloten reserveren zoals klasse-A doet en wacht op zijn beurt.
In Rotterdam kan een klasse-B niet of verminderd aan bod komen. Op de "oude" transponders wordt door de bescheiden opstelling een klasse-B dus niet of nauwelijks gezien. We tellen zomaar 700-1500 doelen in Rotterdam. Nu is Rotterdam een extreme situatie in de wereld, gelijk aan Sjanghai.

(Dit is standaard kennis voor Scheepvaart Inspectie Erkende AIS inbouw bedrijven en Senior Radio Inspecteurs en docenten Marcom-A).

p.s. AIS kennis valt volledig onder Marcom-A tegenwoordig en wordt ook verplicht voor het basis certificaat i.v.m. de verplichting in de binnenvaart.

Einde citaat
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 02 apr 2011 05:02 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponders. 01 apr 2011 19:27 #186815

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Als je op zee plotseling pas op 2-3 mijl opduikt zit je al in de problemen, het grote schip kan niks meer doen.

Ben ik niet mee eens! Ik kwam vorig jaar uit de haven van Felixstowe, mijltje of twee buitengaats en daar kwam een joekel van een containerbak van Maersk op ons af en draaide doodleuk 30° van koers binnen tweehonderd meter. Die lui aan boord hebben zich waarschijnlijk doodgelachen, toen wij plotsklaps westwaarts richting ondiep gingen.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponders. 02 apr 2011 04:54 #186838

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29512
Het is wat narrow minded als je mening basserd op één geval wat je toevallig gezien hebt. (mooi om te zien denk ik)
Als jij op zee pas opduikt met 2-3mijl moet je er niet op rekenen dat er überhaupt nog rekening met je gehouden wordt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponders. 02 apr 2011 05:38 #186849

Postman schreef :
Ach en... met mijn B transponder kan ik in ieder geval de bliepjes van de A zelf wel zien... Dus als we zelf ook mopletten, dan is de ais een paar extra ogen erbij... Met een aanvaringsalarm erbij zelfs eentje die niet zomaar in slaap valt ;)

Dus jouw B transponder ontangt geen B signalen???
Kan ik me haast niet voorstellen.
Inderdaad ontvangen de eerste AIS ontvangers geen B signalen ( die waren er toen niet) . Kwestie van een Nasa AIS3 kopen (vanuit Engeland bij Nasa ca. €150,00 ) en aan je plotter knopen. Dan ontvang je echt alles.de Nasa AIS2 ontving wel B maar niet alle gegevens door e beperkte processorcapaciteit. Daarvoor kun je voorca. €20 een nieuwe provcssor krijgen( die van de Nasa AIS3).

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponders. 02 apr 2011 06:16 #186852

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Mijn opmerking 1 pagina terug dat een deel van de grote jongens ons niet zien op zee met onze b-transponder klopt dus.

In dat geval zie ik voorlopig even af van de meerwaarde van een transponder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponders. 02 apr 2011 12:04 #186875

@FSD. sorry maar ik vind het een"beetje" narrow minded dat je er van uit gaat dat een "groot" schip er ook maar aan zal denken voor jou uit te wijken. als je er nu van uit gaat dat je misschien wel het recht hebt maar het niet zult krijgen scheelt veel schade aan boot en hart.

ais is dus vooral belangrijk om de ander te zien. ga er niet van uit dat ze jou zien. waar is dit belangrijk, juist op plaatsen waar het druk is, niet midden op de oceaan, de kans dat je een ander raakt is kleiner dan de eerste prijs in de staats loterij, dus als het druk is wordt er wat gefilterd, .............
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponders. 02 apr 2011 12:35 #186879

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
sietse-ten schreef :
een"beetje" narrow minded dat je er van uit gaat dat een "groot" schip er ook maar aan zal denken voor jou uit te wijken

het zou toch kunnen dat daar iemand op de brug staat die zowaar de reglementen kent? Zou zelfs wel moeten!
Maar als een groot schip er lekker de vaart in heeft, zeg 25 kts, dan doen ze die 2 mijl naar jou toe binnen 5 minuten. Da's inderdaad wat weinig om een flinke koerswijziging te doen, zeker met die snelheid.

groet
t
Laatst bewerkt: 02 apr 2011 12:38 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponders. 02 apr 2011 15:43 #186892

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29512
nardus schreef :
Mijn opmerking 1 pagina terug dat een deel van de grote jongens ons niet zien op zee met onze b-transponder klopt dus.

In dat geval zie ik voorlopig even af van de meerwaarde van een transponder.

Nee niet correct!
Ze zien je wel degelijk op de AIS, alleen staat er een MMSI nummer bij ipv je scheepsnaam.
Maar je verschijnt wel degelijk als "target" op het scherm, laat daar beslist geen misverstand over bestaan.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponders. 02 apr 2011 15:48 #186893

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29512
sietse-ten schreef :
@FSD. sorry maar ik vind het een"beetje" narrow minded dat je er van uit gaat dat een "groot" schip er ook maar aan zal denken voor jou uit te wijken. als je er nu van uit gaat dat je misschien wel het recht hebt maar het niet zult krijgen scheelt veel schade aan boot en hart.

Ik weet niet hoe vaak jij op de brug van een koopvaardijschip komt, maar ik ben daar regelmatig, o.a. voor AIS, beroepsmatig en die mannen gaan echt uit de weg als dat maar een paar graden koers wijziging voldoende is. het zijn geen monsters op de brug, wat denk je nu zelf?
Verder spreken wij vrijwel alle "verstrekkers" die vrijwel unaniem deze ervaringen bevestige over de wereld.
Ik weet dus niet op grond waarvan je tekst baseerd?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponders. 02 apr 2011 17:15 #186900

@FSD. nee ik kom in ieder geval de laatste tijd niet meer op de brug en ben sporadig op de brug geweest onderweg. mijn ervaring is ook uit het post ais tijdperk, ik ben wel een zeezwerver geweest gedurende 10 jaar en van noorwegen tot turkije , de oceaan over en noord brazilie naar guatamala. ik heb in diverse havens gesproken met kapiteins en stuurlieden van de grote vaart, zij waren mijn bron van zeekaarten.
wat ik van hun hoorde heeft mij in de overtuiging gebracht dat ik beter niet probeerde mijn eventuele recht te krijgen. ik heb het ook nooit geprobeerd, wel regelmatig, in het begin, opgeroepen via marifoon en/of de radio. je kreeg geen antwoord of in zo slecht gebroken engels, dus laat maar.ook wel eens gesproken met een nederlander, gevraagd hoe goed ik zichbaar was op de radar, kreeg je steevast het antwoord, wacht even, ff bijstellen, dan was ik over het algemeen goed zichtbaar.
nu zal het rond het kanaal en de shipping lanes wel goed zitten, ik rij ook langzamer dan de maximum snelheid als ik weet waar de flitspaal staat. dus als big brother enz, dan houdt iedereen zich wel aan de regels.
ik heb in die tijd ook genoeg met andere zeilers, jij noemt dat vertrekkers, over deze dingen gesproken, wij waren het er over eens dat je het noodlot, of hoe je het wilt noemen, niet moet tarten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponders. 02 apr 2011 17:26 #186902

  • joostp
  • joostp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 662
Heb het hele vorige seizoen met een AIT 1000 gevaren. Twee oversteken UK gemaakt en ben blij met het ding. De USB aansluiting is lekker handig: Hop in de laptop en je kunt configureren en alle schepen op het scherm toveren. De meeste schepen zien mij en ik 'zie' de meeste schepen. Niks gemerkt van A of B uitfilteren. Natuurlijk blijft het opletten op zee, al was het maar voor (franse) vissersboten waarvan de bemanning heel zeker weet dat de beste vis onder jouw kiel moet zitten. En natuurlijk hebben ze geen AIS want dan zou de concurrentie weten waar ze vissen. Maar door de transponder zien ze mij wel eerder... We kunnen lang of kort discussiëren, maar ik raad iedereen aan zich op zee zo zichtbaar te maken als mogelijk is. AIS transponder aan boord hijsen dus! En pratend over die enge grote schepen: Juist AIS zorgt er voor dat je elkaar bij gevaar makkelijk oproept op de VHF. En je oproep is rechtstreeks, geen geneuzel meer van: dat blauwe schip in positie... hoort u mij? Gewoon oproep op naam of DSC. De paar keer dat ik contact opnam trof ik altijd iemand op de brug die goed communiceerde en tweemaal werd me gemeld: "had je al gezien, hou koers, we wijken een stukkie uit". Daar gaan we natuurlijk niet op rekenen, we ontwijken de groteriken waar mogelijk, maar het werkt heel vaak heel best.
Laatst bewerkt: 02 apr 2011 17:28 door joostp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponders. 02 apr 2011 17:27 #186903

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
Zo maar even om het verschil duidelijk te maken

zonder class B


met class B
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponders. 02 apr 2011 23:26 #186935

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29512
sietse-ten schreef :
@FSD. nee ik kom in ieder geval de laatste tijd niet meer op de brug en ben sporadig op de brug geweest onderweg. mijn ervaring is ook uit het post ais tijdperk,

Welkom in de 21e eeuw met AIS en internet.
Zien verder b.v. de reactie van JoostP en hijn is niet de enige.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponders. 02 apr 2011 23:45 #186936

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29512
-
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 02 apr 2011 23:51 door Calidris. Reden: fout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponders. 03 apr 2011 07:33 #186964

FSD schreef :
sietse-ten schreef :
@FSD. sorry maar ik vind het een"beetje" narrow minded dat je er van uit gaat dat een "groot" schip er ook maar aan zal denken voor jou uit te wijken. als je er nu van uit gaat dat je misschien wel het recht hebt maar het niet zult krijgen scheelt veel schade aan boot en hart.

Ik weet niet hoe vaak jij op de brug van een koopvaardijschip komt, maar ik ben daar regelmatig, o.a. voor AIS, beroepsmatig en die mannen gaan echt uit de weg als dat maar een paar graden koers wijziging voldoende is. het zijn geen monsters op de brug, wat denk je nu zelf?
Verder spreken wij vrijwel alle "verstrekkers" die vrijwel unaniem deze ervaringen bevestige over de wereld.
Ik weet dus niet op grond waarvan je tekst baseerd?

Ikzelf heb al vele malen een groot schip zijn koers zien verleggen terwijl hij nog meer dan 5 mijl van de CPA met mijn boor was. Vroeger viel dat niet op maar nu ik AIS heb zie je dat veel duidelijker.Als zo'n groot schip al dichterbij is zal hij trouwens vrijwel nooit uitwijken omdat dat op geringe afstand weinig zin meer heeft.
Je kunt trouwens op een plotter met AIS weergave ook de roeractie van het grote schip zien.Je ziet dus al dat hij koers gaat wijzigen vóór dat door de traagheid daadwerkelijk het geval is.
Zonder AIS valt een kleine koerswijziging op grote afstand gewoon niet op maar met AIS op de plotter kun je ook de geringste verandering prchtig zien.
Ad
Laatst bewerkt: 03 apr 2011 07:36 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponders. 03 apr 2011 19:39 #187106

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29512
YELLOW BOAT schreef :
Ikzelf heb al vele malen een groot schip zijn koers zien verleggen terwijl hij nog meer dan 5 mijl van de CPA met mijn boor was. Vroeger viel dat niet op maar nu ik AIS heb zie je dat veel duidelijker.Als zo'n groot schip al dichterbij is zal hij trouwens vrijwel nooit uitwijken omdat dat op geringe afstand weinig zin meer heeft.
Je kunt trouwens op een plotter met AIS weergave ook de roeractie van het grote schip zien.Je ziet dus al dat hij koers gaat wijzigen vóór dat door de traagheid daadwerkelijk het geval is.
Zonder AIS valt een kleine koerswijziging op grote afstand gewoon niet op maar met AIS op de plotter kun je ook de geringste verandering prchtig zien.
Ad

Dank je Ad, voor deze bijval.
Het probleem is en zal nog wel blijven dat een harde kern niet beseft dat AIS reeds volledig zijn intrede heeft gedaan en negeren of onderschatten het belang hiervan met een quasi ontkennende houding. Deze mensen zijn mogelijk ook de potentiele blindgangers op zee en zullen daar altijd over blijven klagen dat niemand wijkt. Jou verhaal is helder en duidelijk dat het wel werkt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 03 apr 2011 19:45 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponders. 04 apr 2011 03:45 #187122

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1731
Ahoy,
Wij hebben afgelopen weekeind toch ook een AIS geinstalleerd zo'n Watchmate 850 van Vesper Marine. Een gecombineerde transponder en viewer. Dit vooruitlopend op de pinksteroversteek vanuit Stellendam of Maassluis.

Mijn afweging:
  • Klein schip, onverstaagde carbon mast, laag op het water.
  • Radarreflectors zijn maar matig effectief; alleen de actieve werken en dat zijn ook stroomvreters.
  • Zelfs als je met AIS maar 98% van alle grote schepen ziet en zij zien jou, heb je meer kans om problemen voor te zijn. Bovendien kun je ze op naam oproepen.

Ik zag in elk geval toen we de stroom er op zetten, alles op de rivier voorbijkomen, terwijl we zelf achter de dijk liggen.

Praktijkervaringen laat ik nog wel eens weten.

C.
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Laatst bewerkt: 04 apr 2011 03:50 door Mischief.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: AIS Transponders. 04 apr 2011 07:05 #187162

  • joostp
  • joostp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 662
Cees, je hebt gelijk. Van dat ding ga je plezier hebben.

Twee voorvalletjes op de Noordzee: Terugkomend van Engeland (in het donker, vroege ochtend, beetje gaar maar tevreden) werden we aangeroepen door een wachtschip van een boorplatform met het verzoek extra ruimte te houden omdat er duikers onder water waren. Het wachtschip kon ons aanroepen omdat we een AIT 1000 transponder aan hadden staan, die onze naam (dus niet alleen MMSI nr.weergaf). Op hetzelfde moment dook uit het halfduister vlak bij ons een ander jacht op, dat ons passeerde en de koers voer die het wachtschip nou net wilde bewaken. Het wachtschip zag op de radar één jacht, ik neem aan omdat we vlak bij elkaar zaten. Na een paar minuten kreeg men daar aan boord door dat er nóg een boot was (wij hadden koers gewijzigd) en begon enigszins boos op het laatste moment de tweede boot aan te roepen. Dat was een hele klus, omdat dat jacht géén AIS transponder voerde en het wachtschip dus niet anders kon dan roepen: "jacht in postie xx.xx.xxx, nu snel koers wijzigen, anders ga ik u wegduwen (...)" Voor mij een bevestiging dat: a) een B klasse transponder zijn nut heeft;
b) Als het belangrijk is, de scheepvaart echt beide kanalen aan heeft staan.

Een tweede geval: Plotseling opkomende zeemist bij Den Helder. Wij zagen op de AIS (we hebben geen radar) drie schepen om ons heen die het op ons gemunt leken te hebben. We konden ze op naam oproepen, kregen van alle drie de bevestiging dat we gezien waren (zowel op AIS, als op radar) en konden op onze plotter, waar de AIS aan hangt, keurig hun koerswijzigingen zien. Dat gaf een hoop rust aan boord, zodat wij tijd hadden te speuren naar jachten en vissersboten om ons heen zonder AIS... Ik vaar niet meer zonder die geweldige transponder :ohmy:
Laatst bewerkt: 04 apr 2011 07:07 door joostp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.195 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl